Ni som beställt MYP
Moderator: Redaktion
Re: Ni som beställt MYP
Inte hört det tidigare men när jag kollade på det vid segeltorp så tyckte jag det verkade gediget och bra.
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Vinterfälgarna man kan välja till är det exakt samma fälgar som dom turbin som är på bilderna? Står ju bara vinterdäck?
Köp från Megahjul i Norge istället. Köpte 19" fälgar samt 255/45 däck till ett hyfsat pris inkl moms och tull 3.5%.Robica skrev:Vinterfälgarna man kan välja till är det exakt samma fälgar som dom turbin som är på bilderna? Står ju bara vinterdäck?
Tack för att du delar! Vad slutade det på i SEK?Djastar skrev:Köp från Megahjul i Norge istället. Köpte 19" fälgar samt 255/45 däck till ett hyfsat pris inkl moms och tull 3.5%.Robica skrev:Vinterfälgarna man kan välja till är det exakt samma fälgar som dom turbin som är på bilderna? Står ju bara vinterdäck?
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Funkar de till MYP också? MYP har väl olika ET på fram-och bakhjul?Djastar skrev:Köp från Megahjul i Norge istället. Köpte 19" fälgar samt 255/45 däck till ett hyfsat pris inkl moms och tull 3.5%.Robica skrev:Vinterfälgarna man kan välja till är det exakt samma fälgar som dom turbin som är på bilderna? Står ju bara vinterdäck?
De har 275 bak och 255 fram. ET är väl 48 bak och 40 fram.
LR har 255 både fram och bak och ET 45.
Jag kan inte mycket om hjul och alla siffror, men de kanske passar ändå?
Ingen faraflamman skrev:Tack för att du delar! Vad slutade det på i SEK?Djastar skrev:Köp från Megahjul i Norge istället. Köpte 19" fälgar samt 255/45 däck till ett hyfsat pris inkl moms och tull 3.5%.Robica skrev:Vinterfälgarna man kan välja till är det exakt samma fälgar som dom turbin som är på bilderna? Står ju bara vinterdäck?

Rätt snygga med faktiskt enl mig . Blev dock Matt och inte glossy .
Enl Megahjul som typ är störst när det kommer till fälgar samt ev däck till Tesla på den nordiska marknaden så kommer de passa hur bra som helst. Ganska säker på att de vet vad de snackar om .Ilduce77 skrev:Funkar de till MYP också? MYP har väl olika ET på fram-och bakhjul?Djastar skrev:Köp från Megahjul i Norge istället. Köpte 19" fälgar samt 255/45 däck till ett hyfsat pris inkl moms och tull 3.5%.Robica skrev:Vinterfälgarna man kan välja till är det exakt samma fälgar som dom turbin som är på bilderna? Står ju bara vinterdäck?
De har 275 bak och 255 fram. ET är väl 48 bak och 40 fram.
LR har 255 både fram och bak och ET 45.
Jag kan inte mycket om hjul och alla siffror, men de kanske passar ändå?
Kan dock återkomma fram mot hösten ang hur de passade på bilen så kan ni beställa då

Ingen är gladare än jag om de passar. Jag har nämligen redan köpt mina vinterhjul, utan att fått någon bil.Djastar skrev:
Enl Megahjul som typ är störst när det kommer till fälgar samt ev däck till Tesla på den nordiska marknaden så kommer de passa hur bra som helst. Ganska säker på att de vet vad de snackar om .
Kan dock återkomma fram mot hösten ang hur de passade på bilen så kan ni beställa då. Vi skall ju ändå igenom sommaren först.

Har beställt en LR och köpte vinterhjul till den. 255/45-19.
När jag började bli nervös för om den skulle hinnas levereras innan 1 juli, beställde jag en MYP också och tänker ta den som kommer först. Men då började jag fundera på om mina nyinköpta vinterhjul skulle passa en MYP..

Så jag hoppas på att du har rätt..

Jag handlar ZAX 19” för 11700:- SEK från Finland, utan moms och hämtar själv.
255/45-19 är ju däcken för gemini på longrange och dom ska ju även passa performenceIlduce77 skrev:Ingen är gladare än jag om de passar. Jag har nämligen redan köpt mina vinterhjul, utan att fått någon bil.Djastar skrev:
Enl Megahjul som typ är störst när det kommer till fälgar samt ev däck till Tesla på den nordiska marknaden så kommer de passa hur bra som helst. Ganska säker på att de vet vad de snackar om .
Kan dock återkomma fram mot hösten ang hur de passade på bilen så kan ni beställa då. Vi skall ju ändå igenom sommaren först.
Har beställt en LR och köpte vinterhjul till den. 255/45-19.
När jag började bli nervös för om den skulle hinnas levereras innan 1 juli, beställde jag en MYP också och tänker ta den som kommer först. Men då började jag fundera på om mina nyinköpta vinterhjul skulle passa en MYP..
Så jag hoppas på att du har rätt..
Model Y performance
Ok men moms måste du nog betala i Finland va ? Annars i Sverige . Tullavgift slipper du dockWedges skrev:Jag handlar ZAX 19” för 11700:- SEK från Finland, utan moms och hämtar själv.

Ingen annan som funderar på testa hakka r5 till vintern? Ska ju inte va lika "svampiga" som många tycker r3 är 

Model Y performance
Handlar via mitt bolag, momsfritt inom EUDjastar skrev:Ok men moms måste du nog betala i Finland va ? Annars i Sverige . Tullavgift slipper du dockWedges skrev:Jag handlar ZAX 19” för 11700:- SEK från Finland, utan moms och hämtar själv.. Jag köpte dock med däck monterat och klart.

https://www.vempele.fi/tuote/tesla-mode ... annesetti/
Däck köper jag helst här, försöker alltid köp bästa däcken. Bilen rullar ca 4K mil per år.
Så ska spåna lite på däck. Kan återkomma med vilka det landar på till hösten.
Sen har jag inte kollat upp det här jättenoga men jag kan absolut tänka mig typ Gemini fälgar med kapslar etc eller liknande för att kompensera för lägre räckvidd vintertid.
Typ att man kör med LR däck&fälgar.
Har ni några rek på det?
Typ att man kör med LR däck&fälgar.
Har ni några rek på det?
Jag gick på vi bilägares test.Wedges skrev:Däck köper jag helst här, försöker alltid köp bästa däcken. Bilen rullar ca 4K mil per år.
De hade rangordnat de tre bästa..
1 Viking contact 7
2 goodyear ultra grip ice 2
3 Hakka R3
Det blev viking contact 7 för mig.. Körde på viking contact 5 på xc90 och de har funkat riktigt bra med bra snö- och isgrepp.
Goodyear var snäppet bättre på våt vägbana, men hade tydligen en tendens att släppa lite mer överraskande på snö och is..
Då håller jag hellre ner hastigheten vid skyfall och har bättre kontroll på snö och is..
Viking och goodyear var tysta. Hakka R3 bullrande en del..
Så tänkte jag..

2 saker som man dock bör tänka på som jag fick lära mig ....
1. Tydligen är det viktigt att fälgarna är " Rotary forged " på en EV . Det gör att fälgarna blir starkare och lättare vilket skall påverka räckvidden positivt
2. Sen skall ju däcken helst vara av typen EV med anl att dom speciellt är producerade/ designade för din elbil och inte som övriga däck som är producerade/designade till fosilbilar.
1. Tydligen är det viktigt att fälgarna är " Rotary forged " på en EV . Det gör att fälgarna blir starkare och lättare vilket skall påverka räckvidden positivt
2. Sen skall ju däcken helst vara av typen EV med anl att dom speciellt är producerade/ designade för din elbil och inte som övriga däck som är producerade/designade till fosilbilar.
Jag skulle säga att de helst inte ska vara av ev-typ..
Problemet med ev-däck, är att de ofta har lägre rullmotstånd genom att man bla tar bort en del mönsterdjup. Man ändrar också gummiblandningen.
VW har fått massa kritik för detta på sina ID-bilar. Där ett nytt däck ligger på 5-6 mm, istället för 7-9 mm.
För att få lägre rullmotstånd, måste man kompromissa bort något annat. Det gör man med ev-däck. Man får sämre grepp och därmed längre bromssträcka.
Om det var så att man inte kompromissar bort grepp på ett ev-däck och ändå får bättre rullmotstånd, hade tillverkarna redan gjort detta däck, även till fossilbilar, eftersom de i alla tider jagat minskat rullmotstånd.
Sen ska man inte gå på det som tex Volvo säger om sina ev-däck. Att de är fullgoda åretruntdäck. De säger tom själva,
Men inte i samma andetag, att de är inte lämpade för snö. De lämpar sig inte heller för väldigt varma dagar.. Så man kan ju undra när de lämpar sig..
Man kan inte ha ett åretruntdäck som är lika bra på sommaren som på vintern.. Det är bara kompromisser..
Jag skulle inte köpa ett ev-däck, utan fokusera på ett däck med bra grepp. De gånger jag är på långresa, laddar jag hellre en gång extra i 15 minuter, än att köra med ett däck med sämre grepp.
Satsa på ett däck med märkningen XL, så får man ett stabilare däck som klarar en elbils vikt..
Problemet med ev-däck, är att de ofta har lägre rullmotstånd genom att man bla tar bort en del mönsterdjup. Man ändrar också gummiblandningen.
VW har fått massa kritik för detta på sina ID-bilar. Där ett nytt däck ligger på 5-6 mm, istället för 7-9 mm.
För att få lägre rullmotstånd, måste man kompromissa bort något annat. Det gör man med ev-däck. Man får sämre grepp och därmed längre bromssträcka.
Om det var så att man inte kompromissar bort grepp på ett ev-däck och ändå får bättre rullmotstånd, hade tillverkarna redan gjort detta däck, även till fossilbilar, eftersom de i alla tider jagat minskat rullmotstånd.
Sen ska man inte gå på det som tex Volvo säger om sina ev-däck. Att de är fullgoda åretruntdäck. De säger tom själva,
Men inte i samma andetag, att de är inte lämpade för snö. De lämpar sig inte heller för väldigt varma dagar.. Så man kan ju undra när de lämpar sig..
Man kan inte ha ett åretruntdäck som är lika bra på sommaren som på vintern.. Det är bara kompromisser..
Jag skulle inte köpa ett ev-däck, utan fokusera på ett däck med bra grepp. De gånger jag är på långresa, laddar jag hellre en gång extra i 15 minuter, än att köra med ett däck med sämre grepp.
Satsa på ett däck med märkningen XL, så får man ett stabilare däck som klarar en elbils vikt..
Senast redigerad av Ilduce77, redigerad totalt 3 gång.
Mitt ev däck ligger på 8 mm så då har jag förmodligen fått ett bra ev däck .Ilduce77 skrev:Problemet med ev-däck, är att de ofta har lägre rullmotstånd genom att man bla tar bort en del mönsterdjup. Man ändrar också gummiblandningen.

Det har du kanske fått..
eller så har de kompromissat hårdare på något annat ställe... 

-
- Kontakt:
Kan finnas en poäng till med ev-däck. Vi snackar vrid i elbilarna och speciellt vår kära MYP som du inte hittar i vanliga ICE-bilar.
Så ev-däck kan nog fylla sin funktion, eller att man i alla fall ser till däck med stabilare gavlar. Det va iaf rådet jag fick av min lokala däckverkstad.
Så ev-däck kan nog fylla sin funktion, eller att man i alla fall ser till däck med stabilare gavlar. Det va iaf rådet jag fick av min lokala däckverkstad.
Model Y Performance - Beställd
Har MYP ev-däck?
Tog förgivet att den har prestandadäck...
Om det ska vara konstruerat för ett högt vridmoment, kräver ju bättre grepp..
Ekvationen är ganska enkel..
Bättre grepp = sämre rullmotstånd..
Jag hade hellre köpt ett XL- däck, som är gjort för tunga bilar och stabilitet i sidled..
Om det ska vara konstruerat för ett högt vridmoment, kräver ju bättre grepp..
Ekvationen är ganska enkel..
Bättre grepp = sämre rullmotstånd..
Jag hade hellre köpt ett XL- däck, som är gjort för tunga bilar och stabilitet i sidled..
Senast redigerad av Ilduce77, redigerad totalt 1 gånger.
T1 Pirelli P-Zero PZ4 SommardäckIlduce77 skrev:Har MYP ev-däck?
Nädå, för ICE-bilar har växellåda som är just till för att ändra momentet ut till hjulen.Wallingstam skrev:Kan finnas en poäng till med ev-däck. Vi snackar vrid i elbilarna och speciellt vår kära MYP som du inte hittar i vanliga ICE-bilar.
Om MYP har runt 650 Nm och 9 i slutväxel ger det 5800 på hjulen.
Medan en Nissan GTR kanske ligger på 640 Nm och ettans växel på 4 och slutväxel på 3.7. Vilket ger 9500 Nm på hjulen maximalt.
2ans växel ger ca 5400 Nm maximalt.