Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av mati »

TeslaTissel skrev:
Tack vare mjukvaru-uppdateringarna från TESLA är alla Teslor som nya.
En bil är mycket mer än ett operativsystem och några appar. En gammal bil med gammal hårdvara blir inte som ny bara för att man uppdaterar mjukvaran hela tiden. Om det hade varit så enkelt hade ingen någonsin behövt köpa en ny mobiltelefon. Min gamla Tesla, som jag sålde förra året, hade inte ens en autobroms, ingen autopilot, ingen adaptiv farthållare, ingen helljusautomatik, ingen kamera, ingen radar, ingen 4G-mottagare, inga LED-strålkastare, osv, osv. Det var en fantastisk bil, men den var inte ny. Den var tre år gammal. Och därmed var den på sätt och vis minst lika föråldrad som andra tre år gamla bilar. Kanske än värre, eftersom Tesla uppdaterar bilarna i en mycket snabbare takt än alla andra tillverkare. Och då menar jag hårdvarumässigt. Visst fungerar mjukvaruuppdateringarna i viss mån även för äldre bilar, men de blir inte som nya. Tyvärr. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
LarsL skrev:
Det är helt sjukt... idag kostar ”min” Model X konfiguration 200kkr mer än när jag tyckte det var för dyrt. Undrar om jag ens kommer under 900kkr för den billigaste Model X:n idag? Jag kunde alltså haft ”gratis” bil under två år :(
Nej, nej.... räkna med att ALLA bilar tappar 50% på 3 år, det har alla sagt till mig och idiotförklarat mig när jag inte håller med. ;)
Nej Tesla bilar tappar inget i värde. Snarare ökar de i värde medan man kör de. Eller är det jag som inte kan räkna?

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/CHJ238
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Det är klart att bilar slits och att de tappar i värde (oftast).
Men det vi sett hittills och som verkar gälla tills dess marknaden börjar mättas med elbilar är att värdetappet är långt lägre än för fossilbilar. Det är klart att i vissa fall har även Teslor tappat 20-30% när förste ägaren plockat på en massa utrustning. Men är man bara lite eftertänksam så kan en Tesla bli en bra affär. Som jag nämnt tidigare hade jag en blå S100D lagerbil med ljust skin, köldpaket, pano och premium, 19” fälgar på G i våras för 1040000.- (påminner om nek0s annons ovan) för de som kan lite matte hade jag inte direkt förlorat på den affären. Tack dNb! :evil:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Det är klart att bilar slits och att de tappar i värde (oftast).
Men det vi sett hittills och som verkar gälla tills dess marknaden börjar mättas med elbilar är att värdetappet är långt lägre än för fossilbilar. Det är klart att i vissa fall har även Teslor tappat 20-30% när förste ägaren plockat på en massa utrustning. Men är man bara lite eftertänksam så kan en Tesla bli en bra affär. Som jag nämnt tidigare hade jag en blå S100D lagerbil med ljust skin, köldpaket, pano och premium, 19” fälgar på G i våras för 1040000.- (påminner om nek0s annons ovan) för de som kan lite matte hade jag inte direkt förlorat på den affären. Tack dNb! :evil:
Jag vet inte hur du räknar men hur jag än försöker räkna blir det jätte mycket minus pengar. Hade varit kul att få veta vad förra ägaren till bilen som jag länkade till fick. Misstänker att man lugnt kan räkna av ca 100 000kr och då blir det runt -250 000kr på 6 månader och 2200mil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Med tanke på att jag förlorare över 200-tusen på ett år (köpte bilen när den var 2 år och sålde den när den var 3 år) känns det nästan som hån när man får höra att en Tesla inte tappar nånting. För mig var det en massa pengar rätt ner i avloppet. Det är klart de tappar värde. Skitmycket till och med om man har otur. Man kan ha flyt och värdetappet faller mycket gynsammare ut. Men det är i så fall snarare tur. Utgå inte ifrån att det blir så. Det kan bli dyrt att räkna på det viset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Då måste stackars Tars eldat upp över 2 miljoner i dåliga bilaffärer....
Konstigt att han fortfarande vill köra en så ekonomisk katastrof.
Jag tror sanningen ligger någonstans mitt emellan.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Det vet bara Tars själv.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Walker skrev:
Det finns bra och det finns dåliga affärer.
Jag anser att jag inte har tjänat på alla bilar jag köpt och sålt. I slutändan så förlorar man.
Tycker det är kul med bilar, och nu har jag fastnat för tesla.
Ett tag så höll jag mig till gamla Rs6:or.
En annan gång så hade jag ett gäng Nissan GTI-R.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

Tars skrev:
Walker skrev:
Jag anser att jag inte har tjänat på alla bilar jag köpt och sålt. I slutändan så förlorar man.

Jag kan hålla med er om att när de är nya så rasar värdet precis som på alla andra fordon rejält, men jag tror faktiskt -
med viss envishet att en Tesla kommer att bli om inte redan...
väldigt eftertraktad och det tror jag även gäller för andra elbilar, men Tesla har en unik position.

Batteritillverkarnas dilemma kommer att fortsätta ett bra tag till. Bland annat! :roll:
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

TeslaTissel skrev:
Tars skrev:
Walker skrev:

Jag kan hålla med er om att när de är nya så rasar värdet precis som på alla andra fordon rejält, men jag tror faktiskt -
med viss envishet att en Tesla kommer att bli om inte redan...
väldigt eftertraktad och det tror jag även gäller för andra elbilar, men Tesla har en unik position.

Batteritillverkarnas dilemma kommer att fortsätta ett bra tag till. Bland annat! :roll:
Vi är nog ganska ensamna med de åsikterna....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

mati skrev:
Med tanke på att jag förlorare över 200-tusen på ett år (köpte bilen när den var 2 år och sålde den när den var 3 år) känns det nästan som hån när man får höra att en Tesla inte tappar nånting. För mig var det en massa pengar rätt ner i avloppet. Det är klart de tappar värde. Skitmycket till och med om man har otur. Man kan ha flyt och värdetappet faller mycket gynsammare ut. Men det är i så fall snarare tur. Utgå inte ifrån att det blir så. Det kan bli dyrt att räkna på det viset.
Räknar man med att bilen ny kostade runt en mille, så är det 20%. Kanske lite i överkant för tredje året på en bil, men det är inte orimligt. Problemet är att summan är så stor från början och då slår det rejält hårt på kronorna. En Golf med ett nypris på 200k hade med motsvarande 20% droppat 40k. Förmodligen inget som någon reagerat på - speciellt om man säljer bilen till en handlare.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Verdi

Inlägg av Verdi »

jeppe_sthlm skrev:
mati skrev:
Räknar man med att bilen ny kostade runt en mille, så är det 20%. Kanske lite i överkant för tredje året på en bil, men det är inte orimligt. Problemet är att summan är så stor från början och då slår det rejält hårt på kronorna. En Golf med ett nypris på 200k hade med motsvarande 20% droppat 40k. Förmodligen inget som någon reagerat på - speciellt om man säljer bilen till en handlare.

Precis. Av de där 200 tusen så är ju säkert minst 50 tusen marginal för handlaren.

Borenos grå S 90D som han försöker sälja här på forumet för 715' ligger på 58% av nybilspriset efter 2 år och 3 månader. Visserligen med 10 tusen mil på mätaren men ändå.

Visst finns det nån S 90 på blocket för över en miljon men det lär de ju knappast få. Så ett råd är ju att INTE titta på blocket för att uppskatta prisnivån.

Jag kommer absolut att serva min bil så att jag behåller återköpsgarantin. Ser det inte alls som en omöjlighet att jag måste utnyttja den. Jag hoppas inte det och jag tror väl att den ska vara värd lite mer men helt säker är jag inte. Har man en annan inställning så tycker jag att man lurar sig själv.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Enda sättet att hitta den verkliga prisnivån är att ge ett antal skarpa och seriösa bud, men något i underkant för att se vart smärtgränsen går. KVDs slutpriser säger också en del om prisnivån om man samlar på sig tillräckligt många avslut. Att tänka på är där att lägga på en 10-15' i slagavgift.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Tänk även på att på samma sätt som svenska kronans krasch har hjälpt andrahandsvärdet på många produkter kommer en stärkning trycka det åt andra hållet.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

På begagnatmarknaden i USA verkar situationen vara tvärt-om med andrahandsvärdet.
Tesla har vänt sig till tredje-part för att snabbare få ut dessa fordon.

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Jag tror att problemet ligger i tillförlitligheten. Alla normala människor gör ju en undersökning av bilmärket/modellen man funderar på att köpa. Söker man då på tesla så är det tyvärr rätt mycket skit som kommer upp. Det är möjligt att detta inte är den sanna bilden, men det är det som en potentiell bilköpare ser. När man dessutom ser/hör att det är problem med att få det åtgärdat så är det väldigt många som drar öronen åt dig. Ingen vill betala 600-700 tusen för en bil som man sen får lägga åtskilliga tusenlappar på och väntetid på delar. Det är också det som syns på begagnatmarknaden.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

Jeppe_E skrev:
Jag tror att problemet ligger i tillförlitligheten. Alla normala människor gör ju en undersökning av bilmärket/modellen man funderar på att köpa. Söker man då på tesla så är det tyvärr rätt mycket skit som kommer upp. Det är möjligt att detta inte är den sanna bilden, men det är det som en potentiell bilköpare ser. När man dessutom ser/hör att det är problem med att få det åtgärdat så är det väldigt många som drar öronen åt dig. Ingen vill betala 600-700 tusen för en bil som man sen får lägga åtskilliga tusenlappar på och väntetid på delar. Det är också det som syns på begagnatmarknaden.

Jag vet inte vad eller vilket inlägg du syftar på?

Men ställer mig lite frågande till tillförlitligheten?
Nyligen gjorde ju Consumer Reports en omfattande undersökning där Tesla inte hamnade så långt ned i listorna.

Har inte länken till den nu men där var det Model X som hade vissa. Punkter att kritisera, vill jag minnas? ;)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

TeslaTissel skrev:
Jeppe_E skrev:

Jag vet inte vad eller vilket inlägg du syftar på?

Men ställer mig lite frågande till tillförlitligheten?
Nyligen gjorde ju Consumer Reports en omfattande undersökning där Tesla inte hamnade så långt ned i listorna.

Har inte länken till den nu men där var det Model X som hade vissa. Punkter att kritisera, vill jag minnas? ;)
Inget speciellt inlägg, utan mer en observation från mig i egenskap av att jag är väldigt sugen att köpa/köra en tesla, men som blir lite fundersam över all kritik och fel som dyker upp när man undersöker närmre. :)

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Men har de flesta haft så mycket problem? Det brukar bara vara de som har problem som hörs? Min bil är två år helt utan något att klaga över.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

bjelkeman skrev:
Men har de flesta haft så mycket problem? Det brukar bara vara de som har problem som hörs? Min bil är två år helt utan något att klaga över.
Man hör ju sällan folk som inte klagar :)
Det är ju så man bedömer hur bra en bil är. Jag kan tycka att det är oproportionerligt stor andel klagomål på mängden sålda bilar i Sverige.

Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare

Inlägg av Wir »

Jeppe_E skrev:
bjelkeman skrev:
Det är ju så man bedömer hur bra en bil är. Jag kan tycka att det är oproportionerligt stor andel klagomål på mängden sålda bilar i Sverige.
Så fort det är minsta konstighet tror jag det är Teslas fel och skriver ett inlägg. T.ex när det var något som såg ut en rostfläck i plåten (som visade sig vara torkad koda :lol:). Just för att det är så mycket klagomål på kvaliteten gör att man sitter och kollar/lyssnar lite extra. Har t.ex tyckt attt det hörts för mycket när bilar åkt förbi på förarsidan. Lånade föräldrarnas bil igår (annat märke) och det var precis likadant där.

Jag är väldigt nöjd med bilen och skulle inte vilja ha någon annan bil. Har haft bilen över ett år nu och ser fortfarande fram emot varje gång jag "måste" åka någonstans. :D Den är dock inte problemfri, t.ex strular handtagen ibland.

Lånebilen jag fick när min bil var inne på service var dock ingen höjdare. Den motorn lät det som det var elfel på, något surrande ljud vid visst gasläge. Sen fungerade inte AP:n i den, rattsymbolen blinkade bara till ett fåtal gånger på vägen till Tesla (med min bil kunde jag köra på AP hela vägen). Så det kanske är stor skillnad mellan olika bilar.

Föräldrarnas bil (annat märke) har varit inne på lagning för att fläkten varit trasig. Den slutade fungera igen inom ett år. Svaret från märkesverkstaden gjorde att de aldrig kommer köpa en bil från det märket igen. Tror Teslas service är mycket bättre än många andra märken, men några personer har otur och skriver mycket negativt. Vilket kan göra att bilden inte blir riktigt rättvisande.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Har nu kört 10000mil aldrig varit så nöjd med en bil aldrig haft så lite problem som med Tesla (en backspegel har fixats)
Sen kan jag tycka att ljuset är klent både hel o halv
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Wir skrev:
Jeppe_E skrev:
bjelkeman skrev:
Så fort det är minsta konstighet tror jag det är Teslas fel och skriver ett inlägg. T.ex när det var något som såg ut en rostfläck i plåten (som visade sig vara torkad koda :lol:). Just för att det är så mycket klagomål på kvaliteten gör att man sitter och kollar/lyssnar lite extra. Har t.ex tyckt attt det hörts för mycket när bilar åkt förbi på förarsidan. Lånade föräldrarnas bil igår (annat märke) och det var precis likadant där.
jag tycker det är Teslas fel att min bil är smutsig just nu! undrar om jag ska ringa/maila/besöka SC och föra ett jäkla liv, så att problemet blir fixat ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

X 1 hade småfel, fixades snabbt och lätt av SC.

X 2 var milt sagt problematisk. Det var måååååånga besök på SC. Riktigt tråkig historia faktiskt, men Tesla löste ju allt tillslut.

X 3 har ungefär samma småfel som X 1 hade, inget som jag stressar på att få service för.

Det är läskigt att det är så olika mellan bilarna...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Två bilar, otroligt nöjd med båda. Ett litet fel på respektive bil som båda fixades smidigt vid service. Ena servicen tom på plats vid mitt jobb av en ranger, dvs mindre än 5 minuters jobb totalt att få den servad och felet åtgärdat...

Jag tycker de som klagar överlägset mest på Teslas kvalitet och passform är såna som aldrig ägt och oftast inte ens åkt en Tesla. Tycker också det märks väldigt tydligt i biltidningarna att Tesla inte köper reklam av dem.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar