Sida 56 av 61
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 05 jun 2023 17:05
av AAKEE
George_Westinghouse skrev: ↑05 jun 2023 10:48
Rwd ska enligt rekommendation laddas till 100%, Awd till 80%, vilket innebär att båda modellerna kommer 45 mil på en laddning.
När det gäller Tesla säger inte Tesla att man sla ladda sina LR-bilar till 80%.
Det säger att man ska ladda till under 90% för dagligt bruk. Behöver man ladda mer för att köra längre laddar man såklart mer, tex till 100%.
Räckvidden blir självklart längre på en LR när det behövs.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 05 jun 2023 17:10
av RK83
Är det för sent det där med krediter när man redan beställt en?
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 05 jun 2023 17:20
av AAKEE
Lithiumbatterier slits mycket mer av calendar aging (”tidens tand”) än cyckler.
Att Tesla rekommenderar 100% på LFP är för att inte BMS ska börja räkna fel på hur mycket ström man har. Det har inte med att minska degradering att göra.
Här är data på en klassisk Long Range, model
3 LR: 6.4% kortare räckvidd vid 5000 mil.
Här är data på model 3 SR+/SR med LFP:
6.6% (395km vid 5000 mil, från 423).
Vi ser att bilarna tappat ungefär lika mycket räckvidd. Anledningen är att det är calendar aging som påverkar mest de första åren.
Kikar vi på data från calendar aging skiljer de sig inte jättemycket åt. Bilden är från en forskningsrapport som har några år på nacken men än så långe har vi inte sett annat än att det verkar stämma fortfarande.
Det här förklarar hur en LFP-bil kan tappa räckvidd på ganska få mil trots att ett LFP-batteri ska hålla tusentals cykler.
Den stora skillnaden mellan ett LFP-batteri och ett NCA eller NMC-batteri är att LFP-batteriet är relativt okänsligt för att köra stora cykler, tex 100-0% cykler. NCA och NMC tappar ganska många cykler när man börjar köra stora cykler.
Av den anledningen är LFP ett bra val på bilar med mindre batteristorlek, som mao måste köra större cykler pga det.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 05 jun 2023 17:42
av George_Westinghouse
AAKEE skrev: ↑05 jun 2023 17:05
George_Westinghouse skrev: ↑05 jun 2023 10:48
Rwd ska enligt rekommendation laddas till 100%, Awd till 80%, vilket innebär att båda modellerna kommer 45 mil på en laddning.
När det gäller Tesla säger inte Tesla att man sla ladda sina LR-bilar till 80%.
Det säger att man ska ladda till under 90% för dagligt bruk. Behöver man ladda mer för att köra längre laddar man såklart mer, tex till 100%.
Räckvidden blir självklart längre på en LR när det behövs.
D4A16212-5E59-4776-87AC-5EB38F67AE65.jpeg
Du har självklart rätt, jag hade blandat ihop teslas rekommendationer samt batteritillverkarnas. Bra att du rättade mig.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 05 jun 2023 20:15
av AAKEE
George_Westinghouse skrev: ↑05 jun 2023 17:42
Du har självklart rätt, jag hade blandat ihop teslas rekommendationer samt batteritillverkarnas. Bra att du rättade mig.
Jag har inte sett någon batteritillverkare rekommendera någon speciellt. Alla specs jag läst säger 100-0% med hur många cykler de håller innan de tappat 20%. Det beukar finnas lite rekommendationer runt laddström, ibland kopplat till batteritemperaturen.
Det finns andra biltillverkare som sägs rekommendera 80% för dagligt bruk (jag har inte kollat om det stämmer eller om det är en skröna).
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 06 jun 2023 00:07
av Nogo
LFP verkar än så länge av egen erfarenhet hålla riktigt bra med laddcykler. Kört 2900mil sedan årsskiftet och den är fortfarande på 60kWh och 418km.
DC laddat en enda gång.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 06 jun 2023 07:26
av Dinsdale
Nogo skrev: ↑06 jun 2023 00:07
LFP verkar än så länge av egen erfarenhet hålla riktigt bra med laddcykler. Kört 2900mil sedan årsskiftet och den är fortfarande på 60kWh och 418km.
DC laddat en enda gång.
Tidens tand påverkar mer än antalet mil. Min SR+ låg som jag minns det kvar på samma km-värde i ett halvår innan första hacket nedåt kom (425 tror jag det var). Km-mätaren ändras inte direkt utan med en viss fördröjning.
Första året låg jag alltid nånstans mellan 80 och 100 % laddning, då hade jag dubbelt så hög degradering som jag hade år två, när jag istället låg mellan 30 och 65% (förutom inför långresor då jag alltid laddar fullt). Jag körde bara lite över 1000 mil år ett men år två körde jag 1300 mil eller nåt sånt.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 06 jun 2023 08:54
av Collin87
Dinsdale skrev: ↑06 jun 2023 07:26
Nogo skrev: ↑06 jun 2023 00:07
LFP verkar än så länge av egen erfarenhet hålla riktigt bra med laddcykler. Kört 2900mil sedan årsskiftet och den är fortfarande på 60kWh och 418km.
DC laddat en enda gång.
Tidens tand påverkar mer än antalet mil. Min SR+ låg som jag minns det kvar på samma km-värde i ett halvår innan första hacket nedåt kom (425 tror jag det var). Km-mätaren ändras inte direkt utan med en viss fördröjning.
Första året låg jag alltid nånstans mellan 80 och 100 % laddning, då hade jag dubbelt så hög degradering som jag hade år två, när jag istället låg mellan 30 och 65% (förutom inför långresor då jag alltid laddar fullt). Jag körde bara lite över 1000 mil år ett men år två körde jag 1300 mil eller nåt sånt.
Jo, man får alltid mest degradering första året.
Oavsett om du fortsatt ladda 80-100 andra året.
Det som hade vart intressant är exakt hur mycket du hade tappat om du fortsatt med samma mönster VS hur mycket du tappat med nya mönstret år 2.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 06 jun 2023 09:09
av Nogo
Jag håller mig med låg % så ofta som möjligt. Laddar till 100% klar strax före avfärd, ligger oftast på 50% på dagarna och 0% på kvällen tills det börjar ladda igen vid midnatt. Vi får se hur det sjunker till 20 månader. Har en annan Tesla att jämföra med samma laddmönster.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 06 jun 2023 09:19
av Liqwid78
George_Westinghouse skrev: ↑05 jun 2023 10:48
tobbe367 skrev: ↑05 jun 2023 10:21
Intressant att Alrik påpekar att det skiljer 8 mils räckvidd mellan RWD och LR. Men i själva verket är det ju 11 mil det skiljer. LR med 19” fälgar har egentligen en räckvidd på 565km men om jag förstått det rätt så är den siffran inte certifierad som wltp efter en miss av Tesla.
Rwd ska enligt rekommendation laddas till 100%, Awd till 80%, vilket innebär att båda modellerna kommer 45 mil på en laddning.
På papper men RWD är mer åt 28-33mil i verkligheten på sommaren
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 06 jun 2023 10:05
av George_Westinghouse
Liqwid78 skrev: ↑06 jun 2023 09:19
George_Westinghouse skrev: ↑05 jun 2023 10:48
tobbe367 skrev: ↑05 jun 2023 10:21
Intressant att Alrik påpekar att det skiljer 8 mils räckvidd mellan RWD och LR. Men i själva verket är det ju 11 mil det skiljer. LR med 19” fälgar har egentligen en räckvidd på 565km men om jag förstått det rätt så är den siffran inte certifierad som wltp efter en miss av Tesla.
Rwd ska enligt rekommendation laddas till 100%, Awd till 80%, vilket innebär att båda modellerna kommer 45 mil på en laddning.
På papper men RWD är mer åt 28-33mil i verkligheten på sommaren
Där är vi oense
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 06 jun 2023 10:19
av tobbe367
George_Westinghouse skrev: ↑06 jun 2023 10:05
Liqwid78 skrev: ↑06 jun 2023 09:19
George_Westinghouse skrev: ↑05 jun 2023 10:48
tobbe367 skrev: ↑05 jun 2023 10:21
Intressant att Alrik påpekar att det skiljer 8 mils räckvidd mellan RWD och LR. Men i själva verket är det ju 11 mil det skiljer. LR med 19” fälgar har egentligen en räckvidd på 565km men om jag förstått det rätt så är den siffran inte certifierad som wltp efter en miss av Tesla.
Rwd ska enligt rekommendation laddas till 100%, Awd till 80%, vilket innebär att båda modellerna kommer 45 mil på en laddning.
På papper men RWD är mer åt 28-33mil i verkligheten på sommaren
Där är vi oense
Vi får se vem som har rätt. I detta nu pågår ett stort räckviddstest i Norge med 32 elbilar som körs tills batteriet tar slut. Tesla Model Y RWD är en av testbilarna.
https://alltomelbil.se/folj-varldens-st ... 2-elbilar/
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 06 jun 2023 10:40
av George_Westinghouse
tobbe367 skrev: ↑06 jun 2023 10:19
George_Westinghouse skrev: ↑06 jun 2023 10:05
Liqwid78 skrev: ↑06 jun 2023 09:19
George_Westinghouse skrev: ↑05 jun 2023 10:48
tobbe367 skrev: ↑05 jun 2023 10:21
Intressant att Alrik påpekar att det skiljer 8 mils räckvidd mellan RWD och LR. Men i själva verket är det ju 11 mil det skiljer. LR med 19” fälgar har egentligen en räckvidd på 565km men om jag förstått det rätt så är den siffran inte certifierad som wltp efter en miss av Tesla.
Rwd ska enligt rekommendation laddas till 100%, Awd till 80%, vilket innebär att båda modellerna kommer 45 mil på en laddning.
På papper men RWD är mer åt 28-33mil i verkligheten på sommaren
Där är vi oense
Vi får se vem som har rätt. I detta nu pågår ett stort räckviddstest i Norge med 32 elbilar som körs tills batteriet tar slut. Tesla Model Y RWD är en av testbilarna.
https://alltomelbil.se/folj-varldens-st ... 2-elbilar/
Spännande, vi bilägare har en pod på Spotify, dom brukar deltaga i det testet och sedan podda om ämnet.
Jag kör 10 mil om dagen, 70, 50 samt 110 väg, förbrukning 20%.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 06 jun 2023 11:04
av tobbe367
Är det någon som kör Model Y RWD med induction-fälgar och vill dela med sig av upplevelsen?
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 06 jun 2023 19:27
av Freez
Snart ägare till en Rwd.
Vad är era erfarenheter om verklig räckvidd?
Ska jag ladda 100% varje dag?
Annan intressant info?
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 06 jun 2023 19:45
av Abri
Freez skrev: ↑06 jun 2023 19:27
Snart ägare till en Rwd.
Vad är era erfarenheter om verklig räckvidd?
Ska jag ladda 100% varje dag?
Annan intressant info?
Här hittar du lite data från norrmännens test.
https://www.motor.no/bil/rekkeviddetest ... 023/249773
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 06 jun 2023 19:59
av migato
Liqwid78 skrev: ↑06 jun 2023 09:19
George_Westinghouse skrev: ↑05 jun 2023 10:48
tobbe367 skrev: ↑05 jun 2023 10:21
Intressant att Alrik påpekar att det skiljer 8 mils räckvidd mellan RWD och LR. Men i själva verket är det ju 11 mil det skiljer. LR med 19” fälgar har egentligen en räckvidd på 565km men om jag förstått det rätt så är den siffran inte certifierad som wltp efter en miss av Tesla.
Rwd ska enligt rekommendation laddas till 100%, Awd till 80%, vilket innebär att båda modellerna kommer 45 mil på en laddning.
På papper men RWD är mer åt 28-33mil i verkligheten på sommaren
Jag kör 240 km om dagen på motorväg. 50% av sträckan i 110 km/h och 50% av sträckan i 130(!) km/h. Kommer hem med runt 30% laddning kvar. Detta på sommaren.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 06 jun 2023 20:07
av tnjo
Freez skrev: ↑06 jun 2023 19:27
Snart ägare till en Rwd.
Vad är era erfarenheter om verklig räckvidd?
Ska jag ladda 100% varje dag?
Annan intressant info?
Jag laddar när jag är nere på runt 10% , brukar bli ungefär en veckas körning från 100%
Finns ingen anledning att ladda bilen på till 100% varje dag (om det inte är en hybrid) man tankade ju inte sin bensinbil bil bara för man kört några mil den
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 06 jun 2023 20:32
av Freez
Någon som provat långresa dvs ca 100 mil på en dag?
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 06 jun 2023 21:23
av CrazyGang
Freez skrev: ↑06 jun 2023 20:32
Någon som provat långresa dvs ca 100 mil på en dag?
Har kört 114 mil som mest på en dag. Östersund-Sthlm t.o.r
Funkade fint. 15 min laddstopp räcker långt med RWD.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 06 jun 2023 21:54
av Freez
Abri skrev: ↑06 jun 2023 19:45
Läste testet. Låter helt galet att man lyckas köra de flesta bilarna lika långt (eller längre) som WLP.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 06 jun 2023 22:46
av VilkenElbilBlirDet
Freez skrev: ↑06 jun 2023 21:54
Abri skrev: ↑06 jun 2023 19:45
Läste testet. Låter helt galet att man lyckas köra de flesta bilarna lika långt (eller längre) som WLP.
Inte säker men tror dom norska vägarna är mer landsväg än motorväg, så dom ligger nog oftast och puttrar i 70km/h, vilket gör stor skillnad.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 07 jun 2023 09:33
av Jaqob
Har kört RWD någon vecka nu, och har reagerat på att regen är mycket svagare än vad jag trodde, och vad jag minns från provkörningen av MYP. Är det så att RWD har svagare regen på grund av att den bara har en motor som kan agera generator?
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 07 jun 2023 16:23
av Freez
Jaqob skrev: ↑07 jun 2023 09:33
Har kört RWD någon vecka nu, och har reagerat på att regen är mycket svagare än vad jag trodde, och vad jag minns från provkörningen av MYP. Är det så att RWD har svagare regen på grund av att den bara har en motor som kan agera generator?
Hur märks det att den skulle vara svagare? Svårt att veta hur den ska fungera tänker jag, det viktigaste måste väl vara hur långt man kommer i slutändan.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 07 jun 2023 16:31
av George_Westinghouse
tobbe367 skrev: ↑06 jun 2023 10:19
George_Westinghouse skrev: ↑06 jun 2023 10:05
Liqwid78 skrev: ↑06 jun 2023 09:19
George_Westinghouse skrev: ↑05 jun 2023 10:48
tobbe367 skrev: ↑05 jun 2023 10:21
Intressant att Alrik påpekar att det skiljer 8 mils räckvidd mellan RWD och LR. Men i själva verket är det ju 11 mil det skiljer. LR med 19” fälgar har egentligen en räckvidd på 565km men om jag förstått det rätt så är den siffran inte certifierad som wltp efter en miss av Tesla.
Rwd ska enligt rekommendation laddas till 100%, Awd till 80%, vilket innebär att båda modellerna kommer 45 mil på en laddning.
På papper men RWD är mer åt 28-33mil i verkligheten på sommaren
Där är vi oense
Vi får se vem som har rätt. I detta nu pågår ett stort räckviddstest i Norge med 32 elbilar som körs tills batteriet tar slut. Tesla Model Y RWD är en av testbilarna.
https://alltomelbil.se/folj-varldens-st ... 2-elbilar/
Bilmodell Tesla Model Y Standard Range (RWD)
Räckvidd officiell, 455
Räckvidd test, 449
Skillnad, % −1%
Förbrukning test, kWh/100 12,
https://www.vibilagare.se/nyheter/rackv ... elbilstest