Jag resonerar lite likadant. Hör jag inget mer så får det vara. Jag har ju en bil som jag är nöjd med, förutom att den är väldigt dyr.ObscureEconomist skrev:Har ringt och pratat med en säljare och även mailat mitt beställningskvitto till säljaren men inte hört något alls sen dess. Tänker inte jaga säljare för att få köpa något av hen.mati skrev:Bra att veta. Måste vara en central kommunikationsmiss.ObscureEconomist skrev:Beställde en direkt det öppnade, inte hört ett ord alla från någon säljare.
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu blir jag lite förvirrad. När ni skriver att ni beställt bilen men ej har hört från säljaren alls. Hur har ni kunnat skriva på ett köpekontrakt då?mati skrev:Jag resonerar lite likadant. Hör jag inget mer så får det vara. Jag har ju en bil som jag är nöjd med, förutom att den är väldigt dyr.ObscureEconomist skrev:Har ringt och pratat med en säljare och även mailat mitt beställningskvitto till säljaren men inte hört något alls sen dess. Tänker inte jaga säljare för att få köpa något av hen.mati skrev:Bra att veta. Måste vara en central kommunikationsmiss.ObscureEconomist skrev:Beställde en direkt det öppnade, inte hört ett ord alla från någon säljare.
Eller menar ni att ni inget hört sen ni skrev på kontraktet? Det har nog ingen säljare gjort åt mic nånsin. Inte förrän det närmar sig leverans.
Det vore väldigt trevligt om de gjorde det men tyvärr är det inte så.
Någon som har koll på när man på ett ungeför kan förvänta sig leverans av en 4wd om beställer idag?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jag har aldrig skrivit på nånting. Har således inget kontrakt. Det är det som gör mig lite fundersam.msb skrev:Nu blir jag lite förvirrad. När ni skriver att ni beställt bilen men ej har hört från säljaren alls. Hur har ni kunnat skriva på ett köpekontrakt då?
Eller menar ni att ni inget hört sen ni skrev på kontraktet? Det har nog ingen säljare gjort åt mic nånsin. Inte förrän det närmar sig leverans.
Jag ringde säljaren dagen efter de öppnade för beställningar. Då hade han en bil kvar av den kvot han fått sig tilldelad. Vi gjorde upp affären över telefon och när jag sen var in några dagar senare och skrev på så sa han att han hade mer än 20 personer som kommit in via det centrala bokningsformuläret.mati skrev:Jag har aldrig skrivit på nånting. Har således inget kontrakt. Det är det som gör mig lite fundersam.msb skrev:Nu blir jag lite förvirrad. När ni skriver att ni beställt bilen men ej har hört från säljaren alls. Hur har ni kunnat skriva på ett köpekontrakt då?
Verkar som om den svenska marknadsorganisationen grovt underskattat efterfrågan och formulerat sig klantigt. Lägger man upp en ”online-bokning” så behöver man hantera det bättre än så här.
Troligen därför de behållit introduktionsrabatten även på nästa batch bilar.
Ja, det är väl iofs inget nytt att en biltillverkare underskattar efterfrågan för en elbilsmodell. Men i fallet med Hyundai verkar det ju nästan ingå i konceptet att man avsiktligt håller tillgången under efterfrågan.msb skrev:Verkar som om den svenska marknadsorganisationen grovt underskattat efterfrågan och formulerat sig klantigt. Lägger man upp en ”online-bokning” så behöver man hantera det bättre än så här.
Sen har man ju alltid behandlat den svenska marknaden lite styvmoderligt när det kommer till elbilar. Vi är ingen prioriterad marknad helt enkelt. Andra länder som t.ex. Norge, Tyskland och Nederländerna anses vara viktigare elbilsmarknader än Sverige. Men även Österrike, som ju befolkningsmässigt faktiskt är mindre än Sverige, har kunnat förboka Ioniq 5 långt tidigare. Det är synd att det är så, men begripligt. Signalerna som Sverige sänder ut, t.ex. dålig laddinfrastruktur med relativt höga priser för snabbladdning, relativt lågt statligt stöd för elbilar, slopade förmånsrabatter för tjänstebilar osv, bidrar ju inte direkt till en positiv bild av Sverige för den som vill sälja elbilar.
mati skrev:Ja, det är väl iofs inget nytt att en biltillverkare underskattar efterfrågan för en elbilsmodell. Men i fallet med Hyundai verkar det ju nästan ingå i konceptet att man avsiktligt håller tillgången under efterfrågan.msb skrev:Verkar som om den svenska marknadsorganisationen grovt underskattat efterfrågan och formulerat sig klantigt. Lägger man upp en ”online-bokning” så behöver man hantera det bättre än så här.
Sen har man ju alltid behandlat den svenska marknaden lite styvmoderligt när det kommer till elbilar. Vi är ingen prioriterad marknad helt enkelt. Andra länder som t.ex. Norge, Tyskland och Nederländerna anses vara viktigare elbilsmarknader än Sverige. Men även Österrike, som ju befolkningsmässigt faktiskt är mindre än Sverige, har kunnat förboka Ioniq 5 långt tidigare. Det är synd att det är så, men begripligt. Signalerna som Sverige sänder ut, t.ex. dålig laddinfrastruktur med relativt höga priser för snabbladdning, relativt lågt statligt stöd för elbilar, slopade förmånsrabatter för tjänstebilar osv, bidrar ju inte direkt till en positiv bild av Sverige för den som vill sälja elbilar.
Jag tror faktiskt inte det. Sverige är ett av de länder i Europa som det säljs flest elbilar i och som satsat mest och är hetast för biltillverkarna. Anledningen till att Hyundai inte satsar fullt ut är vad jag tror (och fick medhåll för från min Hyundaiåterförsäljare) att Kia blivit så stora här. Man har blivit lite tagen på sängen av detta och är glada varför Sverige är Kias marknad. Kolla bara på EV6 som förhandsvisades i Sverige på Lidingö långt före andra länder. Ioniq 5 har man gjort tvärtom för. Därför jag blev så chockad att EV6 blev 100 000 kr dyrare än Ioniq 5… Kia ska ju dessutom ligga lägre i pris inom koncernen…
Aida skrev:mati skrev:Ja, det är väl iofs inget nytt att en biltillverkare underskattar efterfrågan för en elbilsmodell. Men i fallet med Hyundai verkar det ju nästan ingå i konceptet att man avsiktligt håller tillgången under efterfrågan.msb skrev:Verkar som om den svenska marknadsorganisationen grovt underskattat efterfrågan och formulerat sig klantigt. Lägger man upp en ”online-bokning” så behöver man hantera det bättre än så här.
Jag tror faktiskt inte det. Sverige är ett av de länder i Europa som det säljs flest elbilar i och som satsat mest och är hetast för biltillverkarna. Anledningen till att Hyundai inte satsar fullt ut är vad jag tror (och fick medhåll för från min Hyundaiåterförsäljare) att Kia blivit så stora här. Man har blivit lite tagen på sängen av detta och är glada varför Sverige är Kias marknad. Kolla bara på EV6 som förhandsvisades i Sverige på Lidingö långt före andra länder. Ioniq 5 har man gjort tvärtom för. Därför jag blev så chockad att EV6 blev 100 000 kr dyrare än Ioniq 5… Kia ska ju dessutom ligga lägre i pris inom koncernen…
Jag håller helt med om att det är klantigt från generalagentens sida att lägga upp förbokningar på hemsidan som sen inte gäller utan skickas vidare till säljare. Man får ju köra systemen parallellt eller inte alls. Många som missat bilar pga detta. Bara vi som var smarta och ringde Hyundaiförsäljare direkt som fått bilar (fastän andra tecknat sig före på hemsidan).
alvenzo skrev:Alltså, har vi ioniq 5 rullande i Sverige?
Nä det tror jag inte. Norge och Tyskland har.
Jag menade ha fått kontrakt på bilar.
Kartan känns rejält laggig. Synd, men det blir säkert bättre när modellen mognar.dd88 skrev:
Väldig bra integrerat med apple car iallafall. (och där är det inte laggigt).
Bra video som tar upp det mesta, både bra och dåligt.
Bra video som tar upp det mesta, både bra och dåligt.
Är Carplay integrerat med HUD?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
- elbilist
Enligt min landsman på Reddit: Nej.dd88 skrev:Är Carplay integrerat med HUD?
dd88 skrev:Är Carplay integrerat med HUD?
Jag har bestämt för mig att jag läst att Apple Carplay endast gör en spegling på infotainmentskärmen (samt ljud i högtalarna) och kan inte göra ngt annat såsom HUD eller skärmen framför ratten vilket är lite synd. Men så är Apple Carplay och Android Auto uppbyggda och skiljer inget i andra bilar.
Stämmer att CarPlay och Android Auto är en h264-stream, men sen i höstas så kan CarPlay visa information på flera skärmar, tex instrumentkluster och HUD. Vet att tex BMW har stöd för detta, även CarKey.Aida skrev:dd88 skrev:Är Carplay integrerat med HUD?
Jag har bestämt för mig att jag läst att Apple Carplay endast gör en spegling på infotainmentskärmen (samt ljud i högtalarna) och kan inte göra ngt annat såsom HUD eller skärmen framför ratten vilket är lite synd. Men så är Apple Carplay och Android Auto uppbyggda och skiljer inget i andra bilar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
En annan nackdel, förutom lite segare med strömning av video, är ju en sämre integrering med bilen, och även mer begränsat användargränssnitt.Aida skrev:dd88 skrev:Är Carplay integrerat med HUD?
Fördelen med MMI och funktioner i bilen, är ju att kartor och andra funktioner/appar kan enklare integrera saker som förbrukningshistoria, SoC på batteri, temperaturer, och andra bilfunktioner, etc.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Titta, därför detta forum är så klockrent! Så mycket kunskap! Cudos!dd88 skrev:Stämmer att CarPlay och Android Auto är en h264-stream, men sen i höstas så kan CarPlay visa information på flera skärmar, tex instrumentkluster och HUD. Vet att tex BMW har stöd för detta, även CarKey.Aida skrev:dd88 skrev:Är Carplay integrerat med HUD?
Titta, därför man är tacksam att man är lite ödmjuk i sina uttalanden.
Dock så har de ju för tusan inte ens fått till trådlös Carplay eller USB-C uttag så jag ställer mig mycket tveksam till att bilen stödjer de funktionerna…
Titta, undrar om Android Auto också kommer kunna komma åt HUD?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Alltså jag är teknikintresserad och så men har missat vad som är den stora förlusten med att det inte är usb-c?
Ioniq 5 FE AWD
MrRun skrev:Alltså jag är teknikintresserad och så men har missat vad som är den stora förlusten med att det inte är usb-c?
För mig endast för att det är framtiden - USB A är ju dåtiden. Inte många nya devices som använder USB A. Då måste man ha ngn adapter. Mer besvikelsen av att en helt ny bil som är så futuristisk har så mkt dåtid. Skrämmande om det snålats in på det - är det ribban för hela infotainmentsystemet? Sen är det inte snabbare dataöverföring och laddning med USB C? Eller är det samma i en bil?
-
- elbilist
Carplay visar information från Apple Maps och Android via Google Maps i Volkswagens HUD.dd88 skrev:Stämmer att CarPlay och Android Auto är en h264-stream, men sen i höstas så kan CarPlay visa information på flera skärmar, tex instrumentkluster och HUD. Vet att tex BMW har stöd för detta, även CarKey.Aida skrev:dd88 skrev:Är Carplay integrerat med HUD?
Så möjligheterna finns men just nu verkar de vara låsta för tredjepart likt Waze mm.
Noll koll dock hur Hyundai och Kia löst den delen.
Samma här. Vad är problemet liksom? Alla verkar haka upp sig på att det inte är USB-C. Jag har inte det i min e-tron heller och aldrig reflekterat över det. Samma sak i vår Golf. Det sitter en kabel i bägge bilar så vi kan ansluta våra USB-C mobiler och därmed är frågan ur världen. Det behövs ju en kabel oavsett kontakt. Vad spelar det för roll vilken kontakt det är i andra ändan? Nu har jag ju redan en USB-A till C kabel. Bra. Då slipper jag skaffa en ny när jag byter bil.MrRun skrev:Alltså jag är teknikintresserad och så men har missat vad som är den stora förlusten med att det inte är usb-c?

-
USB-C är en kontakt. Det behöver inte ens vara USB.
I dag vet jag bara om IPhone som skickar med en USB-C kabel med sina telefoner resten använder USB-A
I dag vet jag bara om IPhone som skickar med en USB-C kabel med sina telefoner resten använder USB-A
Köpte en fold2 förra sommaren, usb-c i båda ändarna! Tror inte att det är ett undantag utan det ser nog ut så nu äntligen.Hoppsan_84 skrev:USB-C är en kontakt. Det behöver inte ens vara USB.
Ioniq 5 car of the year 2021 samt tre andra utmärkelser hos auto express: https://www.autoexpress.co.uk/new-car-awards-2021