Den som behöver ta lite extra lång tid på sig att snabbladda sin Taycan kan nu göra det.
Laddeffekten vid Ionitys snabbladdare kan till exempel skruvas ned till 200 kW för att förlänga körpausen. Maximal effekt är annars 270 kW.
Spännande att man nu kan SÄNKA laddhastigheten!
Håller inte batterierna för 270kW?
Framgår ganska tydligt att det är för det fall man vill ha en längre paus. Tex. om man ska käka lunch eller något. Används det så blir det dock längre köer till laddare, trist....
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 19 aug 2020 13:50
av Zalman3
Zalman3 skrev:
Den som behöver ta lite extra lång tid på sig att snabbladda sin Taycan kan nu göra det.
Laddeffekten vid Ionitys snabbladdare kan till exempel skruvas ned till 200 kW för att förlänga körpausen. Maximal effekt är annars 270 kW.
Spännande att man nu kan SÄNKA laddhastigheten!
Håller inte batterierna för 270kW?
Tydligen så håller inte batterierna så bra med 270kW laddning!
Blir det ett Chargegate?
Har man lite väl hög intern resistans?
Så det blir mycket värme och förluster?
Kommer Porsche med OTA sänka laddhastigheten?
Batteribesparing under laddning är en annan funktion som är ny för 2021-modellåret.
Den kan reglera laddkapaciteten vid lämpliga laddpunkter (t.ex. DC-snabbladdningsstationer) till cirka 200 kW
när kunder planerar att göra ett längre stopp. Detta förlänger batteriets livslängd och minskar den totala strömförlusten under laddning.
Drivrutinerna kan välja den här funktionen med hjälp av den centrala displayen.
Naturligtvis, om kunder väljer att inte använda det här alternativet, förblir en
laddningskapacitet på upp till 270 kW tillgänglig på 800-volts laddningsstationer med hög effekt.
Tydligen så håller inte batterierna så bra med 270kW laddning!
Blir det ett Chargegate?
Har man lite väl hög intern resistans?
Så det blir mycket värme och förluster?
Kommer Porsche med OTA sänka laddhastigheten?
Vad "tydligen"? Är väl ingen hemlighet att en högre effekt sliter mer på batteriet än en lägre? Det är väl jättebra att man kan välja för att spara på sitt batteri om man ändå har tid. Dessutom är inte 200 kW direkt långsamt det heller.
Porsches batterier är säkert rena skiten jämfört med Teslas...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 19 aug 2020 14:06
av Zalman3
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen så håller inte batterierna så bra med 270kW laddning!
Blir det ett Chargegate?
Har man lite väl hög intern resistans?
Så det blir mycket värme och förluster?
Kommer Porsche med OTA sänka laddhastigheten?
Vad "tydligen"? Är väl ingen hemlighet att en högre effekt sliter mer på batteriet än en lägre? Det är väl jättebra att man kan välja för att spara på sitt batteri om man ändå har tid. Dessutom är inte 200 kW direkt långsamt det heller.
Porsches batterier är säkert rena skiten jämfört med Teslas...
Känns ju som man fått lite panik och kommer med denna laddsänkning nu när man ser hur mycker batterierna slits i verkligheten.
Annars skulle man ju ha haft denna möjlighet från början.
Tror dock inte att Porsches batterier är skit, men att de skulle vara bättre än Teslas är jag inte så säker på.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 19 aug 2020 14:10
av Credde
Det står ju:
"Battery preservation while charging is another function that is new for the 2021 model year. It can regulate the charging capacity at suitable charging points (e.g. DC fast charging stations) to around 200 kW, when customers are planning to make a longer stop. This extends the battery’s service life and reduces the overall power loss while charging. Drivers can select this function using the central display. Of course, if customers choose not to use this option, a charging capacity of up to 270 kW remains available at 800-volt high-power charging stations."
Det står ju, att om man inte önskar det kan man fortfarande ta del av full effekt. Står ju inget om, att garantier påverkas. I det minste ger man möjligheten motsvarande Tesla som strypte laddhastigheten utan att fråga eller ge möjlighet.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 19 aug 2020 14:11
av Verdi
Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen så håller inte batterierna så bra med 270kW laddning!
Blir det ett Chargegate?
Har man lite väl hög intern resistans?
Så det blir mycket värme och förluster?
Kommer Porsche med OTA sänka laddhastigheten?
Vad "tydligen"? Är väl ingen hemlighet att en högre effekt sliter mer på batteriet än en lägre? Det är väl jättebra att man kan välja för att spara på sitt batteri om man ändå har tid. Dessutom är inte 200 kW direkt långsamt det heller.
Porsches batterier är säkert rena skiten jämfört med Teslas...
Känns ju som man fått lite panik och kommer med denna laddsänkning nu när man ser hur mycker batterierna slits i verkligheten.
Annars skulle man ju ha haft denna möjlighet från början.
Tror dock inte att Porsches batterier är skit, men att de skulle vara bättre än Teslas är jag inte så säker på.
Hade man fått panik hade man väl gjort som Tesla... Nu är det ju ett fritt val. Det rimmar illa med "panik" tycker jag.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2020 12:04
av hooked
Credde skrev:
Det står ju:
"Battery preservation while charging is another function that is new for the 2021 model year. It can regulate the charging capacity at suitable charging points (e.g. DC fast charging stations) to around 200 kW, when customers are planning to make a longer stop. This extends the battery’s service life and reduces the overall power loss while charging. Drivers can select this function using the central display. Of course, if customers choose not to use this option, a charging capacity of up to 270 kW remains available at 800-volt high-power charging stations."
Det står ju, att om man inte önskar det kan man fortfarande ta del av full effekt. Står ju inget om, att garantier påverkas. I det minste ger man möjligheten motsvarande Tesla som strypte laddhastigheten utan att fråga eller ge möjlighet.
Porsche garanti är heller inte mer än 70% av batteriets kapacitet, vilket är ganska mediokert. Desto mer man laddar snabbt kanske man också närmar sig de där 70%...
Har inte läst om en Tesla som har mindre än 90% kapacitet även efter många år av snabbladdning och 20000+ mil.
Framtiden får utvisa vad som händer.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2020 12:40
av Johnalm
Såg en Taycan IRL för första gången idag (på nära håll). Riktigt positivt överraskad, baken kan vara bland det fetaste/snyggaste som Porsche producerat, fronten bättre i verkligheten än på bild. Synd bara att den (jmf med TM3) är så dyr bara...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2020 12:48
av HelectriC
Johnalm skrev:
Såg en Taycan IRL för första gången idag (på nära håll). Riktigt positivt överraskad, baken kan vara bland det fetaste/snyggaste som Porsche producerat, fronten bättre i verkligheten än på bild. Synd bara att den (jmf med TM3) är så dyr bara...
M3 och Taycan spelar inte i samma liga och priset speglar det. Blir som att jämföra en Focus RS med en Panamera Turbo. Inte heller samma liga, även om båda är snabba runt kurvan.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2020 14:20
av Bjelke
hooked skrev:
Credde skrev:
Det står ju:
"Battery preservation while charging is another function that is new for the 2021 model year. It can regulate the charging capacity at suitable charging points (e.g. DC fast charging stations) to around 200 kW, when customers are planning to make a longer stop. This extends the battery’s service life and reduces the overall power loss while charging. Drivers can select this function using the central display. Of course, if customers choose not to use this option, a charging capacity of up to 270 kW remains available at 800-volt high-power charging stations."
Det står ju, att om man inte önskar det kan man fortfarande ta del av full effekt. Står ju inget om, att garantier påverkas. I det minste ger man möjligheten motsvarande Tesla som strypte laddhastigheten utan att fråga eller ge möjlighet.
Porsche garanti är heller inte mer än 70% av batteriets kapacitet, vilket är ganska mediokert. Desto mer man laddar snabbt kanske man också närmar sig de där 70%...
Har inte läst om en Tesla som har mindre än 90% kapacitet även efter många år av snabbladdning och 20000+ mil.
Framtiden får utvisa vad som händer.
Min första hade tappat lite drygt 10% vid 22 tusen mil och ganska lite snabbladdning...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2020 14:33
av Verdi
hooked skrev:
Porsche garanti är heller inte mer än 70% av batteriets kapacitet, vilket är ganska mediokert. Desto mer man laddar snabbt kanske man också närmar sig de där 70%...
Har inte läst om en Tesla som har mindre än 90% kapacitet även efter många år av snabbladdning och 20000+ mil.
Framtiden får utvisa vad som händer.
Vem har bättre garanti än 70% då? Tesla har som du säkert vet också 70%.
Gillar Sophias genomgångar. De är bra översatta till engelska också.
Ja, trevligare att titta, förlåt, lyssna på än alla gubbar oxo.
Hon påminner om Steven Tyler.
Tycker du han ser ut som en kvinna? Tror inte jag har hört när han prata die Sprache der Ingenieure, är han duktig på tyska?
Hon liknar faktiskt Steven Tyler det har inte med språket att göra hur man ser ut
Om han ser ut som en kvinna eller hon ser ut som en man, kan man ju fundera på, men Steven Tyler har väl ett inte helt maskulint utseende iaf.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 24 aug 2020 13:11
av Zalman3
Möjlighet till månatliga kostnader för Taycan.
Alla följande priser är rekommenderade detaljhandelspriser för Tyskland, inklusive minskningen med mervärdesskatt med 16 procent.
Aktiv vägledning håller fordonet mitt i körfältet genom kontinuerliga styrinsatser - även i trafikstockningar.
InnoDrive justerar hastigheten oberoende och på en typisk sportbil efter de kommande förhållandena, såsom hastighetsbegränsningar, kurvor, rondeller, rätt väg och stoppskyltar.
Båda funktionerna kostar 19,50 euro per månad eller 808,10 euro vardera som köpoption.
Porsche Intelligent Range Manager (PIRM) verkar i bakgrunden när vägledningen aktiveras och optimerar alla
systemparametrar för den kortaste körtiden med maximal komfort.
En månadsavgift på 10,72 EUR eller en engångsavgift 398,69 EUR betalas för detta.
undrar om det är någon bindningstid på Porsches FOD? Praktiskt om man kan aktivera bara för semestern tex.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 24 aug 2020 20:55
av dd88
Kommer ni ihåg det där Top Gear-testet?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 24 aug 2020 21:08
av hooked
dd88 skrev:
Kommer ni ihåg det där Top Gear-testet?
Jag tycker det är riktigt imponerande att Teslan trots allt håller jämna steg en bra bit. Model S är en gammal konstruktion, med gamla batterier, trötta bromsar och en uppdatering kommer troligtvis någon gång om inte alltför länge.
I vilka andra sammanhang jämför man en nylanserad bilmodell med en som har en plattform som varit på marknaden sedan 2013? Att inte skillnaden är större till Porsche fördel för Turbo S tycker jag är en besvikelse.
Kul för Porsche att de får vara herre på täppan några månader innan nya Model S kommer
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 24 aug 2020 21:15
av dd88
Egentligen är ju de här testen rätt meningslösa, en tiondels sekund på kvartsmilen är ju ingenting i det verkliga livet.
Men drevet mot Top Gear var ju uppenbarligen hål i huvudet. Frågan är vad de sitter och letar för anledningar nu?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 24 aug 2020 21:24
av hooked
dd88 skrev:
Egentligen är ju de här testen rätt meningslösa, en tiondels sekund på kvartsmilen är ju ingenting i det verkliga livet.
Men drevet mot Top Gear var ju uppenbarligen hål i huvudet. Frågan är vad de sitter och letar för anledningar nu?
Håller med om att det är meningslöst och mest larvigt.
Drev blir det i båda läger när det är en Tesla inblandad och alla medier som skapar rubriker gnuggar händerna och samlar klicks. Hateboys möter Fanboys i kommentarsfälten
Att Tesla väcker känslor är verkligen ingen underdrift. Förr i tiden var det exempelvis BMW mot Audi, men Tesla vs Resten av motorindustrin uppkallar en helt ny dimension av känslor.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 24 aug 2020 22:16
av Fredrik j
Klassiskt win-win. För dom oinsatta framstår det att dom två snabbaste bilmärkena tävlar om vem som är snabbast. Alla andra kommer tredje plats.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 28 aug 2020 14:30
av Anonymous FTW
Zalman3 skrev:
New Porsche Taycan Cross Turismo 2020: pictures, specs and release date
The Porsche Taycan Cross Turismo has been spied testing at the Nurburgring, with a full unveil expected before the end of 2020