Re: Audi e-tron
Postat: 29 jan 2019 10:47
Hastighet?
Runt 90 o lite blandat.jpetters skrev:Hastighet?
86km/h i snitt enligt bilen. (95 enligt mätaren var 90 enligt GPS)jpetters skrev:Hastighet?
Det låter lite högt tycker jag.jpetters skrev:Då kommer MX längre, ca 40 mil med 20" och samma förhållanden.
Jag skummade igenom det lite och mängden snöslask jag kunde se var rätt minimal under de delarna jag såg iaf.Legato skrev:Det låter lite högt tycker jag.jpetters skrev:Då kommer MX längre, ca 40 mil med 20" och samma förhållanden.
Gjorde överslag i huvudet och landade på runt 32 mil.
Testade med ABPR och den gav 35 mil (förbukning 0,282 kWh/km).
Just snöslask äter väldigt mycket räckvidd tycker jag. Sen har jag inte sett testet, så vet inte om det vara konstant snöslask eller bara bitvis.
Lite fördel Audin tom skulle jag säga. Enligt ABPR 297 km med S75D enligt samma förutsättningar som ovan (90 km/h, -5, "rain or snow").OfarligTesla skrev:Verkar ju hamna rätt nära en S75D då? Ganska exakt lika känns det som till och med. I så fall är det ju rätt bra med tanke på att det är just en S75D den tävlat mot prismässigt.
Förbrukningen på 253Wh/km enligt e-tron display är dock ungefär samma som för X under samma förutsättningar.jpetters skrev:Då kommer MX längre, ca 40 mil med 20" och samma förhållanden.
Ja nu vet jag inte om jag skulle klassat den vägbanan som regn och snö direkt faktiskt, lite blöt var det mestadels verkade det som. Skulle nog blivit förvånad om en S drog mer än 220 Wh/km där.Legato skrev:Lite fördel Audin tom skulle jag säga. Enligt ABPR 297 km med S75D enligt samma förutsättningar som ovan (90 km/h, -5, "rain or snow").OfarligTesla skrev:Verkar ju hamna rätt nära en S75D då? Ganska exakt lika känns det som till och med. I så fall är det ju rätt bra med tanke på att det är just en S75D den tävlat mot prismässigt.
Ser nu att siffran reviderats till 86 km/h, med den farten blir det nog som du säger ganska exakt som en S75D.
Gällande pris håller jag dock inte med. E-tron är väldigt mycket dyrare IMO om man sätter på paket nog att hamna på likvärdig utrustningsnivå. S75D har/hade ju numera allt standard utom AP i princip.
Audin har ju inte ens AP som tillval, så det får man ju dra av till att börja med. Jag skulle säga 1 mille vs drygt 1,1, men visst, "typ samma härad" kan man absolut sägaOfarligTesla skrev:Ja nu vet jag inte om jag skulle klassat den vägbanan som regn och snö direkt faktiskt, lite blöt var det mestadels verkade det som. Skulle nog blivit förvånad om en S drog mer än 220 Wh/km där.Legato skrev:Lite fördel Audin tom skulle jag säga. Enligt ABPR 297 km med S75D enligt samma förutsättningar som ovan (90 km/h, -5, "rain or snow").OfarligTesla skrev:Verkar ju hamna rätt nära en S75D då? Ganska exakt lika känns det som till och med. I så fall är det ju rätt bra med tanke på att det är just en S75D den tävlat mot prismässigt.
Ser nu att siffran reviderats till 86 km/h, med den farten blir det nog som du säger ganska exakt som en S75D.
Gällande pris håller jag dock inte med. E-tron är väldigt mycket dyrare IMO om man sätter på paket nog att hamna på likvärdig utrustningsnivå. S75D har/hade ju numera allt standard utom AP i princip.
Nu finns ju inte S75D alls, men sist jag kollade innan den försvann skulle de ändå ha ca 1,05 mille med ”allt” utom FSD, är ju ändå i typ samma härad som en E-tron med motsvarande.
Ja det är ju sant, för 1,1 tycker jag dock man får lite mer hos Audin som Matrix LED ljusen, virtuella backspeglar osv. Tycker ändå de är jämförbara totalt sett.Legato skrev:Audin har ju inte ens AP som tillval, så det får man ju dra av till att börja med. Jag skulle säga 1 mille vs drygt 1,1, men visst, "typ samma härad" kan man absolut sägaOfarligTesla skrev:Ja nu vet jag inte om jag skulle klassat den vägbanan som regn och snö direkt faktiskt, lite blöt var det mestadels verkade det som. Skulle nog blivit förvånad om en S drog mer än 220 Wh/km där.Legato skrev:Lite fördel Audin tom skulle jag säga. Enligt ABPR 297 km med S75D enligt samma förutsättningar som ovan (90 km/h, -5, "rain or snow").OfarligTesla skrev:Verkar ju hamna rätt nära en S75D då? Ganska exakt lika känns det som till och med. I så fall är det ju rätt bra med tanke på att det är just en S75D den tävlat mot prismässigt.
Ser nu att siffran reviderats till 86 km/h, med den farten blir det nog som du säger ganska exakt som en S75D.
Gällande pris håller jag dock inte med. E-tron är väldigt mycket dyrare IMO om man sätter på paket nog att hamna på likvärdig utrustningsnivå. S75D har/hade ju numera allt standard utom AP i princip.
Nu finns ju inte S75D alls, men sist jag kollade innan den försvann skulle de ändå ha ca 1,05 mille med ”allt” utom FSD, är ju ändå i typ samma härad som en E-tron med motsvarande.
Han körde lite snabbare ett tag, 110-120 km/h. Då låg förbrukningen på 3.22 kWh/mil (13:35 in i videon). "The thirstiest EV i've ever driven".OfarligTesla skrev:Det intressanta vore ju hur den är om man säg kör motorväg eller 100 km/h i -5 osv, så som det gärna blir i Sverige. Har en känsla av att den snabbt kan bli sämre än en S med tanke på luftmotståndet.
Det innebär 250km räckvidd i laglig motorvägsfart om den tidigare siffran på c:a 81kWh tillgänglig kapacitet stämmer. Nästan 30% högre förbrukning än min X90 alltså, som har nästan exakt lika mycket tillgänglig kapacitet och alltså nästan 30% längre räckvidd, eller drygt 320km med samma förutsättningar.Laban skrev:Han körde lite snabbare ett tag, 110-120 km/h. Då låg förbrukningen på 3.22 kWh/mil (13:35 in i videon). "The thirstiest EV i've ever driven".
Det ser ju ännu värre ut än vad jag trodde: Det är ju alltså 322Wh/km i snitt för de senaste 57.7km, som tillryggalagts med en snittfart på 89km/h, det är ju helt absurt hög förbrukning.Laban skrev:Han körde lite snabbare ett tag, 110-120 km/h. Då låg förbrukningen på 3.22 kWh/mil (13:35 in i videon). "The thirstiest EV i've ever driven".
Absolut, men TeslaBjörn brukar ju vara hyfsat seriös i sina utvärderingar, jag tror inte han har kört upp och ned för fjällen här. Jag tror han körde samma sträcka som han brukar köra, han säger ju i videon vid något tillfälle något om att "hit skall det vara x km".Gustafsson skrev:Svårt att värdera enskilda förbrukningssiffror så där. Var bilen varm ?, Batteriet tempererat ? Väglag ? Skulle inte bry mig alls utan att veta mer.
Jag kan lätt få upp min S i 300 Wh/km och betydligt mer också så här års.
Genomsnittet på 8000 mil/tre år hamnade dock på 200 Wh/km på min förra och den nya hamnar säkert där också på helårsbasis.
Kanske, hastigheten gör ju stor skillnad. Så här såg det ut i TeslaFi när jag körde Kiel-Zug strax efter nyår. Dessvärre en del köer som sänkte körsnittet en hel del och större delen av sträckan gjordes i miserabelt väder med regn / snöblandat regn. En delsträcka. Lägre hastighet sänkte en hel del.Legato skrev:Det låter lite högt tycker jag.jpetters skrev:Då kommer MX längre, ca 40 mil med 20" och samma förhållanden.
Gjorde överslag i huvudet och landade på runt 32 mil.
Testade med ABPR och den gav 35 mil (förbukning 0,282 kWh/km).
Just snöslask äter väldigt mycket räckvidd tycker jag. Sen har jag inte sett testet, så vet inte om det vara konstant snöslask eller bara bitvis.
Wow säger jag bara! Wow!frippan skrev:Nu finns den "riktiga" recensionen ute. 50 minuter lång
Ja, den ser ju väldigt trevlig ut på många sätt, men räckvidd/förbrukning ser ju inte alls bra ut.TeslaTissel skrev:Wow säger jag bara! Wow!