Sida 56 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 10:47
av jpetters
Hastighet?

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 10:48
av Mr S
jpetters skrev:
Hastighet?
Runt 90 o lite blandat.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 10:49
av gellerstam
jpetters skrev:
Hastighet?
86km/h i snitt enligt bilen. (95 enligt mätaren var 90 enligt GPS)

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 10:50
av jpetters
Då kommer MX längre, ca 40 mil med 20" och samma förhållanden.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 10:53
av OfarligTesla
Verkar ju hamna rätt nära en S75D då? Ganska exakt lika känns det som till och med. I så fall är det ju rätt bra med tanke på att det är just en S75D den tävlat mot prismässigt.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 11:00
av Legato
jpetters skrev:
Då kommer MX längre, ca 40 mil med 20" och samma förhållanden.
Det låter lite högt tycker jag.

Gjorde överslag i huvudet och landade på runt 32 mil.

Testade med ABPR och den gav 35 mil (förbukning 0,282 kWh/km).

Just snöslask äter väldigt mycket räckvidd tycker jag. Sen har jag inte sett testet, så vet inte om det vara konstant snöslask eller bara bitvis.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 11:01
av OfarligTesla
Legato skrev:
jpetters skrev:
Då kommer MX längre, ca 40 mil med 20" och samma förhållanden.
Det låter lite högt tycker jag.

Gjorde överslag i huvudet och landade på runt 32 mil.

Testade med ABPR och den gav 35 mil (förbukning 0,282 kWh/km).

Just snöslask äter väldigt mycket räckvidd tycker jag. Sen har jag inte sett testet, så vet inte om det vara konstant snöslask eller bara bitvis.
Jag skummade igenom det lite och mängden snöslask jag kunde se var rätt minimal under de delarna jag såg iaf.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 11:05
av Legato
OfarligTesla skrev:
Verkar ju hamna rätt nära en S75D då? Ganska exakt lika känns det som till och med. I så fall är det ju rätt bra med tanke på att det är just en S75D den tävlat mot prismässigt.
Lite fördel Audin tom skulle jag säga. Enligt ABPR 297 km med S75D enligt samma förutsättningar som ovan (90 km/h, -5, "rain or snow").

Ser nu att siffran reviderats till 86 km/h, med den farten blir det nog som du säger ganska exakt som en S75D.

Gällande pris håller jag dock inte med. E-tron är väldigt mycket dyrare IMO om man sätter på paket nog att hamna på likvärdig utrustningsnivå. S75D har/hade ju numera allt standard utom AP i princip.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 11:12
av fth
jpetters skrev:
Då kommer MX längre, ca 40 mil med 20" och samma förhållanden.
Förbrukningen på 253Wh/km enligt e-tron display är dock ungefär samma som för X under samma förutsättningar.

Den korta räckvidden för e-tron måste väl bero på att Audi har satt en väldigt stor andel av batteriet som icke tillgängligt?

Med 95kWh tillgängligt borde räckvidden ha varit 375km med den förbrukningen, 320km motsvarar endast 81kWh tillgängligt batteri, man undrar ju varför dom inte tillåter att man använder de sista 14kWh?

/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 11:13
av OfarligTesla
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
Verkar ju hamna rätt nära en S75D då? Ganska exakt lika känns det som till och med. I så fall är det ju rätt bra med tanke på att det är just en S75D den tävlat mot prismässigt.
Lite fördel Audin tom skulle jag säga. Enligt ABPR 297 km med S75D enligt samma förutsättningar som ovan (90 km/h, -5, "rain or snow").

Ser nu att siffran reviderats till 86 km/h, med den farten blir det nog som du säger ganska exakt som en S75D.

Gällande pris håller jag dock inte med. E-tron är väldigt mycket dyrare IMO om man sätter på paket nog att hamna på likvärdig utrustningsnivå. S75D har/hade ju numera allt standard utom AP i princip.
Ja nu vet jag inte om jag skulle klassat den vägbanan som regn och snö direkt faktiskt, lite blöt var det mestadels verkade det som. Skulle nog blivit förvånad om en S drog mer än 220 Wh/km där.

Nu finns ju inte S75D alls, men sist jag kollade innan den försvann skulle de ändå ha ca 1,05 mille med ”allt” utom FSD, är ju ändå i typ samma härad som en E-tron med motsvarande.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 11:16
av Verdi
33 mil på vintern är ju riktigt bra tycker jag. Blir nog en helt ok bil. Dock är jag lite rädd att luftmotståndet i motorvägsfart kommer käka en del räckvidd. Det är ju nästan det testet som är mest intressant för min del. Vi åker sällan långt på vintern och när vi åker långt så åker vi fort. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 11:23
av Legato
OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
Verkar ju hamna rätt nära en S75D då? Ganska exakt lika känns det som till och med. I så fall är det ju rätt bra med tanke på att det är just en S75D den tävlat mot prismässigt.
Lite fördel Audin tom skulle jag säga. Enligt ABPR 297 km med S75D enligt samma förutsättningar som ovan (90 km/h, -5, "rain or snow").

Ser nu att siffran reviderats till 86 km/h, med den farten blir det nog som du säger ganska exakt som en S75D.

Gällande pris håller jag dock inte med. E-tron är väldigt mycket dyrare IMO om man sätter på paket nog att hamna på likvärdig utrustningsnivå. S75D har/hade ju numera allt standard utom AP i princip.
Ja nu vet jag inte om jag skulle klassat den vägbanan som regn och snö direkt faktiskt, lite blöt var det mestadels verkade det som. Skulle nog blivit förvånad om en S drog mer än 220 Wh/km där.

Nu finns ju inte S75D alls, men sist jag kollade innan den försvann skulle de ändå ha ca 1,05 mille med ”allt” utom FSD, är ju ändå i typ samma härad som en E-tron med motsvarande.
Audin har ju inte ens AP som tillval, så det får man ju dra av till att börja med. Jag skulle säga 1 mille vs drygt 1,1, men visst, "typ samma härad" kan man absolut säga ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 11:26
av OfarligTesla
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
Verkar ju hamna rätt nära en S75D då? Ganska exakt lika känns det som till och med. I så fall är det ju rätt bra med tanke på att det är just en S75D den tävlat mot prismässigt.
Lite fördel Audin tom skulle jag säga. Enligt ABPR 297 km med S75D enligt samma förutsättningar som ovan (90 km/h, -5, "rain or snow").

Ser nu att siffran reviderats till 86 km/h, med den farten blir det nog som du säger ganska exakt som en S75D.

Gällande pris håller jag dock inte med. E-tron är väldigt mycket dyrare IMO om man sätter på paket nog att hamna på likvärdig utrustningsnivå. S75D har/hade ju numera allt standard utom AP i princip.
Ja nu vet jag inte om jag skulle klassat den vägbanan som regn och snö direkt faktiskt, lite blöt var det mestadels verkade det som. Skulle nog blivit förvånad om en S drog mer än 220 Wh/km där.

Nu finns ju inte S75D alls, men sist jag kollade innan den försvann skulle de ändå ha ca 1,05 mille med ”allt” utom FSD, är ju ändå i typ samma härad som en E-tron med motsvarande.
Audin har ju inte ens AP som tillval, så det får man ju dra av till att börja med. Jag skulle säga 1 mille vs drygt 1,1, men visst, "typ samma härad" kan man absolut säga ;)
Ja det är ju sant, för 1,1 tycker jag dock man får lite mer hos Audin som Matrix LED ljusen, virtuella backspeglar osv. Tycker ändå de är jämförbara totalt sett.

Det intressanta vore ju hur den är om man säg kör motorväg eller 100 km/h i -5 osv, så som det gärna blir i Sverige. Har en känsla av att den snabbt kan bli sämre än en S med tanke på luftmotståndet.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 11:51
av frippan
Nu finns den "riktiga" recensionen ute. 50 minuter lång


Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 12:10
av Bjelke
Många saker som är skitsnyggt gjorda ju :)

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 14:41
av Laban
OfarligTesla skrev:
Det intressanta vore ju hur den är om man säg kör motorväg eller 100 km/h i -5 osv, så som det gärna blir i Sverige. Har en känsla av att den snabbt kan bli sämre än en S med tanke på luftmotståndet.
Han körde lite snabbare ett tag, 110-120 km/h. Då låg förbrukningen på 3.22 kWh/mil (13:35 in i videon). "The thirstiest EV i've ever driven".

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 15:01
av fth
Laban skrev:
Han körde lite snabbare ett tag, 110-120 km/h. Då låg förbrukningen på 3.22 kWh/mil (13:35 in i videon). "The thirstiest EV i've ever driven".
Det innebär 250km räckvidd i laglig motorvägsfart om den tidigare siffran på c:a 81kWh tillgänglig kapacitet stämmer. Nästan 30% högre förbrukning än min X90 alltså, som har nästan exakt lika mycket tillgänglig kapacitet och alltså nästan 30% längre räckvidd, eller drygt 320km med samma förutsättningar.

För mig är detta en total deal-breaker, det är ju helt enkelt inte tillräckligt, och eftersom det sannolikt till stor del beror på luftmotståndet så kommer skillnaden bara att öka vid högre hastigheter. Bilen borde alltså nästan vara oanvändbar i autobahn-hastighet, det känns ju väldigt märkligt med tanke på att bilen (väl?) är byggd för den marknaden?

Hur har förbrukningen sett ut i andra tester?

/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 15:11
av fth
Laban skrev:
Han körde lite snabbare ett tag, 110-120 km/h. Då låg förbrukningen på 3.22 kWh/mil (13:35 in i videon). "The thirstiest EV i've ever driven".
Det ser ju ännu värre ut än vad jag trodde:
etron.png
Det är ju alltså 322Wh/km i snitt för de senaste 57.7km, som tillryggalagts med en snittfart på 89km/h, det är ju helt absurt hög förbrukning.

Detta kan väl ändå inte stämma?

/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 15:14
av fth
Det kommer ju lite bättre siffror lite senare i videon, det var iaf "bara" 321Wh/km i 109 km/h:
etron.png
/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 15:22
av jpetters
Det kan ju vara en del höjdskillnader i Norge, och det gör stor skillnad. Framgår det?

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 15:32
av Gustafsson
Svårt att värdera enskilda förbrukningssiffror så där. Var bilen varm ?, Batteriet tempererat ? Väglag ? Skulle inte bry mig alls utan att veta mer.
Jag kan lätt få upp min S i 300 Wh/km och betydligt mer också så här års.
Genomsnittet på 8000 mil/tre år hamnade dock på 200 Wh/km på min förra och den nya hamnar säkert där också på helårsbasis.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 15:49
av fth
Gustafsson skrev:
Svårt att värdera enskilda förbrukningssiffror så där. Var bilen varm ?, Batteriet tempererat ? Väglag ? Skulle inte bry mig alls utan att veta mer.
Jag kan lätt få upp min S i 300 Wh/km och betydligt mer också så här års.
Genomsnittet på 8000 mil/tre år hamnade dock på 200 Wh/km på min förra och den nya hamnar säkert där också på helårsbasis.
Absolut, men TeslaBjörn brukar ju vara hyfsat seriös i sina utvärderingar, jag tror inte han har kört upp och ned för fjällen här. Jag tror han körde samma sträcka som han brukar köra, han säger ju i videon vid något tillfälle något om att "hit skall det vara x km".

Jag har själv ett snitt på c:a 240Wh/km på min X på knappt 7000 körda mil, till mycket stor del motorväg och snabbare (autobahn).

Jag gissar att det kommer en separat räckviddsvideo från Björn snart, då får vi lite mer siffror.

/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 15:57
av jpetters
Legato skrev:
jpetters skrev:
Då kommer MX längre, ca 40 mil med 20" och samma förhållanden.
Det låter lite högt tycker jag.

Gjorde överslag i huvudet och landade på runt 32 mil.

Testade med ABPR och den gav 35 mil (förbukning 0,282 kWh/km).

Just snöslask äter väldigt mycket räckvidd tycker jag. Sen har jag inte sett testet, så vet inte om det vara konstant snöslask eller bara bitvis.
Kanske, hastigheten gör ju stor skillnad. Så här såg det ut i TeslaFi när jag körde Kiel-Zug strax efter nyår. Dessvärre en del köer som sänkte körsnittet en hel del och större delen av sträckan gjordes i miserabelt väder med regn / snöblandat regn.
2019-01-29_15-23-34.jpg
En delsträcka. Lägre hastighet sänkte en hel del.
2019-01-29_15-38-07.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 17:12
av TeslaTissel
frippan skrev:
Nu finns den "riktiga" recensionen ute. 50 minuter lång

Wow säger jag bara! Wow!

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 17:27
av fth
TeslaTissel skrev:
Wow säger jag bara! Wow!
Ja, den ser ju väldigt trevlig ut på många sätt, men räckvidd/förbrukning ser ju inte alls bra ut.

Skulle Björns siffror stämma så är den iaf inte ett alternativ för mig, den kan vara hur mysig och tyst som helst, grundfunktionaliteten är det centrala, och en räckvidd för 90-10% batteri på mindre än 200km i motorvägsfart är helt enkelt inte bra nog.

/fth