Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

+9% nu i efterhandeln, men det kan förstås gå åt båda håll från det beroende på vad som sägs i webcasten.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Verkligen starkt resultat med tanke på den begränsade efterfrågan som är på marknaden nu 👍
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 23 okt 2024 22:12
Bra rapport, slår förväntningarna på i stort sett alla KPI, +7% i efterhandeln än så länge.

/fth
Ja, mycket bra siffror! Lyssnar på Rob. Kul att han gör rapporterna fortfarande. Vi får se om aktien är upp eller ned efter earnings call :lol:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Kul att Rob kör kvartalsrapporter fortfarande - bra insikter.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

"According to Bernstein analyst Toni Sacconaghi, Tesla’s core electric-vehicle business is likely worth less than $200 billion, suggesting its market capitalization reflects a value of about $600 billion for other endeavors, such as the robotaxi and the Optimus humanoid robot.

Several investors and analysts also agree that a large part of the company’s valuation is based on its potential to solve self-driving, and so does Musk himself.

Yet, a strong quarterly result -- which is also looking good because estimates have come down drastically over the past 12 months -- is sending this already pricey stock up 9%."

Lustigt nog inte ett pip om FSD i Q3 decken annat än hur stor dator dom har och hur många miles körda med FSD. Mindre och mindre snack om FSD där för varje kvartal och inga vettiga KPI:er som visar på en riktning mot autonomi det här årtiondet.

En rejäl del av beaten på marginalerna i auto verkar vara relaterat till ökning i recognised revenue pga smart summon och det faktum att alla CT såldes med FSD.

Aktien är nästan tillbaka på samma nivå som slutet av 2020.
Screenshot 2024-10-23 at 23.10.23.png
Tesla är ett jättefint bolag, men rejält övervärderat.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Imponerande:

"The lower raw materials cost cited by Tesla is really fascinating to me.

Typically, it falls to the CFO to give us more detail on that. Tesla’s also saying it’s been benefiting from scale, helping profit even as the average selling price of its cars has declined.

Wonder if there are specific parts of the supply chain that have drastically improved? Did Tesla renegotiate prices or is this the result of the slowdown in the pace of EV sales?"

Bloomberg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Full autonomy next year, "1000x improvment" jag dööör.

"rideshare in california and texas open for the public in 2025" 🤡🤭😂

Tydligen hävdar Elon att Tesla har en robotaxiversamhet för anställda med säkerhetsförare i CA (utan tillstånd då i så fall) :lol:
edit: tyligen har Tesla ett tillstånd för testing med säkerhetsförare, så då ser jag fram emot att få disengagementsiffror strax efter nyår på det.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sa Tesla att $326M var FSD deferred revenue i Q3? Någon hävdade detta på X.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

spacecoin skrev: 23 okt 2024 23:20
Imponerande:

Typically, it falls to the CFO to give us more detail on that. Tesla’s also saying it’s been benefiting from scale, helping profit even as the average selling price of its cars has declined.

Wonder if there are specific parts of the supply chain that have drastically improved? Did Tesla renegotiate prices or is this the result of the slowdown in the pace of EV sales?"

Bloomberg
Ursäkta språket, men herrejävlar vilken utveckling. Andra tillverkare måste vara gröna av avund.

Likheterna med Ford är slående. T-Forden blev billigare att tillverka för varje år i takt med att Ford utvecklade metoderna och inköpen.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

HenrikC skrev: 24 okt 2024 02:01
Imponerande:

Bloomberg
Ursäkta språket, men herrejävlar vilken utveckling. Andra tillverkare måste vara gröna av avund.

Likheterna med Ford är slående. T-Forden blev billigare att tillverka för varje år i takt med att Ford utvecklade metoderna och inköpen.
Ja det är grymt, men vad ska pekka säga...
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

HenrikC skrev: 24 okt 2024 02:01
Imponerande:

Bloomberg

Håller med dig om likheterna med T-Ford och att det är väldigt imponerande. Men en annan likhet är att Ford slutade utvecklas och höll på att gå under på grund av att T- forden var den bästa bilen och inget annat behövdes.

Jag tycker Tesla släpper markant mindre inovationer till marknaden nu (till kunder, inte koncept som inte levereras). Samtidigt bygger dom mer och mer kassa vilket ju inte är ett tecken på ett bolag som är innovativt.

Jag tycker det är en oroande utveckling (eller brist på)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

tor skrev: 24 okt 2024 09:30
Håller med dig om likheterna med T-Ford och att det är väldigt imponerande. Men en annan likhet är att Ford slutade utvecklas och höll på att gå under på grund av att T- forden var den bästa bilen och inget annat behövdes.

Jag tycker Tesla släpper markant mindre inovationer till marknaden nu (till kunder, inte koncept som inte levereras). Samtidigt bygger dom mer och mer kassa vilket ju inte är ett tecken på ett bolag som är innovativt.

Jag tycker det är en oroande utveckling (eller brist på)
Jag tror att Tesla har en lysande framtid som bilföretag för överskådlig framtid. Så länge väst skyddar sina tillverkare från konkurrens från Kina med höga tullar så finns det få konkreta hot. De behöver dock ett bredare modellprogram, fler fabriker för att växa meningsfullt. Eftersom Kina är den största elbilsmarknaden, Tesla säljer nära hälften av sina bilar där, är den geopolitiska situationen en risk.

Jag bedömer dock att Teslas huvudsakliga problem är att de inte kan leverera allmän autonomi och robotar eftersom grundforskningen för det inte finns ännu, och då är så är aktien i min mening 2x-3x för dyr tills det ändrar sig.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Höjda riktkurser

Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Verkligen förvånande resultat. Läser man den här tråden så fick man ju intrycket av det skulle bli konkurs den här veckan.

Synd att man inte gick in 😣
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Holve skrev: 24 okt 2024 21:00
Verkligen förvånande resultat. Läser man den här tråden så fick man ju intrycket av det skulle bli konkurs den här veckan.
Jag tror du blandar ihop lönsamhet och värdering.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

spacecoin skrev: 24 okt 2024 21:07
Nej. Jag tänkte på aktiekursen..
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Elon säger att han tror att Tesla kommer att bli världens högst värderade företag med marginal i framtiden.

Don’t bet against Elon ;)

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Holve skrev: 24 okt 2024 21:56
spacecoin skrev: 24 okt 2024 21:07
Nej. Jag tänkte på aktiekursen..
Ja precis.
Smilla

Inlägg av Smilla »

Hej helt ny här.

Jag har skapat ett konto här helt pga av att jag köper/ säljer i huvudsak Tesla aktien.

Det som slår mig när jag läser alla inlägg är hur "omodernt" 90% av alla här verkar tänka om Tesla/Elon , det är helt nya tider när man värderar ett bolag som Tesla.

Jag uppfattar det som att väldigt få person här på detta forat inte förstår att "All reklam är bra reklam" .Strejken, Elons stöd till Trump, mm,mm i princip allt Elon gör bli en succé och ställ er frågan varför? Sen böhöver man inte gilla allt han gör såklart, och försök tänka som unga hungriga person gör ..... Dom tittar inte på "Morgonnyheterna som är värsta hjäntvättningen", dom är extremt ego, dom pratar inte i telefonen, dom bara textar och läser, dom köper en bil via nätet, mm, mm, mm, ja det är nya tider för vissa Aktier.

Ps, det finns några undan tag här, och en av dom är FTH/ du verkar smartare än snittet här.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Smilla skrev: 25 okt 2024 16:08
Hej helt ny här.

Jag har skapat ett konto här helt pga av att jag köper/ säljer i huvudsak Tesla aktien.

Det som slår mig när jag läser alla inlägg är hur "omodernt" 90% av alla här verkar tänka om Tesla/Elon , det är helt nya tider när man värderar ett bolag som Tesla.

Jag uppfattar det som att väldigt få person här på detta forat inte förstår att "All reklam är bra reklam" .Strejken, Elons stöd till Trump, mm,mm i princip allt Elon gör bli en succé och ställ er frågan varför? Sen böhöver man inte gilla allt han gör såklart, och försök tänka som unga hungriga person gör ..... Dom tittar inte på "Morgonnyheterna som är värsta hjäntvättningen", dom är extremt ego, dom pratar inte i telefonen, dom bara textar och läser, dom köper en bil via nätet, mm, mm, mm, ja det är nya tider för vissa Aktier.

Ps, det finns några undan tag här, och en av dom är FTH/ du verkar smartare än snittet här.
Upplevde du IT-bubblan i slutet av 90-talet?
Samma retorik....
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Hej helt ny här.

Härligt men nya friska röster! Jag diskuterar gärna det här mera.
Jag tror alla här är överens om att Elon är världsklass på marknadsföring, så det kan vi lägga åt sidan. Samma om Tesla som bilföretag. Top-notch execution. Bra inom Energy med.

Om vi antar att förarlösa bilar är helt orealiserbara för Tesla före 2030 och på nuvarande hårdvara. Skulle du då ha samma härliga och optimistiska ton om Tesla till dagens värdering? Varför? P/E 75 med 10-15% tillväxt känns väl inte så lockande jämfört man annat som skalar bättre än tillverkning av sällanköpsvaror? Tesla har i princip en bilmodell som kan anses vara "volym" och den är väldigt bra och framgångsrik. Sedan undrar jag vad du tycker USP:arna är? Bilindustrin har ju traditionellt varit ett race mot botten, och varför skulle det bli annorlunda när EV-omställningen och alla bidrag (och kanske strafftullar) försvinner? En stor del av Teslas vinst är fortfarande zero-emission credits.

Hela caset bygger ju på robotar och självkörning, eller? Det tycker ju i alla fall Elon.
Smilla

Inlägg av Smilla »

Jadå , minns det som igår när alla proffs hävdade att allt skulle sluta fungera kl 00:00:01 2000 men att deras domedags frotetsior inte slog in överhuvudtaget. nåja det gick en bit in på året och det blev en sättning modell kraftig som faktiskt tog ca 15 år att ta igen.

Jag är nog äldre än dom flesta här.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Hej helt ny här.

Håller med.

Det är för mig helt fascinerande att folk fortfarande år 2024 sitter och tittar på TV-nyheterna från legacy media kl 19 på kvällen och helt okritiskt sväljer det dom säger. Dom ba, -ja det här är säkert sant, dom säger det ju på TV!
Ingen reflektion eller efterforskning kring potentiella bakomliggande agendor; ekonomiska eller politiska, ägarförhållanden etc...

Sen angående Tesla så tror jag vi framöver inte ens kommer prata om Tesla som en biltillverkare. Det kommer vara en mindre, underordnad verksamhet. Både energidelarna och robotdelarna kommer vara större.
Mvh
Nilsson

Skriv svar