Verkar som att Tesla uppfinner hjulet. Det här är saker som robotar kunnat göra i 5-10 år minst. Sedan de vanliga tricken med upp-snabbade videos, one-off-klipp där roboten rör sig i en planerad miljö där människor runtomkring står stilla och inget ljud.
Tesla har absolut mycket att bevisa här, och har som sagt hittills inte presenterat egentligen något av vikt som inte redan gjorts av någon annan.
Med det sagt så utvecklas Optimus flera ggr snabbare än t.ex. Boston Dynamics Petman/Atlas, det tog dom minst c:a 7-8 år att nå den nivå som Tela har nått på 2-3 år, och då hade Boston Dynamics redan arbetat uteslutande med utveckling av robotar sedan 1992.
Jag är inte alls säker på att Optimus kommer att uppfylla Elon Musks väldigt vidlyftiga löften, men det är onekligen väldigt imponerande vad dom har uppnått på så kort tid.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verkar som att Tesla uppfinner hjulet. Det här är saker som robotar kunnat göra i 5-10 år minst. Sedan de vanliga tricken med upp-snabbade videos, one-off-klipp där roboten rör sig i en planerad miljö där människor runtomkring står stilla och inget ljud.
Som vanligt kritiserar jag inte VAD Tesla gör utan hur dom marknadsför och ljuger kring vad de kan leverera.
Tesla har absolut mycket att bevisa här, och har som sagt hittills inte presenterat egentligen något av vikt som inte redan gjorts av någon annan.
Med det sagt så utvecklas Optimus flera ggr snabbare än t.ex. Boston Dynamics Petman/Atlas, det tog dom minst c:a 7-8 år att nå den nivå som Tela har nått på 2-3 år, och då hade Boston Dynamics redan arbetat uteslutande med utveckling av robotar sedan 1992.
Jag är inte alls säker på att Optimus kommer att uppfylla Elon Musks väldigt vidlyftiga löften, men det är onekligen väldigt imponerande vad dom har uppnått på så kort tid.
Som vanligt så tycker jag att Tesla gör intressanta saker, det jag kritiserar är hur de ljuger/överdriver/konsekvent är "optimistiska" kring prospektet kring allt de gör som inte är ren tillverkning av bilar.
Inte för att föringa Optimus, men det är svårt att jämföra BD hydraulic-Atlas som är 11 år gammal och inte tillverkas längre med Optimus. Nya el-motor-Atlas verkar ju spöa Optimus teknikmässigt och likaså Figma. BD:s robotar är ju dessutom designade för att klara helt andra miljöer än Optimus.
Jag tycker egentligen att det är helt ointressant eftersom mjukvaran för meningsfull funktion/autonomi är så långt bort. Förhoppningsvis kommer det något som liknar C3PO innan jag är död om 40 år.
Mjukvarumässigt klarade BD (DARPA 2015) att:
* Drive a utility vehicle at the site.
* Travel dismounted across rubble.
* Remove debris blocking an entryway.
* Open a door and enter a building.
* Climb an industrial ladder and traverse an industrial walkway.
* Use a tool to break through a concrete panel.
* Locate and close a valve near a leaking pipe.
* Connect a fire hose to a standpipe and turn on a valve.
Tesla mao har lite att bevisa där. Fasen vet om det skett några större framsteg på 10 år.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Ja, några få bilar som i princip kunde kört en förprogrammerad rutt i ett förberett, hårt kontrollerat område? Inte direkt superimponerande?
Och vad var maxhastigheten? 20 km/h?...
EDIT:
Hur länge har de hållit på med det här nu?... Typ ~10 år? Och det här är vad de har att visa upp(!)... Undrar hur lång tid det kommer ta tills de kan göra en presentation motsvarande vad Waymos bilpark klarar av idag...
Jag hade gärna läst dina tankar om detta istället för att du bara delar X-postningar helt utan egna kommentarer. Vad är det som (enligt dig) är så väldigt imponerande med deras rätt magra demo?
Så här ser det ut på företag som utvecklar och deployar (state of the art) robotar idag:
Det är överlägsen funktion/kostnad/formfaktor för en robot som bara klarar en sak (som alla robotar idag mao). De har en time to market som är känd. Det tar ett år eller två istället för humanoider som inte kommer att finnas på ett antal decennier (om någonsin). Det senare gör man bara av för research eller av marknadsföringsskäl.
Videon visar koden de utvecklat för att roboten skulle kunna servera folk på We, robot eventet - men som tydligen inte dög så de fjärrstyrde dem manuellt istället
Videon visar koden de utvecklat för att roboten skulle kunna servera folk på We, robot eventet - men som tydligen inte dög så de fjärrstyrde dem manuellt istället
Robotarna var ju definitivt fjärrstyrda i flera (dom flesta?) sammanhang på eventet, men just serveringen av snacks tror iaf jag var "på riktigt".
Det finns några videos från eventet av detta med samma långsamma och tveksamma rörelsemönster som i den här senaste videon.
/fth
Det kvittar. Att få roboten att gå i ultrarapid i en relativt statisk miljö utan folk som rör sig omkring är inte imponerande även om hårdvaran är fin. Samma sak med att plocka up grejer från ett bord, "ge mig äpplet". Det har visats tidigare för flera år sedan.
Ex: PaLM-SayCan är mycket mer avancerad som kom 2022. Notera innan ChatGPT redan.
Det här är fortfarande grundforskning och det kommer troligen att ta många år innan de klarar att gå in i ett hus och göra en kopp kaffe (och den inte är specifikt tränad för det huset, den kaffebryggaren).
Att få den att både tvätta, stryka och koka kaffe i en okänd miljö kommer att ta decennier tippar jag.
Det kvittar. Att få roboten att gå i ultrarapid i en relativt statisk miljö utan folk som rör sig omkring är inte imponerande även om hårdvaran är fin. Samma sak med att plocka up grejer från ett bord, "ge mig äpplet". Det har visats tidigare för flera år sedan.
Ex: PaLM-SayCan är mycket mer avancerad som kom 2022. Notera innan ChatGPT redan.
Det här är fortfarande grundforskning och det kommer troligen att ta många år innan de klarar att gå in i ett hus och göra en kopp kaffe (och den inte är specifikt tränad för det huset, den kaffebryggaren).
Att få den att både tvätta, stryka och koka kaffe i en okänd miljö kommer att ta decennier tippar jag.
Troligtvis kommer det ju räcka med en liten, liten incident för att det ska krävas säkerhetsavstånd och kanske inhängnad.
Ja, blir intressant att se om Tesla lyckas slå sig in på denna marknad.
Man skall dock ha klart för sig att DHL har testat alla ellastbilar som kommit ut på marknaden så testet är inget unikt.
De har också redan åtminstone Volvo och Mercedes och troligen fler ellastbilar (Freightliner?) i sin produktion.
Tror att Tesla måste prisa in sig för att komma in i större skala, frågan är ju hur det blir med lönsamheten då.
Der är alltid lättare att kopiera något som nån annan redan gjort än att vara först ?
Der är alltid lättare att kopiera något som nån annan redan gjort än att vara först ?
Så kan det absolut vara, men Boston Dynamics var i så fall inte på något sätt först, och "kopierade" alltså också i stor utsträckning vad andra redan hade gjort.
Jag vill inte förringa vad BD har åstadkommit, men jag tycker inte det råder några tvivel om att Optimus utvecklas mycket snabbt.
/fth
Edit: här är en timeline som sätter Atlas i lite perspektiv
Så kan det absolut vara, men Boston Dynamics var i så fall inte på något sätt först, och "kopierade" alltså också i stor utsträckning vad andra redan hade gjort.
Jag vill inte förringa vad BD har åstadkommit, men jag tycker inte det råder några tvivel om att Optimus utvecklas mycket snabbt.
/fth
Edit: här är en timeline som sätter Atlas i lite perspektiv
robot.jpeg
Ja hårdvaran har blivit lite bättre på 15 år. Nu kan du göra en timeline för mjukvara.
Jag kan börja:
1960: single task hårdkodad
1980: samma
2000: samma
2015: samma med viss anpassning med bild-analys
2023: samma fast mindre trad kod supervised ML via vr-headset-träning. emulerad ”intelligens” med LLM och talsyntes för max demovärde. fortfarande single task utan hierarkisk planering, och utan möjlighet att generalisera, inte säker att använda med människor i en icke-statisk miljö.
Ja, BD var inte heller först, Honda hade humanoida robotar på 80-talet, som dom stolt visade upp på en mässa när min pappa var i japan på mut..tjänsteresa. Dom var säkert inte heller först.
Min poäng är ändå att det givetvis är mycket enklare att ta något som nån annan gjort och vidareutveckla det, alltså går det fortare, allt annat vore konstigt.
Gör den ? inget jag sett hitills har imponerat på mig i alla fall, men det kanske kommer i framtiden.
I “agree with you that to be approved for robotaxi deployment licenses by 2027 $TSLA likely needs to be closer to 1 critical disengagement per 100K miles. The skepticism I have about TSLA is that the TSLA FSD community tracker currently shows ~300 miles per intervention”