Du min herre, är nog tusan den som uppvisar mest förmåga till nyansering i en polariserad fråga. Kudos! Kanske årets bästa inlägg och kan inte annat än hålla med. Tesla är en bil, inte så mycket mer.Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2023 23:37
Jag har tidigare känt samma entusiasm för Tesla som du gör nu. Jag tyckte också att allt var toppen och att Tesla verkligen ledde utvecklingen och drev fordonsindustrin framåt på ett positivt sätt, även om inte allt var perfekt.
Men det var då, för 7-8 år sedan, och det gör de inte längre på samma sätt. Visst bilarna är effektiva och har en bra mjukvara i jämförelse med de andra tillverkarna, men i övrigt har de tappat mycket annat. Det går snarare bakåt med sämre funktioner för varje "nyhet" de presenterar. Och det är oftast kopplat till sparivern. Det ska snålas och dras in på allt. Min Model S från 2014 var betydligt bättre på många grundläggande bekvämlighetsfunktioner, än vad min Model Y är. Det kallar inte jag utveckling eller att ligga i framkanten.
Att komma och säga att oortodox nyutveckling inte passar alla med en tydlig underton, blir lite löjligt. Vad körde du (som gillar att ligga i framkant på utvecklingen) för bil för 8 år sedan? Jag körde Tesla och kallades "early adopter". Då var det något nytt och speciellt med Tesla. Idag är det mainstream och inte så speciellt som du tycks tro.
Min huvudsakliga poäng är att när fascinationen lagt sig tröttnar man på att anpassa sig till alla Teslas allt sämre tekniska lösningar med bristande funktioner som resultat. Och man tröttnar även på att hitta på ursäkter för alla Teslas tillkortakommanden. Man inser helt enkelt att verkligheten inte riktigt är som man intalat sig.
Model 3 Highland
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 Highland
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Model 3 Highland
Att sätta sig i en gammal Model S är, i mitt tycke, en tragisk upplevelse när det kommer till många faktorer som jag, personligen värderar. Kanske en ren smaksak, men det har hänt en del när det kommer till kvalité och passform, materialval och estetik hos Tesla genom åren.Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2023 23:37Jag har tidigare känt samma entusiasm för Tesla som du gör nu. Jag tyckte också att allt var toppen och att Tesla verkligen ledde utvecklingen och drev fordonsindustrin framåt på ett positivt sätt, även om inte allt var perfekt.p3tT4n skrev: ↑08 nov 2023 22:05
Nja, instämmer inte riktigt med att ”vi är redan i sandlådan”, med betoning på ”vi”, och dessutom menade jag uppriktigt att det inte var personligt mot dig, så det var ju olyckligt att du tolkade det så.
Man kan läsa min text på flera sätt, och jag kan förstå att somliga upplever sig kränkta, samt även, vilket du antyder, inte längre orkar anpassa sig till Teslas approach rörande nyutveckling med anledning av att man ”nyktrat till och börjat se verkligheten”… eller ja, kanske bara stagnerat rent allmänt...
Min huvudsakliga poäng är, likväl, att Tesla med stor sannolikhet fortsatt kommer att driva en utmanande och oortodox nyutveckling. Den kommer inte passa alla, men den kommer vara oerhört värdefull när det kommer till att föra motorbranschen in i en spännande framtid.
Men det var då, för 7-8 år sedan, och det gör de inte längre på samma sätt. Visst bilarna är effektiva och har en bra mjukvara i jämförelse med de andra tillverkarna, men i övrigt har de tappat mycket annat. Det går snarare bakåt med sämre funktioner för varje "nyhet" de presenterar. Och det är oftast kopplat till sparivern. Det ska snålas och dras in på allt. Min Model S från 2014 var betydligt bättre på många grundläggande bekvämlighetsfunktioner, än vad min Model Y är. Det kallar inte jag utveckling eller att ligga i framkanten.
Att komma och säga att oortodox nyutveckling inte passar alla med en tydlig underton, blir lite löjligt. Vad körde du (som gillar att ligga i framkant på utvecklingen) för bil för 8 år sedan? Jag körde Tesla och kallades "early adopter". Då var det något nytt och speciellt med Tesla. Idag är det mainstream och inte så speciellt som du tycks tro.
Min huvudsakliga poäng är att när fascinationen lagt sig tröttnar man på att anpassa sig till alla Teslas allt sämre tekniska lösningar med bristande funktioner som resultat. Och man tröttnar även på att hitta på ursäkter för alla Teslas tillkortakommanden. Man inser helt enkelt att verkligheten inte riktigt är som man intalat sig.
Jag har alltid sneglat på Tesla, men de har aldrig varit ett alternativ, tills för några år sedan. I mångt och mycket på grund av mina tjänstebilar genom åren, där Tesla, runt 2015 - 2020, ej varit något alternativ (utifrån flera orsaker, bland annat med anledning av att ej kunna väljas genom den leverantör som vi samarbetade med).
Vad jag ägde år 2015? Det året sålde jag min privatägda BMW 320d Touring M-sport (M är mycket viktigt) som ersattes mot en tjänstebil. En, kanske då, pionjär inom PHEV i fråga om att vara en rymlig fyrhjulsdriven familjebil/SUV, en Mitsubishi Outlander. Jo, jag var också med på tåget mot eldrivet, men från ett annat perspektiv, med andra behov och från en annan situation.
Kan ju nämna att det inte blev någon ny Outlander efter att tjänstebilsavtalet löpte ut ett år senare – inte det bästa valet av bil, utifrån min smak, men de gjorde något nytt och våghalsigt, vilket jag föll för.
Oavsett våra oegentligheter när det kommer till Teslas val av nyutveckling, så önskar jag dig en framtida bilpark bestående av många spännande fordon – Tesla eller ej kvittar, följ ditt hjärta, som tycks tukta efter någonting annat.
Tesla Model 3 Longe Range -24
Volkswagen E-Golf -21
Volkswagen E-Golf -21
Re: Model 3 Highland
Då har man lagt iväg sin beställning på en Model 3! Hoppas den inte gör mig besviken
Leverans i Norrköping 26 november - 10 december, om allt går som det ska!

Model 3 Highland - 2024
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Model 3 Highland
Du är helt historielös.p3tT4n skrev: ↑09 nov 2023 08:02
Att sätta sig i en gammal Model S är, i mitt tycke, en tragisk upplevelse när det kommer till många faktorer som jag, personligen värderar. Kanske en ren smaksak, men det har hänt en del när det kommer till kvalité och passform, materialval och estetik hos Tesla genom åren.
Jag har alltid sneglat på Tesla, men de har aldrig varit ett alternativ, tills för några år sedan. I mångt och mycket på grund av mina tjänstebilar genom åren, där Tesla, runt 2015 - 2020, ej varit något alternativ (utifrån flera orsaker, bland annat med anledning av att ej kunna väljas genom den leverantör som vi samarbetade med).
Vad jag ägde år 2015? Det året sålde jag min privatägda BMW 320d Touring M-sport (M är mycket viktigt) som ersattes mot en tjänstebil. En, kanske då, pionjär inom PHEV i fråga om att vara en rymlig fyrhjulsdriven familjebil/SUV, en Mitsubishi Outlander. Jo, jag var också med på tåget mot eldrivet, men från ett annat perspektiv, med andra behov och från en annan situation.
Kan ju nämna att det inte blev någon ny Outlander efter att tjänstebilsavtalet löpte ut ett år senare – inte det bästa valet av bil, utifrån min smak, men de gjorde något nytt och våghalsigt, vilket jag föll för.
Oavsett våra oegentligheter när det kommer till Teslas val av nyutveckling, så önskar jag dig en framtida bilpark bestående av många spännande fordon – Tesla eller ej kvittar, följ ditt hjärta, som tycks tukta efter någonting annat.
En Model S från 2014 var ett tekniskt underverk. Förutom de grundläggande bekvämlighetsfunktionerna att den hade bra fungerande adaptiv farthållare, torkarautomatik, helljusautomatik och parkeringssensorer, så kunde den även styra och byta fil själv. Slog man på blinkersen så började bilen accelerera (i mån av plats) innan den själv bytte fil, vilket var väldigt smidigt. Dagens bilar snarare bromsar lite när den passerar mittlinjen och accelererar inte förrän filbytet är färdigt. Den kunde även parkera helt på egen hand, både fickparkera och parallellparkera. Den kunde köra ut ur garaget utan att man satt i. Den både öppnade och stängde den elektriska garageporten efter sig. Det fanns ingen annan bil som kunde göra detta på den tiden. Att kvalitet och passform var amerikansk, överglänstes av tekniken som var cutting edge.
Idag 9 år senare kan inte din nya bil någonting av ovanstående. Och även de grundläggande bekvämlighetsfunktionerna jag nämnde ovan fungerar betydligt sämre på din bil. Ändå tycker du att en gammal Model S är en "tragisk upplevelse" samtidigt som du tycker din nya bil är helt fantastisk och i framkant av tekniken.
Förutom att prutta och blinka med ljusen i takt med musik och annat meningslöst trams, finns det något din bil kan göra som inga andra bilmärken kan göra lika bra eller bättre? Jag tror du är förblindad av något.
Jag tycker att Teslas bilar är trevliga att köra, har bra räckvidd och ett fantastiskt laddnätverk, och det har hittills hållit kvar mig vid Tesla. Men jag inbillar mig inte att det är ett tekniskt underverk jag åker runt i som på något sätt skulle ligga i framkant av något. Det är snarare en bil som på vissa plan är efterbliven och sämre än sina föregångare. Och det är enbart på grund av Elons spariver, för Tesla skulle kunna bygga en mycket bättre bil om de ville.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Model 3 Highland
Nicke Nyfiken skrev: ↑09 nov 2023 11:51Du är helt historielös.p3tT4n skrev: ↑09 nov 2023 08:02
Att sätta sig i en gammal Model S är, i mitt tycke, en tragisk upplevelse när det kommer till många faktorer som jag, personligen värderar. Kanske en ren smaksak, men det har hänt en del när det kommer till kvalité och passform, materialval och estetik hos Tesla genom åren.
Jag har alltid sneglat på Tesla, men de har aldrig varit ett alternativ, tills för några år sedan. I mångt och mycket på grund av mina tjänstebilar genom åren, där Tesla, runt 2015 - 2020, ej varit något alternativ (utifrån flera orsaker, bland annat med anledning av att ej kunna väljas genom den leverantör som vi samarbetade med).
Vad jag ägde år 2015? Det året sålde jag min privatägda BMW 320d Touring M-sport (M är mycket viktigt) som ersattes mot en tjänstebil. En, kanske då, pionjär inom PHEV i fråga om att vara en rymlig fyrhjulsdriven familjebil/SUV, en Mitsubishi Outlander. Jo, jag var också med på tåget mot eldrivet, men från ett annat perspektiv, med andra behov och från en annan situation.
Kan ju nämna att det inte blev någon ny Outlander efter att tjänstebilsavtalet löpte ut ett år senare – inte det bästa valet av bil, utifrån min smak, men de gjorde något nytt och våghalsigt, vilket jag föll för.
Oavsett våra oegentligheter när det kommer till Teslas val av nyutveckling, så önskar jag dig en framtida bilpark bestående av många spännande fordon – Tesla eller ej kvittar, följ ditt hjärta, som tycks tukta efter någonting annat.
En Model S från 2014 var ett tekniskt underverk. Förutom de grundläggande bekvämlighetsfunktionerna att den hade bra fungerande adaptiv farthållare, torkarautomatik, helljusautomatik och parkeringssensorer, så kunde den även styra och byta fil själv. Slog man på blinkersen så började bilen accelerera (i mån av plats) innan den själv bytte fil, vilket var väldigt smidigt. Dagens bilar snarare bromsar lite när den passerar mittlinjen och accelererar inte förrän filbytet är färdigt. Den kunde även parkera helt på egen hand, både fickparkera och parallellparkera. Den kunde köra ut ur garaget utan att man satt i. Den både öppnade och stängde den elektriska garageporten efter sig. Det fanns ingen annan bil som kunde göra detta på den tiden. Att kvalitet och passform var amerikansk, överglänstes av tekniken som var cutting edge.
Idag 9 år senare kan inte din nya bil någonting av ovanstående. Och även de grundläggande bekvämlighetsfunktionerna jag nämnde ovan fungerar betydligt sämre på din bil. Ändå tycker du att en gammal Model S är en "tragisk upplevelse" samtidigt som du tycker din nya bil är helt fantastisk och i framkant av tekniken.
Förutom att prutta och blinka med ljusen i takt med musik och annat meningslöst trams, finns det något din bil kan göra som inga andra bilmärken kan göra lika bra eller bättre? Jag tror du är förblindad av något.
Jag tycker att Teslas bilar är trevliga att köra, har bra räckvidd och ett fantastiskt laddnätverk, och det har hittills hållit kvar mig vid Tesla. Men jag inbillar mig inte att det är ett tekniskt underverk jag åker runt i som på något sätt skulle ligga i framkant av något. Det är snarare en bil som på vissa plan är efterbliven och sämre än sina föregångare. Och det är enbart på grund av Elons spariver, för Tesla skulle kunna bygga en mycket bättre bil om de ville.
”Att kvalitet och passform var amerikansk, överglänstes av tekniken som var cutting edge.”
Vi har uppenbarligen helt olika subjektiva preferenser när det kommer till bilar – uppenbarligen när Model S lanserades och förmodligen även idag – vilket jag försökte påtala i mitt tidigare inlägg – jag värderar helt andra saker än du gör. Vet inte riktigt vad du försöker bevisa genom att kalla mig ”historielös” i sammanhanget dock.
Du verkar uppenbarligen oerhört upprörd över Teslas beslut och strategi. Du kanske bör lägga din energi på att påtala allt ditt missnöje direkt till dem i stället för till mig; av en händelse råkar jag nämligen vara nöjd - ber om ursäkt för om det kränker dig.
Tesla Model 3 Longe Range -24
Volkswagen E-Golf -21
Volkswagen E-Golf -21
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Model 3 Highland
p3tT4n skrev: ↑09 nov 2023 12:37
”Att kvalitet och passform var amerikansk, överglänstes av tekniken som var cutting edge.”
Vi har uppenbarligen helt olika subjektiva preferenser när det kommer till bilar – uppenbarligen när Model S lanserades och förmodligen även idag – vilket jag försökte påtala i mitt tidigare inlägg – jag värderar helt andra saker än du gör. Vet inte riktigt vad du försöker bevisa genom att kalla mig ”historielös” i sammanhanget dock.
Du verkar uppenbarligen oerhört upprörd över Teslas beslut och strategi. Du kanske bör lägga din energi på att påtala allt ditt missnöje direkt till dem i stället för till mig; av en händelse råkar jag nämligen vara nöjd - ber om ursäkt för om det kränker dig.
Okej så du kan inte bemöta en enda saklig grej kring bilarnas tekniska förmåga, idag jämfört med 9 år sedan? Istället svarar du plötsligt att du "värderar helt andra saker". Förstår du hur motsägelsefullt det är när du tidigare talat dig varm om Teslas tekniska utveckling och att det är det som attraherar dig?
Som du själv vet så började hela denna diskussionen med att du raljerande över folk som inte gillar att Tesla i sin spariver ständiga tar bort fungerande systen och ersätter med sämre alternativ, genom att du förklarade att Tesla gör rätt och att de som är missnöjda bara har svårt för utveckling och att acceptera ny teknik.
Jag försökte bara få dig att förstå hur verkligheten ser ut eftersom du uppenbarligen är förblindad och heller inte har en aning om vad Teslas bilar var kapabla till för 9 år sedan. Det handlar om besparingar och nödlösningar när de tar bort komponenter så funktionerna blir sämre eller helt försvinner.
Du kallar det för framsteg och teknisk nyutveckling när en 9 år gammal bil har fler och bättre funktioner än dagens bilar.
Vi får nog enas om att vi lever i olika världar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Lassewoien
- Teslaägare
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 27 okt 2023 08:33
- Ort: Mantorp
Re: Model 3 Highland
Iphone är bara en telefon, inget mera…Airlift skrev: ↑09 nov 2023 07:51Du min herre, är nog tusan den som uppvisar mest förmåga till nyansering i en polariserad fråga. Kudos! Kanske årets bästa inlägg och kan inte annat än hålla med. Tesla är en bil, inte så mycket mer.Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2023 23:37
Jag har tidigare känt samma entusiasm för Tesla som du gör nu. Jag tyckte också att allt var toppen och att Tesla verkligen ledde utvecklingen och drev fordonsindustrin framåt på ett positivt sätt, även om inte allt var perfekt.
Men det var då, för 7-8 år sedan, och det gör de inte längre på samma sätt. Visst bilarna är effektiva och har en bra mjukvara i jämförelse med de andra tillverkarna, men i övrigt har de tappat mycket annat. Det går snarare bakåt med sämre funktioner för varje "nyhet" de presenterar. Och det är oftast kopplat till sparivern. Det ska snålas och dras in på allt. Min Model S från 2014 var betydligt bättre på många grundläggande bekvämlighetsfunktioner, än vad min Model Y är. Det kallar inte jag utveckling eller att ligga i framkanten.
Att komma och säga att oortodox nyutveckling inte passar alla med en tydlig underton, blir lite löjligt. Vad körde du (som gillar att ligga i framkant på utvecklingen) för bil för 8 år sedan? Jag körde Tesla och kallades "early adopter". Då var det något nytt och speciellt med Tesla. Idag är det mainstream och inte så speciellt som du tycks tro.
Min huvudsakliga poäng är att när fascinationen lagt sig tröttnar man på att anpassa sig till alla Teslas allt sämre tekniska lösningar med bristande funktioner som resultat. Och man tröttnar även på att hitta på ursäkter för alla Teslas tillkortakommanden. Man inser helt enkelt att verkligheten inte riktigt är som man intalat sig.
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
M3 - 2024
- Lassewoien
- Teslaägare
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 27 okt 2023 08:33
- Ort: Mantorp
Re: Model 3 Highland
Ser massa politiskt trams här som inte har så mycket med Tesla 3 highland att göra… kan inte ni som hatar/älskar prata nånannastans.. eller ni som inte tillför tråden med annat än ”Volvo är bäst! Tesla är sämst!” Typ av inlägg hålla dessa på annat ställe.. typ Svts trafikmagasinet forum…
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
M3 - 2024
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 21 sep 2023 12:33
Re: Model 3 Highland
Vill bara instämma i tidigare inlägg om Highland. Provkörde idag och jämfört med min SR+ -21, 3600 mil, gick bilen betydligt mjukare över ojämnheter typ brunnar, farthinder mm. Kändes också tightare. Stolarna kändes mjukare, sköna.
Upplevde även att den gick tystare. Dörrinsidorna (LR) kändes lite plastiga, hade varit bättre med typ alcantara. RWD har tydligen ett annat material, typ det som X har.
Tyckte det gick fort att vänja sig vid knapparna på ratten, blinkers, torkare mm förutom när man måste göra omtag i tighta rondeller.
Bilen vi provade pep vid flera tillfällen och visade kryptiska meddelanden ett par sekunder, inte heller funkade torkarautomatiken, kan vara inställningssaker....
Kommer att byta min bil till Highland inom en snar framtid.
Upplevde även att den gick tystare. Dörrinsidorna (LR) kändes lite plastiga, hade varit bättre med typ alcantara. RWD har tydligen ett annat material, typ det som X har.
Tyckte det gick fort att vänja sig vid knapparna på ratten, blinkers, torkare mm förutom när man måste göra omtag i tighta rondeller.
Bilen vi provade pep vid flera tillfällen och visade kryptiska meddelanden ett par sekunder, inte heller funkade torkarautomatiken, kan vara inställningssaker....
Kommer att byta min bil till Highland inom en snar framtid.
Re: Model 3 Highland
Körde du någon enstaka kmh över hastighetsbegränsningen? Då piper den... en stor nackdel med nya modeller som lanserats i år. Är ju nått eu-krav som förmodligen lär leda till en och annan hjärnblödning...ducce916m skrev: ↑09 nov 2023 15:54Vill bara instämma i tidigare inlägg om Highland. Provkörde idag och jämfört med min SR+ -21, 3600 mil, gick bilen betydligt mjukare över ojämnheter typ brunnar, farthinder mm. Kändes också tightare. Stolarna kändes mjukare, sköna.
Upplevde även att den gick tystare. Dörrinsidorna (LR) kändes lite plastiga, hade varit bättre med typ alcantara. RWD har tydligen ett annat material, typ det som X har.
Tyckte det gick fort att vänja sig vid knapparna på ratten, blinkers, torkare mm förutom när man måste göra omtag i tighta rondeller.
Bilen vi provade pep vid flera tillfällen och visade kryptiska meddelanden ett par sekunder, inte heller funkade torkarautomatiken, kan vara inställningssaker....
Kommer att byta min bil till Highland inom en snar framtid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 Highland
Ja, den piper en del, men inte fullt så galet som vissa konkurrentertaliz skrev: ↑09 nov 2023 17:19Körde du någon enstaka kmh över hastighetsbegränsningen? Då piper den... en stor nackdel med nya modeller som lanserats i år. Är ju nått eu-krav som förmodligen lär leda till en och annan hjärnblödning...ducce916m skrev: ↑09 nov 2023 15:54Vill bara instämma i tidigare inlägg om Highland. Provkörde idag och jämfört med min SR+ -21, 3600 mil, gick bilen betydligt mjukare över ojämnheter typ brunnar, farthinder mm. Kändes också tightare. Stolarna kändes mjukare, sköna.
Upplevde även att den gick tystare. Dörrinsidorna (LR) kändes lite plastiga, hade varit bättre med typ alcantara. RWD har tydligen ett annat material, typ det som X har.
Tyckte det gick fort att vänja sig vid knapparna på ratten, blinkers, torkare mm förutom när man måste göra omtag i tighta rondeller.
Bilen vi provade pep vid flera tillfällen och visade kryptiska meddelanden ett par sekunder, inte heller funkade torkarautomatiken, kan vara inställningssaker....
Kommer att byta min bil till Highland inom en snar framtid.

Med ett enkelt tryck på skärmen kan man stänga av ljudsignalen.
Tyvärr återställs den efter varje körning, men det är väl en del av lagkravet kanske.
Tesla Model 3 Longe Range -24
Volkswagen E-Golf -21
Volkswagen E-Golf -21
Re: Model 3 Highland
Ja, det är samma som med vingelvarning tyvärr. Lagkravet säger att det måste vara aktivt vid varje start..p3tT4n skrev: ↑09 nov 2023 17:24Ja, den piper en del, men inte fullt så galet som vissa konkurrentertaliz skrev: ↑09 nov 2023 17:19Körde du någon enstaka kmh över hastighetsbegränsningen? Då piper den... en stor nackdel med nya modeller som lanserats i år. Är ju nått eu-krav som förmodligen lär leda till en och annan hjärnblödning...ducce916m skrev: ↑09 nov 2023 15:54Vill bara instämma i tidigare inlägg om Highland. Provkörde idag och jämfört med min SR+ -21, 3600 mil, gick bilen betydligt mjukare över ojämnheter typ brunnar, farthinder mm. Kändes också tightare. Stolarna kändes mjukare, sköna.
Upplevde även att den gick tystare. Dörrinsidorna (LR) kändes lite plastiga, hade varit bättre med typ alcantara. RWD har tydligen ett annat material, typ det som X har.
Tyckte det gick fort att vänja sig vid knapparna på ratten, blinkers, torkare mm förutom när man måste göra omtag i tighta rondeller.
Bilen vi provade pep vid flera tillfällen och visade kryptiska meddelanden ett par sekunder, inte heller funkade torkarautomatiken, kan vara inställningssaker....
Kommer att byta min bil till Highland inom en snar framtid.![]()
Med ett enkelt tryck på skärmen kan man stänga av ljudsignalen.
Tyvärr återställs den efter varje körning, men det är väl en del av lagkravet kanske.

Rätt skönt med nuvarande bil som saknar allt sånt där. Enda gången den piper är när man närmar sig en fartkamera.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 Highland
Ja, vingelvarnaren har jag alltid ogillat, speciellt på smala landsvägar där den rent av kan vara farlig. Lite halvmärkligt att min Volvo V60 -20, som är begränsad till 180 km/h, alldeles utmärkt går att permanent stänga av väglinjevarnaren för. De om några borde ju tidigt ha lagt in den som permanent kan man tycka. Kanske är annorlunda idag dock...taliz skrev: ↑09 nov 2023 17:41Ja, det är samma som med vingelvarning tyvärr. Lagkravet säger att det måste vara aktivt vid varje start..p3tT4n skrev: ↑09 nov 2023 17:24Ja, den piper en del, men inte fullt så galet som vissa konkurrentertaliz skrev: ↑09 nov 2023 17:19Körde du någon enstaka kmh över hastighetsbegränsningen? Då piper den... en stor nackdel med nya modeller som lanserats i år. Är ju nått eu-krav som förmodligen lär leda till en och annan hjärnblödning...ducce916m skrev: ↑09 nov 2023 15:54Vill bara instämma i tidigare inlägg om Highland. Provkörde idag och jämfört med min SR+ -21, 3600 mil, gick bilen betydligt mjukare över ojämnheter typ brunnar, farthinder mm. Kändes också tightare. Stolarna kändes mjukare, sköna.
Upplevde även att den gick tystare. Dörrinsidorna (LR) kändes lite plastiga, hade varit bättre med typ alcantara. RWD har tydligen ett annat material, typ det som X har.
Tyckte det gick fort att vänja sig vid knapparna på ratten, blinkers, torkare mm förutom när man måste göra omtag i tighta rondeller.
Bilen vi provade pep vid flera tillfällen och visade kryptiska meddelanden ett par sekunder, inte heller funkade torkarautomatiken, kan vara inställningssaker....
Kommer att byta min bil till Highland inom en snar framtid.![]()
Med ett enkelt tryck på skärmen kan man stänga av ljudsignalen.
Tyvärr återställs den efter varje körning, men det är väl en del av lagkravet kanske.![]()
Rätt skönt med nuvarande bil som saknar allt sånt där. Enda gången den piper är när man närmar sig en fartkamera.![]()
Lite oklart hur Teslans vingelvarnare fungerar tycker jag. Ibland tycks den ingripa när en linje passeras, vilket uppmärksammas med hjälp av lätta vibrationer i ratten, men stunden senare tycks den oberörd (oberoende av om du blinkar eller ej). Går inte heller stänga av eller på funktionen vad jag funnit ännu.
Tesla Model 3 Longe Range -24
Volkswagen E-Golf -21
Volkswagen E-Golf -21
Re: Model 3 Highland
Lagkraven införs ju för nya bilmodeller, inte nya årsmodeller av befintlig bil.p3tT4n skrev: ↑09 nov 2023 17:57Ja, vingelvarnaren har jag alltid ogillat, speciellt på smala landsvägar där den rent av kan vara farlig. Lite halvmärkligt att min Volvo V60 -20, som är begränsad till 180 km/h, alldeles utmärkt går att permanent stänga av väglinjevarnaren för. De om några borde ju tidigt ha lagt in den som permanent kan man tycka. Kanske är annorlunda idag dock...taliz skrev: ↑09 nov 2023 17:41Ja, det är samma som med vingelvarning tyvärr. Lagkravet säger att det måste vara aktivt vid varje start..p3tT4n skrev: ↑09 nov 2023 17:24Ja, den piper en del, men inte fullt så galet som vissa konkurrentertaliz skrev: ↑09 nov 2023 17:19Körde du någon enstaka kmh över hastighetsbegränsningen? Då piper den... en stor nackdel med nya modeller som lanserats i år. Är ju nått eu-krav som förmodligen lär leda till en och annan hjärnblödning...ducce916m skrev: ↑09 nov 2023 15:54Vill bara instämma i tidigare inlägg om Highland. Provkörde idag och jämfört med min SR+ -21, 3600 mil, gick bilen betydligt mjukare över ojämnheter typ brunnar, farthinder mm. Kändes också tightare. Stolarna kändes mjukare, sköna.
Upplevde även att den gick tystare. Dörrinsidorna (LR) kändes lite plastiga, hade varit bättre med typ alcantara. RWD har tydligen ett annat material, typ det som X har.
Tyckte det gick fort att vänja sig vid knapparna på ratten, blinkers, torkare mm förutom när man måste göra omtag i tighta rondeller.
Bilen vi provade pep vid flera tillfällen och visade kryptiska meddelanden ett par sekunder, inte heller funkade torkarautomatiken, kan vara inställningssaker....
Kommer att byta min bil till Highland inom en snar framtid.![]()
Med ett enkelt tryck på skärmen kan man stänga av ljudsignalen.
Tyvärr återställs den efter varje körning, men det är väl en del av lagkravet kanske.![]()
Rätt skönt med nuvarande bil som saknar allt sånt där. Enda gången den piper är när man närmar sig en fartkamera.![]()
Lite oklart hur Teslans vingelvarnare fungerar tycker jag. Ibland tycks den ingripa när en linje passeras, vilket uppmärksammas med hjälp av lätta vibrationer i ratten, men stunden senare tycks den oberörd (oberoende av om du blinkar eller ej). Går inte heller stänga av eller på funktionen vad jag funnit ännu.
Senaste V60 introducerades väl typ 2017(som årsm 18)?
Min Zoe är 2019 och har det inte överhuvudtaget, men den introducerades ju många år tidigare.
Har för mig kravet kom 2019, dvs samma år som Model 3 introducerades i EU.
Förövrigt har jag för mig Tesla har nån linjevarning/assistans man kan stänga av permanent, medan "emergency lane departure"(eller vad det nu heter) alltid återaktiveras.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 Highland
Aha, ja det förklarar ju saken.taliz skrev: ↑09 nov 2023 18:00Lagkraven införs ju för nya bilmodeller, inte nya årsmodeller av befintlig bil.p3tT4n skrev: ↑09 nov 2023 17:57Ja, vingelvarnaren har jag alltid ogillat, speciellt på smala landsvägar där den rent av kan vara farlig. Lite halvmärkligt att min Volvo V60 -20, som är begränsad till 180 km/h, alldeles utmärkt går att permanent stänga av väglinjevarnaren för. De om några borde ju tidigt ha lagt in den som permanent kan man tycka. Kanske är annorlunda idag dock...taliz skrev: ↑09 nov 2023 17:41Ja, det är samma som med vingelvarning tyvärr. Lagkravet säger att det måste vara aktivt vid varje start..![]()
Rätt skönt med nuvarande bil som saknar allt sånt där. Enda gången den piper är när man närmar sig en fartkamera.![]()
Lite oklart hur Teslans vingelvarnare fungerar tycker jag. Ibland tycks den ingripa när en linje passeras, vilket uppmärksammas med hjälp av lätta vibrationer i ratten, men stunden senare tycks den oberörd (oberoende av om du blinkar eller ej). Går inte heller stänga av eller på funktionen vad jag funnit ännu.
Senaste V60 introducerades väl typ 2017(som årsm 18)?
Min Zoe är 2019 och har det inte överhuvudtaget, men den introducerades ju många år tidigare.
Har för mig kravet kom 2019, dvs samma år som Model 3 introducerades i EU.
Förövrigt har jag för mig Tesla har nån linjevarning/assistans man kan stänga av permanent, medan "emergency lane departure"(eller vad det nu heter) alltid återaktiveras.
Men Model 3 räknas väl inte som en ny bil, så de borde väl ha kunnat frångå kravet då kan man tycka?

Jaja, vi får väl se, man får vara glad att man ibland kan få äran att gasa, bromsa och svänga själv - förr eller senare lär ju den glädjen endast utspela sig på motorbanor

Tesla Model 3 Longe Range -24
Volkswagen E-Golf -21
Volkswagen E-Golf -21
Re: Model 3 Highland
Ja, EU har bestämt det (man får inte konfigurera bort det permanent, men OK att stänga av/pausa efter varje gång man startat bilen).p3tT4n skrev: ↑09 nov 2023 17:24Ja, den piper en del, men inte fullt så galet som vissa konkurrentertaliz skrev: ↑09 nov 2023 17:19Körde du någon enstaka kmh över hastighetsbegränsningen? Då piper den... en stor nackdel med nya modeller som lanserats i år. Är ju nått eu-krav som förmodligen lär leda till en och annan hjärnblödning...ducce916m skrev: ↑09 nov 2023 15:54Vill bara instämma i tidigare inlägg om Highland. Provkörde idag och jämfört med min SR+ -21, 3600 mil, gick bilen betydligt mjukare över ojämnheter typ brunnar, farthinder mm. Kändes också tightare. Stolarna kändes mjukare, sköna.
Upplevde även att den gick tystare. Dörrinsidorna (LR) kändes lite plastiga, hade varit bättre med typ alcantara. RWD har tydligen ett annat material, typ det som X har.
Tyckte det gick fort att vänja sig vid knapparna på ratten, blinkers, torkare mm förutom när man måste göra omtag i tighta rondeller.
Bilen vi provade pep vid flera tillfällen och visade kryptiska meddelanden ett par sekunder, inte heller funkade torkarautomatiken, kan vara inställningssaker....
Kommer att byta min bil till Highland inom en snar framtid.![]()
Med ett enkelt tryck på skärmen kan man stänga av ljudsignalen.
Tyvärr återställs den efter varje körning, men det är väl en del av lagkravet kanske.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Model 3 Highland
Provkörde 3 Highland i förrgår. Det var kul - som att köra ett tv-spel. Men det var inget för mig. Det kändes som en liten Fiat 500 jämfört med min modell s. Svårt att vänja sig vid att titta snett med en skärm bara istället för två som i Mosel s. Nej, med tanke på allt som det sparats in på så är det ju fantastiskt att Tesla ska ha 6-700.000 för en model 3 med fyrhjulsdrift. Man får en Porsche Taycan 4S i nyskick från 21 3500 mil från bilhandlare för 800.000. Jag förstår faktiskt inget av prissättningen. Min modell s köpte jag beggad för 350.000 för två år sedan och den får hänga med ett tag till! Tankar BARA på Supercharge - gratis.
Re: Model 3 Highland
En model s kostar mer än dubbelt så mkt som en model 3. Dina jämförelser är ju som att jämföra äpplen och tågrälsEther skrev: ↑09 nov 2023 21:25Provkörde 3 Highland i förrgår. Det var kul - som att köra ett tv-spel. Men det var inget för mig. Det kändes som en liten Fiat 500 jämfört med min modell s. Svårt att vänja sig vid att titta snett med en skärm bara istället för två som i Mosel s. Nej, med tanke på allt som det sparats in på så är det ju fantastiskt att Tesla ska ha 6-700.000 för en model 3 med fyrhjulsdrift. Man får en Porsche Taycan 4S i nyskick från 21 3500 mil från bilhandlare för 800.000. Jag förstår faktiskt inget av prissättningen. Min modell s köpte jag beggad för 350.000 för två år sedan och den får hänga med ett tag till! Tankar BARA på Supercharge - gratis.
Re: Model 3 Highland
På riktigt? Alla bilar ska säga till om man kör över skyltat hastighet?martinot skrev: ↑09 nov 2023 18:54Ja, EU har bestämt det (man får inte konfigurera bort det permanent, men OK att stänga av/pausa efter varje gång man startat bilen).p3tT4n skrev: ↑09 nov 2023 17:24Ja, den piper en del, men inte fullt så galet som vissa konkurrentertaliz skrev: ↑09 nov 2023 17:19Körde du någon enstaka kmh över hastighetsbegränsningen? Då piper den... en stor nackdel med nya modeller som lanserats i år. Är ju nått eu-krav som förmodligen lär leda till en och annan hjärnblödning...ducce916m skrev: ↑09 nov 2023 15:54Vill bara instämma i tidigare inlägg om Highland. Provkörde idag och jämfört med min SR+ -21, 3600 mil, gick bilen betydligt mjukare över ojämnheter typ brunnar, farthinder mm. Kändes också tightare. Stolarna kändes mjukare, sköna.
Upplevde även att den gick tystare. Dörrinsidorna (LR) kändes lite plastiga, hade varit bättre med typ alcantara. RWD har tydligen ett annat material, typ det som X har.
Tyckte det gick fort att vänja sig vid knapparna på ratten, blinkers, torkare mm förutom när man måste göra omtag i tighta rondeller.
Bilen vi provade pep vid flera tillfällen och visade kryptiska meddelanden ett par sekunder, inte heller funkade torkarautomatiken, kan vara inställningssaker....
Kommer att byta min bil till Highland inom en snar framtid.![]()
Med ett enkelt tryck på skärmen kan man stänga av ljudsignalen.
Tyvärr återställs den efter varje körning, men det är väl en del av lagkravet kanske.
Model S P85DL+
Re: Model 3 Highland
Model S är ju en väldigt stor och tung bil. Alla har inte behov för det. Tesla har aldrig någonsin tänkt att Model 3 skall vara en ersättare eller alternativ till Model S. Finns plats även för mellanstora elbilar, som tex. Model 3. Är en helt perfekt storleks klass för mig som tjänstebil, och bra komplement till vår stora kombi (vi har inte behov för två stora bilar i familjen).
Sedan är det direkt fel att se Model 3 i storleksklassen som en Fiat 500. Har en Mini Cooper SE, som motsvarar en Fiat 500e i storlek (som också är en enormt kul och trevlig liten småbil som jag övervägde), och de är definitivt i en helt annan (mindre) storleksklass än M3.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Model 3 Highland
Smaken är som baken... Personligen tycker jag en gammal Model S är ett riktigt härke att köra jämfört med Model 3.Ether skrev: ↑09 nov 2023 21:25Provkörde 3 Highland i förrgår. Det var kul - som att köra ett tv-spel. Men det var inget för mig. Det kändes som en liten Fiat 500 jämfört med min modell s. Svårt att vänja sig vid att titta snett med en skärm bara istället för två som i Mosel s. Nej, med tanke på allt som det sparats in på så är det ju fantastiskt att Tesla ska ha 6-700.000 för en model 3 med fyrhjulsdrift. Man får en Porsche Taycan 4S i nyskick från 21 3500 mil från bilhandlare för 800.000. Jag förstår faktiskt inget av prissättningen. Min modell s köpte jag beggad för 350.000 för två år sedan och den får hänga med ett tag till! Tankar BARA på Supercharge - gratis.
Dina jämförelser är såklart rent trams, men det förstår du ju själv också så blir helt meningslöst att bemöta.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model 3 Highland
Legato skrev: ↑10 nov 2023 08:02Smaken är som baken... Personligen tycker jag en gammal Model S är ett riktigt härke att köra jämfört med Model 3.Ether skrev: ↑09 nov 2023 21:25Provkörde 3 Highland i förrgår. Det var kul - som att köra ett tv-spel. Men det var inget för mig. Det kändes som en liten Fiat 500 jämfört med min modell s. Svårt att vänja sig vid att titta snett med en skärm bara istället för två som i Mosel s. Nej, med tanke på allt som det sparats in på så är det ju fantastiskt att Tesla ska ha 6-700.000 för en model 3 med fyrhjulsdrift. Man får en Porsche Taycan 4S i nyskick från 21 3500 mil från bilhandlare för 800.000. Jag förstår faktiskt inget av prissättningen. Min modell s köpte jag beggad för 350.000 för två år sedan och den får hänga med ett tag till! Tankar BARA på Supercharge - gratis.
Dina jämförelser är såklart rent trams, men det förstår du ju själv också så blir helt meningslöst att bemöta.

Ja, man undrar ju lite hur den som sätter sig i en Model 3 och får vibbar av storleksklassen Fiat 500 då faktiskt upplever i en Fiat 500 - sällsamma problem med klaustrofobi kanske?
Aldrig kört en Model S, men satte mig i en begagnad, tidig modell av Model S för några veckor sedan, och i jämförelse med de senaste ansiktslyften, framför allt i jämförelse med Highland, så upplevde jag en helt annan tidsålder.
Mm, allt handlar, i slutändan, om personliga, subjektiva preferenser - vi har alla rätt i våra utlåtanden

Tesla Model 3 Longe Range -24
Volkswagen E-Golf -21
Volkswagen E-Golf -21
Re: Model 3 Highland
nån duktig borde kunna ta bort ljudet som kommer när man kör 1km för fort ...nån som kan gå in i datorn och stänga av för alltid
betalar gärna för det..
EU hittar på allt mer dumheter..kom ett direktiv om man skulle bli tvingad att skrota sin gamla bil..
myndigheterna ska bara ta den,, värre än en diktatur eu
betalar gärna för det..
EU hittar på allt mer dumheter..kom ett direktiv om man skulle bli tvingad att skrota sin gamla bil..
myndigheterna ska bara ta den,, värre än en diktatur eu
Re: Model 3 Highland
Såg på YouTube att man bara kunde trycka på ikonen på skärmen så tystas ljudet. Kanske inte sparas till nästa gång man kör?Mats60 skrev: ↑10 nov 2023 16:41nån duktig borde kunna ta bort ljudet som kommer när man kör 1km för fort ...nån som kan gå in i datorn och stänga av för alltid
betalar gärna för det..
EU hittar på allt mer dumheter..kom ett direktiv om man skulle bli tvingad att skrota sin gamla bil..
myndigheterna ska bara ta den,, värre än en diktatur eu