Sida 55 av 61
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 28 maj 2023 16:52
av tobbe367
Känns ju lite märkligt att de fortfarande säljer RWD med 455km enligt hemsidan om man sen får en Berlinbyggd med lägre wltp. Vissa skulle nog kunna påstå att det är falsk marknadsföring. Personligen dock skulle jag hellre ta den berlinbyggda med bättre laddprestanda.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 28 maj 2023 21:33
av RK83
Provkörde en idag för första gången. Vilken bil, blev verkligen förvånad att den var så bra. Allting kändes premium. En liten sak jag älskade var blindspot kameran när man blinkar och regenerativa bromsen som stannar den helt. Känns som man kommer sluta använda backspeglar och bromspedalen.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 28 maj 2023 22:09
av lukin
tobbe367 skrev: ↑28 maj 2023 16:52
Känns ju lite märkligt att de fortfarande säljer RWD med 455km enligt hemsidan om man sen får en Berlinbyggd med lägre wltp.
Är väl ingen som sagt att WLTP inte är 455 km? Fler saker än batteriet som skiljer.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 28 maj 2023 22:51
av Nafets
lukin skrev: ↑28 maj 2023 22:09
tobbe367 skrev: ↑28 maj 2023 16:52
Känns ju lite märkligt att de fortfarande säljer RWD med 455km enligt hemsidan om man sen får en Berlinbyggd med lägre wltp.
Är väl ingen som sagt att WLTP inte är 455 km? Fler saker än batteriet som skiljer.
Det ligger ute två RWD-lagerbilarpå hemsidan. En från Kina med 455 i räckvidd och en från Berlin med 430 i räckvidd. Så det skiljer sig åt.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 28 maj 2023 23:03
av Collin87
Nafets skrev: ↑28 maj 2023 22:51
lukin skrev: ↑28 maj 2023 22:09
tobbe367 skrev: ↑28 maj 2023 16:52
Känns ju lite märkligt att de fortfarande säljer RWD med 455km enligt hemsidan om man sen får en Berlinbyggd med lägre wltp.
Är väl ingen som sagt att WLTP inte är 455 km? Fler saker än batteriet som skiljer.
Det ligger ute två RWD-lagerbilarpå hemsidan. En från Kina med 455 i räckvidd och en från Berlin med 430 i räckvidd. Så det skiljer sig åt.
Är rätt säker på att det du sett är:
455 utrustad med 19 tum
430 utrustad med 20 tum
Så har det varit hela tiden.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 28 maj 2023 23:14
av tobbe367
lukin skrev: ↑28 maj 2023 22:09
tobbe367 skrev: ↑28 maj 2023 16:52
Känns ju lite märkligt att de fortfarande säljer RWD med 455km enligt hemsidan om man sen får en Berlinbyggd med lägre wltp.
Är väl ingen som sagt att WLTP inte är 455 km? Fler saker än batteriet som skiljer.
Är ju denna infon som man har att gå på men visst, är inga bekräftade uppgifter från Tesla. Kanske är så att de lyckats göra bilen ännu effektivare så wltp inte påverkas trots mindre batteri.
”Som bevis att det handlar om Model Y med LFP-batterier från BYD hänvisar Teslamag till ett europeiskt typgodkännande från förra sommaren. Enligt det ska det handla om ett batteri med en kapacitet på 55 kWh som ger bakhjulsdrivna Model Y en räckvidd på 44 mil enligt WLTP.” (Från elbilen.se)
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 28 maj 2023 23:31
av lukin
tobbe367 skrev: ↑28 maj 2023 23:14
”Som bevis att det handlar om Model Y med LFP-batterier från BYD hänvisar Teslamag till ett europeiskt typgodkännande från förra sommaren. Enligt det ska det handla om ett batteri med en kapacitet på 55 kWh som ger bakhjulsdrivna Model Y en räckvidd på 44 mil enligt WLTP.” (Från elbilen.se)
Senaste ”ryktena” säger att batteriet är på 60 kWh, kontra 62 kWh för CATL.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 29 maj 2023 07:30
av Nafets
Collin87 skrev: ↑28 maj 2023 23:03
Nafets skrev: ↑28 maj 2023 22:51
lukin skrev: ↑28 maj 2023 22:09
tobbe367 skrev: ↑28 maj 2023 16:52
Känns ju lite märkligt att de fortfarande säljer RWD med 455km enligt hemsidan om man sen får en Berlinbyggd med lägre wltp.
Är väl ingen som sagt att WLTP inte är 455 km? Fler saker än batteriet som skiljer.
Det ligger ute två RWD-lagerbilarpå hemsidan. En från Kina med 455 i räckvidd och en från Berlin med 430 i räckvidd. Så det skiljer sig åt.
Är rätt säker på att det du sett är:
455 utrustad med 19 tum
430 utrustad med 20 tum
Så har det varit hela tiden.
Korrekt! Jag kollade bara Vin och såg att de är från olika fabriker men de hade olika hjul också.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 04 jun 2023 17:52
av Nogo
Någon annan med inredning som skramlar? Märkt att det kommer ibland från passagerarsidan. Sjukt störigt.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 04 jun 2023 20:48
av tobbe367
Upplevde det när jag provkörde en RWD nyligen. Lät som något var löst bak. Har provkört long range två gånger och upplever de mer välbyggda. Får för mig också att stolarna var mindre sköna i RWD. Var dock 2 veckor emellan provkörningarna.
De säger att inredningen ska vara identisk mellan RWD och LR men jag är tveksam.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 04 jun 2023 21:21
av jalfa
tobbe367 skrev: ↑04 jun 2023 20:48
Upplevde det när jag provkörde en RWD nyligen. Lät som något var löst bak. Har provkört long range två gånger och upplever de mer välbyggda. Får för mig också att stolarna var mindre sköna i RWD. Var dock 2 veckor emellan provkörningarna.
De säger att inredningen ska vara identisk mellan RWD och LR men jag är tveksam.
herregud - anekdotisk evidens. Jag upplevde precis tvärtom. RWD var både tystare och bekvämare än både LR och P.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 04 jun 2023 21:38
av tobbe367
herregud - anekdotisk evidens. Jag upplevde precis tvärtom. RWD var både tystare och bekvämare än både LR och P.
[/quote]
Okej det var ju spännande

Smaken är som baken.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 04 jun 2023 23:41
av Cullberg
tobbe367 skrev: ↑04 jun 2023 20:48
Upplevde det när jag provkörde en RWD nyligen. Lät som något var löst bak. Har provkört long range två gånger och upplever de mer välbyggda. Får för mig också att stolarna var mindre sköna i RWD. Var dock 2 veckor emellan provkörningarna.
De säger att inredningen ska vara identisk mellan RWD och LR men jag är tveksam.
Kan vara olika fabriker?
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 05 jun 2023 08:20
av George_Westinghouse
tobbe367 skrev: ↑04 jun 2023 20:48
Upplevde det när jag provkörde en RWD nyligen. Lät som något var löst bak. Har provkört long range två gånger och upplever de mer välbyggda. Får för mig också att stolarna var mindre sköna i RWD. Var dock 2 veckor emellan provkörningarna.
De säger att inredningen ska vara identisk mellan RWD och LR men jag är tveksam.
Provkörde en yp i mars, beställde samma dag en rwd.
Skillnaden som är uppenbar är prestandan samt hårdare fjädring, i övrigt hittar jag ingen skillnad.
Jo förresten, rwd är i mitt tycke mer komfortabel att åka i.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 05 jun 2023 08:22
av Dinsdale
Nogo skrev: ↑04 jun 2023 17:52
Någon annan med inredning som skramlar? Märkt att det kommer ibland från passagerarsidan. Sjukt störigt.
Kolla om det är säkerhetsbältet som dunkar mot sidan av stolen, ifall delen man knäpper fast är vänd åt fel håll kan det smälla för mig med M3. Kanske samma på Y. Beror också på hur passagerarsätet är ställt, om det är långt fram eller långt bak.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 05 jun 2023 08:30
av Dinsdale
RK83 skrev: ↑28 maj 2023 21:33
Provkörde en idag för första gången. Vilken bil, blev verkligen förvånad att den var så bra. Allting kändes premium. En liten sak jag älskade var blindspot kameran när man blinkar och regenerativa bromsen som stannar den helt. Känns som man kommer sluta använda backspeglar och bromspedalen.
Du kommer nog inte sluta använda backspeglarna för skärmen sitter på höger sida vilket blir väldigt konstigt när man byter fil åt vänster eftersom man behöver hålla koll både på framförvarande och bakomvarande om det är mycket trafik. Då kan man inte titta åt höger men svänga vänster. Däremot funkar det jättebra om man ska byta fil åt höger och eventuellt ok om det inte finns nån framför.
Bromspedalen kommer du eventuellt också att använda eftersom regen varierar beroende på batteritemperatur, står bilen ute har du alltifrån noll till låg regen på alla korta resor vintertid. Att förvärma bilen för varje kort resa kostar mer än det smaka. Står bilen däremot i varmgarage behöver du nästan aldrig använda bromsen, det är toppen.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 05 jun 2023 09:52
av Spid3r
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 05 jun 2023 10:21
av tobbe367
Intressant att Alrik påpekar att det skiljer 8 mils räckvidd mellan RWD och LR. Men i själva verket är det ju 11 mil det skiljer. LR med 19” fälgar har egentligen en räckvidd på 565km men om jag förstått det rätt så är den siffran inte certifierad som wltp efter en miss av Tesla.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 05 jun 2023 10:48
av George_Westinghouse
tobbe367 skrev: ↑05 jun 2023 10:21
Intressant att Alrik påpekar att det skiljer 8 mils räckvidd mellan RWD och LR. Men i själva verket är det ju 11 mil det skiljer. LR med 19” fälgar har egentligen en räckvidd på 565km men om jag förstått det rätt så är den siffran inte certifierad som wltp efter en miss av Tesla.
Rwd ska enligt rekommendation laddas till 100%, Awd till 80%, vilket innebär att båda modellerna kommer 45 mil på en laddning.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 05 jun 2023 11:05
av tobbe367
George_Westinghouse skrev: ↑05 jun 2023 10:48
tobbe367 skrev: ↑05 jun 2023 10:21
Intressant att Alrik påpekar att det skiljer 8 mils räckvidd mellan RWD och LR. Men i själva verket är det ju 11 mil det skiljer. LR med 19” fälgar har egentligen en räckvidd på 565km men om jag förstått det rätt så är den siffran inte certifierad som wltp efter en miss av Tesla.
Rwd ska enligt rekommendation laddas till 100%, Awd till 80%, vilket innebär att båda modellerna kommer 45 mil på en laddning.
De gånger man behöver mer räckvidd laddar man givetvis LR till 100%
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 05 jun 2023 11:09
av George_Westinghouse
tobbe367 skrev: ↑05 jun 2023 11:05
George_Westinghouse skrev: ↑05 jun 2023 10:48
tobbe367 skrev: ↑05 jun 2023 10:21
Intressant att Alrik påpekar att det skiljer 8 mils räckvidd mellan RWD och LR. Men i själva verket är det ju 11 mil det skiljer. LR med 19” fälgar har egentligen en räckvidd på 565km men om jag förstått det rätt så är den siffran inte certifierad som wltp efter en miss av Tesla.
Rwd ska enligt rekommendation laddas till 100%, Awd till 80%, vilket innebär att båda modellerna kommer 45 mil på en laddning.
De gånger man behöver mer räckvidd laddar man givetvis LR till 100%
Självklart

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 05 jun 2023 15:19
av flamman
George_Westinghouse skrev: ↑05 jun 2023 10:48
tobbe367 skrev: ↑05 jun 2023 10:21
Intressant att Alrik påpekar att det skiljer 8 mils räckvidd mellan RWD och LR. Men i själva verket är det ju 11 mil det skiljer. LR med 19” fälgar har egentligen en räckvidd på 565km men om jag förstått det rätt så är den siffran inte certifierad som wltp efter en miss av Tesla.
Rwd ska enligt rekommendation laddas till 100%, Awd till 80%, vilket innebär att båda modellerna kommer 45 mil på en laddning.
Värt att kommentera/notera är att rekommendationen med 100% inte har något med slitage på batterier att göra. Både LR och RWD (med LFP-batterier) slits ungefär lika mkt av att laddas till 100%. Rekommendationen att ladda LFP/RWD till 100% beror på att BMS ska kunna kalibrera/veta hur mkt det finns kvar i batteriet, det är svårare för BMS med LFP-kemi.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 05 jun 2023 15:32
av Teslabilen2023
flamman skrev: ↑05 jun 2023 15:19
George_Westinghouse skrev: ↑05 jun 2023 10:48
tobbe367 skrev: ↑05 jun 2023 10:21
Intressant att Alrik påpekar att det skiljer 8 mils räckvidd mellan RWD och LR. Men i själva verket är det ju 11 mil det skiljer. LR med 19” fälgar har egentligen en räckvidd på 565km men om jag förstått det rätt så är den siffran inte certifierad som wltp efter en miss av Tesla.
Rwd ska enligt rekommendation laddas till 100%, Awd till 80%, vilket innebär att båda modellerna kommer 45 mil på en laddning.
Värt att kommentera/notera är att rekommendationen med 100% inte har något med slitage på batterier att göra. Både LR och RWD (med LFP-batterier) slits ungefär lika mkt av att laddas till 100%. Rekommendationen att ladda LFP/RWD till 100% beror på att BMS ska kunna kalibrera/veta hur mkt det finns kvar i batteriet, det är svårare för BMS med LFP-kemi.
LFP chemistry offers a considerably longer cycle life than other lithium-ion chemistries. Under most conditions it supports more than 3,000 cycles, and under optimal conditions it supports more than 10,000 cycles. NMC batteries support about 1,000 to 2,300 cycles, depending on conditions.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 05 jun 2023 15:49
av Piggelin
flamman skrev: ↑05 jun 2023 15:19
George_Westinghouse skrev: ↑05 jun 2023 10:48
tobbe367 skrev: ↑05 jun 2023 10:21
Intressant att Alrik påpekar att det skiljer 8 mils räckvidd mellan RWD och LR. Men i själva verket är det ju 11 mil det skiljer. LR med 19” fälgar har egentligen en räckvidd på 565km men om jag förstått det rätt så är den siffran inte certifierad som wltp efter en miss av Tesla.
Rwd ska enligt rekommendation laddas till 100%, Awd till 80%, vilket innebär att båda modellerna kommer 45 mil på en laddning.
Värt att kommentera/notera är att rekommendationen med 100% inte har något med slitage på batterier att göra. Både LR och RWD (med LFP-batterier) slits ungefär lika mkt av att laddas till 100%. Rekommendationen att ladda LFP/RWD till 100% beror på att BMS ska kunna kalibrera/veta hur mkt det finns kvar i batteriet, det är svårare för BMS med LFP-kemi.
Fel. Lfp batterierna klarar många många fler cykler.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 05 jun 2023 16:09
av flamman
Teslabilen2023 skrev: ↑05 jun 2023 15:32
flamman skrev: ↑05 jun 2023 15:19
George_Westinghouse skrev: ↑05 jun 2023 10:48
tobbe367 skrev: ↑05 jun 2023 10:21
Intressant att Alrik påpekar att det skiljer 8 mils räckvidd mellan RWD och LR. Men i själva verket är det ju 11 mil det skiljer. LR med 19” fälgar har egentligen en räckvidd på 565km men om jag förstått det rätt så är den siffran inte certifierad som wltp efter en miss av Tesla.
Rwd ska enligt rekommendation laddas till 100%, Awd till 80%, vilket innebär att båda modellerna kommer 45 mil på en laddning.
Värt att kommentera/notera är att rekommendationen med 100% inte har något med slitage på batterier att göra. Både LR och RWD (med LFP-batterier) slits ungefär lika mkt av att laddas till 100%. Rekommendationen att ladda LFP/RWD till 100% beror på att BMS ska kunna kalibrera/veta hur mkt det finns kvar i batteriet, det är svårare för BMS med LFP-kemi.
LFP chemistry offers a considerably longer cycle life than other lithium-ion chemistries. Under most conditions it supports more than 3,000 cycles, and under optimal conditions it supports more than 10,000 cycles. NMC batteries support about 1,000 to 2,300 cycles, depending on conditions.
Helt rätt. LFP tål fler cykler. Vad har det med Teslas rekommendation om att ladda dem till 100% att göra?