Jag har solceller m n kan säga att under 2024 så har de int varit lönsamt, jag p inducerar som bäst när priset är som lägst. Vi har ju redan överskott av el vid dessa tillfällen.Lerumsexpressen skrev: ↑19 dec 2024 13:05Här kan du titta.niklas12 skrev: ↑19 dec 2024 09:17Som vanligt saknas källa till dina uppgifter även vilken period priserna är för saknas.Lerumsexpressen skrev: ↑19 dec 2024 08:33Vore kul att veta vad det betyder i öre per kWh?niklas12 skrev: ↑19 dec 2024 08:11Ja det är ju fint att väderberoende kraft utvecklas och blir bättre men man kommer inte ifrån att solceller inte kan producera utan sol och vindkraft inte kan producerar utan vind.Lerumsexpressen skrev: ↑18 dec 2024 23:41
Läste du ens länkarna? väldigt få tyckare eller experter i länkarna, innehöll nästan bara en massa Fakta, för att låna en forumkompis slitna uttryck.
Och tveksam till din naiva analys om att sextiotalets elsystem och elmarknad är jämförbart med dagens.
Exempelvis var det bara två parter involverade i en elfaktura innan avregleringen.
Idag över tio parter och roller involverade i en faktura
Så oavsett om bränslet är gratis så tillkommer stora kostnader för att hantera när bränslet saknas.
Vilket innebär att man behöver ha en stor backup när det är mörkt och vindstilla, och om co2 och utsläpp är viktigt så bör denna backup inte bygga på förbränning
Sen är det ingen som förespråkar kärnkraft som ser kärnkraft som den enda elproduktionen utan det finns utrymme för viss del väderberoende kraft också.
Men att kärnkraft blir en viktig del även i framtiden för Sverige blir allt tydligare
Det som blir tydligt är att det saknas planerbar elproduktion i södra Sverige och att här blir kärnkraft viktigt särskilt om man tittar på konkurrensen till kärnkraft för denna planerbar elproduktion vilket blir en sämre och dyrare lösning.
Vad som också blivit tydligt är att länder med dysfunktionella elsystem som bygger på stor andel väderberoende kraft som t.ex. Danmark och Tyskland icke är önskvärt senaste exemplet är Norge som tröttnat på Danskarna kraftiga fluktuationer.
och nu vill ta och begränsa exporten, samma sak med Sverige där vi avslutade Hansa power bridge
https://www.energinyheter.se/20241213/3 ... rna-skenar
Och då har vi inte ens börjat diskutera de skenande kostnaderna för systemtjänster som kommer från ett till största delen väderberoende kraftsystem
https://www.nyteknik.se/energi/miljardn ... et/4307924
Dessa klumpsummor går inte sätta i relation till/för den enskilda konsumenten.
Snitt-elpriser i SE4 har varit 50,59 öre per kWh.
SE3 36,32 öre , SE2 25,18 öre och SE1 25,61 öre
Så där kan man räkna baklänges att en subvention på minst 80 öre skulle ge minus i statskassan och i plånboken för oss alla.
(Ni som vill ha jämna priser, bind era elavtal då får ni jämna och höga kostnader, precis som med ny kärnkraft)
Hur mycket dyrare blir det för oss med minst 80 öre, jag och andra hävdar att KKV ägare vill ha en bra bit över 1kr.
• 80 öre är 58,19 % högre elpris i SE4 än vid dagens 50,59 öre/kWh.
• 80 öre är 120,30 % högre elpris i SE3 vid 36,32 öre/kWh.
• 80 öre är 217,76 % högre elpris SE2 vid 25,18 öre/kWh.
• 80 öre är 212,39 % högre elpris i SE1 vid 25,61 öre/kWh.
Med enbart den enkla matematiken så kommer fortsatt många företag, organisationer och privatpersoner kommer att fortsätta att sätta solpaneler och batterier för att bli självförsörjande och slippa betala minst 80 öre per kWh.
Dessa paneler och batterier blir effektivare och rejält billigare för varje år som går.
Lägg till skatten och moms på högre elpriser, helt plötsligt verkar kärnkraften vara ett sätt att skatta befolkningen och vissa av företagen extra hårt.
Detta är genomsnittligt spotpris för SE4 sett över olika tidsperioder och då är vintern är mest intressant då förbrukningen är högst och även ev. Egen solcellsproduktion är obefintlig
SE4 Malmö
Elpriser över kalendariska årstider i SE4
Vinter 2023/2024 73,62
Vår 58,76
Sommar 50,53
Höst 48,28
Vinter 2024/2025 95,92
SE3 Stockholm
Elpriser över kalendariska årstider i SE3
Vinter 2023/2024 70,37
Vår 46,39
Sommar 18,75
Höst 35,31
Vinter 2024/2025 80,77
Källa till uppgifterna https://www.elbruk.se/elpris-historik-2024
Det finns bra statistik över utvecklingen av elnätsavgifterna här kan man hitta denna utveckling för Sverige.
https://nilsholgersson.nu/rapporter/rap ... 4/el-2024/
Över tid har elnätspriserna gått upp kraftigt. Under de senaste tio åren har elnätspriset ökat med i snitt dryga 45 procent.
Det finns ingen privat solcellsanläggning som går att räkna hem utan subventioner idag.
https://energy-charts.info/charts/price ... erval=year
Logiskt sätt så borde alla skaffa sig solceller och batterier för att minska beroendet av elnätet och dyr kärnkraft.
Och nu när de blir mycket billigare med solceller och batterier, bingo!
Jag tycker jag läser om solcell installatörer en gång i veckan som kursar, intresset för solceller har minskat enormt i Sverige.
Har du förresten själv provat räkna på ett batteri privat. De är omöjligt att räkna hem kan jag avslöja och då bor jag ändå i se4.