Vi har redan en ellkris om du missat de.. nuvarande regering har inte lyckats skapa den på 2 år. Energi politik tar många år innan de tar effekt.ermase skrev: ↑13 dec 2024 06:20Vad är det som inte är sant?Freez skrev: ↑12 dec 2024 13:28Nu far du med osanning. Flödesmodellen klubbades under Magdalena Andersson som statminister. Att man även la ned fungerande kärnkraft gör inte saken bättre. Dessutom har inte Tyskarna infört elhandelsområden som de lovat vilket blir ett stort problem för Sverige. De har bara ett idag.ermase skrev: ↑11 dec 2024 17:35Läs på lite. Regeringen (Ebba) har tryckt igenom en EU förordning onödigt tidigt som ökar överföringskapaciteten mellan elområden. Detta har gett effekten att elen i söder kostar som i Tyskland samtidigt som den är gratis i norra Sverige.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 17:23På vilket sätt har Ebba med detta att göra. Inte för jag gillar henne så mycket men de finns väl ingen som kan vända de detta bekymmer som väster sidan skapar på bara 2 år?
Jag tycker de är bra att forsmark inte är igång, säkerhet först.
Däremot kan man lägga ett tungt ansvar på de såkallade väster partierna. Finns även visst ansvar på högern anser jag.
Ebba och SVK hade inte behövt sjösätta detta 30/10 som man nu gjorde. Införandet har kritiserats av väldigt många, näringslivet inte minst men även sossarna tycker att införandet ska pausas.
Regeringens taktik är tydlig, man gör sitt bästa för att skapa en ny elkris. Främst genom att försvåra all byggnation av ny elproduktion i Sverige som vind och sol men även detta tilltag bidrar. Man vet att man valet tack vare elkrisen 2022 och hur ska man kunna motivera en sjukligt dyr satsning på kärnkraft utan en elkris.
https://www.tn.se/naringsliv/39727/trot ... -elpriser/
Jag ser de som att de gör vad de kan för att fixa framtida energi kriser. Vad är din lösning på att få till mer planerbar energi? Alla som är emot kärnkraften saknar alternativ, de är lätt att säga nej men komma med lösningar är svårare.