Sida 54 av 79

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 04 okt 2018 22:15
av Verdi
Teslabjörn reagerade på fördröjningen också i ett test.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 04 okt 2018 23:04
av danni
Verdi skrev:
Teslabjörn reagerade på fördröjningen också i ett test.
Intressant. Du minns inte vilken video?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 04 okt 2018 23:15
av helix
danni skrev:
Verdi skrev:
Teslabjörn reagerade på fördröjningen också i ett test.
Intressant. Du minns inte vilken video?
Han har kommenterat det vid ganska många olika tillfällen i sina i-Pace videos.

Här är ett exempel. Kika från 1:45 ungefär

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 okt 2018 08:51
av danni
helix skrev:
danni skrev:
Verdi skrev:
Teslabjörn reagerade på fördröjningen också i ett test.
Intressant. Du minns inte vilken video?
Han har kommenterat det vid ganska många olika tillfällen i sina i-Pace videos.

Här är ett exempel. Kika från 1:45 ungefär
Ah, ja, precis! Exakt det är vad jag upplevde, att det kommer fördröjningar och tveksamheter, särskilt när man startar från stillastående eller när man växlar mellan gas och regen. Otroligt störigt om man är van vid helt momentan gasrespons.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 okt 2018 09:02
av MaLund13
Här är ett till exempel, hoppa fram till 16.50


Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 okt 2018 09:20
av Verdi
Jag brukar inte titta så mycket på Teslabjörn men den jag såg var när han fått låna en I-Pace en sen lördagskväll i Hafjell och han skulle testa förbrukning i 90 km/h eller vad det var.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 okt 2018 09:31
av mati
Tesla Björn har ju också en P-Modell. Det är kanske därför han reagerade. Jag har visserligen inte kört I-Pace men jag upplever att min 90D som extremt seg jämfört med P-modellerna. Lite som om man drar i ett gummiband. Det är kanske fel att använda ordet sävlig, men det där explosiva som P-modellerna har - alltså även gamla P85 - saknar den helt. Jag har inget emot det, tvärtom, i en P-modell kan jag lätt bli åksjuk. Jag är nog för klent byggd för det. ;)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 okt 2018 11:41
av jonas
Med tanke på hur ni har upplevt tvekan, skulle jag nästan tro att detta är omprogrammerat på den bil jag körde, alternativt är att min Tesla har väldigt stor fördröjning.
Jag har provkört en 85D också och den är mycket rappare från start än min men väl uppe i hastighet är skillnaden liten.

Jag upplevde nog 85D och I-pace som mer lika.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 okt 2018 13:35
av danni
mati skrev:
Tesla Björn har ju också en P-Modell. Det är kanske därför han reagerade. Jag har visserligen inte kört I-Pace men jag upplever att min 90D som extremt seg jämfört med P-modellerna. Lite som om man drar i ett gummiband. Det är kanske fel att använda ordet sävlig, men det där explosiva som P-modellerna har - alltså även gamla P85 - saknar den helt. Jag har inget emot det, tvärtom, i en P-modell kan jag lätt bli åksjuk. Jag är nog för klent byggd för det. ;)
jonas skrev:
Med tanke på hur ni har upplevt tvekan, skulle jag nästan tro att detta är omprogrammerat på den bil jag körde, alternativt är att min Tesla har väldigt stor fördröjning.
Jag har provkört en 85D också och den är mycket rappare från start än min men väl uppe i hastighet är skillnaden liten.

Jag upplevde nog 85D och I-pace som mer lika.
Kan svara er bägge på samma gång... Ja, det är jättestor skillnad på en 85D/90D och en P100D i hur stark responsen är. Men det är inte riktigt samma sak heller. Det här problemet handlar inte om hur stark responsen är, utan när den kommer. Det finns en tvekan, en fördröjning, där det inte händer något alls först på I-Pace. På en 85D/90D händer det ändå något direkt även om det inte händer lika mycket som på en P-modell.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 okt 2018 18:34
av bylund
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 okt 2018 18:49
av hed
bylund skrev:
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 okt 2018 18:50
av evilirish
hed skrev:
bylund skrev:
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Jag hörde att det var 100.000!

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 okt 2018 19:13
av danielalmestal
Dör människor för att elbilar är tysta eller för att de inte orkar vrida på huvudet och titta efter om det kommer någon? :-)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 okt 2018 19:21
av bylund
Nu menade jag i o f s det fejkade ljudet i I-Pace som är riktat till dem som sitter i kupén. Så att föraren ska förstå att den kör bil.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 okt 2018 19:22
av mati
evilirish skrev:
hed skrev:
bylund skrev:
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Jag hörde att det var 100.000!
Norges befolkning är väl i stort sett helt utraderad pga alla livsfarliga elbilar.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 okt 2018 19:22
av hed
evilirish skrev:
hed skrev:
bylund skrev:
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Jag hörde att det var 100.000!
100.000?? Herregud, min polare sa att det var 28.000. Men 100.000...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 okt 2018 19:36
av Bjelke
mati skrev:
evilirish skrev:
hed skrev:
bylund skrev:
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Jag hörde att det var 100.000!
Norges befolkning är väl i stort sett helt utraderad pga alla livsfarliga elbilar.
Japp det var ju när elnätet kollapsade som samhället gick under...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 okt 2018 20:04
av mati
Bjelke skrev:
mati skrev:
evilirish skrev:
hed skrev:
bylund skrev:
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Jag hörde att det var 100.000!
Norges befolkning är väl i stort sett helt utraderad pga alla livsfarliga elbilar.
Japp det var ju när elnätet kollapsade som samhället gick under...
Konstigt att de fortfarande vill köpa upp alla svenska elbilar. Det måste vara en gigantisk konspiration allting.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 okt 2018 20:08
av evilirish
mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
evilirish skrev:
hed skrev:
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Jag hörde att det var 100.000!
Norges befolkning är väl i stort sett helt utraderad pga alla livsfarliga elbilar.
Japp det var ju när elnätet kollapsade som samhället gick under...
Konstigt att de fortfarande vill köpa upp alla svenska elbilar. Det måste vara en gigantisk konspiration allting.
Jag börjat misstänka att det är oljefonden som köper upp dem och gräver ner dem i gigantiska "land-fills". Sounds legit!

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 05 okt 2018 21:03
av HelectriC
Det är i stort sett bara jag kvar här. Men å andra sidan så reserverar jag ju bilar för en hel befolkning också :lol:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 okt 2018 07:36
av jonas
Ni som provkört jaggan tidigare skulle vara intressant om ni provkörde igen för att verifiera/dementera skillnaden i respons.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 okt 2018 08:00
av HelectriC
jonas skrev:
Ni som provkört jaggan tidigare skulle vara intressant om ni provkörde igen för att verifiera/dementera skillnaden i respons.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Jag får min om några veckor, ska skriva resumé då :D

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 okt 2018 08:55
av mati
HelectriC skrev:
jonas skrev:
Ni som provkört jaggan tidigare skulle vara intressant om ni provkörde igen för att verifiera/dementera skillnaden i respons.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Jag får min om några veckor, ska skriva resumé då :D
Det ser jag fram emot. :)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 okt 2018 09:14
av HelectriC
mati skrev:
HelectriC skrev:
jonas skrev:
Ni som provkört jaggan tidigare skulle vara intressant om ni provkörde igen för att verifiera/dementera skillnaden i respons.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Jag får min om några veckor, ska skriva resumé då :D
Det ser jag fram emot. :)
I och med att bilen är ca 2mån försenad så kommer jag behöva vinterdäck på den när jag hämtar ut den. Har beställt lösa däck, som jag hoppas kunna få levererade direkt til ÅF för omläggning. Får se hur kul dom tycker det är när jag inte köpt vinterhjul hos dom :? Men jag frågade faktiskt om det gick att beställa hos ÅF, men dom kunde enbart erbjuda kompletta hjul och det blev löjligt dyrt.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 08 okt 2018 23:10
av TeslaTissel