Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
wheels skrev:
Motor. no höjde den också till skyarna i dag
Ja, det är helt otroligt vad det skrivs lovord om den överallt. Iq5 verkar nästan vara en bil utan nackdelar, om man får tro på allt som skrivs.
Jag hoppas verkligen att det inte blir nån gigantisk antiklimax när man själv äntligen får tillfälle att klämma på den i verkligheten. Det måste ju finnas nåt som inte är bra. Då gäller det att det inte är nånting som stör mig. :roll:
Och den har verkligen en hel del att bevisa. I min omgivning är jag den enda som är övertygad om att det är en bra bil. Alla andra tror mer eller mindre att det är koreanskt skräp som kommer falla i småbitar innan man har hunnit köra hem den. Framförallt svärföräldrarna anser att jag har tappat förståndet. De kommer aldrig åka med i den. Det är redan nu på håret att de sätter sig ens i e-Golfen, som såklart är skräp jämfört med deras "premium" Audi A1 från 2017 utan några som helst finesser. :lol: .
Tror inte du skall vara så rädd för det. E-GMP-bilarna och plattformen verkar ju klart bättre än MEB-bilarna och plattformen.

Var det svärföräldrarna som hade ett finger med i valet att du bytte från Tesla till Audi?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Tror inte du skall vara så rädd för det. E-GMP-bilarna och plattformen verkar ju klart bättre än MEB-bilarna och plattformen.

Var det svärföräldrarna som hade ett finger med i valet att du bytte från Tesla till Audi?
Jag är inte rädd för det. Är ganska trygg i mitt val.
Nej, de hade inget ett göra med att jag skaffade en Audi. De hade en S60 vid den tiden. Det är snarare så att de inte klarade av att fortsätta åka omkring i den när jag hade en så "fin" bil. Och så skaffade de också en Audi med de sista slantarna. Det de inte förstår är att jag valde e-tronen enbart för att den går på el och för att den har dragkrok. Inte för märkets skull, och absolut inte för att skryta med den. Jag hatar skryt. När jag berättade att jag ska byta bort den nu och köra Jundaj istället så svimmade svärfar nästan, och så sa han att det ju finns billigare Audisar, om jag nu inte vill ha en riktigt så dyr bil. Han saknar all förståelse för att jag inte är intresserad av att köra en Audi, utan att mitt enda krav är att det ska vara en elbil med drag. Märket är helt ointressant. Han tycker precis tvärtom. Det ska se ut som att man har råd. Att hans Audi inte ens har en vanlig konstantfarthållare ser ju inte grannarna. Lite tragiskt tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Nog en norsk (hyllnings)test av I5.
https://bil24.no/forste-test-av-hyundai-ioniq-5/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:

Jag är inte rädd för det. Är ganska trygg i mitt val.
Nej, de hade inget ett göra med att jag skaffade en Audi. De hade en S60 vid den tiden. Det är snarare så att de inte klarade av att fortsätta åka omkring i den när jag hade en så "fin" bil. Och så skaffade de också en Audi med de sista slantarna. Det de inte förstår är att jag valde e-tronen enbart för att den går på el och för att den har dragkrok. Inte för märkets skull, och absolut inte för att skryta med den. Jag hatar skryt. När jag berättade att jag ska byta bort den nu och köra Jundaj istället så svimmade svärfar nästan, och så sa han att det ju finns billigare Audisar, om jag nu inte vill ha en riktigt så dyr bil. Han saknar all förståelse för att jag inte är intresserad av att köra en Audi, utan att mitt enda krav är att det ska vara en elbil med drag. Märket är helt ointressant. Han tycker precis tvärtom. Det ska se ut som att man har råd. Att hans Audi inte ens har en vanlig konstantfarthållare ser ju inte grannarna. Lite tragiskt tycker jag.
Håller med 100%.

Enormt slöseri med folk som köper bil som andra villa ha och imponeras av, och inte vad de själva behöver eller verkligen gillar. Då är det ju grannar och omgivning som styr deras liv och val, och inte de själva och deras egna preferenser. Sanslöst vad grupptryck och ängslan vad andra tycker påverkar många.

Samtidigt både tragiskt och (ursäkta om jag tycker det) lite komiskt med den typen av väldigt ängsliga och osäkra människor. :D

Gott Mati att du står på dig, och låter inte sambo eller svärföräldrar bestämma vad du köper för dina egna pengar. :!:

Jag tycker det låter som Ioniq 5 är helt perfekt utifrån dina behov och önskemål (förutom att den också verkar tekniskt grymt imponerande på många plan).

(Vad din sambo, och hennes föräldrar, köper för sina egna inkomster är ju deras problem - om de feloptimerar för att imponera på andra så är det endast deras förlust.)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
(Vad din sambo, och hennes föräldrar, köper för sina egna inkomster är ju deras problem - om de feloptimerar för att imponera på andra så är det endast deras förlust.)
Haha, fast min sambo kör du den bil jag betalar. Men då kan hon inte ha så hemskt många åsikter heller. Så sett är det lugnt från min sida. :lol:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Har hört talas om vissa gator/områden där grannarna snackar skit om varandra om de köpt för billig marksten eller liknande. Streber-områden med karriärister som ska bräcka varandra med bilar, resor, båtar... Måste vara jättejobbigt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Har hört talas om vissa gator/områden där grannarna snackar skit om varandra om de köpt för billig marksten eller liknande. Streber-områden med karriärister som ska bräcka varandra med bilar, resor, båtar... Måste vara jättejobbigt.
Ja, det låter jättehemskt. Men jag tror att det är vanligare att folk bara tror att man måste imponera för sin omgivning. I själva verket är det kanske inte särskilt många som bryr sig egentligen. Men jag kanske har fel, det är kanske verkligen så att det är statusprylar och guldklockor folk tittar på. Jag gör inte det, och då tror jag alltid att ingen annan gör det heller.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
Haha, fast min sambo kör du den bil jag betalar. Men då kan hon inte ha så hemskt många åsikter heller. Så sett är det lugnt från min sida. :lol:
Jag och min fru har det nästan ännu enklare; vi har våra egna inkomster, och spenderar och sparar/investerar de normalt precis som vi själva vill utan att vi måste fråga varandra (när gemensamma utgifter är betalda).

Inte så mycket åsikter eller stökiga diskussioner då. :)

Den som har mest åsikter är vår dotter. Hon tyckte jag var pinsam som köpte en elscooter nu i veckan. :lol:
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:

Den som har mest åsikter är vår dotter. Hon tyckte jag var pinsam som köpte en elscooter nu i veckan. :lol:
Nu blir det rejält OT, men köpte du en elscooter? Coolt. Jag har alltid varit sugen på en såndär Vespa-look-alike-elmoppe, men förnuftet och plånboken och det faktum att de allihopa tillverkas i Kina har hittills gjort att jag ändå har avstått. Men jag ska ju sälja min e-tron snart och i väntan på Ioniq 5 hade en elmoppe faktiskt varit ganska användbar. Då sitter jag åtminstone inte helt isolerad hemma när sambon är på jobbet med e-Golfen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
martinot skrev:

Nu blir det rejält OT, men köpte du en elscooter? Coolt. Jag har alltid varit sugen på en såndär Vespa-look-alike-elmoppe, men förnuftet och plånboken och det faktum att de allihopa tillverkas i Kina har hittills gjort att jag ändå har avstått. Men jag ska ju sälja min e-tron snart och i väntan på Ioniq 5 hade en elmoppe faktiskt varit ganska användbar. Då sitter jag åtminstone inte helt isolerad hemma när sambon är på jobbet med e-Golfen.
Kanske lite utanför din budget, men denna ska jag nog kika lite mer på.
(Är nog risk det tillkommer batterihyra eller ngt sånt dock)
https://www.ecenter.network/en-gb/alrendo-motorcycles
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hmpftfhdns
elbilist

Inlägg av Hmpftfhdns »

Det här med status via prylar är intressant. Vi bytte precis en gammal rostig Saab mot en guldglänsande BMW som låter som ett rymdskepp. Även om vår drivkraft var att bli av med avgaserna så kan jag förstå att folk gillar bekräftelsen/statusen du får på köpet med en ”fin bil”.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

taliz skrev:
mati skrev:
martinot skrev:

(Är nog risk det tillkommer batterihyra eller ngt sånt dock)
https://www.ecenter.network/en-gb/alrendo-motorcycles
Hah, dom svarade snabbt på mitt inlägg:

"Hello,

The price is 9995 EUR (shipping costs not included).
The additional battery charging costs do not apply here. Only Zero Motorcycles has a recycling program for batteries.

I also have sent this correction to Electrek to change their text in the article.

Kind regards,
Guy Salens
Coordinator E-center"
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
wheels

Inlägg av wheels »

Skall den skeppas från kina då?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Framförallt ligger den utanför min körkortsbehörighet. Jag får köra det mesta med 3 eller fler hjul, men just
för tvåhjulingar ser det dåligt ut.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Kanske skulle sagt kick-scooter, eller elsparkcykel (har redan en vanlig vespa/scooter). Men jättekul fordon! :D

Tyvärr är i princip alla gjorda i Kina, inklusive också denna (undviker också helst att stödja diktaturer med koncentrationsläger och utrotning av folkslag på agendan, när det finns alternativ från andra länder). Men riktigt praktiskt och mycket effektivt transportmedel annars.

Blev en sådan här för mig: https://se-en.segway.com/products/nineb ... -max-g30-1

Bild

Gillar att laddaren är inbyggd i scootern, och att den tar en standard apparatkabel med mussepiggkontakt (som typ alla bärbara datorer har till sina strömadapters). Passar även mig som vuxen som är ca. 185 och väger närmare 100 kg.
Bild
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

martinot skrev:
mati skrev:
Kanske skulle sagt kick-scooter, eller elsparkcykel (har redan en vanlig vespa/scooter). Men jättekul fordon! :D

Tyvärr är i princip alla gjorda i Kina, inklusive också denna (undviker också helst att stödja diktaturer med koncentrationsläger och utrotning av folkslag på agendan, när det finns alternativ från andra länder). Men riktigt praktiskt och mycket effektivt transportmedel annars.

Blev en sådan här för mig: https://se-en.segway.com/products/nineb ... -max-g30-1

Bild

Gillar att laddaren är inbyggd i scootern, och att den tar en standard apparatkabel med mussepiggkontakt (som typ alla bärbara datorer har till sina strömadapters). Passar även mig som vuxen som är ca. 185 och väger närmare 100 kg.
Tog och köpte en demo nyligen och beställde ett trimkit från USA så man får upp till 20 kw!
Riktigt trevlig upplevelse. Det är en sur-ron x.Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Synd bara att den är olaglig när den får tillräckligt med effekt för att vara rolig.

Lånade en Surron till frugan så hon kunde följa med och köra och det är en rolig liten hoj om man biffar upp den lite.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Annars något nytt kring Ioniq 5? :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

heldiggrisen skrev:
En till som har testat. Ett för min del intressant inslag är att han stoppar in sin golden retriever i Ioniq 5, och det verkar fungera ypperligt. Det var en sak som jag var osäker på hur det fungerar, eftersom den ser så låg ut i bagaget.
Han kör i hällregn en sträcka på 13 mil i 130km/h. Förbrukningen hamnar runt 23kWh/100km. Han tycker det är rätt mycket. Men jag kan inte alls tycka det med tanke på omständigheterna. Men jag kanske är skadad av min e-trons förbrukning.
Han kommenterar flera gånger hur tyst Ioniq5 är. Även i så pass höga hastigheter.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

mati skrev:
heldiggrisen skrev:
En till som har testat. Ett för min del intressant inslag är att han stoppar in sin golden retriever i Ioniq 5, och det verkar fungera ypperligt. Det var en sak som jag var osäker på hur det fungerar, eftersom den ser så låg ut i bagaget.
Han kör i hällregn en sträcka på 13 mil i 130km/h. Förbrukningen hamnar runt 23kWh/100km. Han tycker det är rätt mycket. Men jag kan inte alls tycka det med tanke på omständigheterna. Men jag kanske är skadad av min e-trons förbrukning.
Han kommenterar flera gånger hur tyst Ioniq5 är. Även i så pass höga hastigheter.
Undrar vad han gjorde han tysken i Battery life som fick 30kWh+ under samma förhållanden, han måste ha kört med wintermode?
23kWh är ändå ok, själv behöver jag rast långt innan bilen om jag kör 130kmt i hällregn på motorväg, hunden vill också rastas runt var 2-3e timme.
Aida

Inlägg av Aida »

Hej
Är helt ny på forumet. Har beställt min första elbil: Ioniq 5 1st Edition AWD vit. Jag ser verkligen fram emot den (dock oklart när den nu kommer…).

Bilen verkar riktigt grym! Alla verkar höja den till skyarna! Sen lovar jag att Teknikens Värld som vanligt kommer att hitta småsaker att hacka ner på så att VW-gruppens bilar ändå vinner i slutändan som alltid ;)

Det är ett par saker som jag anser att Hyundai gjort stora obegripliga missar på:
- Bakrutevindtorkare saknas. Testerna fr Tyskland visar ju att inte ens i 130 blir rutan fri fr vatten. Tänk då smuts när bilen stått parkerad el man kör på grusväg el regn i låga farter. Det verkar finnas plats i ovankant under spoilern för en torkare. Nåja sedanmodeller såsom Tesla Model 3 saknar ju också torkare bak får jag trösta mig med…
- Invändiga lutningen på bagageutrymmet: bilen hade sett ännu bättre ut med lite högre rak bakstam samt mkt rymligare i bagaget - nu verkar 20 cm på längden gå åt om man ska packa ngt som är 30 cm högt (vilket det mesta är). Skoda Eniaq har cw 0,26 med en tydlig kombibakdel medan Ioniq 5 har 0,28 (vilket även VW ID4 har med rak bakdel). Mkt synd… Jag hoppas verkligen att vår Britax Go Big får plats på längden (med ngt framskjutna baksäten) vilket var ett löfte från mig till frugan… (den gick in på VW ID4 vid provkörning).
- Bakdörrarnas längd. Dessa är mer än 1 dm för långa utan någon funktion (är plåt på insidan om dem i bakkant) mer än Lancia Delta designen. Det kommer antagligen vara svårt att få in ungarna i bakåtvända barnstolarna i parkeringsluckor med de långa dörrarna - bilen är ju rätt bred också (189 cm). Designers är så duktiga idag att de hade kunnat utforma bakdelen annorlunda på de här punkterna med bibehållen design och lågt luftmotstånd.
- USB-uttagen är av den gamla typen.
- Ej trådlös Apple Carplay (lönt då att ha laddplatta för mobilen).

Sen kommer jag personligen även att sakna matrix strålkastare, fotviftning för bagageutrymmets öppnande, knapp för att stänga bagageluckan OCH låsa bilen på bagageluckan, massage i stolarna samt mindre nyckel (Volvos vattentäta lilla sticka).

Med de orden så har jag fått klaga av mig. Vad säger ni andra- håller ni med el överdriver jag el har fått utrustningen/design om bakfoten?? :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja, matrix-lysen kommer jag möjligen också sakna från min e-tron. För de är helt grymma. Men det är å andra sidan inget större problem så länge strålkastarna är bra i sig. Vår e-Golf har inga matrix-lysen och jag tänker aldrig på det när jag kör den i mörker. För min del är det viktigare att det bra helljus så att man ser alla djur i dikeskanten och så. Skulle det visa sig att helljuset är kasst så får man väl investera i en LED-ramp.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Ja, matrix-lysen kommer jag möjligen också sakna från min e-tron. För de är helt grymma. Men det är å andra sidan inget större problem så länge strålkastarna är bra i sig. Vår e-Golf har inga matrix-lysen och jag tänker aldrig på det när jag kör den i mörker. För min del är det viktigare att det bra helljus så att man ser alla djur i dikeskanten och så. Skulle det visa sig att helljuset är kasst så får man väl investera i en LED-ramp.

Det fina med Matrix är att du har helljus mot vägrenen trots möten med andra bilar eller om man har en bil framför sig.
Aida

Inlägg av Aida »

mati skrev:

Tyvärr så brukar ju koreanska bilar ha rätt kasst ljusflöde på helljuset vill jag dra mig till minnes från Vi Bilägares tester i ljuslabbet genom åren. Så även med led…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
Hej
Är helt ny på forumet. Har beställt min första elbil: Ioniq 5 1st Edition AWD vit. Jag ser verkligen fram emot den (dock oklart när den nu kommer…).

Bilen verkar riktigt grym! Alla verkar höja den till skyarna! Sen lovar jag att Teknikens Värld som vanligt kommer att hitta småsaker att hacka ner på så att VW-gruppens bilar ändå vinner i slutändan som alltid ;)

Det är ett par saker som jag anser att Hyundai gjort stora obegripliga missar på:
- Bakrutevindtorkare saknas. Testerna fr Tyskland visar ju att inte ens i 130 blir rutan fri fr vatten. Tänk då smuts när bilen stått parkerad el man kör på grusväg el regn i låga farter. Det verkar finnas plats i ovankant under spoilern för en torkare. Nåja sedanmodeller såsom Tesla Model 3 saknar ju också torkare bak får jag trösta mig med…
- Invändiga lutningen på bagageutrymmet: bilen hade sett ännu bättre ut med lite högre rak bakstam samt mkt rymligare i bagaget - nu verkar 20 cm på längden gå åt om man ska packa ngt som är 30 cm högt (vilket det mesta är). Skoda Eniaq har cw 0,26 med en tydlig kombibakdel medan Ioniq 5 har 0,28 (vilket även VW ID4 har med rak bakdel). Mkt synd… Jag hoppas verkligen att vår Britax Go Big får plats på längden (med ngt framskjutna baksäten) vilket var ett löfte från mig till frugan… (den gick in på VW ID4 vid provkörning).
- Bakdörrarnas längd. Dessa är mer än 1 dm för långa utan någon funktion (är plåt på insidan om dem i bakkant) mer än Lancia Delta designen. Det kommer antagligen vara svårt att få in ungarna i bakåtvända barnstolarna i parkeringsluckor med de långa dörrarna - bilen är ju rätt bred också (189 cm). Designers är så duktiga idag att de hade kunnat utforma bakdelen annorlunda på de här punkterna med bibehållen design och lågt luftmotstånd.
- USB-uttagen är av den gamla typen.
- Ej trådlös Apple Carplay (lönt då att ha laddplatta för mobilen).

Sen kommer jag personligen även att sakna matrix strålkastare, fotviftning för bagageutrymmets öppnande, knapp för att stänga bagageluckan OCH låsa bilen på bagageluckan, massage i stolarna samt mindre nyckel (Volvos vattentäta lilla sticka).

Med de orden så har jag fått klaga av mig. Vad säger ni andra- håller ni med el överdriver jag el har fått utrustningen/design om bakfoten?? :)
Saknar ibland bakrutetorkare även på vår M3, så håller med dig där att det borde finnas. Speciellt hade jag gillar om det gick att kombinera bakrutetorkaren med att även torka av backkameran samtidigt (har sett en sådan smart lösning på en annan bil).

Normalt så fungerar dock backkameran så bra, så att oftast så saknar jag inte den bakrutetorkaren så mycket. Hade verkligen velat ha det om jag fick välja, men ingen katastrof utan på något sätt.

Gillar också kombi där man har så fyrkantigt utrymme som möjligt (älskade våra gamla V70 och V70N på det sättet), men detta är nog en medveten kompromiss från Hyundai för att få ner luftmotståndet och energikonsumtionen. Så är troligen inte bara en desginsak (då hade jag irriterat mig mer på det), utan högst troligen en vettig orsak och kompromiss.

Grattis till nya elbilen - tror den kan bli grymt bra i sin klass! :)
Bild
Skriv svar