Skönt att du vågade ta en så utstickande färg. Superfin o grattis!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om man inte vill sticka ut ska man nog välja ett annat bilmärke.
Re: Porsche Taycan (Mission E
Postat: 23 jun 2020 21:53
av Segelflygaren
Walker skrev:
hooked skrev:
Rapporteras om lackeringsproblem med nya Porsche Taycan. Flera ägare delar med sig av bilder på samma problem. Kanske värt att kolla sin bil lite noggrannare vid leverans...
Provkörde 2 st Taycan innan beställning, och jag hörde rattleljud i båda två. Har visserligen hört rattle ljud i alla Teslor som jag ägt och haft som lånebil, men det känns mer självklart på något sätt.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 23 jun 2020 21:58
av Segelflygaren
hooked skrev:
Rapporteras om lackeringsproblem med nya Porsche Taycan. Flera ägare delar med sig av bilder på samma problem. Kanske värt att kolla sin bil lite noggrannare vid leverans...
Tack för tipset, ska titta extra noga den 1/7, vid uthämtning. Porschesäljaren har bett mig sätta av 1,5 timme för leverans, det kanske är för att dom ska hinna lacka om medan man väntar
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 04 jul 2020 07:16
av SolnaGnagarn
Segelflygaren skrev:
hooked skrev:
Rapporteras om lackeringsproblem med nya Porsche Taycan. Flera ägare delar med sig av bilder på samma problem. Kanske värt att kolla sin bil lite noggrannare vid leverans...
Tack för tipset, ska titta extra noga den 1/7, vid uthämtning. Porschesäljaren har bett mig sätta av 1,5 timme för leverans, det kanske är för att dom ska hinna lacka om medan man väntar
Hur gick leveransen? Är du nöjd med bilen? Hämtar min 4S på fredag.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 04 jul 2020 10:45
av Pontus
Nu vill man ju höra vad erfarna Tesla ägare tycker om Porschen
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 04 jul 2020 15:26
av taliz
Lite förvånande på ett sätt, samtidigt inte...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 04 jul 2020 19:43
av Jerker
taliz skrev:
Lite förvånande på ett sätt, samtidigt inte...
Bara koden ska vara mellan yt-taggarna (dvs l2ojCqhqGZ8)
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 04 jul 2020 23:26
av Credde
taliz skrev:
Lite förvånande på ett sätt, samtidigt inte...
Den är snabb den nya 911 Turbo S - 0-100 på 2.7 sek är väl fabriksuppgifterna (och dom brukar vara lite snabbare i verkligheten).
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 jul 2020 01:17
av dd88
Ja nya 911 är ett monster. Taycan Turbo S är inte snabbare än en BMW M5 på bana och det säger en hel del.
Om ett decennium kommer troligtvis (Iaf inte tidigare) en elektrisk 991, kommer bli intressant att se vad Porsche gör med den.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 jul 2020 02:19
av Segelflygaren
Pontus skrev:
Nu vill man ju höra vad erfarna Tesla ägare tycker om Porschen
Bilen är fantastiskt när det gäller väghållning, känsla mm. Det tar dessutom några dagar innan man fullt ut förstår vilket precisionsinstrument det är. Mjukvaran är väl ungefär på samma nivå som Tesla var på 2015. Porschen är dessutom otroligt tyst och komfortabel.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 jul 2020 02:45
av Anonymous FTW
dd88 skrev:
Ja nya 911 är ett monster. Taycan Turbo S är inte snabbare än en BMW M5 på bana och det säger en hel del.
Om ett decennium kommer troligtvis (Iaf inte tidigare) en elektrisk 991, kommer bli intressant att se vad Porsche gör med den.
Nä just det 911:an gjorde kvartsmilen på 10,2s och Taycan gjorde det på 10,3s, jättestor skillnad, verkligen. Den avgörande skillnaden mellan dem är vikten och det kommer en eldriven 911 också ha problem med, så hoppas inte på för mycket.
Topgear tycker det är värt att komma ihåg att:
"And this is what’s important to remember. These two Porsches are among the very fastest cars we’ve ever tested. The latest Audi RS3 is blisteringly quick, but it takes four seconds longer than the Taycan to do 60-130mph, it’s 14mph slower at the end of the ¼ mile. "
För att sätta lite förståelse bakom siffrorna skriver de vidare:
"They are, up to a point (that point being about 90mph), identically fast. Nothing, not even a Dodge Demon at a drag strip, has hit 30mph faster than the Turbo S. You’re there 1.15secs after lift-off. The Taycan takes more to get the weight moving, but it’s only a tenth of a second behind (and ahead of many other big 4WD hitters, including the Lamborghini Huracán Evo). That solitary tenth of a second then separates them all the way to 80mph.
Förlåt nu RS200 och Shelby Cobra men hade jag sluppit betala hade jag tagit Taycan över vilken bil som helst.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 jul 2020 08:52
av dd88
Kvartsmilen säger ingenting om hur snabb en bil är runt en bana (Porsches paradgren).
Sen är det kanske mer imponerande att en M5 är lika snabb som att det är förvånande att Taycan Turbo S är lika långsam.
Om 10 år så räknar jag (och Porsche om man läser intervjun om 911s utveckling) med att tekniken har kommit så långt så att en 911 kan bli eldriven utan att dras med dagen tillkortakommanden, men man ska nog inte räkna med att GT och Turbo-modellerna får eldrift från start.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 jul 2020 09:24
av Fredrik j
Det är ju däcken som blir flaskhalsen på bana när bilen är tung. Det går liksom inte att bli av med.
Jag vill ha en taycan. När man bygger bilar på hemsidan upptäcker man hur olika dom blir beroende på utrustning.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 06 jul 2020 20:38
av Segelflygaren
Vet inte hur många gånger jag glömt att låsa bilen nu. Det görs på traditionellt sätt med bilens fjärrkontroll. När man misstänker att man missat att låsa, så finns facit i appen.
Men om man då ser att bilen är olåst, så går det inte att låsa med appen. Nej man måste ta sig till bilen för att låsa...
Vad jag kan minnas, så har det gått att låsa alla Tesla via appen, åtminstone sedan Model S kom.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 06 jul 2020 20:42
av Fredrik j
Segelflygaren skrev:
Vet inte hur många gånger jag glömt att låsa bilen nu. Det görs på traditionellt sätt med bilens fjärrkontroll. När man misstänker att man missat att låsa, så finns facit i appen.
Men om man då ser att bilen är olåst, så går det inte att låsa med appen. Nej man måste ta sig till bilen för att låsa...
Vad jag kan minnas, så har det gått att låsa alla Tesla via appen, åtminstone sedan Model S kom.
Keyless är väl ett tillbehör?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 06 jul 2020 20:50
av helix
Fredrik j skrev:
Segelflygaren skrev:
Vet inte hur många gånger jag glömt att låsa bilen nu. Det görs på traditionellt sätt med bilens fjärrkontroll. När man misstänker att man missat att låsa, så finns facit i appen.
Men om man då ser att bilen är olåst, så går det inte att låsa med appen. Nej man måste ta sig till bilen för att låsa...
Vad jag kan minnas, så har det gått att låsa alla Tesla via appen, åtminstone sedan Model S kom.
Keyless är väl ett tillbehör?
Ja, fast på Porsche måste man toucha/hålla inne sensorn på handtaget för att bilen ska låsa även om nyckeln ligger i fickan. Så var det åtminstone på min Macan och 911 som båda hade keyless som tillval. Med Teslan låser bilen automatiskt när man lämnar så det går i princip inte att glömma att låsa.
@Segelflygaren - Grattis till bilen! Diggar att du gick för Mambagrön, riktigt kaxig färg! Har du bakaxelstyrning, PDCC och Torque Vectoring? Efter mina provkörningar gör de tillvalen rätt stor skillnad för kördynamiken.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 06 jul 2020 21:02
av Verdi
helix skrev:
Fredrik j skrev:
Segelflygaren skrev:
Vet inte hur många gånger jag glömt att låsa bilen nu. Det görs på traditionellt sätt med bilens fjärrkontroll. När man misstänker att man missat att låsa, så finns facit i appen.
Men om man då ser att bilen är olåst, så går det inte att låsa med appen. Nej man måste ta sig till bilen för att låsa...
Vad jag kan minnas, så har det gått att låsa alla Tesla via appen, åtminstone sedan Model S kom.
Keyless är väl ett tillbehör?
Ja, fast på Porsche måste man toucha/hålla inne sensorn på handtaget för att bilen ska låsa även om nyckeln ligger i fickan. Så var det åtminstone på min Macan och 911 som båda hade keyless som tillval. Med Teslan låser bilen automatiskt när man lämnar så det går i princip inte att glömma att låsa.
@Segelflygaren - Grattis till bilen! Diggar att du gick för Mambagrön, riktigt kaxig färg! Har du bakaxelstyrning, PDCC och Torque Vectoring? Efter mina provkörningar gör de tillvalen rätt stor skillnad för kördynamiken.
Man måste toucha på alla andra bilar förutom Tesla. Tror jag.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 06 jul 2020 21:29
av dd88
Hörde en Taycan med ”elmotorljudet” för första gången idag, tycker det lät bra även om man vet att det är fake.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 06 jul 2020 21:40
av Segelflygaren
helix skrev:
Fredrik j skrev:
Segelflygaren skrev:
Vet inte hur många gånger jag glömt att låsa bilen nu. Det görs på traditionellt sätt med bilens fjärrkontroll. När man misstänker att man missat att låsa, så finns facit i appen.
Men om man då ser att bilen är olåst, så går det inte att låsa med appen. Nej man måste ta sig till bilen för att låsa...
Vad jag kan minnas, så har det gått att låsa alla Tesla via appen, åtminstone sedan Model S kom.
Keyless är väl ett tillbehör?
Ja, fast på Porsche måste man toucha/hålla inne sensorn på handtaget för att bilen ska låsa även om nyckeln ligger i fickan. Så var det åtminstone på min Macan och 911 som båda hade keyless som tillval. Med Teslan låser bilen automatiskt när man lämnar så det går i princip inte att glömma att låsa.
@Segelflygaren - Grattis till bilen! Diggar att du gick för Mambagrön, riktigt kaxig färg! Har du bakaxelstyrning, PDCC och Torque Vectoring? Efter mina provkörningar gör de tillvalen rätt stor skillnad för kördynamiken.
Yes, håller med. Testade en 4S som inte hade detta först, och tyckte inte känslan alls var lika bra. Har även valt till 21" hjul.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 06 jul 2020 21:49
av Segelflygaren
dd88 skrev:
Hörde en Taycan med ”elmotorljudet” för första gången idag, tycker det lät bra även om man vet att det är fake.
För mig var det så viktigt att slippa fuskljudet, att det var ett skäl att inte välja Turbo S eftersom det ingår där, och eftersom man måste stänga av det varje gång man byter körläge (tror jag) . På Turbo var det som tur var ett tillval. Sedan låter elmotorerna bättre än Teslas.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 06 jul 2020 21:56
av helix
Segelflygaren skrev:
helix skrev:
Fredrik j skrev:
Segelflygaren skrev:
Vet inte hur många gånger jag glömt att låsa bilen nu. Det görs på traditionellt sätt med bilens fjärrkontroll. När man misstänker att man missat att låsa, så finns facit i appen.
Men om man då ser att bilen är olåst, så går det inte att låsa med appen. Nej man måste ta sig till bilen för att låsa...
Vad jag kan minnas, så har det gått att låsa alla Tesla via appen, åtminstone sedan Model S kom.
Keyless är väl ett tillbehör?
Ja, fast på Porsche måste man toucha/hålla inne sensorn på handtaget för att bilen ska låsa även om nyckeln ligger i fickan. Så var det åtminstone på min Macan och 911 som båda hade keyless som tillval. Med Teslan låser bilen automatiskt när man lämnar så det går i princip inte att glömma att låsa.
@Segelflygaren - Grattis till bilen! Diggar att du gick för Mambagrön, riktigt kaxig färg! Har du bakaxelstyrning, PDCC och Torque Vectoring? Efter mina provkörningar gör de tillvalen rätt stor skillnad för kördynamiken.
Yes, håller med. Testade en 4S som inte hade detta först, och tyckte inte känslan alls var lika bra. Har även valt till 21" hjul.
Då förstår jag att du är supernöjd och klockrent med alla de sportiga tillvalen. Mission-E fälgarna är verkligen läckra!
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 06 jul 2020 22:00
av Surfaren
Verdi skrev:
Man måste toucha på alla andra bilar förutom Tesla. Tror jag.
Här vinner alltså min Zoe (41 kWh) en poäng mot Porschen. Jag behöver bara ta några steg bort från bilen (med nyckelkortet i fickan) så låser bilen sig själv.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 06 jul 2020 22:55
av Fredrik j
Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Man måste toucha på alla andra bilar förutom Tesla. Tror jag.
Här vinner alltså min Zoe (41 kWh) en poäng mot Porschen. Jag behöver bara ta några steg bort från bilen (med nyckelkortet i fickan) så låser bilen sig själv.
Nä. 1-1.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 06 jul 2020 22:56
av taliz
dd88 skrev:
Hörde en Taycan med ”elmotorljudet” för första gången idag, tycker det lät bra även om man vet att det är fake.
Det är väl iofs dens egna motorljud som de spelat in och pumpar ut i högtalarna.
Så det är inte som på avgasbilarna där de pumpar in ljud från en bensinmotor i en dieselbil...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 07 jul 2020 17:46
av Surfaren
Fredrik j skrev:
Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Man måste toucha på alla andra bilar förutom Tesla. Tror jag.
Här vinner alltså min Zoe (41 kWh) en poäng mot Porschen. Jag behöver bara ta några steg bort från bilen (med nyckelkortet i fickan) så låser bilen sig själv.
Nä. 1-1.
Nu är vi väl en aning off topic här, men jag tolkade Verdis kommentar till att handla om huruvida man måste röra vid en specifik punkt på bilen för att den ska låsa sig. Bilden du la upp säger inget om detta.