Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?
Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.
Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).
Hepp!
Vilka forum deltar du i? Kommer alltid finnas nej-sägare men i regel så tycker jag att Taycan har ett relativt varmt mottagande. Sen får man skilja på målgrupp, GT-ägarna hoppar väl inte högt direkt då det visar tecken på förändring (vilka Porsche-ägare är livrädda för), men majoriteten av dagens Porsche-köpare går på Macan, Cayenne och Panamera. Där har du en helt annan inställning.
Du vet väl att 993:an var den sista riktiga Porschen, va
Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?
Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.
Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).
Hepp!
Vilka forum deltar du i? Kommer alltid finnas nej-sägare men i regel så tycker jag att Taycan har ett relativt varmt mottagande. Sen får man skilja på målgrupp, GT-ägarna hoppar väl inte högt direkt då det visar tecken på förändring (vilka Porsche-ägare är livrädda för), men majoriteten av dagens Porsche-köpare går på Macan, Cayenne och Panamera. Där har du en helt annan inställning.
Du vet väl att 993:an var den sista riktiga Porschen, va
Haha. Huvudet på spiken!
De är är helt enkelt rädda för förändringar.
Har lyckats få ett av de riktigt tunga fansen i varje fall på min sida efter en provtur i en TESLA.
- Det gjorde saken klar för honom på ett ögonblick!
Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?
Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.
Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).
Hepp!
Vilka forum deltar du i? Kommer alltid finnas nej-sägare men i regel så tycker jag att Taycan har ett relativt varmt mottagande. Sen får man skilja på målgrupp, GT-ägarna hoppar väl inte högt direkt då det visar tecken på förändring (vilka Porsche-ägare är livrädda för), men majoriteten av dagens Porsche-köpare går på Macan, Cayenne och Panamera. Där har du en helt annan inställning.
Du vet väl att 993:an var den sista riktiga Porschen, va
Haha. Huvudet på spiken!
De är är helt enkelt rädda för förändringar.
Har lyckats få ett av de riktigt tunga fansen i varje fall på min sida efter en provtur i en TESLA.
- Det gjorde saken klar för honom på ett ögonblick!
Hepp!
Rädda och rädda. Hardcorefansen anser att en Porsche är en sportvagn med svansmotor, det är vad de förknippar med varumärket och hur en Porsche ska kännas. De var även fientligt inställda till Boxter, Cayman, Cayenne och alla andra modeller som har frångått det konceptet (och de modellerna är inte eldrivna).
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 25 sep 2018 14:40
av Verdi
Fixed your post!
Geni87 skrev:
Rädda och rädda. Hardcorefansen anser att en Porsche är en sportvagn med en luftkyld svansmotor, det är vad de förknippar med varumärket och hur en Porsche ska kännas. De var även fientligt inställda till Boxter, Cayman, Cayenne, senare versioner av 911 och alla andra modeller som har frångått det konceptet (och de modellerna är inte eldrivna).
På vilket sätt är inte det där också "rädsla för förändring"? Förändring tar sig många uttryck. Byte till elmotor är inte den enda förändringen.
Fast gränsen för vad som anses "hardcore" flyttas ständigt. Det senaste helgerånet för Porsche-puristerna är ju att man satte in turbosnurror i ALLA 911:or från och med 991.2. Just när de accepterat att de inte längre var luftkylda...
Samma sak hos BMW. Det skulle vara raka bensinsexor utan överladdning, manuell låda och bakhjulsdrift. Sen kom automatlådor, turbomotorer och xDrive... Senaste M5:an har turbo, automat och fyrhjulsdrift. Herregud. Jorden snurrar baklänges.
Rätt vad det är kanske de kan acceptera eldrift också.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 25 sep 2018 16:32
av Geni87
Verdi skrev:
Fixed your post!
Geni87 skrev:
Rädda och rädda. Hardcorefansen anser att en Porsche är en sportvagn med en luftkyld svansmotor, det är vad de förknippar med varumärket och hur en Porsche ska kännas. De var även fientligt inställda till Boxter, Cayman, Cayenne, senare versioner av 911 och alla andra modeller som har frångått det konceptet (och de modellerna är inte eldrivna).
På vilket sätt är inte det där också "rädsla för förändring"? Förändring tar sig många uttryck. Byte till elmotor är inte den enda förändringen.
Fast gränsen för vad som anses "hardcore" flyttas ständigt. Det senaste helgerånet för Porsche-puristerna är ju att man satte in turbosnurror i ALLA 911:or från och med 991.2. Just när de accepterat att de inte längre var luftkylda...
Samma sak hos BMW. Det skulle vara raka bensinsexor utan överladdning, manuell låda och bakhjulsdrift. Sen kom automatlådor, turbomotorer och xDrive... Senaste M5:an har turbo, automat och fyrhjulsdrift. Herregud. Jorden snurrar baklänges.
Rätt vad det är kanske de kan acceptera eldrift också.
Det jag menar är att det är inte säkert att de är rädda för elbilar, eller rädda för SUV:ar etc etc. Så länge de fortfarande kan köra sin 911 på helgerna. Vissa människor köper och lyssnar än idag på vinylskivor, men med största sannolikhet har även samma människor en smartphone. Sen är det ju också så att den absolut största andelen av Porscheägarna sannolikt inte är typiska Porschefantaster. Volymerna ligger ju i SUV:arna och Panamera, som helt enkelt köps av folk med gott om pengar som vill ha en bra, lyxig, snygg och snabb (i vissa fall) bil. Oavsett om motorn sitter i fram, mitten eller i bak och kyls med filmjölk.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 25 sep 2018 16:54
av frippan
Bjørn testar autobahn
Jaguar I-Pace
Postat: 26 sep 2018 06:31
av oscfor
En hel del intressanta slutsatser från Björns provkörning. Optimal hastighet om du har tillgång till 100kW-laddare är 150km/h. Vid 50kW-laddare 130km/h.för en P90DL ligger motsvarande strax över 150km/h, men med nästan 10% högre total medelhastighet (laddning inkluderat).
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 30 sep 2018 07:40
av Laban
Björn testar 350 kW snabbladdare. Max 84 kW är väl inte direkt imponerande, förhoppningvis är det något de kan åtgärda via mjukvara.
Rent allmänt känns det som att i-Pace har hamnat lite i skuggan på sistone. Det har lanserats fler elbilar (e-Tron, EQC), man har haft problem med räckvidden i de tester som genomförts samt produktionsproblem. Känns som att det måste hända något för att göra den intressantare.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 30 sep 2018 11:31
av Legato
Laban skrev:
Björn testar 350 kW snabbladdare. Max 84 kW är väl inte direkt imponerande, förhoppningvis är det något de kan åtgärda via mjukvara.
Rent allmänt känns det som att i-Pace har hamnat lite i skuggan på sistone. Det har lanserats fler elbilar (e-Tron, EQC), man har haft problem med räckvidden i de tester som genomförts samt produktionsproblem. Känns som att det måste hända något för att göra den intressantare.
Håller med...
Personligen tycker jag iofs det är den snyggaste av alla "SUV-liknande", är också ganska övertygad om att det är den roligaste att köra (ej provat Audi och Mercedes såklart, men med tanke på vikt, prestanda och hur kul i-Pace var att köra så har jag väldigt svårt att se hur de ska bli ännu roligare).
Tyvärr räcker ju inte det när alla de helt centrala faktorerna laddning, laddnätverk och räckvidd alla brister.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 30 sep 2018 11:38
av Zalman3
Alla Tjänstebilars journalist Felix Björklund sa att om " 3 veckor"
Så skulle de få provköra Audi e-tron.
Borde bli i början på oktober.
Intressant om han testar att ladda och se om man kan ligga på 150kW upp till 80%.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 30 sep 2018 11:53
av helix
Zalman3 skrev:
Alla Tjänstebilars journalist Felix Björklund sa att om " 3 veckor"
Så skulle de få provköra Audi e-tron.
Borde bli i början på oktober.
Intressant om han testar att ladda och se om man kan ligga på 150kW upp till 80%.
Vi kommer troligtvis inte få reda på någonting alls gällande verklig förbrukning och laddhastighet vid det här tillfället. E-tron eventet kommer vara precis som när journalisterna testade i-Pace i ett soligt Portugal och åt goda middagar. Då var allt riggat och förbrukning/laddning var inte ens frågor man berörde.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 30 sep 2018 11:57
av evilirish
Kan man gissa att det bjöds på hummersås på den middagen?
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 okt 2018 22:24
av vigge50
Här har Björn tagit fram ett diagram där han tar hänsyn till laddeffekt och förbrukning, dock så är laddeffekten just nu begränsad till 85 kW och ska enligt Jaguar senare uppdateras till 100 kW eller kanske till och med 120 kW. Han påpekar också att hastigheterna är vad han försökte hålla under testerna, dock gjorde annan trafik att han ibland fick köra långsammare.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 03 okt 2018 12:23
av Legato
vigge50 skrev:
Här har Björn tagit fram ett diagram där han tar hänsyn till laddeffekt och förbrukning, dock så är laddeffekten just nu begränsad till 85 kW och ska enligt Jaguar senare uppdateras till 100 kW eller kanske till och med 120 kW. Han påpekar också att hastigheterna är vad han försökte hålla under testerna, dock gjorde annan trafik att han ibland fick köra långsammare.
Intressant att alla bilarna (utom i-Pace @ 50 kw) har optimal hastighet vid väldigt nära 150 km/h enligt hans test. Rent logiskt tycker jag inte det borde "kunna" stämma. X75 borde tex definitivt ha lägre optimal hastighet än X100 eftersom X75 laddar långsammare.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 03 okt 2018 12:53
av Laban
I-Pace vs Model X förbrukning:
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 okt 2018 14:26
av jonas
Provkörde Nya Jaguar I-Pace igår, Måste säga att jag blev positivt överraskad.
Den jag provade, HSE, hade SOC 90% vid provtillfället. Den kändes betydligt piggare än min S85. Det som främst skilde var att responsen på fart/ broms och ratt var omedelbar. Jag har inte tänkt på det tidigare men när jag satte mig i Teslan efteråt kändes den som en stor pråm i jämförelse. Mjuk och sävlig ratt som man kan veva på utan att hamna vid sidan av vägen en fartpedal som gör att man kan åka lugnt och skönt i trafiken utan att passagerarna blev oroliga.
Jaggan å andra sidan kändes lite mer som ett vilddjur, jaguar kanske .
Försäljaren lovade att bilen levereras med 1-fas men kommer att bli uppgraderad till 3-fas utan extra kostnad på befintlig bil när detta kommer i kvartal 2, 2019.
Appen i telefonen skulle ha schemalagd värme och kyla, något Tesla saknar. Man kunde slå av på laddning men inte ändra laddström enligt säljaren.
Bilen var inte lika rymlig men mycket mer ombonad.
Dragkrok 750kg.
För ovanlighetens skull var det en väl påläst säljare jämfört med de jag är van att prata med. Hedin bil Linköping var butiken.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 okt 2018 16:23
av Legato
jonas skrev:
Provkörde Nya Jaguar I-Pace igår, Måste säga att jag blev positivt överraskad.
Den jag provade, HSE, hade SOC 90% vid provtillfället. Den kändes betydligt piggare än min S85. Det som främst skilde var att responsen på fart/ broms och ratt var omedelbar. Jag har inte tänkt på det tidigare men när jag satte mig i Teslan efteråt kändes den som en stor pråm i jämförelse. Mjuk och sävlig ratt som man kan veva på utan att hamna vid sidan av vägen en fartpedal som gör att man kan åka lugnt och skönt i trafiken utan att passagerarna blev oroliga.
Jaggan å andra sidan kändes lite mer som ett vilddjur, jaguar kanske .
Försäljaren lovade att bilen levereras med 1-fas men kommer att bli uppgraderad till 3-fas utan extra kostnad på befintlig bil när detta kommer i kvartal 2, 2019.
Appen i telefonen skulle ha schemalagd värme och kyla, något Tesla saknar. Man kunde slå av på laddning men inte ändra laddström enligt säljaren.
Bilen var inte lika rymlig men mycket mer ombonad.
Dragkrok 750kg.
För ovanlighetens skull var det en väl påläst säljare jämfört med de jag är van att prata med. Hedin bil Linköping var butiken.
Tror vi är rätt många som är eniga om att I-Pacen är riktigt kul att köra, och att den vid aktiv körning är roligare än "standard" S. Jag tycker dessutom bilen är riktigt snygg, klart snyggare än Model X och även snyggare än e-tron och eqc.
Det som helt diskvalificerar från köp för min del är alla kopplade till laddning. Någon/några av dessa hade man kunnat leva med, men kombinationen blir "omöjlig" i mitt tycke:
* Hög förbrukning, tom högre än den mycket större Model X.
* Inget eget laddnätverk.
* Långsam laddning på de laddare som finns (med väldigt få undantag).
* Ingen trefasladdning (även om det kanske kommer).
Som "gammal" Jaguarägare (F-Type 2016) så tycker jag även infotainment-systemet är fruktansvärt. Ologiskt och väldigt många tryck för att hamna rätt. Personligen skulle jag också räkna med mer problem och sämre service än på Tesla.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 okt 2018 16:28
av TiborBlomhall
jonas skrev:
Appen i telefonen skulle ha schemalagd värme och kyla, något Tesla saknar.
Tänk att Tesla efter sex år fortfarande inte fixat det här
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 okt 2018 16:34
av bat
TiborBlomhall skrev:
jonas skrev:
Appen i telefonen skulle ha schemalagd värme och kyla, något Tesla saknar.
Tänk att Tesla efter sex år fortfarande inte fixat det här
Det är underligt men det finns ju bra 3e parts lösningar så är ju i praktiken ingen showstopper.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 okt 2018 16:42
av helix
TiborBlomhall skrev:
jonas skrev:
Appen i telefonen skulle ha schemalagd värme och kyla, något Tesla saknar.
Tänk att Tesla efter sex år fortfarande inte fixat det här
Personligen ser jag inte alls värdet av schemaläggning. Men det kanske beror på att jag inte ger mig iväg exakt samma tidpunkt varje morgon samt använder bilen oregelbundna tider vardagar som helger. Dessutom går förvärmning/kylning så pass fort så det är mycket enklare att knäppa på det via widgeten i appen en liten stund innan man ska köra iväg med bilen.
Även om schemaläggning fanns skulle jag troligtvis aldrig använda den funktionen eftersom den skulle "elda för kråkorna" fler gånger än vad det skulle ge mig en fördel.
Kan se att det fanns en fördel med schemaläggning när det gäller dieselvärmare, men det var mest för det tog sådan evinnerlig tid för bilen att komma upp i temp samt att app-aktivering ofta bråkade.
Mina 2 cents såklart.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 okt 2018 19:04
av danni
jonas skrev:
Provkörde Nya Jaguar I-Pace igår, Måste säga att jag blev positivt överraskad.
Den jag provade, HSE, hade SOC 90% vid provtillfället. Den kändes betydligt piggare än min S85. Det som främst skilde var att responsen på fart/ broms och ratt var omedelbar. Jag har inte tänkt på det tidigare men när jag satte mig i Teslan efteråt kändes den som en stor pråm i jämförelse. Mjuk och sävlig ratt som man kan veva på utan att hamna vid sidan av vägen en fartpedal som gör att man kan åka lugnt och skönt i trafiken utan att passagerarna blev oroliga.
Jaggan å andra sidan kändes lite mer som ett vilddjur, jaguar kanske .
Försäljaren lovade att bilen levereras med 1-fas men kommer att bli uppgraderad till 3-fas utan extra kostnad på befintlig bil när detta kommer i kvartal 2, 2019.
Appen i telefonen skulle ha schemalagd värme och kyla, något Tesla saknar. Man kunde slå av på laddning men inte ändra laddström enligt säljaren.
Bilen var inte lika rymlig men mycket mer ombonad.
Dragkrok 750kg.
För ovanlighetens skull var det en väl påläst säljare jämfört med de jag är van att prata med. Hedin bil Linköping var butiken.
Lustigt, jag tyckte tvärtom vad gällde gas och broms. Jag tyckte att gasresponsen var fördröjd, ojämn och tveksam, inte alls lika direkt som min Tesla, och jag tyckte dessutom att bromsverkan var lite ojämn och svårdoserad. Däremot styr den väldigt villigt och smidigt, definitivt, och betedde sig förvånansvärt fint när man pressar lite. Men jag upplevde den verkligen inte som ett vilddjur.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 okt 2018 19:30
av TiborBlomhall
Danni, skillnaden är att du har en P100D... medan Jonas en S85.
Det är skillnad på Tesla och Tesla!
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 okt 2018 19:39
av Bjelke
Precis, den vanliga S85:an är snudd på seg, i början tyckte jag att den var "ok" men jäkligt seg i starten iaf, numera känns
den ännu segare när man jämfört med P85D mfl.
I princip måste man ta en 4-hjuls-driven för att få bra kvickhet, bortsett från P85 som är jäkligt rolig den också
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 okt 2018 19:41
av jonas
danni skrev:
Lustigt, jag tyckte tvärtom vad gällde gas och broms. Jag tyckte att gasresponsen var fördröjd, ojämn och tveksam, inte alls lika direkt som min Tesla, och jag tyckte dessutom att bromsverkan var lite ojämn och svårdoserad. Däremot styr den väldigt villigt och smidigt, definitivt, och betedde sig förvånansvärt fint när man pressar lite. Men jag upplevde den verkligen inte som ett vilddjur.
Kan det vara en senare mjukvara jag åkte med?
De hade precis uppdaterat bilen, men som Tibor säger det är rätt stor skillnad på din och min bil i övrigt.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 okt 2018 21:59
av danni
TiborBlomhall skrev:
Danni, skillnaden är att du har en P100D... medan Jonas en S85.
Det är skillnad på Tesla och Tesla!
Jo, tack, jag vet Men jag har ju kört i stort sett alla Teslas modeller, och jag hade fram till nyligen en 85D. Den tveksamheten jag upplevde i I-Pace tycker jag inte att jag upplevt i någon Tesla. Sen är väl I-Pace raskare än en 85:a när den väl kommer igång, och ungefär lika snabb som en 85D skulle jag säga. Men just den här tveksamheten, den här lilla fördröjningen som jag upplevde både vid gaspådrag och när jag lättade upp, den låg som ett filter på hela upplevelsen och gjorde att jag inte alls upplevde bilen som lika direkt som en Tesla. Såhär skrev jag i den recension jag gjorde precis efter att ha kört:
"Drivlinan är däremot en akilleshäl för mig, som är van vid att köra Tesla. Den är inte alls lika direkt som Teslas drivlina. Där finns ständigt en viss fördröjning. Med gasen ordentligt i botten så skjutsar bilen på ordentligt, men vi får aldrig riktigt den här smäll-i-ryggen-känslan som en Tesla ger. Jag upplever en distinkt tveksamhet när bilen ska rulla iväg från stillastående, och samma tveksamhet inträder också när vi växlar mellan acceleration och retardation. Det här kan vara något som Jaguar lagt in i mjukvaran för att de vill undvika den ryckighet som kan komma om vi behandlar gaspedalen ovarsamt i en Tesla, men mer troligt handlar det om skillnader i motorerna och kraftöverföringen."