Kostar Teslan bara 9 kr/mil mer än Volvon så är det en no-brainer enligt mig.Jeppe_E skrev:Det är lite här som problematiken för mig uppstår.
Jag kör en XC60 som ändå får betraktas som en relativt stor bil. Den drar 0,65 i blandad körning (D3). Jag betalar just nu mellan 15.5-16 kr per liter (vet inte var du bor som måste betala 17). Jag kör 2000 mil per år.
4500 kr i lån, 3500 i årsskatt och 6300kr i helförsäkring, samt ca 2000kr/år i service. Så min totalkostnad ligger på ca 7200kr/mån eller 43kr/mil
Även en begagnad Tesla i 700.000kr klassen skulle ge mig en lånekostnad på ca 6500kr/mån, årsskatten är ju försumbar, men det är inte försäkringen. 1300kr/mån i Trygg Hansa, servicen kan man ju dividera om. Vissa säger att den är helt onödig, men för sakens skull så säger vi att 2000kr/år för diverse saker som kan gå av på mitten (det är ju ändå Tesla vi talar om) Elen kostar 1,50 sek per kWh och räknar man med 25Wh/km (inkl laddningsförluster, vet inte om detta är en rimlig siffra) så blir det ca 5000 kWh, så säg 7500 kr. Det ger en totalkostnad på ca 8625kr/mån eller 52 kr/mil.
Således måste man få ner lånekostnaden för att ekvationen skall gå ihop. En billigare elbil är ju en no-brainer.... Men jag vill ju ha en Tesla![]()
Jag hade lätt betalt det dubbla för att slippa köra Volvo.

Men allvarligt, försäkringen måste du kunna få betydligt billigare.
Och du laddar inte 100 % av all laddningen hemma. Med gratis SuC och möjlighet att ladda på jobbet så kan du lätt halvera kostnaden.