Sabbe skrev: ↑02 maj 2024 19:50
Maw skrev: ↑02 maj 2024 19:00
Sabbe skrev: ↑02 maj 2024 18:26
spacecoin skrev: ↑02 maj 2024 15:25
För att komma upp i Morgan Stanley's Bear case och 5M bilar per år får Musk ta och lägga i en växel. Det krävs 19% tillväxt i genomsnitt per år. Det är svårt för en tillverkande verksamhet.
Screenshot 2024-05-02 at 15.25.07.png
Mitt huvudsakliga problem med Tesla är AI-hajpen och värderingen den för med sig. Sedan tycker jag Elon borde gå vidare och styrelsen måste bytas ut.
Nästa år är tanken att växa med 50% jämfört med i år. Så runt 3 miljoner fordon under 2025
Hur?
Börja tillverka en billigare modell redan slutet av detta år.
Eller inte..
Vad skall man spara ner på?
Halvera batterikapaciteten?
Spakställen är redan borta, parkeringssensorer är borta, radar är borta, kvalitén är på nära lägstanivå, ...
Två stolar ingår och tillbehör: Köp till stolar för baksätet?
Plåtfälgar med däck tillverkade av Kinesium - Tillval: Däck som faktiskt har grepp och inte får dig att krascha i första kurvan på fuktig asfal?
Ersätta glasen i dörrarna med polykarbonatskivor?
En öppningsbar dörr - Tillval om du vill ha fler dörrar som går att öppna?
Inget fönster går att veva ner - tillval om du vill kunna veva ner fönster?
Ta bort dörrhandtagen helt - endast app eller skärmen i mitten för att få upp dörren?
Ta bort knapparna till fönsterhissar - endast app eller skärmen i mitten?
Sätta en 12-tumsskärm i stället? Eler bara en analog hastighetsvisare och all annan info i en app?
Ta bort huvuddator och alla kameror? Men vill någon köpa den ilen då ens?
Göra som BMW - körriktningsvisare är tillval?
...?
De har inget annat än det de har, en Modell m och en modell Y (S och X kan vi räkna bort då det är så försvinnande få som tillverkas, och Cybertruck är ju mest en prototyp...). Alla tillverkningslinor är anpassade efter 3 och Y. Du kan inte modda för mycket där. Att modifiera kostar tid, och framförallt pengar. Pengar finns inte längre.
Att ta fram en ny lina kostar ännu mer och ännu mer pengar, och ja, pengar finns inte. Och inte tid heller rent krasst.
Elons sedvanliga skitsnack skulle jag våga påstå. Tesla är på väg utför och frågan är närmast:
Vem kommer köpa företaget?
Ford?
Geely?
BYD?
...?