backe skrev: ↑05 sep 2025 10:37
Esterox skrev: ↑05 sep 2025 10:20
backe skrev: ↑04 sep 2025 19:50
A76 skrev: ↑04 sep 2025 19:38
Har ett färskt exempel från en stor arbetsgivare med kollektivavtal.
I detta fall var det en medarbetare som är på vippen att sägas upp pga väldigt dålig arbetsmoral, inkompetens och allmänt dåligt uppförande. Räddas kvar av facket och när arbetsgivaren vill ge mindre än märket till vederbörande och mer än märket till en enskild medarbetare som slitigt häcken av sig i flera stora projekt, så stoppar facket det. Den sistnämnde får bara precis över märket och den förstnämnde på märket. HR vågar inte ta fajten..
Katastrofalt för moralen i arbetsgruppen, katastrofalt för arbetsgivaren men facket tycker det är toppen..
Ni fackälskare, förklara logiken och rimligheten tack!
I mina ögon ren och skär kommunism!
Kan inte vara så stor arbetsgivare om höjningen av den presterande anställde är avhängig den underpresterande? Jobbar själv åt en väldigt stor arbetsgivare, drar man ner nån procent av märket i snitt så får du gott om utrymme för att premiera de som överpresterar.
Sen kan man följa processen att förklara för den anställde att det här inte duger, göra en åtgärdsplan så den anställde har en chans att förbättra sig.
Är det någon som verkligen behöver premieras extra så gör man det med en riktad insats.
Hela den här biten är som jag förstår det kopplad till att man inte alltid vet varför någon underpresterar, och det här tycker jag att HR borde känna till. Vi har åtminstone fått internutbildning i frågan från HR. Det kan vara allt från alkohol till skilsmässor, att gå in och nolla lönen kanske inte är det bästa i en sån situation.
Det är tragiskt hur svårt det är att ta in äkta fall.
Jag har som sagt varit med om samma sak. Misstänker att potten är fördelad per sektion istället för avdelning och det gör att potten i sig blir då väldigt liten och möjligheten att fördela blir svår. Fördelningen är facket helt med på och förhindrar stora skillnader i höjningar.
Facket är ju också duktiga på att förhandla bort förmåner utan att kontrollera med sina medlemmar. Det gör vad det ”tror” är bäst och när man sen ringer och ifrågasätter det hela får man enbart ett ”oj” tillbaka.
Som när det sa när det förhandlat bort all min övertid och gjort att jag fick jobba 12 timmar utan extra betalt. Istället hade det ordnat så att jag fick med ledighet om jag utförde annan typ av tjänst (som jag såklart inte utförde så jag blev helt enkelt bara en förlorare).
Heja facket ! Heja dom som inte bryr sig om medlemmar utan kör sitt eget race.
Det är tragiskt hur svårt det är att ta in äkta fall.
Finns "äkta" fall åt båda hållen, så vet inte varför det är dina fall som ska ha någon slags förtur?
Vill en arbetsgivare höja din lön så kan dom göra det hur mycket dom vill, vill dom inte det så kan dom gömma sig bakom en pott eller andra anledningar, kan du hitta något som motsäger det så skulle jag gärna vilja förstå vad facket har emot det? Och nu är det såklart så att man skulle kunna behöva göra den justeringen utanför den ordinarie löneprocessen, men det är inget problem då jag själv varit med om det vid flertalet tillfällen hos stora kollektivavtalsanslutna arbetsgivare.
Som när det sa när det förhandlat bort all min övertid och gjort att jag fick jobba 12 timmar utan extra betalt. Istället hade det ordnat så att jag fick med ledighet om jag utförde annan typ av tjänst (som jag såklart inte utförde så jag blev helt enkelt bara en förlorare).
Känns som att vi saknar lite kontext här? Eller menar du att du, dina kollegor och din arbetsgivare hade en situation som ni alla var väldigt nöjda med, helt plötsligt från ingenstans kom facket in och bara tyckte att nöjdheten var lite för stor så dom skulle ta bort den?
Nej det saknas absolut ingen kontext. Vid ny omförhandling så drev facket sin egen agenda, helt igenom något det själva ansåg var ”bra”. Och visst det var SUPERBRA om man just hade denna typ av jobb. Nu hade vi inte det. Det trodde, och det här fick jag när jag skällde ut en fackpamp! Det trodde!!!!! Att det skedde mycket av det här arbetet, det förstod sen att det hade gjort bort sig BIGTIME! som sagt, tidigare gav 7 dagars 12 timmars pass bra pengar in, du fick dubbla dagar ledigt för helg. Efter fackets framdrift, två dagar ledigt (bytte lördag,söndag rakt av mot måndag, tisdag) samt inprincip noll ekonomisk fördel. Men hade jag jobbat med annan verksamhet (som ingen inprincip gjorde) hade vi fått bra ersättning. Jag slutade strax efter detta.
Var på ett annat jobb, facket återigen fuckade upp. Sen dess har jag gått ur facket. Jobbar för icke kollektivanslutet företag och har förhandlat för min egen del fullt ut, utan att någon fackmupp varit där och förstört. Och ja, i mina tre första jobb i livet har jag tillsammans med facket förhandlat för mina kollegor. Så jag vet hur facket på plats argumenterar och förhandlar.
Vill du behålla dina skygglappar om verkligheten. Helt fine med det. Facket vill bara sitt eget bästa, det vill ha din lön för det är så det finansierar sin egen.