Re: Aktien TSLA
Postat: 27 apr 2024 09:11
Man har väl haft det sen 2020? Om inte annat så uppstår en kraftig känsla av Deja Vu 5 år senare från 22/4 2019 till 24/4 2024.
https://bigthink.com/the-present/musk-robotaxis/At an investor event on April 22, Tesla CEO Elon Musk made a characteristically bold promise: By 2020, the company will have a fleet of 1 million fully autonomous cars as part of a “robotaxi” network.
“I feel very confident predicting that there will be autonomous robotaxis from Tesla next year — not in all jurisdictions because we won’t have regulatory approval everywhere,” Musk said. “From our standpoint, if you fast forward a year, maybe a year and three months, but next year for sure, we’ll have over a million robotaxis on the road.”
Tesla owners will be able to earn money by making their cars available on a ride-hailing app similar to Uber, Musk said. The company would take a cut of the revenue – maybe 25 or 30 percent – and would also provide cars itself in areas where not enough people own Teslas.
The timeline is ambitious and potentially unrealistic, considering none of Tesla’s cars are currently fully autonomous. Of course, much of the public thinks such fully self-driving are available right now. One reason? Tesla has long offered a “full self-driving capability” feature that’s not yet a full self-driving feature; it can perform minor driving tasks, like guiding the car to an on-ramp, on its own, but can’t yet provide Tesla owners a fully hands-off autonomous experience.
Intressanta frågeställningar, men tror syftet först och främst är att få kompensationspaketet återinsatt i juni och kanske även få igenom 25% av aktierna till Elon nu när man är ett AI-bolag. Man köper sig även tid tills nästa rökridå är redo att skjutas ut.spacecoin skrev: ↑27 apr 2024 09:41Om vi antar att jag har helt fel och Tesla får:
1) Ordning på tekniken så de kan köra helt autonomt
2) Får buy-in från federala och lokala lagstiftare i USA att deploya i några områden.
Förklara då för mig vad som gör att Tesla blir massivt lönsamma inom robotaxi?
De är en biltillverkare (en bransch med blodröd konkurens) och har en taxi-business (en annan bransch med blodröd konkurrens).
Vidare, för att lyckas i taxi så behöver man en massa andra aspekter av UX som är utöver "kan köra utan att döda".
Ex:
Komfort: Har Tesla en premiumbil? Det finns en anledning till att taxiförare gillar Mercedes.
Effektivitet: Kan de köra lika effektivt och snabbt som en mänsklig förare?
Service: Hjälp med väskor, att komma i/ur bilen osv.
Pris: Kommer de att vara markant billigare?
Konkurrens med andra bolag: I en stad där Waymo finns, varför ska man välja Tesla?
De prototyper jag sett är ergonomiskt anpassade för de under 40 år som gillar att ligga ned i en bil nära marken.
Hur ser affärsplanen ut? Fundera på det Sabbe!
Just nu ser siffrorna ut så här:
tesla.jpeg
spacecoin skrev: ↑27 apr 2024 09:41
Ex:
Komfort: Har Tesla en premiumbil? Det finns en anledning till att taxiförare gillar Mercedes.
Effektivitet: Kan de köra lika effektivt och snabbt som en mänsklig förare?
Service: Hjälp med väskor, att komma i/ur bilen osv.
Pris: Kommer de att vara markant billigare?
Konkurrens med andra bolag: I en stad där Waymo finns, varför ska man välja Tesla?
De prototyper jag sett är ergonomiskt anpassade för de under 40 år som gillar att ligga ned i en bil nära marken.
Det här med att Tesla och elbilsbranchen fortfarande är beroende av subventioner stör mig. Det skulle ju bara smälla till och så skulle alla välja elbil ändå. Kan inte ens räkna alla grafer med "exponentiell tillväxt" som postats på det här forumet.backe skrev: ↑27 apr 2024 09:56Intressanta frågeställningar, men tror syftet först och främst är att få kompensationspaketet återinsatt i juni och kanske även få igenom 25% av aktierna till Elon nu när man är ett AI-bolag. Man köper sig även tid tills nästa rökridå är redo att skjutas ut.spacecoin skrev: ↑27 apr 2024 09:41Om vi antar att jag har helt fel och Tesla får:
1) Ordning på tekniken så de kan köra helt autonomt
2) Får buy-in från federala och lokala lagstiftare i USA att deploya i några områden.
Förklara då för mig vad som gör att Tesla blir massivt lönsamma inom robotaxi?
De är en biltillverkare (en bransch med blodröd konkurens) och har en taxi-business (en annan bransch med blodröd konkurrens).
Vidare, för att lyckas i taxi så behöver man en massa andra aspekter av UX som är utöver "kan köra utan att döda".
Ex:
Komfort: Har Tesla en premiumbil? Det finns en anledning till att taxiförare gillar Mercedes.
Effektivitet: Kan de köra lika effektivt och snabbt som en mänsklig förare?
Service: Hjälp med väskor, att komma i/ur bilen osv.
Pris: Kommer de att vara markant billigare?
Konkurrens med andra bolag: I en stad där Waymo finns, varför ska man välja Tesla?
De prototyper jag sett är ergonomiskt anpassade för de under 40 år som gillar att ligga ned i en bil nära marken.
Hur ser affärsplanen ut? Fundera på det Sabbe!
Just nu ser siffrorna ut så här:
tesla.jpeg
Blir dock kul att se om man presenterar en ny bil, är första isåfall sedan 2019(CT som precis gick i produktion).
Ja, taxibranschen kanske fungerar annorlunda i usa men i Sverige hamnar taxichaufför ganska långt upp (eller ner) på listan över låglöneyrken.Verdi_ skrev: ↑27 apr 2024 10:20spacecoin skrev: ↑27 apr 2024 09:41
Ex:
Komfort: Har Tesla en premiumbil? Det finns en anledning till att taxiförare gillar Mercedes.
Effektivitet: Kan de köra lika effektivt och snabbt som en mänsklig förare?
Service: Hjälp med väskor, att komma i/ur bilen osv.
Pris: Kommer de att vara markant billigare?
Konkurrens med andra bolag: I en stad där Waymo finns, varför ska man välja Tesla?
De prototyper jag sett är ergonomiskt anpassade för de under 40 år som gillar att ligga ned i en bil nära marken.
Här måste jag faktiskt inflika ett "faktafel". Mercedes är inte populär som taxi för komfortens skull utan för att Mercedes erbjuder bra serviceavtal för taxibolag. Det är helt enkelt säkrare för åkaren att välja en Mercedes än t ex en Audi eller BMW.
Men i övrigt har jag funderat på lönsamheten också. Det ska vara jättebilligt att åka men även generera stora vinster. Hur? Det är ändå kostnader på en taxibil som inte är lön till föraren. Klart det blir billigare men det blir ändå mest ett alternativ till konventionell taxi och inte ett alternativ till kollektivtrafik, cykel eller elsparkcykel. Inte i Europa iaf. I USA ser ju städerna lite annorlunda ut och där är behovet av just bilar större. Där kan man inte ta en elsparkcykel eller en tunnelbana eftersom det inte finns eller inte är lämpligt.
Ja inte kommer de köra skolbarn eller färdtjänst iaf. Och hur ska fulla människor på helgerna hanteras? Som kräks i taxin eller har sönder något... Ja det finns kameror men ändå.
Ja det finns andra anledningar till att åkarna väljer Merca. Det jag (på ett dåligt sätt) försökte säga är att det erbjuds olika storlek eller nivåer av komfort i olika bilar. En del vill åka mer lyxigt, behöver en bilbarnstol eller ta med en barnvagn, medan andra bara tittar på prislappen. Det räcker inte med en sorts bil för att täcka alla behov.Verdi_ skrev: ↑27 apr 2024 10:20Här måste jag faktiskt inflika ett "faktafel". Mercedes är inte populär som taxi för komfortens skull utan för att Mercedes erbjuder bra serviceavtal för taxibolag. Det är helt enkelt säkrare för åkaren att välja en Mercedes än t ex en Audi eller BMW.spacecoin skrev: ↑27 apr 2024 09:41
Ex:
Komfort: Har Tesla en premiumbil? Det finns en anledning till att taxiförare gillar Mercedes.
Effektivitet: Kan de köra lika effektivt och snabbt som en mänsklig förare?
Service: Hjälp med väskor, att komma i/ur bilen osv.
Pris: Kommer de att vara markant billigare?
Konkurrens med andra bolag: I en stad där Waymo finns, varför ska man välja Tesla?
De prototyper jag sett är ergonomiskt anpassade för de under 40 år som gillar att ligga ned i en bil nära marken.
Men i övrigt har jag funderat på lönsamheten också. Det ska vara jättebilligt att åka men även generera stora vinster. Hur? Det är ändå kostnader på en taxibil som inte är lön till föraren. Klart det blir billigare men det blir ändå mest ett alternativ till konventionell taxi och inte ett alternativ till kollektivtrafik, cykel eller elsparkcykel. Inte i Europa iaf. I USA ser ju städerna lite annorlunda ut och där är behovet av just bilar större. Där kan man inte ta en elsparkcykel eller en tunnelbana eftersom det inte finns eller inte är lämpligt.
Ja inte kommer de köra skolbarn eller färdtjänst iaf. Och hur ska fulla människor på helgerna hanteras? Som kräks i taxin eller har sönder något... Ja det finns kameror men ändå.
Ja, jag håller med. Det känns väldigt teknikdrivet på det hela.
Taxiförare väljer väldigt ofta Tesla. Tog ett foto idag på Arlanda. 8 av bilarna på bilden är Tesla bilarspacecoin skrev: ↑27 apr 2024 09:41Om vi antar att jag har helt fel och Tesla får:
1) Ordning på tekniken så de kan köra helt autonomt
2) Får buy-in från federala och lokala lagstiftare i USA att deploya i några områden.
Förklara då för mig vad som gör att Tesla blir massivt lönsamma inom robotaxi?
De är en biltillverkare (en bransch med blodröd konkurens) och har en taxi-business (en annan bransch med blodröd konkurrens).
Vidare, för att lyckas i taxi så behöver man en massa andra aspekter av UX som är utöver "kan köra utan att döda".
Ex:
Komfort: Har Tesla en premiumbil? Det finns en anledning till att taxiförare gillar Mercedes.
Effektivitet: Kan de köra lika effektivt och snabbt som en mänsklig förare?
Service: Hjälp med väskor, att komma i/ur bilen osv.
Pris: Kommer de att vara markant billigare?
Konkurrens med andra bolag: I en stad där Waymo finns, varför ska man välja Tesla?
De prototyper jag sett är ergonomiskt anpassade för de under 40 år som gillar att ligga ned i en bil nära marken.
Hur ser affärsplanen ut? Fundera på det Sabbe!
Just nu ser siffrorna ut så här:
tesla.jpeg
"Vår självkörande mjukvara är klar."
$99 för EAP
Om Tesla ska erbjuda en konkurrent till Uber och Lyft och ge föraren mer pengar så undrar jag:Sabbe skrev: ↑27 apr 2024 14:00Till en början tror jag Tesla kommer ha en förare som håller koll på allt, gäller befintliga bilar tills dess att FSD fungerar fullt ut. Föraren kommer då få större delen av intäkterna (större % än vad Uberförare får idag).
De specialbyggda Robotaxi som Tesla själva kommer att driva kommer alla intäkter gå direkt till Tesla. Kommer vara billigare än vad vanlig taxi kostar.
Baird uppskattar att Alphabet, Amazon, Meta och Microsoft tillsammans kommer att investera 188 miljarder dollar i capex under 2024. 40% mer än under 2023.
Semi lär nog inte hända på bra länge, om alls.NiklasTesla skrev: ↑24 apr 2024 22:32I närtid är det mest intressanta enl mig (som aktieägare och ägare av en Tesla med över 18000 mil körda) för TSLAs tillväxt Följande:
-Ökade leveranser av Tesla Semi.
-Högre försäljning av hemmabatterier och Megapacks samt Solar Roof.
-Få ut nya roadstern på Marknaden.
-Kanske viktigaste=presentation av Billigare "Model 2" (se till att den har drag för Europeiska marknaden, inte ser ut som Cybertruck och att den har V2X).
Skeptisk till följande:
-Full FSD/Robo-taxi (Nivå 5 för självkörande fordon) i närtid. Ligger längre bort pga avsaknad av hårdvara som ex Lidar (det någorlunda svårt att få en bil att klara 99% av körningen själv och sedan supersvårt med den sista procenten och superdupersvårt med sista promillen).
-Roboten som presenterades på tidigare event ser jag ännu längre bort innan det går med lönsamhet (kanske årtionden bort).
-Cybertruck är jag skeptisk till pga storlek och krocksäkerhet (kanske om världens militärmakter kommer på att detta är ett toppenbra koncept så kan den bli storsäljare).
Har sedan ca 2019 när Cybertruck presenterades tyckt att det är dags för Elon Musk att kliva av som VD för TSLA.
MVH
Den undre grafen stämmer inte alls.spacecoin skrev: ↑27 apr 2024 09:41Om vi antar att jag har helt fel och Tesla får:
1) Ordning på tekniken så de kan köra helt autonomt
2) Får buy-in från federala och lokala lagstiftare i USA att deploya i några områden.
Förklara då för mig vad som gör att Tesla blir massivt lönsamma inom robotaxi?
De är en biltillverkare (en bransch med blodröd konkurens) och har en taxi-business (en annan bransch med blodröd konkurrens).
Vidare, för att lyckas i taxi så behöver man en massa andra aspekter av UX som är utöver "kan köra utan att döda".
Ex:
Komfort: Har Tesla en premiumbil? Det finns en anledning till att taxiförare gillar Mercedes.
Effektivitet: Kan de köra lika effektivt och snabbt som en mänsklig förare?
Service: Hjälp med väskor, att komma i/ur bilen osv.
Pris: Kommer de att vara markant billigare?
Konkurrens med andra bolag: I en stad där Waymo finns, varför ska man välja Tesla?
De prototyper jag sett är ergonomiskt anpassade för de under 40 år som gillar att ligga ned i en bil nära marken.
Hur ser affärsplanen ut? Fundera på det Sabbe!
Just nu ser siffrorna ut så här:
tesla.jpeg