Förvånansvärt snabb leverans! Sa det något om huruvida 3-fasladdning är på gång eller ej?
Men de finns ju numera någn laddare som klarar dra ström från 2 faser och "slå" samman strömmen till en fas laddare. De är ju inte 3 fas men jag tycker nog de är tillräckligt bra.. Visst något dyrare utrustning men ganska lite pengar i förhållande till bilen.
Det är väl för hemmabruk, inte att ta med sig? För mig är överlägset största problemet bristen på snabbladdare, tre-fasen är i grunden ett ganska litet problem men kombinerat med frånvaron av snabbladdare är det bökigt imo.
Ja de är ju helt rätt, de blir väl bara 3 kW ut på en 11kw stolpe? Samtidigt kör man nog oftast DC laddning när man är på lång resa. Men absolut håller jag med om detta de är en brist även om den biten inte vore show stopper för mig nu när man kan ha en tvåfas till enfas laddare hemma.
Ganska konstigt de saknas på en så pass dyr bil egentligen.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 13 aug 2018 18:14
av Legato
chaffis75 skrev:
Legato skrev:
chaffis75 skrev:
Legato skrev:
Förvånansvärt snabb leverans! Sa det något om huruvida 3-fasladdning är på gång eller ej?
Men de finns ju numera någn laddare som klarar dra ström från 2 faser och "slå" samman strömmen till en fas laddare. De är ju inte 3 fas men jag tycker nog de är tillräckligt bra.. Visst något dyrare utrustning men ganska lite pengar i förhållande till bilen.
Det är väl för hemmabruk, inte att ta med sig? För mig är överlägset största problemet bristen på snabbladdare, tre-fasen är i grunden ett ganska litet problem men kombinerat med frånvaron av snabbladdare är det bökigt imo.
Ja de är ju helt rätt, de blir väl bara 3 kW ut på en 11kw stolpe? Samtidigt kör man nog oftast DC laddning när man är på lång resa. Men absolut håller jag med om detta de är en brist även om den biten inte vore show stopper för mig nu när man kan ha en tvåfas till enfas laddare hemma.
Ganska konstigt de saknas på en så pass dyr bil egentligen.
Ja det borde ju bli det. Och 7 kW på 22 kw stolpe. Jag har laddat på typ 2-stolpar rätt mycket med Teslan, trots att man har tillgång till ett så stort och snabbt nätverk. När man är på långresa gör jag detta ofta när man är ute och käkar middag tex. Hade jag inte haft tillgång till ett bra snabbladdarnätverk som Teslas så föreställer jag mig att jag hade laddat ännu oftare på typ 2 stolpar och då är det ju trist när det går så pass långsamt.
Gissar är att det saknas för att norrmän och engelsmän inte har någon större nytta av det, antar att det blir de största marknaderna för i-Pace, men det är ju tråkigt för svenska aspiranter på bilen helt klart.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 13 aug 2018 18:20
av chaffis75
Legato skrev:
Ja det borde ju bli det. Och 7 kW på 22 kw stolpe. Jag har laddat på typ 2-stolpar rätt mycket med Teslan, trots att man har tillgång till ett så stort och snabbt nätverk. När man är på långresa gör jag detta ofta när man är ute och käkar middag tex. Hade jag inte haft tillgång till ett bra snabbladdarnätverk som Teslas så föreställer jag mig att jag hade laddat ännu oftare på typ 2 stolpar och då är det ju trist när det går så pass långsamt.
Gissar är att det saknas för att norrmän och engelsmän inte har någon större nytta av det, antar att det blir de största marknaderna för i-Pace, men det är ju tråkigt för svenska aspiranter på bilen helt klart.
Samtidigt har du ett tätare med CCS laddare än SuC laddare.
Norrmännenr ju glada för att åka till Sverige men så tänkte kanske inte jaguar. England är kanske mer isolerat och har inte nytta av 3 fas..
Hur är de i övriga Europa, har de trefas I de flesta andra länder?
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 13 aug 2018 19:28
av Legato
chaffis75 skrev:
Legato skrev:
Ja det borde ju bli det. Och 7 kW på 22 kw stolpe. Jag har laddat på typ 2-stolpar rätt mycket med Teslan, trots att man har tillgång till ett så stort och snabbt nätverk. När man är på långresa gör jag detta ofta när man är ute och käkar middag tex. Hade jag inte haft tillgång till ett bra snabbladdarnätverk som Teslas så föreställer jag mig att jag hade laddat ännu oftare på typ 2 stolpar och då är det ju trist när det går så pass långsamt.
Gissar är att det saknas för att norrmän och engelsmän inte har någon större nytta av det, antar att det blir de största marknaderna för i-Pace, men det är ju tråkigt för svenska aspiranter på bilen helt klart.
Samtidigt har du ett tätare med CCS laddare än SuC laddare.
Norrmännenr ju glada för att åka till Sverige men så tänkte kanske inte jaguar. England är kanske mer isolerat och har inte nytta av 3 fas..
Hur är de i övriga Europa, har de trefas I de flesta andra länder?
Nja, Teslor kan ju ladda på Chademo också vilket väl finns tillsammans med nästan alla CCS:er. Dessutom är ju SUCs överlägsna i tillförlitlighet eftersom det oftast är minst 8 stolpar.
Har dålig koll på Europas elnät i övrigt, men min "killgissning" är att de flesta har trefas. Norge är ju i princip ensamma med sitt system om jag förstått det rätt (någon påstod att det typ bara är Albanien som har samma).
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 13 aug 2018 20:09
av Jerker
Ja, det är nog så att de flesta har 3-fas, men i vissa länder kör man 1-fas till hushåll.
provkörde iPace idag och är positivt överraskad. "Autopiloten" fungerade egentligen ganska bra, man behöver hålla minst en hand på ratten, men det var tillräckligt att ha en hand vilande på knät på samma sätt som jag ändå har i Teslan. Ingen större skillnad.
HUD, riktigt trevligt
Ventilation i stolarna, jippie!
Tvungen att koppla mobilen via kabel för att kunna använda Android Auto, Spotify etc, bläää!
Tvungen att ha tvilling-SIM-kort för att kunna få sanntidstrafikuppdateringar, bläää!
Väghållning, mycket bra, gungar inte lika mycket som Model X, nästan på nivå med Model S (jag körde en ipace med 20" och luftfjädring)
Stolarna, nja, inte helt perfekt sittställning, jag tyckte det var några kanter/sömmar som skavde eller var konstigt placerade. Teslas premiumstolar är mer behagliga.
Panoramatak, luftigt, men väldigt tråkigt att det inte kan öppnas!
Det omtalade fakemotorljudet, ganska kul faktiskt. Jag var väldigt negativ till detta initialt, men efter att ha testat det, så gillar jag det faktiskt. Kan stängas av, så ingen dealbreaker för någon.
22" fälgar på Jaguaren och 19" på Model S och 20" på Model X. Det gör stor skillnad även om nötterna som gjorde testet bara tror att det är bredden på däcken som spelar roll. Kan nån som orkar gå in och tala om för dem vad som händer om man sätter 22" på en X?
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 24 aug 2018 13:22
av Legato
. Kan stängas av, så ingen dealbreaker för någon
snabbt summerat, helt enkelt
Säker på det? Bra om de fixat det men tidigare kunde det inte stängas av, bara justeras i intensitet.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 24 aug 2018 14:14
av HelectriC
Legato skrev:
. Kan stängas av, så ingen dealbreaker för någon
snabbt summerat, helt enkelt
Säker på det? Bra om de fixat det men tidigare kunde det inte stängas av, bara justeras i intensitet.
den lägsta nivån var knappt hörbar, så jag anser det i stort sett som att stänga av.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 24 aug 2018 14:46
av Legato
HelectriC skrev:
Legato skrev:
. Kan stängas av, så ingen dealbreaker för någon
snabbt summerat, helt enkelt
Säker på det? Bra om de fixat det men tidigare kunde det inte stängas av, bara justeras i intensitet.
den lägsta nivån var knappt hörbar, så jag anser det i stort sett som att stänga av.
Problemet är att kör man i Dynamic-läge så är den väldigt påtaglig även på lägsta nivån. Personligen skulle jag alltid köra en i-pace i Dynamic läge, det är ju då den är riktigt kul och matchar/slår Model S.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 24 aug 2018 14:51
av Mickep
Väntar Tesla Björns test.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 24 aug 2018 15:31
av frippan
Om ca 1-2h kommer han sända live. Han får låna den ca 1h. Han live sänder från #ladetour på sin live kanal just nu.
22" fälgar på Jaguaren och 19" på Model S och 20" på Model X. Det gör stor skillnad även om nötterna som gjorde testet bara tror att det är bredden på däcken som spelar roll. Kan nån som orkar gå in och tala om för dem vad som händer om man sätter 22" på en X?
Med 22" på Model X så skjuter förbrukningen upp! Jag har som jag sagt tidigare exakt samma förbrukning vinter som sommar. Detta beror inte på att jag kör helt utan klimatanläggning och batterivärmning på vintern utan att jag kör med 19" på vinterhjulen.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 26 aug 2018 22:20
av frippan
Teslabjörns första test av förbrukningen..
Han väntar på den nya mjukvaran som skall hjälpa till, i mitten av september kommer det "riktiga" testet.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 27 aug 2018 22:43
av frippan
"Worst review ever"
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 23 sep 2018 10:39
av TeslaTissel
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 23 sep 2018 14:40
av HelectriC
Det där är konceptbilen, helt annan interiör, ofärdig drivlina, annan exteriör.gammal video
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 23 sep 2018 15:10
av Vasp
Räckvidden verkar vara helt ok. Jaguar har kört från London till Bryssel på en laddning. Inklusive att de körde igenom Eurotunneln genom en servicetunnel.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 23 sep 2018 15:21
av Ric
De fem milen i tunneln gick nog i låg hastighet så där var nog energikonsumtionen riktigt låg.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 23 sep 2018 20:30
av TeslaTissel
HelectriC skrev:
Det där är konceptbilen, helt annan interiör, ofärdig drivlina, annan exteriör.gammal video
Hoppsan, ändå försökte jag kontrollera hur gammal den var men blev blåst ändå.
Beklagar det.
Hepp!
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 23 sep 2018 20:34
av TeslaTissel
Vasp skrev:
Räckvidden verkar vara helt ok. Jaguar har kört från London till Bryssel på en laddning. Inklusive att de körde igenom Eurotunneln genom en servicetunnel.
Den här gången ett reklam-klipp men kul de visar vad den klarar.
Lite för dyr dock, och den prisnivån verkar normaliseras när det gäller e-SUV’s??
Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?
Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.
Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).
Hepp!
Vilka forum deltar du i? Kommer alltid finnas nej-sägare men i regel så tycker jag att Taycan har ett relativt varmt mottagande. Sen får man skilja på målgrupp, GT-ägarna hoppar väl inte högt direkt då det visar tecken på förändring (vilka Porsche-ägare är livrädda för), men majoriteten av dagens Porsche-köpare går på Macan, Cayenne och Panamera. Där har du en helt annan inställning.