En halv mille för en bil som rullat nästan 20000 mil

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 5-12677779
Moderator: Redaktion
Men dessa rabatter, var de "showroom discount" eller "price adjustment"? Stor skillnad. Det ena är sänkt pris för att den varit demobil. Det andra upplevs kanske som en rabatt, men är egentligen bara en justering av bilens pris från när den var ny, till nuvarande prislista. På min bil hade jag bägge dessa poster, dels en (mycket generös) rabatt för att den var demobil, men också en rabatt för att priset på en maxad P100D hade gått ner rätt markant sen min bil beställdes från USA. Men min spec som jag fick är fortfarande baserad på priset när den köptes ny, för en bra bit över två miljoner, men sen justerades det ner med en "price adjustment" till vad en maxad P100D kostade vid det tillfälle jag köpte bilen (runt 1,9). Och först därefter lades min showroom discount på. Om ni hänger med. Så tittar man totalt fick jag typ 600k prisreducering. Men bara ca 400k av det var en faktisk rabatt.Ferro94 skrev:Och jag fick liknande på min bil som precis hade kommit hem. Skulle påstå att det ÄR en bättre affär att köpa en av de bilar som bara ”gått 50 km” än BTO, förutsatt att du hittar vad du vill ha förstås. Och just nu verkar de ju ha lagret fullt av välutrustade varianter.Verdi skrev:Jag fick 87 tkr i rabatt på min bil som vid köptillfället stod på båten över Atlanten. När jag fick bilen hade den rullat 18 km. Så att du skulle få 76 tkr i rabatt på den där vita är ju inte alls orimligt.
20 tusen mil i sig är inte så farligt men batteriet är antagligen rejält tuktat på den...Jeppe_E skrev:Någon som är intresserad av en gul tesla![]()
En halv mille för en bil som rullat nästan 20000 mil![]()
En P85D har väl typ 94hk...Bjelke skrev:20 tusen mil i sig är inte så farligt men batteriet är antagligen rejält tuktat på den...Jeppe_E skrev:Någon som är intresserad av en gul tesla![]()
Väldans många hästkrafter i den oxo... Nästan som en P85D
Det är väl ändå en hel del andra saker som tar stryk under 20000 mils körning. Oavsett hur bra kapacitet som batteriet har kvar, så lär ju bilen i sig vara sliten. Tror den blir svårsåld, speciellt som man får en ny <insert various electric car> med 8 års garanti/vagnskada/nybil för mindre än så.Bjelke skrev:20 tusen mil i sig är inte så farligt men batteriet är antagligen rejält tuktat på den...Jeppe_E skrev:Någon som är intresserad av en gul tesla![]()
Min var inte Showroom Discount utan ren rabatt. Hämtade min lagerbil i torsdags, c:a 1,5 vecka efter att jag bokat den. Den hade inte stått i ngt showroom, än mindre rullat i trafik. Säljaren bekräftade att den precis var hemkommen. Alltså 100% ny. Designar jag en exakt likadan idag så kostar den 107.973 kr mer än vad jag gav för mindre än en vecka sen. Den rabatt/price reduction Tesla angav i offerten var 87.323, och det antar jag var jmf med det pris bilen hade när de beställde den. Att det nu skiljer ännu mer handlar nog om den prishöjning de precis genomfört. Står man i begrepp att beställa en ny S eller X idag så rekommenderar jag att kika på de nya lagerbilarna (5 mil på mätaren), och därmed kunna få en viss rabatt. Mig veterligen den enda rabatt Tesla någonsin ger på en helt ny bil....danni skrev:Men dessa rabatter, var de "showroom discount" eller "price adjustment"? Stor skillnad. Det ena är sänkt pris för att den varit demobil. Det andra upplevs kanske som en rabatt, men är egentligen bara en justering av bilens pris från när den var ny, till nuvarande prislista. På min bil hade jag bägge dessa poster, dels en (mycket generös) rabatt för att den var demobil, men också en rabatt för att priset på en maxad P100D hade gått ner rätt markant sen min bil beställdes från USA. Men min spec som jag fick är fortfarande baserad på priset när den köptes ny, för en bra bit över två miljoner, men sen justerades det ner med en "price adjustment" till vad en maxad P100D kostade vid det tillfälle jag köpte bilen (runt 1,9). Och först därefter lades min showroom discount på. Om ni hänger med. Så tittar man totalt fick jag typ 600k prisreducering. Men bara ca 400k av det var en faktisk rabatt.Ferro94 skrev:Och jag fick liknande på min bil som precis hade kommit hem. Skulle påstå att det ÄR en bättre affär att köpa en av de bilar som bara ”gått 50 km” än BTO, förutsatt att du hittar vad du vill ha förstås. Och just nu verkar de ju ha lagret fullt av välutrustade varianter.Verdi skrev:Jag fick 87 tkr i rabatt på min bil som vid köptillfället stod på båten över Atlanten. När jag fick bilen hade den rullat 18 km. Så att du skulle få 76 tkr i rabatt på den där vita är ju inte alls orimligt.
Menar du att alla elbilar är likadana och har samma värde?Jeppe_E skrev:Det är väl ändå en hel del andra saker som tar stryk under 20000 mils körning. Oavsett hur bra kapacitet som batteriet har kvar, så lär ju bilen i sig vara sliten. Tror den blir svårsåld, speciellt som man får en ny <insert various electric car> med 8 års garanti/vagnskada/nybil för mindre än så.Bjelke skrev:20 tusen mil i sig är inte så farligt men batteriet är antagligen rejält tuktat på den...Jeppe_E skrev:Någon som är intresserad av en gul tesla![]()
Det skrev jag väl inte? Däremot kan jag tycka att Tesla är överprissatta på begagnatmarknaden.Nicke Nyfiken skrev:Menar du att alla elbilar är likadana och har samma värde?Jeppe_E skrev:Det är väl ändå en hel del andra saker som tar stryk under 20000 mils körning. Oavsett hur bra kapacitet som batteriet har kvar, så lär ju bilen i sig vara sliten. Tror den blir svårsåld, speciellt som man får en ny <insert various electric car> med 8 års garanti/vagnskada/nybil för mindre än så.Bjelke skrev:20 tusen mil i sig är inte så farligt men batteriet är antagligen rejält tuktat på den...Jeppe_E skrev:Någon som är intresserad av en gul tesla![]()
Bygger jag min i designstudion så ska de ha 1 267 980:-.danni skrev:Men dessa rabatter, var de "showroom discount" eller "price adjustment"? Stor skillnad. Det ena är sänkt pris för att den varit demobil. Det andra upplevs kanske som en rabatt, men är egentligen bara en justering av bilens pris från när den var ny, till nuvarande prislista. På min bil hade jag bägge dessa poster, dels en (mycket generös) rabatt för att den var demobil, men också en rabatt för att priset på en maxad P100D hade gått ner rätt markant sen min bil beställdes från USA. Men min spec som jag fick är fortfarande baserad på priset när den köptes ny, för en bra bit över två miljoner, men sen justerades det ner med en "price adjustment" till vad en maxad P100D kostade vid det tillfälle jag köpte bilen (runt 1,9). Och först därefter lades min showroom discount på. Om ni hänger med. Så tittar man totalt fick jag typ 600k prisreducering. Men bara ca 400k av det var en faktisk rabatt.Ferro94 skrev:Och jag fick liknande på min bil som precis hade kommit hem. Skulle påstå att det ÄR en bättre affär att köpa en av de bilar som bara ”gått 50 km” än BTO, förutsatt att du hittar vad du vill ha förstås. Och just nu verkar de ju ha lagret fullt av välutrustade varianter.Verdi skrev:Jag fick 87 tkr i rabatt på min bil som vid köptillfället stod på båten över Atlanten. När jag fick bilen hade den rullat 18 km. Så att du skulle få 76 tkr i rabatt på den där vita är ju inte alls orimligt.
Rabatten kan man ju räkna ut själv på demobilarna. Priset som står där är fast, men man kan jämföra mot nypriset och även se info om bilen via chassinumret på biluppgifter.se. Om den är tagen i trafik, och när isf, när den är byggd osv osv.Ferro94 skrev:Min var inte Showroom Discount utan ren rabatt. Hämtade min lagerbil i torsdags, c:a 1,5 vecka efter att jag bokat den. Den hade inte stått i ngt showroom, än mindre rullat i trafik. Säljaren bekräftade att den precis var hemkommen. Alltså 100% ny. Designar jag en exakt likadan idag så kostar den 107.973 kr mer än vad jag gav för mindre än en vecka sen. Den rabatt/price reduction Tesla angav i offerten var 87.323, och det antar jag var jmf med det pris bilen hade när de beställde den. Att det nu skiljer ännu mer handlar nog om den prishöjning de precis genomfört. Står man i begrepp att beställa en ny S eller X idag så rekommenderar jag att kika på de nya lagerbilarna (5 mil på mätaren), och därmed kunna få en viss rabatt. Mig veterligen den enda rabatt Tesla någonsin ger på en helt ny bil....danni skrev:Men dessa rabatter, var de "showroom discount" eller "price adjustment"? Stor skillnad. Det ena är sänkt pris för att den varit demobil. Det andra upplevs kanske som en rabatt, men är egentligen bara en justering av bilens pris från när den var ny, till nuvarande prislista. På min bil hade jag bägge dessa poster, dels en (mycket generös) rabatt för att den var demobil, men också en rabatt för att priset på en maxad P100D hade gått ner rätt markant sen min bil beställdes från USA. Men min spec som jag fick är fortfarande baserad på priset när den köptes ny, för en bra bit över två miljoner, men sen justerades det ner med en "price adjustment" till vad en maxad P100D kostade vid det tillfälle jag köpte bilen (runt 1,9). Och först därefter lades min showroom discount på. Om ni hänger med. Så tittar man totalt fick jag typ 600k prisreducering. Men bara ca 400k av det var en faktisk rabatt.Ferro94 skrev:Och jag fick liknande på min bil som precis hade kommit hem. Skulle påstå att det ÄR en bättre affär att köpa en av de bilar som bara ”gått 50 km” än BTO, förutsatt att du hittar vad du vill ha förstås. Och just nu verkar de ju ha lagret fullt av välutrustade varianter.Verdi skrev:Jag fick 87 tkr i rabatt på min bil som vid köptillfället stod på båten över Atlanten. När jag fick bilen hade den rullat 18 km. Så att du skulle få 76 tkr i rabatt på den där vita är ju inte alls orimligt.
Jag hävdar motsatsen och tycker denna är grymt billig. 20000 mil för en Tesla är ingenting, vem bryr sig hur tuktat bateriet är när batteri/drivlinjegaranti gäller till 2024? Vad skulle du annars köpa för 500kSEK? Mycket bil för pengarna.Jeppe_E skrev:Det är väl ändå en hel del andra saker som tar stryk under 20000 mils körning. Oavsett hur bra kapacitet som batteriet har kvar, så lär ju bilen i sig vara sliten. Tror den blir svårsåld, speciellt som man får en ny <insert various electric car> med 8 års garanti/vagnskada/nybil för mindre än så.Bjelke skrev:20 tusen mil i sig är inte så farligt men batteriet är antagligen rejält tuktat på den...Jeppe_E skrev:Någon som är intresserad av en gul tesla![]()
Du jämför en Tesla Model S med ”various electric car” och säger att de är billigare än så.Jeppe_E skrev:Det skrev jag väl inte? Däremot kan jag tycka att Tesla är överprissatta på begagnatmarknaden.Nicke Nyfiken skrev:Menar du att alla elbilar är likadana och har samma värde?Jeppe_E skrev:Det är väl ändå en hel del andra saker som tar stryk under 20000 mils körning. Oavsett hur bra kapacitet som batteriet har kvar, så lär ju bilen i sig vara sliten. Tror den blir svårsåld, speciellt som man får en ny <insert various electric car> med 8 års garanti/vagnskada/nybil för mindre än så.Bjelke skrev:20 tusen mil i sig är inte så farligt men batteriet är antagligen rejält tuktat på den...Jeppe_E skrev:Någon som är intresserad av en gul tesla![]()
Alla bilar som inte blir såldaNicke Nyfiken skrev:Och hur kan något vara överprissatt på en fri marknad?
Glen88 skrev:Något många glömmer när man köper tesla.. tror jag iaf är alla omkostnader som kan uppstå? Visst du "tankar" gratis på tesla laddstationer. Men hemma får du fortfarande betala? Sen om du skulle behöva reparera något till din tesla så är det inte bara åka till biltema och köpa den del du behöver. Du får väl inte ens göra service på din egen tesla?
De man sparar in på bensin. Lär gå åt till försäkring och sen är ju Tesla betydligt dyrare än andra bilar. 600 000- 1 000 000 på blocket för en relativt nyDe är inga små summor direkt. Svårt att de att man ska kunna pruta några större summor på de priset. Men det är ju alltid värt att ge det ett försök.
Det är alltså väldigt stor skillnad på att köpa Tesla än att köpa en vanlig bil?
Men det kanske är just därför man köper en Tesla istället för någpt annat.
Jag väntar nog ett tag till innan jag köper en. I hopp om att elbilar ska falla lite i pris överlag.
(O)snyggt insmugen länk till skräpsiteGlen88 skrev:Något många glömmer när man köper tesla.. tror jag iaf Tesla än att köpa en vanlig bil?
Jag väntar nog ett tag till innan jag köper en. I hopp om att elbilar ska falla lite i pris överlag.
Användarens första inlägg innehåller smygreklam i form av ”dold” länk till ett låneföretag som erbjuder billån med ränta upp till 35,7 %.12man skrev:(O)snyggt insmugen länk till skräpsiteGlen88 skrev:Något många glömmer när man köper tesla.. tror jag iaf Tesla än att köpa en vanlig bil?
Återigen vill jag bara vänligen påpeka att INGEN är TVINGAD att köpa elbil. Däremot undrar jag varför man då väljer att hänga på ett forum som faktiskt HELT bygger på tanken om elbil i allmänhet och Tesla i synnerhet. Tycker man det är kul med internet och samtidigt ogillar tanken på att köra bil elektriskt - så finns det faktiskt en uppsjö av siter som passar MYCKET bättre. Visst - detta är ett forum där det samlas en hel del folk som trots allt gillar bilmärket Tesla.... men det kanske ändå inte är så där VÄLDIGT underligt med tanke på sitens namn.Glen88 skrev:Något många glömmer när man köper tesla.. tror jag iaf är alla omkostnader som kan uppstå? Visst du "tankar" gratis på tesla laddstationer. Men hemma får du fortfarande betala? Sen om du skulle behöva reparera något till din tesla så är det inte bara åka till biltema och köpa den del du behöver. Du får väl inte ens göra service på din egen tesla?
De man sparar in på bensin. Lär gå åt till försäkring och sen är ju Tesla betydligt dyrare än andra bilar. 600 000- 1 000 000 på blocket för en relativt nyDe är inga små summor direkt. Svårt att de att man ska kunna pruta några större summor på de priset. Men det är ju alltid värt att ge det ett försök.
Det är alltså väldigt stor skillnad på att köpa Tesla än att köpa en vanlig bil?
Det är lite här som problematiken för mig uppstår.Verdi skrev:Glen88 skrev:Något många glömmer när man köper tesla.. tror jag iaf är alla omkostnader som kan uppstå? Visst du "tankar" gratis på tesla laddstationer. Men hemma får du fortfarande betala? Sen om du skulle behöva reparera något till din tesla så är det inte bara åka till biltema och köpa den del du behöver. Du får väl inte ens göra service på din egen tesla?
Det blir faktiskt en del svinn när man laddar hemma. Uppvärmning, laddförluster osv.
Min Tesla drar ca 230 Wh/km på årsbasis. Laddar jag via min Wall Charger så får jag ca 88% effektivitet. Uppvärmningarna kostar kanske 5 kWh per dag under kanske 100 dagar per år. "Vampire drain" ligger väl på ~2 kWh om dagen när man har TeslaFi igång? (chansar på både uppvärmning och drain så rätta mig gärna)
För mina 2500 mil om år gör jag av med 6534,1 kWh för själva körningen, 500 kWh för uppvärmning och ~700 kWh i vampire drain. Totalt 7 734 kWh.
Varje kWh kostar mig ca 1,50:- i rörlig kostnad så det är 11 600:- per år i el om jag BARA laddar hemma. Eller 4,64:-/mil i bränsle.
En dieselbil med någorlunda storlek och prestanda drar minst 0,75 l/mil och kostar runt 17:-/liter. Det är 12,75:-/mil i bränsle. En bensinbil drar minst en liter och hamnar då på ca 16:-/mil.
På 2500 mil sparar jag nånstans mellan 20 000:- och 30 000:- per år på bränslet. Plus då att det brukar finnas en hel del möjligheter att ladda gratis. Jag laddar minst 1000 mil om år gratis. Så säg att jag sparar åtminstone 75 000:- på tre år.
Fast visst har du rätt, man sparar inte sådär supermycket på bränsle som en del kanske tror men kostar bilen i storleksordningen 500 tkr så är det ändå betydande. Med 50% restvärde så motsvarar besparingen en skillnad i pris på 150 000:-. Så då motsvarar halvmiljonsteslan helt plötsligt en begagnad fossilbil för 350 tkr. Allt annat lika. Dock behöver du faktiskt inte serva en Tesla alls. Och så tror jag att Teslan håller värdet rätt bra även framöver.
Det som jag ser som största problemet med en äldre Tesla är det här med drivaxlar och andra vibrationer. Och så verkar MCU:n ge upp efter ett tag vilket kostar rätt mycket. Och så dörrhandtagen förstås.
Verdi skrev:16,46 verkar diesel kosta här i Uppsala. Håller inte direkt koll.![]()
0,65 är bra. Min XC70 D4 -16 ville ha 0,75. Har du en fwd?
Men det är ändå bara marginella skillnader. Klart det blir dyrare med en Tesla. Men den är betydligt trevligare att köra också. Jag gillade min Volvo på många sätt men det var även den absolut sämsta drivlinan jag haft. Den där femman råmade som en hel bregott-fabrik men det hände inte mycket.