Sida 52 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 27 jun 2017 08:34
av bylund
Jag kan väl förvisso tro på att den snabba utvecklingen gör att andrahandsvärdet på äldre bilar med små batteriet hålls ner, men det borde innebära ännu större problem för bilar med förbränningsmotor.
Re: Artikel i media
Postat: 27 jun 2017 08:44
av Verdi
bylund skrev:Jag kan väl förvisso tro på att den snabba utvecklingen gör att andrahandsvärdet på äldre bilar med små batteriet hålls ner, men det borde innebära ännu större problem för bilar med förbränningsmotor.
Jo men om 25% av bilarna som säljs 2025 är elbilar (rätt optimistisk prognos) så är fortfarande fossilbilar normen för du har ju alla begagnade bilar också kvar.
Jag är dock av den åsikten att räckvidden inte bör bli så mycket längre än den är idag. Åka runt med 200 kWh-batterier när man bara behöver en bråkdel till vardags är inte hållbart. Det är snabbladdningsmöjligheterna som måste bli bättre. Fler superchargers helt enkelt. Tätare och längs fler vägar. Och batteriteknik som möjliggör att ladda på max 5-10 minuter istället för 30-40 min.
Ja, om det nu inte kommer nån revolutionerande batteriteknik som möjliggör 200 mils räckvidd eller liknande utan att det belastar bilen i form av vikt och miljön med onödig batteritillverkning.
Mitt beslut att köpa en 75 kWh-bil är grundat i att jag inte behöver längre räckvidd och att supercharger-laddandet är tillräckligt bra för min del. Skulle andrahandsvärdet bli katastrofalt så köper jag ut min Tesla privat om 3 år och åker billigt i många år till. Håller sig andrahandsvärdet på en bra nivå så byter jag antagligen till en ny bil istället. Det är lite win/win. Båda alternativen funkar.
Tror inte det hinner hända så mycket på 3 år heller. Säkert en hel del men den gamla sanningen att människan tenderar att överskatta förändring på kort sikt men underskatta förändring på längre sikt gäller.
Re: Artikel i media
Postat: 27 jun 2017 08:49
av bylund
På 3 år tror jag inte heller det, men jag både tror och hoppas att 25 % är en för låg siffra på batteribilar 2025.
Re: Artikel i media
Postat: 27 jun 2017 09:02
av Verdi
bylund skrev:På 3 år tror jag inte heller det, men jag både tror och hoppas att 25 % är en för låg siffra på batteribilar 2025.
Svårt att säga. Det händer väldigt mycket nu och det kan gå fortare än vi anar också. Men samtidigt ska vi inte underskatta trögheten i vanans makt. Väldigt många är väldigt skeptiska till elbilar. Bor man i norra norrland där -30 grader är vardagsmat på vintern och det är väldigt långa avstånd så kanske elbilar ligger ännu längre bort. Man ska väl säkert dra tunga släpvagnar med skotrar och sånt också.
Sen har vi alla som envisas med att dra runt med husvagn... Lär dröja innan elbilar med tillräcklig kapacitet för det blir så billiga att en vanlig arbetare kan köpa dem.
ps. Rent egoistiskt är det bra om det inte blir så stark tillväxt på elbilar. Då minskar risken för köer vid laddstationerna och risken för borttagna skattesubventioner blir lägre.
Re: Artikel i media
Postat: 27 jun 2017 09:36
av Svenssons
Verdi skrev:bylund skrev:På 3 år tror jag inte heller det, men jag både tror och hoppas att 25 % är en för låg siffra på batteribilar 2025.
Svårt att säga. Det händer väldigt mycket nu och det kan gå fortare än vi anar också. Men samtidigt ska vi inte underskatta trögheten i vanans makt. Väldigt många är väldigt skeptiska till elbilar. Bor man i norra norrland där -30 grader är vardagsmat på vintern och det är väldigt långa avstånd så kanske elbilar ligger ännu längre bort. Man ska väl säkert dra tunga släpvagnar med skotrar och sånt också.
Sen har vi alla som envisas med att dra runt med husvagn... Lär dröja innan elbilar med tillräcklig kapacitet för det blir så billiga att en vanlig arbetare kan köpa dem.
25% år 2025 ser jag som ganska pessimistisk siffra. Se bara på Norge där elbilar står för över 50% redan och tänk vad som händer 2018-2019 när i princip samtliga större bilmärken kommer med elbilar som inte är till för att blidka politiker och deras system. Kina håller på att lagstifta minimumandel av elbilar och när det väl kommer fler bilar med räckvidd som Bolt, Model S, 3 och X så lär det ta fart. Håller dock med om att några 200 kWh inte kommer finnas i många om några fordon. Även 100 kWh är i överkant för vardagsbehovet när man ser till lite mindre bilar än Model S och X.
Re: Artikel i media
Postat: 27 jun 2017 09:40
av mickeisol
Verdi skrev:bylund skrev:På 3 år tror jag inte heller det, men jag både tror och hoppas att 25 % är en för låg siffra på batteribilar 2025.
Svårt att säga. Det händer väldigt mycket nu och det kan gå fortare än vi anar också. Men samtidigt ska vi inte underskatta trögheten i vanans makt. Väldigt många är väldigt skeptiska till elbilar. Bor man i norra norrland där -30 grader är vardagsmat på vintern och det är väldigt långa avstånd så kanske elbilar ligger ännu längre bort. Man ska väl säkert dra tunga släpvagnar med skotrar och sånt också.
Sen har vi alla som envisas med att dra runt med husvagn... Lär dröja innan elbilar med tillräcklig kapacitet för det blir så billiga att en vanlig arbetare kan köpa dem.
ps. Rent egoistiskt är det bra om det inte blir så stark tillväxt på elbilar. Då minskar risken för köer vid laddstationerna och risken för borttagna skattesubventioner blir lägre.
Nej i norrland är elbilar perfekt, jag kommer köra min 85:a tills jag kan byta till en ≈ S120D helst med dragkrok, sen är jag 100%nöjd (bara 98% nöjd nu). Elbilen är perfekt när det är -30 grader. Jag gick ut och testade när det var så kallt och den startade direkt (fastän den inte hade varit i pluggad flera timmar), sen har vi ju mackdöden här i norrland (eluttagen är fortfarande kvar) etc etc. Ett större batteri (≈120kwh) skulle vara perfekt ifall man åker längre sträckor och inte har möjlighet att ladda på destinationen. En radie på 25 mil när det är kallt vore fint, nu har man ju en radie på runt 15 mil ifall det är kallt och snöväg. Jag kan inte se någon nackdel (på sikt) ifall man kan ha möjlighet att köpa en elbil med säg mellan 150-200kwh batteri, ifall det ska dras hästfinkor och husvagnar längre sträckor.
Re: Artikel i media
Postat: 27 jun 2017 09:47
av Verdi
Svenssons skrev:Verdi skrev:bylund skrev:På 3 år tror jag inte heller det, men jag både tror och hoppas att 25 % är en för låg siffra på batteribilar 2025.
Svårt att säga. Det händer väldigt mycket nu och det kan gå fortare än vi anar också. Men samtidigt ska vi inte underskatta trögheten i vanans makt. Väldigt många är väldigt skeptiska till elbilar. Bor man i norra norrland där -30 grader är vardagsmat på vintern och det är väldigt långa avstånd så kanske elbilar ligger ännu längre bort. Man ska väl säkert dra tunga släpvagnar med skotrar och sånt också.
Sen har vi alla som envisas med att dra runt med husvagn... Lär dröja innan elbilar med tillräcklig kapacitet för det blir så billiga att en vanlig arbetare kan köpa dem.
25% år 2025 ser jag som ganska pessimistisk siffra. Se bara på Norge där elbilar står för över 50% redan och tänk vad som händer 2018-2019 när i princip samtliga större bilmärken kommer med elbilar som inte är till för att blidka politiker och deras system. Kina håller på att lagstifta minimumandel av elbilar och när det väl kommer fler bilar med räckvidd som Bolt, Model S, 3 och X så lär det ta fart. Håller dock med om att några 200 kWh inte kommer finnas i många om några fordon. Även 100 kWh är i överkant för vardagsbehovet när man ser till lite mindre bilar än Model S och X.
Jo men Norge har haft otroliga straffskatter på bilar som Tesla och andra elbilar slipper. I Norge är det väl billigare med en Model S än en Volvo V90? Där är vi ju inte riktigt i Sverige. Här är en Model S ett rätt dyrt val fortfarande.
OT: Jag sålde min Volvo XC70 till en norsk bilhandlare för övrigt. 300 tusen fick jag för den. Efter handlarens vinst och skattepålägg så får slutkund i Norge betala motsvarande 500 tusen SEK för den enligt den mycket trevlige norrmannen jag gjorde upp affären med.
Re: Artikel i media
Postat: 27 jun 2017 09:48
av mickeisol
bylund skrev:Jag kan väl förvisso tro på att den snabba utvecklingen gör att andrahandsvärdet på äldre bilar med små batteriet hålls ner, men det borde innebära ännu större problem för bilar med förbränningsmotor.
Köpte en beg peugeot ion som pendlingsbil för 75tusen (gått 2000 mil), nu har den rullat över 2000 mil till på ett år. På fyra år är den betald med att inte köpa bränsle etc (den pendlar 3,7 mil enkel väg varje dag), och jag räknar med att den bör kunna vara värd i allafall mellan 40000-50000 kr om 3 år till.
En elbil för runt hundra tusen kr med en räckvidd på runt 15 mil skulle ju vara en storsäljare (typ moppebil eller trilling).
Re: Artikel i media
Postat: 27 jun 2017 10:01
av Bjelke
Rikspuckot Collin kommer att få skämmas som... Ja inte passar dom orden här iaf... Eller egentligen borde
han skämmas redan nu inklusive en drös till...
Man behöver inte vara geni eller ens lägga mycket
energi på efterforskning för att se att elbilar ÄR det
bästa alternativet vi har nu och iaf ett bra tag framöver...
Re: Artikel i media
Postat: 27 jun 2017 10:03
av gellerstam
mickeisol skrev:
En elbil för runt 10000kr med en räckvidd på runt 15 mil skulle ju vara en storsäljare
Håller med! Den skulle många vilja köpa!
Re: Artikel i media
Postat: 27 jun 2017 10:04
av Jerker
gellerstam skrev:mickeisol skrev:
En elbil för runt 10000kr med en räckvidd på runt 15 mil skulle ju vara en storsäljare
Håller med! Den skulle många vilja köpa!
Ajajaj! Det är farligt att göra skrivfel på det här forumet!
Re: Artikel i media
Postat: 27 jun 2017 10:06
av mickeisol
Jerker skrev:gellerstam skrev:mickeisol skrev:
En elbil för runt 10000kr med en räckvidd på runt 15 mil skulle ju vara en storsäljare
Håller med! Den skulle många vilja köpa!
Ajajaj! Det är farligt att göra skrivfel på det här forumet!
märkte det.
Re: Artikel i media
Postat: 27 jun 2017 10:07
av Bjelke
Ja den skulle man köpa direkt...
Re: Artikel i media
Postat: 27 jun 2017 10:15
av lator
mickeisol skrev:Köpte en beg peugeot ion som pendlingsbil för 75tusen (gått 2000 mil), nu har den rullat över 2000 mil till på ett år.
Det är den enda trilling som jag vet om som har sålt för det priset...

Re: Artikel i media
Postat: 27 jun 2017 11:46
av Svenssons
Verdi skrev:
Jo men Norge har haft otroliga straffskatter på bilar som Tesla och andra elbilar slipper. I Norge är det väl billigare med en Model S än en Volvo V90? Där är vi ju inte riktigt i Sverige. Här är en Model S ett rätt dyrt val fortfarande.
Visst måste man lägga upp rätt mycket pengar på en Model S och även på övriga elbilar som säljs idag. Ändå så ökar dessa i försäljning med 60-100% per år. Tänk vad som kommer hända när de större biltillverkarna kommer med egna modeller samtidigt som batterier m.m. sjunker i pris. Det finns många som är märkestrogna eller inte vågar köpa en ny bil från ett litet udda nystartat amerikanskt företag. Skillnad blir det när Volvo, BMW, Mercedes, Audi m.fl. kommer med vettiga elbilar inom ca 2 år. Då kommer den riktiga explosionen för nybilsförsäljningen av elbilar.
Re: Artikel i media
Postat: 27 jun 2017 17:23
av vigge50
Svenssons skrev:Verdi skrev:bylund skrev:På 3 år tror jag inte heller det, men jag både tror och hoppas att 25 % är en för låg siffra på batteribilar 2025.
Svårt att säga. Det händer väldigt mycket nu och det kan gå fortare än vi anar också. Men samtidigt ska vi inte underskatta trögheten i vanans makt. Väldigt många är väldigt skeptiska till elbilar. Bor man i norra norrland där -30 grader är vardagsmat på vintern och det är väldigt långa avstånd så kanske elbilar ligger ännu längre bort. Man ska väl säkert dra tunga släpvagnar med skotrar och sånt också.
Sen har vi alla som envisas med att dra runt med husvagn... Lär dröja innan elbilar med tillräcklig kapacitet för det blir så billiga att en vanlig arbetare kan köpa dem.
25% år 2025 ser jag som ganska pessimistisk siffra. Se bara på Norge där elbilar står för över 50% redan och tänk vad som händer 2018-2019 när i princip samtliga större bilmärken kommer med elbilar som inte är till för att blidka politiker och deras system. Kina håller på att lagstifta minimumandel av elbilar och när det väl kommer fler bilar med räckvidd som Bolt, Model S, 3 och X så lär det ta fart. Håller dock med om att några 200 kWh inte kommer finnas i många om några fordon. Även 100 kWh är i överkant för vardagsbehovet när man ser till lite mindre bilar än Model S och X.
50% har Norge inte nått än men då de är på 39% så är det nog inte långt kvar, får bara se till så att de populära elbilarna kan möta efterfrågan.
http://ev-sales.blogspot.se/2017/06/nor ... 7.html?m=0
Re: Artikel i media
Postat: 27 jun 2017 19:37
av Svenssons
Är 17,6 en del av de knappa 40% då?
According to figures from the Road Traffic Information Council (OFV), cited by AFP, sales of electric cars accounted for 17.6 per cent of new vehicle registrations in January and hybrid cars accounted for 33.8 per cent, for a combined 51.4 per cent.
http://www.independent.co.uk/news/busin ... 15556.html
Re: Artikel i media
Postat: 27 jun 2017 20:15
av vigge50
Svenssons skrev:
Är 17,6 en del av de knappa 40% då?
According to figures from the Road Traffic Information Council (OFV), cited by AFP, sales of electric cars accounted for 17.6 per cent of new vehicle registrations in January and hybrid cars accounted for 33.8 per cent, for a combined 51.4 per cent.
http://www.independent.co.uk/news/busin ... 15556.html
Jag skulle gissa på att det är 17,6% elbilar, 20% plug-in hybrider och sen resten upp till 51,4% vanliga hybrider.
Re: Artikel i media
Postat: 27 jun 2017 20:46
av Torkel
Re: Artikel i media
Postat: 27 jun 2017 20:47
av Monark1954
Nu vet Veckans affärer när "självkörande Volvos rullar på vägarna".
Plus i kanten att Volvo håller sig till SAEs definition av nivå 4 och inte som en tysk bilfabrikant gör en egen definition.
"Publicerad 2017-06-27 08:17 av Finwire/VA.se "
"Fordonssäkerhetsbolaget Autoliv tillsammans med Volvo Cars och Nvidia, som gör produkter för artificiell intelligens och visuell datorteknik, initierar ett samarbete för att utveckla avancerade system och mjukvara till självkörande bilar, enligt ett pressmeddelande.
Autoliv och Volvo Cars kommer tillsammans med Zenuity, det samägda nystartade bolaget för utveckling av mjukvara för bilar, arbeta med Nvidia för att utveckla nästa generations teknologier till självkörande bilar.
Volvo Cars har åtagit sig att ha nivå 4 (enligt SAEs definition) självkörande bilar till försäljning år 2021.
Som en del i överenskommelsen kommer Autoliv, Volvo och Zenuity använda Nvidias dataplattform med artificiell intelligens för bilar som grund för egen avancerad mjukvaruutveckling.
Autoliv, Volvo Cars och Zenuity samarbetar med Nvidia för att utveckla system som kan utnyttja ’deep learning’ – en form av artificiell intelligens – för att känna igen objekt i omgivningen, tolka potentiella hot och navigera säkert. Systemen kan göra medvetna jämförelser av situationer i realtid mot en tillgänglig högdefinierad karta, vilket ger möjlighet att planera en säker rutt, köra längs rutten med precision samt anpassa körningen när förutsättningarna ändras.
”Detta samarbete med NVIDIA placerar Volvo Cars, Autoliv och Zenuity i förgrunden för den snabbt växande marknaden som utvecklar nästa generations autonoma köregenskaper och kommer att skynda på utvecklingen av Volvos egna kommersiellt tillgängliga självkörande bilar”, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, i en kommentar."
Re: Artikel i media
Postat: 27 jun 2017 20:50
av mati
Det kommer nog gå dåligt för Audi framöver.
Re: Artikel i media
Postat: 27 jun 2017 23:57
av Torkel
mati skrev:
Det kommer nog gå dåligt för Audi framöver.
Jag har lite svårt att förstå hur blåst man måste vara för att säga så. Dieselförbud i stora städer, straffbeskattning, utsläppsfusk, skärpta krav de största marknaderna elektrifierar. Det är ju inte mycket ljus vid dieselhorisonten. Men skam den som ger sig liksom.
Re: Artikel i media
Postat: 28 jun 2017 00:29
av Swede1
Peter Mertens kommer bygga de finaste dieselbilarna, jämför med de finaste ångloken(som var de sista). De pressar tekniken så långt det går för att försöka konkurrera med elmotorer och batterier.
Re: Artikel i media
Postat: 28 jun 2017 01:10
av Swede1
Re: Artikel i media
Postat: 28 jun 2017 01:33
av joel80
Dold artikel och jag är på mobilen utan pluginen för att komma igenom väggen. :/