Elon...

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Elon...

Inlägg av Xyborg »

Teslasemitruck skrev: 01 apr 2025 16:37
Sverige och några länder i Europa utgör en liten del av försäljningen. I Kina säljs det rekord för ett första kvartal. USA påverkas säkert inte. Om varje hushåll får 5000$ på grund av doge så är det möjligt att endel lägger pengarna på en tesla.Där blir dessutom konkurrensen tullad.
Ang. USA tror jag snarare tvärt om. Sverige, Tyskland och just USA är nog länder där Musks nya publika beteende har potential att skada mest. Visst det finns många som gillar Musk i USA. Men överlappet mellan dem och de som köper elbilar är ganska litet.

Elbilar i USA säljer allra bäst i gruppen ”övre medelinkomsttagare, med högre utbildning, boende i de stora städerna längs kusterna”. D.v.s precis den grupp som är som mest emot Trump och Elons politiska åskådning.

Då hjälper det inte att deras politik uppskattas av landsbygdsbor, folk utan högre utbildning och arbetarklass. De köper sällan nya bilar ändå, och speciellt inte elbilar. Konservativa höginkomsttagare kan förvisso ha blivit mer sugna på Tesla - men då snackar vi ändå en ganska liten grupp människor.

EDIT: Rättade slarvfel.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lerumsexpressen skrev: 01 apr 2025 17:04
spacecoin skrev: 01 apr 2025 16:16
Lerumsexpressen skrev: 01 apr 2025 16:01
spacecoin skrev: 01 apr 2025 12:13
Han verkar inte så smart den där Elon...
Ingen kunde ha förutsett detta!

https://www.cbsnews.com/news/elon-musk- ... wisconsin/
Har ingenting med Elons smarthet att göra.
Det har med värderingarna och övertygelse att göra

Bara titta runt omkring oss i samhället där folk går emot gällande samhällsnormer och sociala normer bara för att de tror på något.
Om du är en säljare för elbilar och ett varumärkes främsta representant, och sedan förlorar kunder på att du beter dig kontroversiellt för 50% av befolkningen på en marknad och 60-80% av dina kunder world-wide (som är i större utsträckning miljömedvetna center/left), blir du då förvånad om du tappar kunder?
Att ens handlingar får konsekvenser är nog ingen främmande för.
Elon visste nog om att detta politiska korståg skulle skada honom och Tesla, men troligen är priset inte högt nog, utan värt det.

Vissa är villiga att offrar sina eller andras liv för sin tro och religion.
(Där vissa säger att gud inte finns på riktigt)
[Min u.]
Det kanske bara är jag, men jag förstår inte vad som avses förmedlas med det understrukna i det här sammanhanget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

SwedishAdvocate skrev: 01 apr 2025 19:05
spacecoin skrev: 01 apr 2025 12:13
Han verkar inte så smart den där Elon...
Ingen kunde ha förutsett detta!

https://www.cbsnews.com/news/elon-musk- ... wisconsin/

Bara titta runt omkring oss i samhället där folk går emot gällande samhällsnormer och sociala normer bara för att de tror på något.
Om du är en säljare för elbilar och ett varumärkes främsta representant, och sedan förlorar kunder på att du beter dig kontroversiellt för 50% av befolkningen på en marknad och 60-80% av dina kunder world-wide (som är i större utsträckning miljömedvetna center/left), blir du då förvånad om du tappar kunder?
Elon visste nog om att detta politiska korståg skulle skada honom och Tesla, men troligen är priset inte högt nog, utan värt det.

[Min u.]
Det kanske bara är jag, men jag förstår inte vad som avses förmedlas med det understrukna i det här sammanhanget.
Hade med Elons och andra personers smarthet, motiv, och värderingar att göra.

Vissa inklusive Elon gör val eller begår gärningar som är oförklarliga i andras ögon, men där faktorer som "smarthet", IQ och bilförsäljningen inte spelar någon roll, de har andra djupare motiv än oss gudlösa och pseudosekulära velourkillar från Norden.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lerumsexpressen skrev: 01 apr 2025 21:38

[Min u.]

Vissa inklusive Elon gör val eller begår gärningar som är oförklarliga i andras ögon, men där faktorer som "smarthet", IQ och bilförsäljningen inte spelar någon roll, de har andra djupare motiv än oss gudlösa och pseudosekulära velourkillar från Norden.
Tack för förklaringen. Elon är inte särskilt smart med andra ord.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
backe

Inlägg av backe »

Lerumsexpressen skrev: 01 apr 2025 21:38

[Min u.]

De djupare motiven skrivs i klartext ut som makt och pengar(som ger mer makt).
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Jag har, precis som många av oss här inne, följt Elon sedan lång tid tillbaka och försökt läsa allt jag kommit över (biografier, skvaller osv) och jag tror inte (vill tro?) att Elon bryr sig om pengars värde. Det enda han bryr sig om är att få sätta flaggan i planeten Mars. Allt annat är delmål.

Det finns dock undantag som pekar på motsatsen, varav ett är den märkliga SMS-växlingen med Norska oljefonden.

https://fortune.com/2025/01/28/elon-mus ... pensation/

Så helt övertygad är jag inte om denna teori. Men ändå tycker jag det mesta pekar mot att han inte ser värdet i pengar på samma sätt som de flesta andra gör.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
backe

Inlägg av backe »

bjornnilsson skrev: 02 apr 2025 07:44
Jag har, precis som många av oss här inne, följt Elon sedan lång tid tillbaka och försökt läsa allt jag kommit över (biografier, skvaller osv) och jag tror inte (vill tro?) att Elon bryr sig om pengars värde. Det enda han bryr sig om är att få sätta flaggan i planeten Mars. Allt annat är delmål.

Det finns dock undantag som pekar på motsatsen, varav ett är den märkliga SMS-växlingen med Norska oljefonden.

Så helt övertygad är jag inte om denna teori. Men ändå tycker jag det mesta pekar mot att han inte ser värdet i pengar på samma sätt som de flesta andra gör.
Klart att pengar inte blir samma sak för nån som har hundratals miljarder dollar som för de som kanske måste vänta tills lönen kommer med att handla mat.

Som jag skrev i min post innan så är pengar = makt(pengar som man kan använda till att manipulera omröstningar och makthavare), och makt är troligen den största drivkraften hos Elon, åtminstone pekar alla ledtrådar som jag kan se på det.

Om drivkraften var att sätta flaggan på mars så har han väldigt svårt att fokusera på det målet, för han verkar lägga mer tid på att hylla extrema partier och sprida propaganda över hela världen, utom i Kina och Ryssland då...

Jag tror inte att Elon är ond, men makten har i alla tider varit svår att hantera vilket har visat sig om och om igen, och där är Elon inget undantag som det ser ut. Han överger sina tidigare mission statements där miljön var central för något helt annat nu där miljön inte ens verkar ha en undanskymd roll.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Pengar är rimligen det främsta medlet för att nå Mars. Det är väldigt svårt att se ett rationellt skäl till Musks agerande senaste tiden om han bara drivs av att åka till Mars.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Får ju ändå tacka Elon mina Rivian aktier har gått upp 18 procent sedan jag köpte för några veckor sedan, så nu har jag tjänat in värdetapet på min MYP
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jag säger som jag alltid säger: Jag tycker i huvudsak Elon är en lättkränkt narcissist med storhetsvansinne som omger sig med ja-sägare - inklusive Teslas styrelse. Han har gjort många bra saker och numer även många dåliga saker.

Han borde fokusera på målet istället för personliga vendettor och politik. Ett av problemen är att han helt tappat intresset för att sälja bilar när inte längre Tesla har något speciellt att erbjuda över konkurrenterna. Ett annat problem är att han har lovat saker som han inte kommer att kunna hålla. Robotar (nä, inte detta årtionde) och allmän självkörning (15 år och fortfarande inte i närheten).

Jag tror tyvärr att det blir ett hårt fall som vi bara ser början av. Det vore synd eftersom han gjort mycket bra för planeten (elbilar) och raketuppskjutningar.

Jag tycker dock aldrig att han styrts av "missionen" att rädda planeten. Det verkar mest ha varit en image. Han hittade ett bra område utan konkurrens för att få massor av bidrag och satsade alla chip där. Snyggt spelat! Jag är även tacksam för att Tesla gjorde att omställningen av biltransporter kom igång.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

backe skrev: 02 apr 2025 08:03
Klart att pengar inte blir samma sak för nån som har hundratals miljarder dollar som för de som kanske måste vänta tills lönen kommer med att handla mat.
Precis. Det är är ett hyckleri som rika människor i alla tider har ägnat sig åt.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Har han fuskat till sig statliga stöd nu igen, den där Elon?

Canada investigates whether Tesla wrongfully helped itself to a subsidy-fueled sales boom
https://fortune.com/2025/03/26/elon-mus ... ing-sales/

8600 bilar på tre dagar vid fyra försäljningsställen, en bil varannan minut.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Elin ska lämna Vita huset och ta hand om sina företag står det på SVT
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Toja skrev: 02 apr 2025 17:56
Länk? Jag tror inte svt breakar den här typen av rapportering…
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

spacecoin skrev: 02 apr 2025 18:42
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kall ... art-lamnar
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Lerumsexpressen skrev: 02 apr 2025 18:58
Tack. det vore fint om man skriver "Politico" istället för "SVT" och länkar till källan istället så slipper vi viskleken.

Politico:
"The president is pleased with Elon Musk, but the decision comes as the tech mogul increasingly looks like a political liability."

"Musk’s looming retreat comes as some Trump administration insiders and many outside allies have become frustrated with his unpredictability and increasingly view the billionaire as a political liability, a dynamic that was thrown into stark relief Tuesday when a conservative judge Musk vocally supported lost his bid for a Wisconsin Supreme Court seat by 10 points."

"But many close to Trump are increasingly relieved that Musk is expected to soon move on from his central role at Trump’s side and that the litany of DOGE surprises — which have ranged from a weekend email blast demanding federal workers list their work output to accidental cuts to Ebola prevention programs — might finally be coming to a close.

That’s to say nothing of their concerns about Musk as a political liability who has served as a rallying point for fractured Democrats."

https://www.politico.com/news/magazine/ ... y-00265784
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Sverige och några länder i Europa utgör en liten del av försäljningen. I Kina säljs det rekord för ett första kvartal.
Rekord hur då ? knappast marknadsandel ?

Men framförallt går det ju dåligt i världen totalt.
USA påverkas säkert inte. Om varje hushåll får 5000$ på grund av doge så är det möjligt att endel lägger pengarna på en tesla.Där blir dessutom konkurrensen tullad.
..Och om alla amerikaner får en get som bajsar guldklimpar så blir dom jätteglada och beställer genast en tesla..

Det känns ungefär lika sannolikt.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

repulsiv skrev: 02 apr 2025 20:50
Sverige och några länder i Europa utgör en liten del av försäljningen. I Kina säljs det rekord för ett första kvartal.
Rekord hur då ? knappast marknadsandel ?

Men framförallt går det ju dåligt i världen totalt.
USA påverkas säkert inte. Om varje hushåll får 5000$ på grund av doge så är det möjligt att endel lägger pengarna på en tesla.Där blir dessutom konkurrensen tullad.
..Och om alla amerikaner får en get som bajsar guldklimpar så blir dom jätteglada och beställer genast en tesla..

Det känns ungefär lika sannolikt.
Om det nu går så bra i Kina kan man ju undra varför de kör med kampanj med 0% ränta?

Känns inte trovärdigt.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

RareEarth skrev: 02 apr 2025 08:25

Pengar är rimligen det främsta medlet för att nå Mars. Det är väldigt svårt att se ett rationellt skäl till Musks agerande senaste tiden om han bara drivs av att åka till Mars.
Det kanske krävs mer än pengar det kanske krävs en av de största nationerna för att ta sig till Mars.
Sen verkar senaste tidens strul mer bero på en mix av hat/besvikelse över dottern och en medfödd politisk övertygelse om vitövermakt.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

spacecoin skrev: 02 apr 2025 19:03
Tack. det vore fint om man skriver "Politico" istället för "SVT" och länkar till källan istället så slipper vi viskleken.

Politico:
"The president is pleased with Elon Musk, but the decision comes as the tech mogul increasingly looks like a political liability."

"Musk’s looming retreat comes as some Trump administration insiders and many outside allies have become frustrated with his unpredictability and increasingly view the billionaire as a political liability, a dynamic that was thrown into stark relief Tuesday when a conservative judge Musk vocally supported lost his bid for a Wisconsin Supreme Court seat by 10 points."

"But many close to Trump are increasingly relieved that Musk is expected to soon move on from his central role at Trump’s side and that the litany of DOGE surprises — which have ranged from a weekend email blast demanding federal workers list their work output to accidental cuts to Ebola prevention programs — might finally be coming to a close.

That’s to say nothing of their concerns about Musk as a political liability who has served as a rallying point for fractured Democrats."

Vore jag Republikansk politiker så hade jag också velat att man kickade ut Elon, det av flera anledningar och orsaker.
Elon kan man inte ha i politiken, då det ingår ett stort mått av skådespeleri, låtsas konflikter och reell ovilja att ändra sakernas ting egentligen.

Sparkas Elon ut kan charaderna fortsätta och politikerna får behålla sin makt, sina krig och sina sidoinkomster, och befolkningen kan somna om igen och känna sig trygga med att folkets representanter tar hand om dom, i både vått som torrt.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
backe

Inlägg av backe »

Lerumsexpressen skrev: 02 apr 2025 21:42
spacecoin skrev: 02 apr 2025 19:03

Politico:

Vore jag Republikansk politiker så hade jag också velat att man kickade ut Elon, det av flera anledningar och orsaker.
Elon kan man inte ha i politiken, då det ingår ett stort mått av skådespeleri, låtsas konflikter och reell ovilja att ändra sakernas ting egentligen.

Sparkas Elon ut kan charaderna fortsätta och politikerna får behålla sin makt, sina krig och sina sidoinkomster, och befolkningen kan somna om igen och känna sig trygga med att folkets representanter tar hand om dom, i både vått som torrt.
Eftersom USA fortfarande är en demokrati så måste man ändra saker enligt vissa satta regler och lagar, och eftersom inte Elon gillar att följa dessa så blir det ett problem. Många politiker vill verkligen göra skillnad, men följer man gången så tar det tid och ibland går det inte som man vill, det passar inte alla med politik helt enkelt.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Jag ser det lite som att man får bita ihop i 4 år nu och göra sig bered på stigande räntor, börsras samt stora osäkerheter…

Men Trump gräver sin egen grav kan man väl säga…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

Tur att man bor i Sverige U.S är hemskt
Senast redigerad av Teslasemitruck, redigerad totalt 1 gånger.
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

”DOGE will continue well after Elon departs and that the Secretaries will assume control. ” verkar som han är på väg ut innan sommaren. Skönt .

5000 nya Starlink till Ukraina
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Teslasemitruck skrev: 04 apr 2025 01:12
”DOGE will continue well after Elon departs and that the Secretaries will assume control. ” verkar som han är på väg ut innan sommaren. Skönt .

5000 nya Starlink till Ukraina
Vad jag har läst så har han en begränsad anställning på 120 dagar så typ slutet av maj, kommer inte nu exakt ihåg var jag löste det.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Skriv svar