Nytt att innerskärmen skyddar en stor del av plåtskärmkanten från däcksprut. Äntligen!
Faktiskt en rätt stor grej då det annars bara är en tidsfråga innan lacken nöts bort!
det som är intressant är ju att Tesla konsekvent menat att bilen är som den skal vara, inget fel på lösningen trots att lacken blästras bort. Nu ändrar dom alltså på designen trots att den var bra då? why change a winning concept? Eller håller dom kanske med om att det inte är korrekt at bilar som bara är några månader gamla får lack- och rostproblem
Uhm va? I början hade de ju inga stänkskydd överhuvudtaget. Sen införde de det.
Nu har de alltså förbättrat designen ytterligare.
Men det är som vanligt med vissa, vad Tesla än gör så är det fel. Gör de inget så är det fel. Förbättrar de något så är det också fel.
Stenskott är förövrigt inget unikt med Tesla, finns gott om andra bilmodeller med samma problem.
Det är mängder med folk som har bilar som bara är nåt år gammal med massa rost längs kanalerna. Detta har de försökt reklamera, men får till svar från Tesla att det inte är något fel på bilarna, as designed. Jag har aldrig sett så många bilar av annat märke som rostar så mkt på så unga bilar, därför är jag benägen att säga att Tesla gör fel ja. Jag menar ju självklart inte att den nya designen är fel, den är ju helt rätt, men det komiska är ju att Tesla säger att den gamla designen är bra som den är, men samtidigt ändrar den. Lite som med hjulupphängningen som knäcker på Model S, men Tesla menar att inget är fel, men ändrar på delen gör de ändå.
Nytt att innerskärmen skyddar en stor del av plåtskärmkanten från däcksprut. Äntligen!
Faktiskt en rätt stor grej då det annars bara är en tidsfråga innan lacken nöts bort!
det som är intressant är ju att Tesla konsekvent menat att bilen är som den skal vara, inget fel på lösningen trots att lacken blästras bort. Nu ändrar dom alltså på designen trots att den var bra då? why change a winning concept? Eller håller dom kanske med om att det inte är korrekt at bilar som bara är några månader gamla får lack- och rostproblem
Uhm va? I början hade de ju inga stänkskydd överhuvudtaget. Sen införde de det.
Nu har de alltså förbättrat designen ytterligare.
Men det är som vanligt med vissa, vad Tesla än gör så är det fel. Gör de inget så är det fel. Förbättrar de något så är det också fel.
Stenskott är förövrigt inget unikt med Tesla, finns gott om andra bilmodeller med samma problem.
Det är mängder med folk som har bilar som bara är nåt år gammal med massa rost längs kanalerna. Detta har de försökt reklamera, men får till svar från Tesla att det inte är något fel på bilarna, as designed. Jag har aldrig sett så många bilar av annat märke som rostar så mkt på så unga bilar, därför är jag benägen att säga att Tesla gör fel ja. Jag menar ju självklart inte att den nya designen är fel, den är ju helt rätt, men det komiska är ju att Tesla säger att den gamla designen är bra som den är, men samtidigt ändrar den. Lite som med hjulupphängningen som knäcker på Model S, men Tesla menar att inget är fel, men ändrar på delen gör de ändå.
Att det är dåligt betyder inte att det är fel, det är bara där Tesla är just då på utvecklingskurvan. De kan bli bättre, och det blir de bevisligen också. Det är ju så de arbetar. Tesla har aldrig satsat på perfektion från start, utan det är kontinuerlig utveckling och förbättring.
Det du säger är lite som att hävda att en iPhone 8 är fel och trasig eftersom en iPhone 15 har löst många av dess tillkortakommanden.
På min levererad 28 februari 2023 var det bara stänkskydd bak. Satt dit även fram och bytte dom bakre mot något större.
Ehh va? Tesla har aldrig haft några stänkskydd som passar bak, endast fram.
Haha, jo mitt minne är kort. Då var det tvärt om.
Re: Model 3 Highland
Postat: 03 nov 2023 20:17
av taliz
Var och tittade på en med 19". Det gör ENORM skillnad för utseendet.
Bilen blir riktigt snygg med dem. Med 18" ser den anskrämlig ut. Trist att Tesla inte gör 19" mer överkomliga så att fler väljer dem. Är ju inte bra för varumärket att folk kör runt med fula bilar.
Var och tittade på en med 19". Det gör ENORM skillnad för utseendet.
Bilen blir riktigt snygg med dem. Med 18" ser den anskrämlig ut. Trist att Tesla inte gör 19" mer överkomliga så att fler väljer dem. Är ju inte bra för varumärket att folk kör runt med fula bilar.
Håller inte med - 18 tummarna ser helt ok ut, och gör, enligt mitt tycke, bilarna långt från "fula", ja snarare smakfulla.
Dessutom har svarta fälgar tillsammans med vit kulör alltid fallit mig i smaken, samtidigt som 18 tummarna levererar längre räckvidd.
Håller dock med om att de borde satt priset till en mer rimlig nivå.
Var och tittade på en med 19". Det gör ENORM skillnad för utseendet.
Bilen blir riktigt snygg med dem. Med 18" ser den anskrämlig ut. Trist att Tesla inte gör 19" mer överkomliga så att fler väljer dem. Är ju inte bra för varumärket att folk kör runt med fula bilar.
Detta tycker inte jag är anskrämligt på en vit bil. Navkapslarna tycker jag däremot är hemska.
Jag har tagit bilder från Youtube och lagt in logga på fälgarna för att kunna bestämma mig
19-tummaren är snygg men jag stör mig lite på de svarta plastbitarna som klickas i längs kanten. Känns smeckigt!
Var och tittade på en med 19". Det gör ENORM skillnad för utseendet.
Bilen blir riktigt snygg med dem. Med 18" ser den anskrämlig ut. Trist att Tesla inte gör 19" mer överkomliga så att fler väljer dem. Är ju inte bra för varumärket att folk kör runt med fula bilar.
Håller inte med - 18 tummarna ser helt ok ut, och gör, enligt mitt tycke, bilarna långt från "fula", ja snarare smakfulla.
Dessutom har svarta fälgar tillsammans med vit kulör alltid fallit mig i smaken, samtidigt som 18 tummarna levererar längre räckvidd.
Håller dock med om att de borde satt priset till en mer rimlig nivå.
Jag tänker så här man om VILL ha och värdesätter 19”:
19 tum original Nova 18 tkr + 18 tum vinterhjul cirka 38000:-.
19 tum eftermarknadshjul 25 tkr + vinterdäck till originalfälgarna 18 tum cirka 8 tkr = 33000:-.
5000:- extra om man vill ha original 19 tum är väl inte hela världen? Lite större skillnad om man säljer originaldäcken för några tusen.
(Priserna varierar såklart något beroende på hur vilken kvalitet på däck man väljer.)
Var och tittade på en med 19". Det gör ENORM skillnad för utseendet.
Bilen blir riktigt snygg med dem. Med 18" ser den anskrämlig ut. Trist att Tesla inte gör 19" mer överkomliga så att fler väljer dem. Är ju inte bra för varumärket att folk kör runt med fula bilar.
Detta tycker inte jag är anskrämligt på en vit bil. Navkapslarna tycker jag däremot är hemska.
Jag har tagit bilder från Youtube och lagt in logga på fälgarna för att kunna bestämma mig
19-tummaren är snygg men jag stör mig lite på de svarta plastbitarna som klickas i längs kanten. Känns smeckigt!
Take your pick.
(Den jag kikade på var röd.. hade inte plastbitarna på vilket faktiskt såg helt ok)
Re: Model 3 Highland
Postat: 03 nov 2023 21:58
av maxhallden
Denna?
Denna bil förtjänar ändå 19”. Form före funktion!
Denna?
Denna bil förtjänar ändå 19”. Form före funktion!
Ja, ser ännu bättre ut i dagsljus.
Re: Model 3 Highland
Postat: 04 nov 2023 05:26
av GreyEv
Är det någon som har koll på tillbehör till Highland? Tänker att jag skulle vilja fixa mattor osv. Verkar inte vara så många hemsidor som säljer tillbehör till Highland än. Inte sett något på teslas egen hemsida heller.
Är det någon som har koll på tillbehör till Highland? Tänker att jag skulle vilja fixa mattor osv. Verkar inte vara så många hemsidor som säljer tillbehör till Highland än. Inte sett något på teslas egen hemsida heller.
Har hört att det kommer in mattor i mitten på november hos tesla och andra tillbehörsaffärer.
Re: Model 3 Highland
Postat: 04 nov 2023 09:36
av Nautikern
Provkörde en Model 3 Highland på Teslacenter norr i Göteborg i veckan. Säljaren säger att den laddar 10-80% med en genomsnittshastighet på 170 kW och att den aldrig går under 100 kW.
Är det BS eller har laddkurvan för faceliften kraftigt förbättrats?
Blev inte mycket rondellkörning men tyckte blinkersen fungerade okej på ratten vid tex filbyten, den slutade blinka som man ville.
Tråkigt att den har så låg dragvikt, 1 000 kg är inte mycket. Det gör dragkroken mindre prisvärd.
Bra ljudkomfort, körde dock en med 18", frågan är hur mycket mer den låter med 19".
Något diffus styrkänsla vid inspirerad körning, tänkte att det kanske beror på den mjukare fjädringen, men blir kanske bättre med 19" hjul.
Priset springer trots allt iväg om man vill ha annan färg på exteriör och interiör, dragkrog och snyggare fälgar än standard 18".
Skönt med ventilation i stolarna. Saknade inte justerbart benstöd, men det är nog mest pga min längd, eller brist på längd
Faktiskt en rätt stor grej då det annars bara är en tidsfråga innan lacken nöts bort!
det som är intressant är ju att Tesla konsekvent menat att bilen är som den skal vara, inget fel på lösningen trots att lacken blästras bort. Nu ändrar dom alltså på designen trots att den var bra då? why change a winning concept? Eller håller dom kanske med om att det inte är korrekt at bilar som bara är några månader gamla får lack- och rostproblem
Uhm va? I början hade de ju inga stänkskydd överhuvudtaget. Sen införde de det.
Nu har de alltså förbättrat designen ytterligare.
Men det är som vanligt med vissa, vad Tesla än gör så är det fel. Gör de inget så är det fel. Förbättrar de något så är det också fel.
Stenskott är förövrigt inget unikt med Tesla, finns gott om andra bilmodeller med samma problem.
Det är mängder med folk som har bilar som bara är nåt år gammal med massa rost längs kanalerna. Detta har de försökt reklamera, men får till svar från Tesla att det inte är något fel på bilarna, as designed. Jag har aldrig sett så många bilar av annat märke som rostar så mkt på så unga bilar, därför är jag benägen att säga att Tesla gör fel ja. Jag menar ju självklart inte att den nya designen är fel, den är ju helt rätt, men det komiska är ju att Tesla säger att den gamla designen är bra som den är, men samtidigt ändrar den. Lite som med hjulupphängningen som knäcker på Model S, men Tesla menar att inget är fel, men ändrar på delen gör de ändå.
Att det är dåligt betyder inte att det är fel, det är bara där Tesla är just då på utvecklingskurvan. De kan bli bättre, och det blir de bevisligen också. Det är ju så de arbetar. Tesla har aldrig satsat på perfektion från start, utan det är kontinuerlig utveckling och förbättring.
Det du säger är lite som att hävda att en iPhone 8 är fel och trasig eftersom en iPhone 15 har löst många av dess tillkortakommanden.
Nej, det jag säger är att iPhone 8 kommer ut utan laddkontakt och utan trådlös laddning, alla klagar på det, Apple säger så ska det vara, när sen när iPhone 9 kommer ut, så har den laddkontakt. Det var ju inte behov för laddkontakt?
det som är intressant är ju att Tesla konsekvent menat att bilen är som den skal vara, inget fel på lösningen trots att lacken blästras bort. Nu ändrar dom alltså på designen trots att den var bra då? why change a winning concept? Eller håller dom kanske med om att det inte är korrekt at bilar som bara är några månader gamla får lack- och rostproblem
Uhm va? I början hade de ju inga stänkskydd överhuvudtaget. Sen införde de det.
Nu har de alltså förbättrat designen ytterligare.
Men det är som vanligt med vissa, vad Tesla än gör så är det fel. Gör de inget så är det fel. Förbättrar de något så är det också fel.
Stenskott är förövrigt inget unikt med Tesla, finns gott om andra bilmodeller med samma problem.
Det är mängder med folk som har bilar som bara är nåt år gammal med massa rost längs kanalerna. Detta har de försökt reklamera, men får till svar från Tesla att det inte är något fel på bilarna, as designed. Jag har aldrig sett så många bilar av annat märke som rostar så mkt på så unga bilar, därför är jag benägen att säga att Tesla gör fel ja. Jag menar ju självklart inte att den nya designen är fel, den är ju helt rätt, men det komiska är ju att Tesla säger att den gamla designen är bra som den är, men samtidigt ändrar den. Lite som med hjulupphängningen som knäcker på Model S, men Tesla menar att inget är fel, men ändrar på delen gör de ändå.
Att det är dåligt betyder inte att det är fel, det är bara där Tesla är just då på utvecklingskurvan. De kan bli bättre, och det blir de bevisligen också. Det är ju så de arbetar. Tesla har aldrig satsat på perfektion från start, utan det är kontinuerlig utveckling och förbättring.
Det du säger är lite som att hävda att en iPhone 8 är fel och trasig eftersom en iPhone 15 har löst många av dess tillkortakommanden.
Nej, det jag säger är att iPhone 8 kommer ut utan laddkontakt och utan trådlös laddning, alla klagar på det, Apple säger så ska det vara, när sen när iPhone 9 kommer ut, så har den laddkontakt. Det var ju inte behov för laddkontakt?
Ehh då hade den ju inte fungerat överhuvudtaget, och ingen köper något som inte fungerar. Model 3 fungerar uppenbarligen fint, och de flesta drabbas inte av det där problemet.
Uhm va? I början hade de ju inga stänkskydd överhuvudtaget. Sen införde de det.
Nu har de alltså förbättrat designen ytterligare.
Men det är som vanligt med vissa, vad Tesla än gör så är det fel. Gör de inget så är det fel. Förbättrar de något så är det också fel.
Stenskott är förövrigt inget unikt med Tesla, finns gott om andra bilmodeller med samma problem.
Det är mängder med folk som har bilar som bara är nåt år gammal med massa rost längs kanalerna. Detta har de försökt reklamera, men får till svar från Tesla att det inte är något fel på bilarna, as designed. Jag har aldrig sett så många bilar av annat märke som rostar så mkt på så unga bilar, därför är jag benägen att säga att Tesla gör fel ja. Jag menar ju självklart inte att den nya designen är fel, den är ju helt rätt, men det komiska är ju att Tesla säger att den gamla designen är bra som den är, men samtidigt ändrar den. Lite som med hjulupphängningen som knäcker på Model S, men Tesla menar att inget är fel, men ändrar på delen gör de ändå.
Att det är dåligt betyder inte att det är fel, det är bara där Tesla är just då på utvecklingskurvan. De kan bli bättre, och det blir de bevisligen också. Det är ju så de arbetar. Tesla har aldrig satsat på perfektion från start, utan det är kontinuerlig utveckling och förbättring.
Det du säger är lite som att hävda att en iPhone 8 är fel och trasig eftersom en iPhone 15 har löst många av dess tillkortakommanden.
Nej, det jag säger är att iPhone 8 kommer ut utan laddkontakt och utan trådlös laddning, alla klagar på det, Apple säger så ska det vara, när sen när iPhone 9 kommer ut, så har den laddkontakt. Det var ju inte behov för laddkontakt?
Ehh då hade den ju inte fungerat överhuvudtaget, och ingen köper något som inte fungerar. Model 3 fungerar uppenbarligen fint, och de flesta drabbas inte av det där problemet.
Det är mängder med folk som har bilar som bara är nåt år gammal med massa rost längs kanalerna. Detta har de försökt reklamera, men får till svar från Tesla att det inte är något fel på bilarna, as designed. Jag har aldrig sett så många bilar av annat märke som rostar så mkt på så unga bilar, därför är jag benägen att säga att Tesla gör fel ja. Jag menar ju självklart inte att den nya designen är fel, den är ju helt rätt, men det komiska är ju att Tesla säger att den gamla designen är bra som den är, men samtidigt ändrar den. Lite som med hjulupphängningen som knäcker på Model S, men Tesla menar att inget är fel, men ändrar på delen gör de ändå.
Att det är dåligt betyder inte att det är fel, det är bara där Tesla är just då på utvecklingskurvan. De kan bli bättre, och det blir de bevisligen också. Det är ju så de arbetar. Tesla har aldrig satsat på perfektion från start, utan det är kontinuerlig utveckling och förbättring.
Det du säger är lite som att hävda att en iPhone 8 är fel och trasig eftersom en iPhone 15 har löst många av dess tillkortakommanden.
Nej, det jag säger är att iPhone 8 kommer ut utan laddkontakt och utan trådlös laddning, alla klagar på det, Apple säger så ska det vara, när sen när iPhone 9 kommer ut, så har den laddkontakt. Det var ju inte behov för laddkontakt?
Ehh då hade den ju inte fungerat överhuvudtaget, och ingen köper något som inte fungerar. Model 3 fungerar uppenbarligen fint, och de flesta drabbas inte av det där problemet.
Väldigt många drabbas av det
Väldigt väldigt få snarare. Har väl sålts över en miljon Model 3. Hur många rullar på nordiska vägar? Några tusen? Hur många av dem har svart eller röd lack? Ännu färre. Hur många av dem saknar stänkskydd? Väldigt få.
Provkörde en Model 3 Highland på Teslacenter norr i Göteborg i veckan. Säljaren säger att den laddar 10-80% med en genomsnittshastighet på 170 kW och att den aldrig går under 100 kW.
Är det BS eller har laddkurvan för faceliften kraftigt förbättrats?
Det vore super, men det har ju hänt förr att säljare inte har koll på saker och ting.
Provkörde en Model 3 Highland på Teslacenter norr i Göteborg i veckan. Säljaren säger att den laddar 10-80% med en genomsnittshastighet på 170 kW och att den aldrig går under 100 kW.
Är det BS eller har laddkurvan för faceliften kraftigt förbättrats?
Blev inte mycket rondellkörning men tyckte blinkersen fungerade okej på ratten vid tex filbyten, den slutade blinka som man ville.
Tråkigt att den har så låg dragvikt, 1 000 kg är inte mycket. Det gör dragkroken mindre prisvärd.
Bra ljudkomfort, körde dock en med 18", frågan är hur mycket mer den låter med 19".
Något diffus styrkänsla vid inspirerad körning, tänkte att det kanske beror på den mjukare fjädringen, men blir kanske bättre med 19" hjul.
Priset springer trots allt iväg om man vill ha annan färg på exteriör och interiör, dragkrog och snyggare fälgar än standard 18".
Skönt med ventilation i stolarna. Saknade inte justerbart benstöd, men det är nog mest pga min längd, eller brist på längd
Provkörde en Model 3 Highland på Teslacenter norr i Göteborg i veckan. Säljaren säger att den laddar 10-80% med en genomsnittshastighet på 170 kW och att den aldrig går under 100 kW.
Är det BS eller har laddkurvan för faceliften kraftigt förbättrats?
Blev inte mycket rondellkörning men tyckte blinkersen fungerade okej på ratten vid tex filbyten, den slutade blinka som man ville.
Tråkigt att den har så låg dragvikt, 1 000 kg är inte mycket. Det gör dragkroken mindre prisvärd.
Bra ljudkomfort, körde dock en med 18", frågan är hur mycket mer den låter med 19".
Något diffus styrkänsla vid inspirerad körning, tänkte att det kanske beror på den mjukare fjädringen, men blir kanske bättre med 19" hjul.
Priset springer trots allt iväg om man vill ha annan färg på exteriör och interiör, dragkrog och snyggare fälgar än standard 18".
Skönt med ventilation i stolarna. Saknade inte justerbart benstöd, men det är nog mest pga min längd, eller brist på längd
IMG_20231103_144912.jpg
IMG_20231103_144921.jpg
Har sett den har laddats med 170kw upp till 100%
Då har du garanterat sett i syne
Re: Model 3 Highland
Postat: 04 nov 2023 11:46
av taliz
Topphastighet ligger runt 170kw, inte medel.
De har ju tweakat en del så att man kan komma upp i den hastigheten även om man pluggar in vid högre SOC. Men inte uppåt 100% AFAIK.
Provkörde en Model 3 Highland på Teslacenter norr i Göteborg i veckan. Säljaren säger att den laddar 10-80% med en genomsnittshastighet på 170 kW och att den aldrig går under 100 kW.
Är det BS eller har laddkurvan för faceliften kraftigt förbättrats?
Blev inte mycket rondellkörning men tyckte blinkersen fungerade okej på ratten vid tex filbyten, den slutade blinka som man ville.
Tråkigt att den har så låg dragvikt, 1 000 kg är inte mycket. Det gör dragkroken mindre prisvärd.
Bra ljudkomfort, körde dock en med 18", frågan är hur mycket mer den låter med 19".
Något diffus styrkänsla vid inspirerad körning, tänkte att det kanske beror på den mjukare fjädringen, men blir kanske bättre med 19" hjul.
Priset springer trots allt iväg om man vill ha annan färg på exteriör och interiör, dragkrog och snyggare fälgar än standard 18".
Skönt med ventilation i stolarna. Saknade inte justerbart benstöd, men det är nog mest pga min längd, eller brist på längd