Sida 52 av 239

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 07:16
av fakerlind
Andra fabriker? Det är väl primärt Model 3 och Y som ska till Hertz? Lyssnade på Peter Carlsson och hans sommarprat, där han bland annat berättar om Elins vision bakom Tesla och att det aldrig handlat om att sälja bilar utan att faktiskt förändra hur vi går över till hållbara bränslen. Vet att detta är lite uttjatat men jag tror kanske att S och X spelat ut sin roll lite, och att det är mycket viktigare för Elon att få ut så många bilar som möjligt. Kan tänka mig att Model 2 (eller vad den nu ska heta) kommer än mer bidra till detta.
Ett för mig oförklarligt misstag är dock bristen på kommunikation, det är ju så lätt att hålla kunden hyfsat nöjd om man bara får kontinuerlig återkoppling och uppdatering.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 07:39
av BrooklynS
På vilket sätt är kunderna missnöjda? Säljer bilarna dåligt?

Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 07:46
av fakerlind
När man läser denna tråd så verkar det vara fler än jag som är missnöjda med att bilar till EU är mer än 1 år försenade från initialt leveransfönster, utan ngn proaktiv kommunikation. Att ha kunder som köper bolagets flaggskeppsprodukter är i min värld väldigt viktiga kunder då de agerar som ”gratis” ambassadörer som kan leda till ökad försäljning. Jag valde t.ex nu att beställa en bil från ett annat märke, inte minst pga kundupplevelsen.
Kanske finns det alltjämt en plats för återförsäljare ändå - nu har jag en säljare som varit och är otroligt responsiv, och som mäts på kundnöjdhet och försäljning.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 08:20
av farvidsson
fakerlind skrev:
När man läser denna tråd så verkar det vara fler än jag som är missnöjda med att bilar till EU är mer än 1 år försenade från initialt leveransfönster, utan ngn proaktiv kommunikation. Att ha kunder som köper bolagets flaggskeppsprodukter är i min värld väldigt viktiga kunder då de agerar som ”gratis” ambassadörer som kan leda till ökad försäljning. Jag valde t.ex nu att beställa en bil från ett annat märke, inte minst pga kundupplevelsen.
Kanske finns det alltjämt en plats för återförsäljare ändå - nu har jag en säljare som varit och är otroligt responsiv, och som mäts på kundnöjdhet och försäljning.
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter i din post. När det gäller Tesla så är det ju inte efterfrågan som är problemet utan tillgången. Det är ju t om så att man nu stegrar priserna på sina bilar för att kyla ner efterfrågan. Så om jag vore Tesla så skulle jag inte oroa mig för att några missnöjda kunder köper andra märken som du gjorde :)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 08:29
av fakerlind
Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 09:20
av Walker
fakerlind skrev:
Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
Vargen kommer!!!

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 09:24
av fth
fakerlind skrev:
Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
Jag håller med om att det inte finns någon fördel med dålig kundkommunikation, och att Tesla inte är särskilt bra på detta, dom kan faktiskt vara erbarmligt dåliga många gånger.

Jag håller dock inte alls med om att Teslas försprång på egentligen något område skulle minska, allt tyder väl egentligen på att försprånget snarare ökar?

På vilket sätt menar du att försprånget snabbt minskar?

/fth

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 09:26
av MWall
Walker skrev:
fakerlind skrev:
Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
Vargen kommer!!!
Du byter ju själv bort din Tesla så...

Dålig kundvård straffar sig förr eller senare. Att det finns ett mindre gäng högljudda fanboys på sociala medier ändrar inte det.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 09:31
av MWall
fth skrev:
fakerlind skrev:
Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
Jag håller med om att det inte finns någon fördel med dålig kundkommunikation, och att Tesla inte är särskilt bra på detta, dom kan faktiskt vara erbarmligt dåliga många gånger.

Jag håller dock inte alls med om att Teslas försprång på egentligen något område skulle minska, allt tyder väl egentligen på att försprånget snarare ökar?

På vilket sätt menar du att försprånget snabbt minskar?

/fth

När jag köpte min Model S 2017 så fanns det inga andra eldrivna familjebilar öht förutom Model X. Fanns väl i princip INGA andra laddare än Teslas som kunde ge mer än 50kW heller? Nu byggs det ändå en hel del HPC-laddare. Långt ifrån tillräckligt kanske men det finns iaf lite här och där. Nu finns även E-Tron, I-Pace, EQC, iX3, MEB-bilarna, Ioniq 5 osv osv.

På vilket sätt skulle försprånget ha ökat? I antal sålda bilar?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 09:36
av Bjelke
MWall skrev:
Walker skrev:
fakerlind skrev:
Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
Vargen kommer!!!
Du byter ju själv bort din Tesla så...

Dålig kundvård straffar sig förr eller senare. Att det finns ett mindre gäng högljudda fanboys på sociala medier ändrar inte det.
Och det enda vi tittar på här hemma är allt utom Tesla, och jag var ändå sugen på en ny model S när dom visade
upp den i vintras (men nya ratten och allt det gjorde att den gick bort iaf, oavsett lev.-tid förvisso).
Jag har pratat med några andra Tesla-ägare också som tycker och tänker lika (inte så fantastiskt många så
här i Coronatider men ändå), ingen mer Tesla för oss typ…

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 11:58
av kallekula
Jag har inte hittat något riktigt bra alternativ till X än.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 12:01
av MWall
kallekula skrev:
Jag har inte hittat något riktigt bra alternativ till X än.

Nej, och jag har inte hittat nåt bra alternativ till S än. Men jag kör hellre min gamla tills det kommer nåt jag vill ha istället än att köpa en ny med yoke. Som ren bonus sparar jag en massa pengar på att köra en lite äldre bil. :)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 12:23
av Walker
MWall skrev:
Walker skrev:
fakerlind skrev:
Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
Vargen kommer!!!
Du byter ju själv bort din Tesla så...

Dålig kundvård straffar sig förr eller senare. Att det finns ett mindre gäng högljudda fanboys på sociala medier ändrar inte det.
Tack, Verdi för att du fortfarande räknar in mig bland fanboy’sen! :D Trodde jag skulle bli utstött som svikare. :lol:
Det jag menar är att sedan dag 1 här inne på forumet för mig så har det höjts röster om ”VÄNTA NI BARA…” (ofta kopplat till året 2020). Många har förutspått Teslas närstående fall. Nu…. Nu!…. Nä, men NU! Trots det verkar företaget må bättre än någonsin.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 12:46
av fakerlind
Tror inte alls att Tesla kommer gå omkull. De kommer säkert fortsatt vara en väldigt viktig spelare inom fordonsindustrin. Deras produkter har (och är på många vis fortfarande) varit oslagbara. Nu börjar det bli lite tätare i toppen, och då är det synd att fumla med en så pass (i sammanhanget) billig åtgärd som bra kundservice. Jag tycker det tvärtom borde vara Teslas styrka med tanke på hur mycket användarupplevelse deras bilar ändå andas. Slarvigt anser jag.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 13:36
av MWall
Walker skrev:
MWall skrev:
Walker skrev:
fakerlind skrev:
Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
Vargen kommer!!!
Du byter ju själv bort din Tesla så...

Dålig kundvård straffar sig förr eller senare. Att det finns ett mindre gäng högljudda fanboys på sociala medier ändrar inte det.
Tack, Verdi för att du fortfarande räknar in mig bland fanboy’sen! :D Trodde jag skulle bli utstött som svikare. :lol:
Det jag menar är att sedan dag 1 här inne på forumet för mig så har det höjts röster om ”VÄNTA NI BARA…” (ofta kopplat till året 2020). Många har förutspått Teslas närstående fall. Nu…. Nu!…. Nä, men NU! Trots det verkar företaget må bättre än någonsin.

Njae. Det menade jag faktiskt inte men visst. Om du säger det så. :)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 15:22
av kallekula
MWall skrev:
kallekula skrev:
Jag har inte hittat något riktigt bra alternativ till X än.

Nej, och jag har inte hittat nåt bra alternativ till S än. Men jag kör hellre min gamla tills det kommer nåt jag vill ha istället än att köpa en ny med yoke. Som ren bonus sparar jag en massa pengar på att köra en lite äldre bil. :)
Äsch, yoke skiter jag i vilket. Däremot hade jag gärna haft regnsensor och automatiskt helljus. Och en tyst bil.

När EQS kommer som SUV ska det bli spännande att jämföra.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 26 okt 2021 21:28
av fakerlind
kallekula skrev:
Jag har inte hittat något riktigt bra alternativ till X än.
IX50? Om du kan låtsas som att grillen inte var i skala 5:1? Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 27 okt 2021 09:20
av termosen
termosen skrev:
Prisökning i USA igen. 95000$ nu, upp 5000$ i senaste höjningen. 15000$ upp sedan lansering.
Nu slog prisökningen igenom i EU, upp 50 000 i Sverige, 1 124 900 nu.

Så, är inflation "transitory" eller inte?

Börjar väl också tro att Tesla helst inte vill leverera de förbeställda bilarna då de är 150 000 billigare än vid beställning nu.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 27 okt 2021 10:31
av Johan_a
Skev prisbild för X just nu. Endast 30k påslag för Plaid. Man blir ju nästan sugen på att slå till.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 27 okt 2021 11:16
av iAkita
Zalman3 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Laddhastighet för MS.
Bilagan Screenshot_20211023-050835_YouTube.jpg finns inte längre
Bilagan Screenshot_20211023-050929_YouTube.jpg finns inte längre
Bilagan Screenshot_20211023-051036_YouTube.jpg finns inte längre
Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.
Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?

Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Bilagan Screenshot_20211023-170927_Chrome.jpg finns inte längre
Kia EV6. Och då var det ändå inte en optimal laddsession.
Screenshot_20211027-111425_YouTube.jpg

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 27 okt 2021 12:32
av Tellus
iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Laddhastighet för MS.
Screenshot_20211023-050835_YouTube.jpg
Screenshot_20211023-050929_YouTube.jpg
Screenshot_20211023-051036_YouTube.jpg
Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.
Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?

Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Screenshot_20211023-170927_Chrome.jpg
Kia EV6. Och då var det ändå inte en optimal laddsession.
Screenshot_20211027-111425_YouTube.jpg
Min model 3 performance 2019 laddar från 15-60% på 10 minuter. Ska testa från 5% procent nästa gång.
Så räckvidd per laddad minut, vilken bil är snabbast då?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 27 okt 2021 12:34
av Tellus
Johan_a skrev:
Skev prisbild för X just nu. Endast 30k påslag för Plaid. Man blir ju nästan sugen på att slå till.
Oj! 100k billigare vs S Plaid

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 27 okt 2021 12:39
av dd88
Tellus skrev:
iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Laddhastighet för MS.
Screenshot_20211023-050835_YouTube.jpg
Screenshot_20211023-050929_YouTube.jpg
Screenshot_20211023-051036_YouTube.jpg
Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.
Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?

Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Screenshot_20211023-170927_Chrome.jpg
Kia EV6. Och då var det ändå inte en optimal laddsession.
Screenshot_20211027-111425_YouTube.jpg
Min model 3 performance 2019 laddar från 15-60% på 10 minuter. Ska testa från 5% procent nästa gång.
Så räckvidd per laddad minut, vilken bil är snabbast då?
Är ju en intressant jämförelse, men då EV6 mot Model Y så man inte jämför äpplen och päron.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 27 okt 2021 12:43
av iAkita
Tellus skrev:
iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?

Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Kia EV6. Och då var det ändå inte en optimal laddsession.
Min model 3 performance 2019 laddar från 15-60% på 10 minuter. Ska testa från 5% procent nästa gång.
Så räckvidd per laddad minut, vilken bil är snabbast då?
Ingen aning, jag har inte sett något vettigt förbrukningstest av EV6 ännu. Jag svarade bara på frågan om vilken annan bil som klarar ladda 48 kWh på under 15 minuter (laddningen i bilden ovan startade vid 0%).

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 29 okt 2021 12:49
av kallekula
Det verkar finnas ytterligare en skärm i Model X. Undrar vad det kan vara för något.