Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 15 nov 2021 16:52
Nu är det leverans i Februari på Y LR
Vilket betyder att den leveransen tillverkas kring nyår typ(?) i Shanghai. Kan man tro att det är den sista slutet-på-kvartalet-batcherna av Model Y från Kina? Visst tusan borde Berlin börja kunna takta upp under Q2 2022.guinness skrev:Nu är det leverans i Februari på Y LR
Mig veterligen skulle dom väl bara köra P därifrån till en början va ? Tror ni verkligen vi får LR första halvan av året -22 därifrån?Dizzycap skrev:Vilket betyder att den leveransen tillverkas kring nyår typ(?) i Shanghai. Kan man tro att det är den sista slutet-på-kvartalet-batcherna av Model Y från Kina? Visst tusan borde Berlin börja kunna takta upp under Q2 2022.guinness skrev:Nu är det leverans i Februari på Y LR
Nej.Dexter86 skrev:Mig veterligen skulle dom väl bara köra P därifrån till en början va ? Tror ni verkligen vi får LR första halvan av året -22 därifrån?
Undrar det kunde gå ifrån december till februari på så kort tid?guinness skrev:Nu är det leverans i Februari på Y LR
Det kommer bilar en gång i kvartalet...batchen för december tog väl slut.westerlu77 skrev:Undrar det kunde gå ifrån december till februari på så kort tid?guinness skrev:Nu är det leverans i Februari på Y LR
Tesla försöker i möjligaste mån tillverka bilarna under samma kvartal som de säljs. Det innebär att man under december månad främst kommer förse fabrikens hemmamarknad (Kina) med bilar eftersom de relativt snabbt kan nå kund. Nästa år kan de återigen börja tillverka bilar för den europeiska marknaden men de hinner alltså inte fram hit förrän i februari.westerlu77 skrev:Undrar det kunde gå ifrån december till februari på så kort tid?guinness skrev:Nu är det leverans i Februari på Y LR
Hur kändes bilen? Lika fin som förra omgången Y? Eller du kanske inte kollat in någon som kom då. Kört min kollegas från förra kvartalet och den är mkt fint ihopsatt.raven1976 skrev:Inget insynskydd på den jag hämtade ut igår i Umeå.
Vilka USB-portar var det som det snackades om att dom inte skulle hänga med vid leverans, men som skulle eftermonteras?
Jag provkörde en i september. Den var väldigt fin. Det var även min. Dock började det lite knackigt. Jag inspekterade bilen innan vi skrev på. Då gick inte frunken att öppna. Den öppnades lite, men den spärrades av något. Men dom tog in den direkt och bytte ut ena låsmotorerna (tror jag). Det tog kanske 30 minuter för dom att fixa. Annat än det så har jag inte upptäckt några skavanker. Har inte märkt av något skrammel eller liknande.Mr S skrev:Hur kändes bilen? Lika fin som förra omgången Y? Eller du kanske inte kollat in någon som kom då. Kört min kollegas från förra kvartalet och den är mkt fint ihopsatt.raven1976 skrev:Inget insynskydd på den jag hämtade ut igår i Umeå.
Vilka USB-portar var det som det snackades om att dom inte skulle hänga med vid leverans, men som skulle eftermonteras?
Tur du hittade det och fick det fixat direkt! Grattis till bilen förresten. Min kommer i mitten av december. Det sjuka är att jag längtar mer efter Model Y än vad jag gjorde efter min e-tron som var min första BEV.raven1976 skrev:Jag provkörde en i september. Den var väldigt fin. Det var även min. Dock började det lite knackigt. Jag inspekterade bilen innan vi skrev på. Då gick inte frunken att öppna. Den öppnades lite, men den spärrades av något. Men dom tog in den direkt och bytte ut ena låsmotorerna (tror jag). Det tog kanske 30 minuter för dom att fixa. Annat än det så har jag inte upptäckt några skavanker. Har inte märkt av något skrammel eller liknande.Mr S skrev:Hur kändes bilen? Lika fin som förra omgången Y? Eller du kanske inte kollat in någon som kom då. Kört min kollegas från förra kvartalet och den är mkt fint ihopsatt.raven1976 skrev:Inget insynskydd på den jag hämtade ut igår i Umeå.
Vilka USB-portar var det som det snackades om att dom inte skulle hänga med vid leverans, men som skulle eftermonteras?
Kamerorna måste dock kalibreras upptäckte jag (bilen startar den proceduren själv). Så det tog ett bra tag innan jag kunde använda mig av farthållare etc. Jag antar att det tog längre tid pga det usla vädret som rådde. Snöblandat regn mest hela vägen. Framförallt var det kameran som sitter vid förardörren som bråkade. Det stod att den var bländad eller täckt. Antar att vädret spelade in en hel del där.
Tackar!Mr S skrev:Tur du hittade det och fick det fixat direkt! Grattis till bilen förresten. Min kommer i mitten av december. Det sjuka är att jag längtar mer efter Model Y än vad jag gjorde efter min e-tron som var min första BEV.
Grattis till nya bilen!raven1976 skrev:Inget insynskydd på den jag hämtade ut igår i Umeå.
Vilka USB-portar var det som det snackades om att dom inte skulle hänga med vid leverans, men som skulle eftermonteras?
Tonade rutor är det. Men inget sådant där lock som man kan täcka över det som finns i bagaget som det ryktats om:tslaqqq skrev:Vad var anledningen till inget insynsskydd enligt Tesla? Förmodar du menar tonade rutor bak?
Det har jag tagit för givet skall vara på plats då både konfiguratorn samt demobilarna på plats i Sverige har det?!
Tackar!E24 skrev:Grattis till nya bilen!raven1976 skrev:Inget insynskydd på den jag hämtade ut igår i Umeå.
Vilka USB-portar var det som det snackades om att dom inte skulle hänga med vid leverans, men som skulle eftermonteras?
Det stämmer att kamerorna behöver se väglinjer tydligt under kalibrerings-processen, så fint väder ochraven1976 skrev:Jag provkörde en i september. Den var väldigt fin. Det var även min. Dock började det lite knackigt. Jag inspekterade bilen innan vi skrev på. Då gick inte frunken att öppna. Den öppnades lite, men den spärrades av något. Men dom tog in den direkt och bytte ut ena låsmotorerna (tror jag). Det tog kanske 30 minuter för dom att fixa. Annat än det så har jag inte upptäckt några skavanker. Har inte märkt av något skrammel eller liknande.Mr S skrev:Hur kändes bilen? Lika fin som förra omgången Y? Eller du kanske inte kollat in någon som kom då. Kört min kollegas från förra kvartalet och den är mkt fint ihopsatt.raven1976 skrev:Inget insynskydd på den jag hämtade ut igår i Umeå.
Vilka USB-portar var det som det snackades om att dom inte skulle hänga med vid leverans, men som skulle eftermonteras?
Kamerorna måste dock kalibreras upptäckte jag (bilen startar den proceduren själv). Så det tog ett bra tag innan jag kunde använda mig av farthållare etc. Jag antar att det tog längre tid pga det usla vädret som rådde. Snöblandat regn mest hela vägen. Framförallt var det kameran som sitter vid förardörren som bråkade. Det stod att den var bländad eller täckt. Antar att vädret spelade in en hel del där.
Portarna som eventuellt saknas är de två USB-C i främre mittfacket.raven1976 skrev:Inget insynskydd på den jag hämtade ut igår i Umeå.
Vilka USB-portar var det som det snackades om att dom inte skulle hänga med vid leverans, men som skulle eftermonteras?
Dom finns och fungerar i min bil.mikebike skrev:Portarna som eventuellt saknas är de två USB-C i främre mittfacket.raven1976 skrev:Inget insynskydd på den jag hämtade ut igår i Umeå.
Vilka USB-portar var det som det snackades om att dom inte skulle hänga med vid leverans, men som skulle eftermonteras?
Grattis, du har vunnit i Teslalotteriet.raven1976 skrev:Dom finns och fungerar i min bil.mikebike skrev:Portarna som eventuellt saknas är de två USB-C i främre mittfacket.raven1976 skrev:Inget insynskydd på den jag hämtade ut igår i Umeå.
Vilka USB-portar var det som det snackades om att dom inte skulle hänga med vid leverans, men som skulle eftermonteras?
Jag är supernöjd med komforten i e-tron. Audi kan bygga bilar, men inte mjukvara. Functions on Demand som de slog på stora trumman med kom aldrig till min 2019-bil. Hade tänkt prenumerera på Matrix-ljus vintertid. VAG verkar glömma sina bilar ett år efter de är ute hos kund. Audis API:er ligger ofta nere, eller att bilen inte har kontakt med backend. För mig som gillar att automatisera så är det frustrerande och uselt. Vi var på väg att köpa en Model S 2016 men då kände jag inte att Tesla kunde bygga bilar, den bara skramlade. Nu med MIC Model Y så kan Tesla bygga bilar, är extremt duktiga på drivlinan och mjukvara. Jag gillar Teslas tänk, humor och visioner. Att Elon är galen är bara positivt. Det är endast en som är så pass galen som tror att han kan förändra världen som faktiskt kan lyckas med det. I mina ögon kände jag att köpa e-tron var att köpa en bil, men att köpa en Tesla är som att välja en livsstil. Låter konstigt kanske, men det har aldrig funnits en bil som berört mig så mkt som Tesla känslomässigt.raven1976 skrev:Tackar!Mr S skrev:Tur du hittade det och fick det fixat direkt! Grattis till bilen förresten. Min kommer i mitten av december. Det sjuka är att jag längtar mer efter Model Y än vad jag gjorde efter min e-tron som var min första BEV.Ja det kändes bra att jag upptäckte det direkt och att det var lätt för dom att åtgärda.
Vad känner du kommer att bli största skillnaderna mellan de två bilarna? Något du inte är nöjd med i din befintliga bil?