Sida 51 av 53

Re: När är det kö?

Postat: 10 jan 2025 20:12
av SwedishAdvocate
Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Det finns elbilar med längre räckvidd i vinterväglag än MYLR och Polestar 2 LR.
Skapade en ny tråd om det. Här:
viewtopic.php?p=833302#p833302

Re: När är det kö?

Postat: 10 jan 2025 20:29
av SwedishAdvocate
Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47
När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...

Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.

Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..? […
Tycker också det är synd att Elon/Tesla inte kan komma överens med facket. Bolaget gör vinst. De verkar inte så intresserade av sälja elbilar längre. Istället ska det byggas humanoida robotar… Den så kallade Cybertrucken verkar inte sälja något vidare. Det verkar ju inte direkt vara den eldrivna pickup som det amerikanska folket ville ha… Och det är ju tydligen viktigare att inte komma överens med facket än att bygga ut snabbladdningsnätverket i Sverige…

Re: När är det kö?

Postat: 10 jan 2025 20:37
av frosse
SwedishAdvocate skrev: 10 jan 2025 20:29
Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47
När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...

Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.

Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..? […
Tycker också det är synd att Elon/Tesla inte kan komma överens med facket. Bolaget gör vinst. De verkar inte så intresserade av sälja elbilar längre. Istället ska det byggas humanoida robotar… Den så kallade Cybertrucken verkar inte sälja något vidare. Det verkar ju inte direkt var den eldrivna pickup som det amerikanska folket ville ha… Och det är ju tydligen viktigare att inte komma överens med facket än att bygga ut snabbladdningsnätverket i Sverige…
Sverige är en liten marknad men viktig så tillvida att om facket vinner här finns en stor risk att facken i övriga Europa kommer springandes, exempelvis i Tyskland där ju Tesla har en stor fabrik. Ett nederlag här för Musk medför således stora risker. Det är min analys iallafall.

Re: När är det kö?

Postat: 10 jan 2025 20:43
av Hertsh
Jag har gått från Tesla i våras och kör nu annan bil. Sen jag bytte bil har jag inte laddat på SuC en enda gång pga högt pris för icke-Tesla som inte betalar abonnemang. Visst är det krav på att registrera sig i en app och visst krävs det några klick i appen för att kunna ladda. SuC är smidigare. Men det är verkligen inte jobbigt med laddning på andra ställen och jag uppskattar deras laddstopp mer. Jag har konto på tre snabbladdarnätverk (Circle K, IONITY, Eviny) och ett för destination då och då (Virta).

Re: När är det kö?

Postat: 10 jan 2025 20:48
av Fredrik j
frosse skrev: 10 jan 2025 19:34
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 16:26
frosse skrev: 10 jan 2025 16:14
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 15:49
Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47
När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...

Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.

Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..?
- Tesla SuC är överlägsen alla andra snabbladdare. Ingen idé att välja något annat bara för att det är lång kö på SuC, det kommer troligtvis ändå ta längre tid att ladda på alternativet om det ens går att ladda där...
- Tesla borde införa någon form av geofencing för kösystem och automatiskt meddela till vilken laddare man ska köra fram till när det är dags. Finns alltid idioter som försöker tränga sig när det är mycket kö.
- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
- Den verkliga räckvidden och den uppskattade räckvidden som pendlar hej vilt är värdelös när temperaturen är -10--25 grader. Lätt att räckviddsångest kryper på då.
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Jag har laddat både på Tesla och andra operatörer och inte märkt någon skillnad på något sätt. Eftersom jag inte kör Tesla behöver jag ta upp telefonen, trycka på laddarnumret och starta laddning. Ingen skillnad.
För en Teslaförare är det dock enklare. Inget behov av appar, konton eller betalkort. I med kabeln, ur med kabeln. Dessutom enkelt med knappen på laddkabeln som automatiskt avslutar laddningen och släpper kabeln. Enkelt helt enkelt. Därför är SuC överlägset. Men vad vet jag, kanske finns liknande lösningar för andra märken och laddare.
Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.

Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:

1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)

Well well.
Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.

Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.

Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.

Re: När är det kö?

Postat: 10 jan 2025 20:59
av Hertsh
Fredrik j skrev:
frosse skrev: 10 jan 2025 19:34
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 16:26
frosse skrev: 10 jan 2025 16:14
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 15:49
Jag har laddat både på Tesla och andra operatörer och inte märkt någon skillnad på något sätt. Eftersom jag inte kör Tesla behöver jag ta upp telefonen, trycka på laddarnumret och starta laddning. Ingen skillnad.
För en Teslaförare är det dock enklare. Inget behov av appar, konton eller betalkort. I med kabeln, ur med kabeln. Dessutom enkelt med knappen på laddkabeln som automatiskt avslutar laddningen och släpper kabeln. Enkelt helt enkelt. Därför är SuC överlägset. Men vad vet jag, kanske finns liknande lösningar för andra märken och laddare.
Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.

Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:

1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)

Well well.
Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.

Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.

Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.
Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.

Re: När är det kö?

Postat: 10 jan 2025 21:15
av Fredrik j
Hertsh skrev: 10 jan 2025 20:59
Fredrik j skrev:
frosse skrev: 10 jan 2025 19:34
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 16:26
frosse skrev: 10 jan 2025 16:14

För en Teslaförare är det dock enklare. Inget behov av appar, konton eller betalkort. I med kabeln, ur med kabeln. Dessutom enkelt med knappen på laddkabeln som automatiskt avslutar laddningen och släpper kabeln. Enkelt helt enkelt. Därför är SuC överlägset. Men vad vet jag, kanske finns liknande lösningar för andra märken och laddare.
Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.

Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:

1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)

Well well.
Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.

Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.

Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.
Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.
Tackar.

Re: När är det kö?

Postat: 10 jan 2025 21:28
av Fredrik j
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 21:15
Hertsh skrev: 10 jan 2025 20:59
Fredrik j skrev:
frosse skrev: 10 jan 2025 19:34
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 16:26


Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.

Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:

1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)

Well well.
Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.

Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.

Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.
Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.
Tackar.
Verkar ju riktigt bra stationer. 4,99sek/kWh och släpvagnsanpassning (vad det nu betyder).
Riktigt många laddare på samma ställe. 20stycken utanför ica maxi i Ulricehamn t.ex.
Antar att ica maxi pyntar in lite.

Re: När är det kö?

Postat: 10 jan 2025 22:04
av chaffis75
Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47
När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...

Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.

Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..?
- Tesla SuC är överlägsen alla andra snabbladdare. Ingen idé att välja något annat bara för att det är lång kö på SuC, det kommer troligtvis ändå ta längre tid att ladda på alternativet om det ens går att ladda där...
- Tesla borde införa någon form av geofencing för kösystem och automatiskt meddela till vilken laddare man ska köra fram till när det är dags. Finns alltid idioter som försöker tränga sig när det är mycket kö.
- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
- Den verkliga räckvidden och den uppskattade räckvidden som pendlar hej vilt är värdelös när temperaturen är -10--25 grader. Lätt att räckviddsångest kryper på då.
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Tack för en inblick i hu du upplevde de. Reagerar på den låga effekten, de fördröjer ju såklart varj laddning, inte så bra samtidigt så har ju tomma platser pågrund av laddluck på "fel" sida mindre betydelse då eftersom de ändå inte finns effekt till fler bilar..ja egentligen kan man säga att tesla inte har så många stolpar som de finns rent fysiskt.

Undrar hur de såg ut på övriga stolpar i byn, fick de den effekt bilen klarar eller fick även de strypa effekten?

Re: När är det kö?

Postat: 10 jan 2025 22:16
av Erxon
Hertsh skrev: 10 jan 2025 20:59
Fredrik j skrev:
frosse skrev: 10 jan 2025 19:34
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 16:26
frosse skrev: 10 jan 2025 16:14

För en Teslaförare är det dock enklare. Inget behov av appar, konton eller betalkort. I med kabeln, ur med kabeln. Dessutom enkelt med knappen på laddkabeln som automatiskt avslutar laddningen och släpper kabeln. Enkelt helt enkelt. Därför är SuC överlägset. Men vad vet jag, kanske finns liknande lösningar för andra märken och laddare.
Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.

Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:

1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)

Well well.
Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.

Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.

Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.
Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.

Eviny/Bilkraft kan man även göra så att det blir Plug&Charge utan att använda appen (för att ställa in det)
Tro dock att det f.n. inte går med alla bilar, för Volvo fungera det i alla fall

Re: När är det kö?

Postat: 10 jan 2025 22:17
av Hertsh
Erxon skrev:
Hertsh skrev: 10 jan 2025 20:59
Fredrik j skrev:
frosse skrev: 10 jan 2025 19:34
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 16:26
Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.

Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:

1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)

Well well.
Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.

Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.

Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.
Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.

Eviny/Bilkraft kan man även göra så att det blir Plug&Charge utan att använda appen (för att ställa in det)
Tro dock att det f.n. inte går med alla bilar, för Volvo fungera det i alla fall
Ja, även Circle K har plug & charge, men ingen av de funkar med Zeekr (som jag kör) än så länge.

Re: När är det kö?

Postat: 10 jan 2025 22:17
av Holve
Det var långa köer till ionity. Från kl 11-22.Dessutom gick flera ut och kissade efter vägen. Enligt en bekant som var på ok och köpte olja så var det kaos där oxå. Flera köer till laddarna.
https://www.falukuriren.se/2025-01-07/e ... tpersoner/

Re: När är det kö?

Postat: 10 jan 2025 22:19
av Fredrik j
Erxon skrev: 10 jan 2025 22:16
Hertsh skrev: 10 jan 2025 20:59
Fredrik j skrev:
frosse skrev: 10 jan 2025 19:34
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 16:26


Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.

Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:

1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)

Well well.
Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.

Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.

Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.
Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.

Eviny/Bilkraft kan man även göra så att det blir Plug&Charge utan att använda appen (för att ställa in det)
Tro dock att det f.n. inte går med alla bilar, för Volvo fungera det i alla fall
IMG_1284.jpeg

Re: När är det kö?

Postat: 10 jan 2025 22:22
av Electron
Holve skrev: 10 jan 2025 22:17
Det var långa köer till ionity. Från kl 11-22.Dessutom gick flera ut och kissade efter vägen. Enligt en bekant som var på ok och köpte olja så var det kaos där oxå. Flera köer till laddarna.
https://www.falukuriren.se/2025-01-07/e ... tpersoner/
Inte många veckor kvar till sportlovet och Vasaloppsveckan. Blir samma visa igen.

Re: När är det kö?

Postat: 10 jan 2025 22:45
av jonasl
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 20:48
Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Du har överarbetat lite. Virta, Eon och OKQ8 har samma backend och du klarar dig med en av de tre apparna. OKQ8 är smidigast då den inte kräver någon förbetalning som Virta och vill jag minnas även Eon gör.

:-)

Re: När är det kö?

Postat: 11 jan 2025 08:02
av Sportbilsentusiasten
Vilka Appar ska man ha om man åker i EU, främst Tyskland, Frankrike o Italien?

Re: När är det kö?

Postat: 12 jan 2025 21:41
av chaffis75
Någon som haft koll på eventuella köer i Malung i helgen? Visst de är nog inte lika högt tryck på byten av stugor men ändå lite intressant.

Re: När är det kö?

Postat: 12 jan 2025 21:44
av Niklas Z
Sportbilsentusiasten skrev: 11 jan 2025 08:02
Vilka Appar ska man ha om man åker i EU, främst Tyskland, Frankrike o Italien?
Jag har använt Mobility+ och Elli. De fungerar bra. Det finns antagligen alternativ som erbjuder lägre pris, men dessa har fungerat bra för mig på väldigt många olika operatörers laddare, både DC och AC.

Re: När är det kö?

Postat: 13 jan 2025 11:07
av RareEarth
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 21:15
Hertsh skrev: 10 jan 2025 20:59
Fredrik j skrev:
frosse skrev: 10 jan 2025 19:34
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 16:26


Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.

Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:

1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)

Well well.
Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.

Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.

Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.
Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.
Tackar.
Det illustrerar problemet. Att ladda ner apparna och registrera konton tar kanske inte så lång tid. Men som nybliven elbilsägare som inte vet någonting krävs det ett engagemang och ett antal timmars surfande på olika forum innan man ens vet vilka appar man behöver.

Sedan kommer nästa problem, när betalkortet går ut och ska bytas. Då ska man in i alla dessa appar och byta kort.

Re: När är det kö?

Postat: 13 jan 2025 11:16
av SwedishAdvocate
RareEarth skrev: 13 jan 2025 11:07
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 21:15
Hertsh skrev: 10 jan 2025 20:59
Fredrik j skrev:
frosse skrev: 10 jan 2025 19:34

Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.

Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:

1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)

Well well.
Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.

Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.

Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.
Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.
Tackar.
Det illustrerar problemet. Att ladda ner apparna och registrera konton tar kanske inte så lång tid. Men som nybliven elbilsägare som inte vet någonting krävs det ett engagemang och ett antal timmars surfande på olika forum innan man ens vet vilka appar man behöver.

Sedan kommer nästa problem, när betalkortet går ut och ska bytas. Då ska man in i alla dessa appar och byta kort.
Verkar som det finns behov av en lobbyorganisation som ser till att driva igenom möjlighet att betala med kort på alla publika laddstationer ASAP…

Dom här kanske skulle kunna tänka sig att vara behjälpliga på ngt sätt:
https://msverige.se/

Re: När är det kö?

Postat: 13 jan 2025 12:05
av frippe
SwedishAdvocate skrev: 13 jan 2025 11:16
RareEarth skrev: 13 jan 2025 11:07
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 21:15
Hertsh skrev: 10 jan 2025 20:59
Fredrik j skrev:

Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.

Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.

Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.
Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.
Tackar.
Det illustrerar problemet. Att ladda ner apparna och registrera konton tar kanske inte så lång tid. Men som nybliven elbilsägare som inte vet någonting krävs det ett engagemang och ett antal timmars surfande på olika forum innan man ens vet vilka appar man behöver.

Sedan kommer nästa problem, när betalkortet går ut och ska bytas. Då ska man in i alla dessa appar och byta kort.
Verkar som det finns behov av en lobbyorganisation som ser till att driva igenom möjlighet att betala med kort på alla publika laddstationer ASAP…

Dom här kanske skulle kunna tänka sig att vara behjälpliga på ngt sätt:
https://msverige.se/
Är inte det ett krav på alla nya stationer, att det ska gå att betala med kort?

Re: När är det kö?

Postat: 13 jan 2025 12:15
av mikebike
frippe skrev: 13 jan 2025 12:05
SwedishAdvocate skrev: 13 jan 2025 11:16
RareEarth skrev: 13 jan 2025 11:07
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 21:15
Hertsh skrev: 10 jan 2025 20:59

Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.
Tackar.
Det illustrerar problemet. Att ladda ner apparna och registrera konton tar kanske inte så lång tid. Men som nybliven elbilsägare som inte vet någonting krävs det ett engagemang och ett antal timmars surfande på olika forum innan man ens vet vilka appar man behöver.

Sedan kommer nästa problem, när betalkortet går ut och ska bytas. Då ska man in i alla dessa appar och byta kort.
Verkar som det finns behov av en lobbyorganisation som ser till att driva igenom möjlighet att betala med kort på alla publika laddstationer ASAP…

Dom här kanske skulle kunna tänka sig att vara behjälpliga på ngt sätt:
https://msverige.se/
Är inte det ett krav på alla nya stationer, att det ska gå att betala med kort?
Än så länge bara nya snabbladdare. Det största problemet är alla laddstolpar (och parkeringsplatser) som kräver olika appar.

Re: När är det kö?

Postat: 13 jan 2025 12:53
av borgward
Niklas Z skrev: 12 jan 2025 21:44
Sportbilsentusiasten skrev: 11 jan 2025 08:02
Vilka Appar ska man ha om man åker i EU, främst Tyskland, Frankrike o Italien?
Jag har använt Mobility+ och Elli. De fungerar bra. Det finns antagligen alternativ som erbjuder lägre pris, men dessa har fungerat bra för mig på väldigt många olika operatörers laddare, både DC och AC.
För Frankrike kan jag varmt rekommendera franska Chargemap om man vill även vill destinationsladda.

https://chargemap.com/

De har avtal med många lokala laddopperatörer. Funkar även i grannländer.

Re: När är det kö?

Postat: 13 jan 2025 15:16
av Fredrik j
RareEarth skrev: 13 jan 2025 11:07
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 21:15
Hertsh skrev: 10 jan 2025 20:59
Fredrik j skrev:
frosse skrev: 10 jan 2025 19:34

Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.

Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:

1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)

Well well.
Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.

Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.

Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.
Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.
Tackar.
Det illustrerar problemet. Att ladda ner apparna och registrera konton tar kanske inte så lång tid. Men som nybliven elbilsägare som inte vet någonting krävs det ett engagemang och ett antal timmars surfande på olika forum innan man ens vet vilka appar man behöver.

Sedan kommer nästa problem, när betalkortet går ut och ska bytas. Då ska man in i alla dessa appar och byta kort.
Inget som påverkar mitt bilval.
20 minuter vart 5:e år. Man kan ju tänka på att använda samma kort i alla apparna. Efter ett par år märker man ju vilka appar man använder.

Re: När är det kö?

Postat: 13 jan 2025 15:27
av Arctic Drifter
Electron skrev: 10 jan 2025 22:22
Holve skrev: 10 jan 2025 22:17
Det var långa köer till ionity. Från kl 11-22.Dessutom gick flera ut och kissade efter vägen. Enligt en bekant som var på ok och köpte olja så var det kaos där oxå. Flera köer till laddarna.
https://www.falukuriren.se/2025-01-07/e ... tpersoner/
Inte många veckor kvar till sportlovet och Vasaloppsveckan. Blir samma visa igen.
Sportloven, Sälen har väl främst 3 st sportlov som genererar köer. :lol:

Vi norrlänningar har ju senare än v.9 men åker inte söderut för bristfällig skidåkning och köer...