OK, då är även jag med på den (även fast det är rätt uppenbart).Maw skrev:
Så menade jag förstås att det inte är konstigt, eftersom vi befinner oss på ett Teslaforum, inget annat.

Moderator: Redaktion
OK, då är även jag med på den (även fast det är rätt uppenbart).Maw skrev:
Så menade jag förstås att det inte är konstigt, eftersom vi befinner oss på ett Teslaforum, inget annat.
Delsegrar hit och dit är individuellt.Zalman3 skrev:Jag skulle alla dagar i veckan välja en KIA EV6, Ioniq 5 eller Tesla MY före en ID4.
Skulle vara mer intressant med en diskussion om hur VW på ett år redan är ikapp tesla på många fronter och hur det kommer se ut om VW uppdaterar id4 till 170 kW laddning. En model y skulle ju bli sprungen åttor runtom då.
Ska bli intressant att se om Berlin tillverkade bilarna presterar bättre.
Eftersom ID4 inte vinner en enda delseger, så får man konkurrera med priset.
Och då får man mera utrustning för pengarna om man väljer en MG Marvel R istället för en ID4.
Det är väl snarare hög effekt vid hög SOC du vill ha?iAkita skrev:Jag föredrar en platt laddkurva alla dagar i veckan. Då kan man stanna när man känner för det och ändå få vettig effekt.
Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:52 + 18:55 = 37:47
iAkita (Volkswagen ID4): 21:06 + 20:45 = 41:51
Absolut, men om priset för hög effekt vid låg SoC är låg effekt vid högre SoC så föredrar jag en plattare kurva (med samma snitteffekt).taliz skrev:Det är väl snarare hög effekt vid hög SOC du vill ha?iAkita skrev:Jag föredrar en platt laddkurva alla dagar i veckan. Då kan man stanna när man känner för det och ändå få vettig effekt.
Om du fick 350kw mellan 0-50% och 180kw 50-80% så hade du väl föredragit det framför 180kw 0-80%?
Det enda gemensamma mellan M3 och en ID4 är väll att de har 4 hjul, ratt och är elbilar?Zalman3 skrev:I verkligheten tog det 4 timmar och 4 minuter, längre tid att köra en ID4 mot en Tesla i SECC 2021 Ystad-Haparanda-Ystad.
Det är inte bara laddhastighet som avgör i verkligheten.
Måste man köa, fungerar laddaren, hur snabb är laddaren, hur snabbt får man igång laddaren, bilens förbrukning, var finns laddaren, hur lätt det är att hitta laddaren, spelar också stor roll.
SECC 2021
Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:52 + 18:55 = 37:47
iAkita (Volkswagen ID4): 21:06 + 20:45 = 41:51
Är det ett faktum att MY är snabbare än ID4 på 1000 km?taliz skrev:Återigen, om det stämde... hur förklarar du då att Model Y är snabbare än ID4 på 1000km?
Är inte de tidiga M3:orna de Teslor som sålts i Sverige som laddar allra snabbast? De MY som kommer verkar väl inte vara på den nivån om jag förstått det rätt?taliz skrev:Jag hade ju en M3P innan, dvs med det gamla mindre batteriet och utan värmepump och alla andra förbättringar som gäller nu.
Nu har jag en ID4 och min upplevelse är att det tar ungefär dubbelt så länge att ladda när man kör långt. Det är säkert inte så illa om man räknar på det, men upplevelsen av påtagligt mer långsam laddning är en stor anledning till att jag undviker att ge mig ut på längre resor med den. Hoppas verkligen den blir uppdaterad till 135kw i första steget och sen 170kw, då kanske man kan tänka sig en sväng ner i Europa.
Det stämmer. Tanken var att de kinesiska M3 och MY skulle fått batterier från Panasonic, men kommunistpartiet i Kina förbjöd Tesla att använda annat än kinesiska tillverkares batterier (tyvärr, ingen fri konkurrens i Kina).Maw skrev:
Är inte de tidiga M3:orna de Teslor som sålts i Sverige som laddar allra snabbast? De MY som kommer verkar väl inte vara på den nivån om jag förstått det rätt?
martinot skrev:Det stämmer. Tanken var att de kinesiska M3 och MY skulle fått batterier från Panasonic, men kommunistpartiet i Kina förbjöd Tesla att använda annat än kinesiska tillverkares batterier (tyvärr, ingen fri konkurrens i Kina).Maw skrev:
Är inte de tidiga M3:orna de Teslor som sålts i Sverige som laddar allra snabbast? De MY som kommer verkar väl inte vara på den nivån om jag förstått det rätt?
Med koncentrationsläger, massövervakning, skendomstolar/skenrättegångar, kraftig censur, etc. så tror jag det är klart för alla att Kina inte är någon fri demokrati.backe skrev:
Vem tvingade Tesla att börja tillverka och exportera bilar från Kina då?
Att det finns många såna här rejält konstiga krav i Kina kunde nog både du och jag räkna ut innan Tesla byggde fabriken där, så den stora delen av ansvaret för detta ligger såklart på Tesla.
Man kan rimligen inte bygga en fabrik i ett land som Kina och sen förvänta sig att det ska vara samma valfrihet(och demokrati) där som om man byggt fabriken i europa, däremot slipper man då dessa demokratiska processer som gör att man inte kan bygga en bilfabrik på 6 månader vilket visat sig i Tyskland.
Men bilen säljs ju så? Recharge konstaterar fakta att Model Y i dagsläget laddar långsammare än en ID4, det är inte en genomgång att tesla säljer samma produkt på samma marknad med olika specifikationer. Spännande att ett test av den produkt man får idag leder till att man är en pajas. En djupdykningen i att Tesla säljer bilar med helt olika spec beroende på slumpen borde det dock göras en djupdykning i.[JM] skrev:Det verkar råda viss förvirring om varför Model Y laddar så "dåligt".
En titt på detta klipp från Tesla Björn (Från 17 dec 2020)
Så ser man skillnaden på LGs batterier (Kina) och Panasonics (USA)
Sen att inte pajasarna på Mestmotor/Recharge inte lyckats lista ut varför. När informationen är nästan ett år gammal. Ja det får vi väl kalla för normal sensationsjournalistik.....
Här finns en graf från TMC från augusti i år.
https://uploads.tff-forum.de/original/3 ... 1da1a.jpeg
från denna tråd:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ce.237905/
Man skriver in "tesla model y charge curve" i google och hux flux så dyker det div info.
Men det var för svårt för Mestmotor/Recharge...
Det är väl lite sådär rullande.ObscureEconomist skrev:Men bilen säljs ju så? Recharge konstaterar fakta att Model Y i dagsläget laddar långsammare än en ID4, det är inte en genomgång att tesla säljer samma produkt på samma marknad med olika specifikationer. Spännande att ett test av den produkt man får idag leder till att man är en pajas. En djupdykningen i att Tesla säljer bilar med helt olika spec beroende på slumpen borde det dock göras en djupdykning i.[JM] skrev:Det verkar råda viss förvirring om varför Model Y laddar så "dåligt".
En titt på detta klipp från Tesla Björn (Från 17 dec 2020)
Så ser man skillnaden på LGs batterier (Kina) och Panasonics (USA)
Sen att inte pajasarna på Mestmotor/Recharge inte lyckats lista ut varför. När informationen är nästan ett år gammal. Ja det får vi väl kalla för normal sensationsjournalistik.....
Här finns en graf från TMC från augusti i år.
https://uploads.tff-forum.de/original/3 ... 1da1a.jpeg
från denna tråd:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ce.237905/
Man skriver in "tesla model y charge curve" i google och hux flux så dyker det div info.
Men det var för svårt för Mestmotor/Recharge...
Man kan väl snarare anta att en tesla i dagsläget är en chansning enligt din post då beroende på vilka batterier så är den bra eller så är den rejält mycket sämre. Intressant att man inte får veta det innan, är det samma på M3 idag där kinabilar också exporteras som jag förstått det?
Om informationen finns tillgänglig ett år innan dom gör testet och dom är "förbryllade" över resultatet och har funderingar över vad det kan bero på osv.ObscureEconomist skrev:Men bilen säljs ju så? Recharge konstaterar fakta att Model Y i dagsläget laddar långsammare än en ID4, det är inte en genomgång att tesla säljer samma produkt på samma marknad med olika specifikationer. Spännande att ett test av den produkt man får idag leder till att man är en pajas. En djupdykningen i att Tesla säljer bilar med helt olika spec beroende på slumpen borde det dock göras en djupdykning i.[JM] skrev:Det verkar råda viss förvirring om varför Model Y laddar så "dåligt".
En titt på detta klipp från Tesla Björn (Från 17 dec 2020)
Så ser man skillnaden på LGs batterier (Kina) och Panasonics (USA)
Sen att inte pajasarna på Mestmotor/Recharge inte lyckats lista ut varför. När informationen är nästan ett år gammal. Ja det får vi väl kalla för normal sensationsjournalistik.....
Här finns en graf från TMC från augusti i år.
https://uploads.tff-forum.de/original/3 ... 1da1a.jpeg
från denna tråd:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ce.237905/
Man skriver in "tesla model y charge curve" i google och hux flux så dyker det div info.
Men det var för svårt för Mestmotor/Recharge...
Man kan väl snarare anta att en tesla i dagsläget är en chansning enligt din post då beroende på vilka batterier så är den bra eller så är den rejält mycket sämre. Intressant att man inte får veta det innan, är det samma på M3 idag där kinabilar också exporteras som jag förstått det?
[JM] skrev:Om informationen finns tillgänglig ett år innan dom gör testet och dom är "förbryllade" över resultatet och har funderingar över vad det kan bero på osv.ObscureEconomist skrev:Men bilen säljs ju så? Recharge konstaterar fakta att Model Y i dagsläget laddar långsammare än en ID4, det är inte en genomgång att tesla säljer samma produkt på samma marknad med olika specifikationer. Spännande att ett test av den produkt man får idag leder till att man är en pajas. En djupdykningen i att Tesla säljer bilar med helt olika spec beroende på slumpen borde det dock göras en djupdykning i.[JM] skrev:Det verkar råda viss förvirring om varför Model Y laddar så "dåligt".
En titt på detta klipp från Tesla Björn (Från 17 dec 2020)
Så ser man skillnaden på LGs batterier (Kina) och Panasonics (USA)
Sen att inte pajasarna på Mestmotor/Recharge inte lyckats lista ut varför. När informationen är nästan ett år gammal. Ja det får vi väl kalla för normal sensationsjournalistik.....
Här finns en graf från TMC från augusti i år.
https://uploads.tff-forum.de/original/3 ... 1da1a.jpeg
från denna tråd:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ce.237905/
Man skriver in "tesla model y charge curve" i google och hux flux så dyker det div info.
Men det var för svårt för Mestmotor/Recharge...
Man kan väl snarare anta att en tesla i dagsläget är en chansning enligt din post då beroende på vilka batterier så är den bra eller så är den rejält mycket sämre. Intressant att man inte får veta det innan, är det samma på M3 idag där kinabilar också exporteras som jag förstått det?
Anser du att det inger förtroende?
Titta på testerna (videos) där Alrik och Peder sladdar runt och testar elbilar. Inger dom förtroende?
I mitt tycke nej. För mig så är intrycket pajas.
Jag har på inget sätt påstått att deras resultat är felaktigt eller biaserat. Däremot återkommer tafflig research och brist förståelse för produkterna dom testar ganska ofta vilket medför att dom drar konstiga slutsater (om allt möjligt).
Hur många VW-kunder eller Hyundai-kunder får reda på vilken fabrik deras bil kommer ifrån innan leverans eller vilka batterier som sitter i deras bilar?
Varför ställer du det kravet på Tesla? Du beställer en bil som ska uppfylla en kravspecifikation. Hur biltillverkaren sen uppfyller detta är upp till dom.
Ditt ansvar som kund eller potentiell kund är att ta reda på om, eller hur väl, dom gjort det eller inte.
Tex så har svaret på din M3 fråga har funnits ute på nätet länge.
Gör lite research istället för att bli matad med ensidig information från en eller få källor.
Jag har kollat runt lite på Teslas hemsida, vart finns informationen?Om informationen finns tillgänglig ett år innan dom gör testet och dom är "förbryllade" över resultatet och har funderingar över vad det kan bero på osv.
Vart finns informationen på VW sida eller Hyundais?backe skrev:[JM] skrev:Om informationen finns tillgänglig ett år innan dom gör testet och dom är "förbryllade" över resultatet och har funderingar över vad det kan bero på osv.ObscureEconomist skrev:Men bilen säljs ju så? Recharge konstaterar fakta att Model Y i dagsläget laddar långsammare än en ID4, det är inte en genomgång att tesla säljer samma produkt på samma marknad med olika specifikationer. Spännande att ett test av den produkt man får idag leder till att man är en pajas. En djupdykningen i att Tesla säljer bilar med helt olika spec beroende på slumpen borde det dock göras en djupdykning i.[JM] skrev:Det verkar råda viss förvirring om varför Model Y laddar så "dåligt".
En titt på detta klipp från Tesla Björn (Från 17 dec 2020)
Så ser man skillnaden på LGs batterier (Kina) och Panasonics (USA)
Sen att inte pajasarna på Mestmotor/Recharge inte lyckats lista ut varför. När informationen är nästan ett år gammal. Ja det får vi väl kalla för normal sensationsjournalistik.....
Här finns en graf från TMC från augusti i år.
https://uploads.tff-forum.de/original/3 ... 1da1a.jpeg
från denna tråd:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ce.237905/
Man skriver in "tesla model y charge curve" i google och hux flux så dyker det div info.
Men det var för svårt för Mestmotor/Recharge...
Man kan väl snarare anta att en tesla i dagsläget är en chansning enligt din post då beroende på vilka batterier så är den bra eller så är den rejält mycket sämre. Intressant att man inte får veta det innan, är det samma på M3 idag där kinabilar också exporteras som jag förstått det?
Anser du att det inger förtroende?
Titta på testerna (videos) där Alrik och Peder sladdar runt och testar elbilar. Inger dom förtroende?
I mitt tycke nej. För mig så är intrycket pajas.
Jag har på inget sätt påstått att deras resultat är felaktigt eller biaserat. Däremot återkommer tafflig research och brist förståelse för produkterna dom testar ganska ofta vilket medför att dom drar konstiga slutsater (om allt möjligt).
Hur många VW-kunder eller Hyundai-kunder får reda på vilken fabrik deras bil kommer ifrån innan leverans eller vilka batterier som sitter i deras bilar?
Varför ställer du det kravet på Tesla? Du beställer en bil som ska uppfylla en kravspecifikation. Hur biltillverkaren sen uppfyller detta är upp till dom.
Ditt ansvar som kund eller potentiell kund är att ta reda på om, eller hur väl, dom gjort det eller inte.
Tex så har svaret på din M3 fråga har funnits ute på nätet länge.
Gör lite research istället för att bli matad med ensidig information från en eller få källor.Jag har kollat runt lite på Teslas hemsida, vart finns informationen?Om informationen finns tillgänglig ett år innan dom gör testet och dom är "förbryllade" över resultatet och har funderingar över vad det kan bero på osv.
[JM] skrev:Vart finns informationen på VW sida eller Hyundais?backe skrev:[JM] skrev:Om informationen finns tillgänglig ett år innan dom gör testet och dom är "förbryllade" över resultatet och har funderingar över vad det kan bero på osv.ObscureEconomist skrev:Men bilen säljs ju så? Recharge konstaterar fakta att Model Y i dagsläget laddar långsammare än en ID4, det är inte en genomgång att tesla säljer samma produkt på samma marknad med olika specifikationer. Spännande att ett test av den produkt man får idag leder till att man är en pajas. En djupdykningen i att Tesla säljer bilar med helt olika spec beroende på slumpen borde det dock göras en djupdykning i.[JM] skrev:Det verkar råda viss förvirring om varför Model Y laddar så "dåligt".
En titt på detta klipp från Tesla Björn (Från 17 dec 2020)
Så ser man skillnaden på LGs batterier (Kina) och Panasonics (USA)
Sen att inte pajasarna på Mestmotor/Recharge inte lyckats lista ut varför. När informationen är nästan ett år gammal. Ja det får vi väl kalla för normal sensationsjournalistik.....
Här finns en graf från TMC från augusti i år.
https://uploads.tff-forum.de/original/3 ... 1da1a.jpeg
från denna tråd:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ce.237905/
Man skriver in "tesla model y charge curve" i google och hux flux så dyker det div info.
Men det var för svårt för Mestmotor/Recharge...
Man kan väl snarare anta att en tesla i dagsläget är en chansning enligt din post då beroende på vilka batterier så är den bra eller så är den rejält mycket sämre. Intressant att man inte får veta det innan, är det samma på M3 idag där kinabilar också exporteras som jag förstått det?
Anser du att det inger förtroende?
Titta på testerna (videos) där Alrik och Peder sladdar runt och testar elbilar. Inger dom förtroende?
I mitt tycke nej. För mig så är intrycket pajas.
Jag har på inget sätt påstått att deras resultat är felaktigt eller biaserat. Däremot återkommer tafflig research och brist förståelse för produkterna dom testar ganska ofta vilket medför att dom drar konstiga slutsater (om allt möjligt).
Hur många VW-kunder eller Hyundai-kunder får reda på vilken fabrik deras bil kommer ifrån innan leverans eller vilka batterier som sitter i deras bilar?
Varför ställer du det kravet på Tesla? Du beställer en bil som ska uppfylla en kravspecifikation. Hur biltillverkaren sen uppfyller detta är upp till dom.
Ditt ansvar som kund eller potentiell kund är att ta reda på om, eller hur väl, dom gjort det eller inte.
Tex så har svaret på din M3 fråga har funnits ute på nätet länge.
Gör lite research istället för att bli matad med ensidig information från en eller få källor.Jag har kollat runt lite på Teslas hemsida, vart finns informationen?Om informationen finns tillgänglig ett år innan dom gör testet och dom är "förbryllade" över resultatet och har funderingar över vad det kan bero på osv.
Håller med om att Alrik och Peder mer är känslosås och mindre av förnuft.[JM] skrev:Om informationen finns tillgänglig ett år innan dom gör testet och dom är "förbryllade" över resultatet och har funderingar över vad det kan bero på osv.ObscureEconomist skrev:Men bilen säljs ju så? Recharge konstaterar fakta att Model Y i dagsläget laddar långsammare än en ID4, det är inte en genomgång att tesla säljer samma produkt på samma marknad med olika specifikationer. Spännande att ett test av den produkt man får idag leder till att man är en pajas. En djupdykningen i att Tesla säljer bilar med helt olika spec beroende på slumpen borde det dock göras en djupdykning i.[JM] skrev:Det verkar råda viss förvirring om varför Model Y laddar så "dåligt".
En titt på detta klipp från Tesla Björn (Från 17 dec 2020)
Så ser man skillnaden på LGs batterier (Kina) och Panasonics (USA)
Sen att inte pajasarna på Mestmotor/Recharge inte lyckats lista ut varför. När informationen är nästan ett år gammal. Ja det får vi väl kalla för normal sensationsjournalistik.....
Här finns en graf från TMC från augusti i år.
https://uploads.tff-forum.de/original/3 ... 1da1a.jpeg
från denna tråd:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ce.237905/
Man skriver in "tesla model y charge curve" i google och hux flux så dyker det div info.
Men det var för svårt för Mestmotor/Recharge...
Man kan väl snarare anta att en tesla i dagsläget är en chansning enligt din post då beroende på vilka batterier så är den bra eller så är den rejält mycket sämre. Intressant att man inte får veta det innan, är det samma på M3 idag där kinabilar också exporteras som jag förstått det?
Anser du att det inger förtroende?
Titta på testerna (videos) där Alrik och Peder sladdar runt och testar elbilar. Inger dom förtroende?
I mitt tycke nej. För mig så är intrycket pajas.
Jag har på inget sätt påstått att deras resultat är felaktigt eller biaserat. Däremot återkommer tafflig research och brist förståelse för produkterna dom testar ganska ofta vilket medför att dom drar konstiga slutsater (om allt möjligt).
Hur många VW-kunder eller Hyundai-kunder får reda på vilken fabrik deras bil kommer ifrån innan leverans eller vilka batterier som sitter i deras bilar?
Varför ställer du det kravet på Tesla? Du beställer en bil som ska uppfylla en kravspecifikation. Hur biltillverkaren sen uppfyller detta är upp till dom.
Ditt ansvar som kund eller potentiell kund är att ta reda på om, eller hur väl, dom gjort det eller inte.
Tex så har svaret på din M3 fråga har funnits ute på nätet länge.
Gör lite research istället för att bli matad med ensidig information från en eller få källor.
Själva poängen är att INGEN tillverkare lägger upp sin laddkurva för respektive bilmodell.backe skrev:[JM] skrev:Vart finns informationen på VW sida eller Hyundais?backe skrev:
Jag har kollat runt lite på Teslas hemsida, vart finns informationen?
Dom behövde inte det då dom testade den faktiska bilen och fick ut en laddkurva som jag inte har sett någon protestera mot.