Sida 51 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 09:18
av Legato
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
joel80 skrev:
De flesta bilresor i Sverige är under 5km. Och även i Norrland bor de flesta inom en mil från sina jobb.
Det är förhållandevis få som pendlar långt varje dag.
Jag hittade ingen statistik nu och måste ut och skotta.. :) Men nog måste väl statistiksverige ha siffror på det här? :)
Fast det har väl ingen ifrågasatt... Poängen är ju att det är bra om det är billigare även på långresor om man ska kunna övertyga fler fossilister och snabba på transformationen.

Att VW mfl kommer fortsätta "antisälja" elbilar några år till medan de fortfarande tjänar överlägset mest på fossiler är ju ingen skräll.
Nu ska jag inte vara sån, men under t.ex. Tour de Ski så hade den tillägget e-tron. Så jag tror det är dags att ta av foliehatten :lol:
Ahh ja men dåså. Det slutgiltiga beviset. Har du satt en bevakning på min signatur så att du alltid kan komma med ett spydigt svar oavsett vad jag skriver?

Om du på riktigt är intresserad så testa att gå in hos 10 Audihandlare och säg att du har 1 miljon att spendera på en SUV och se vad de föreslår...

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 09:22
av Zalman3
Jag kan inte ladda hemma, kör mycket i jobbet, laddar till 95% på SuC(resten på hotell).
För mig är det helt avgörande att ha tillgång till snabbladdning och att det är billigt att ladda.

Har ju nu gratis laddning med min Tesla.
Om jag skulle byta till en Audi e-tron skulle det kanske kosta 10kr per mil att ladda på Ionity laddaren.
Enligt vissa uppgifter laddar Audis 150kW laddning ungefär lika många kmh som en Tesla S 120kW gör.
Så jag skulle inte tjäna laddtid på att ladda hos Ionity.
Men det skulle kosta ca 60.000kr mer per år för mig.

Och även om jag skulle betala 1.90kWh hos Tesla,
så skulle 6.000 mil kosta ca 22.800kr per år, vilket är mindre än halva priset mot att köra en Audi e-tron.

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 09:35
av joel80
Det kommer säkert komma abonnemang även för Ionity.
Jag snabbladdar lite mer än vanligt folk och har 99kr-abb hos Clever och laddar för 2,50kr/kwh... Så mina snabbladdningsmil landar på ca 4:50kr/mil. (Snittar ca 1,8kWh/mil nu på vintern.. på sommaren går det väl ner och det blir kanske 4kr/mil.)

De flesta kör inte som dig Zalman3, så att ta dig som något snitt eller bygga en affärsmodell kring kanske blir lite vanskligt... även om det vore praktiskt för dig. :)

Och kan man ladda hemma under natten så blir även varje start på dagen 25-30 billiga mil.

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 09:54
av Zalman3
joel80 skrev:
Det kommer säkert komma abonnemang även för Ionity.
Jag snabbladdar lite mer än vanligt folk och har 99kr-abb hos Clever och laddar för 2,50kr/kwh... Så mina snabbladdningsmil landar på ca 4:50kr/mil. (Snittar ca 1,8kWh/mil nu på vintern.. på sommaren går det väl ner och det blir kanske 4kr/mil.)

De flesta kör inte som dig Zalman3, så att ta dig som något snitt eller bygga en affärsmodell kring kanske blir lite vanskligt... även om det vore praktiskt för dig. :)

Och kan man ladda hemma under natten så blir även varje start på dagen 25-30 billiga mil.
Det är inte alla som kör som jag. Men det finns ganska många resande som kör +5.000 mil per år i tjänsten, ofta 50-80 mil per
dag, och som inte kommer att köra en elbil om det inte är rejält mycket billigare per mil.
För denna grupp är det mycket viktigt att det finns gott om snabbladdare, och att det går snabbt och billigt att ladda.

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 10:11
av 12man
Audi etron på CES i Los Angeles, med VR glasögon till föraren, gillar du inte utsikten? Byt den! tänk om de kunde ta bort pothålen också

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 11:18
av Jeppe_E
Legato skrev:
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
joel80 skrev:
De flesta bilresor i Sverige är under 5km. Och även i Norrland bor de flesta inom en mil från sina jobb.
Det är förhållandevis få som pendlar långt varje dag.
Jag hittade ingen statistik nu och måste ut och skotta.. :) Men nog måste väl statistiksverige ha siffror på det här? :)
Fast det har väl ingen ifrågasatt... Poängen är ju att det är bra om det är billigare även på långresor om man ska kunna övertyga fler fossilister och snabba på transformationen.

Att VW mfl kommer fortsätta "antisälja" elbilar några år till medan de fortfarande tjänar överlägset mest på fossiler är ju ingen skräll.
Nu ska jag inte vara sån, men under t.ex. Tour de Ski så hade den tillägget e-tron. Så jag tror det är dags att ta av foliehatten :lol:
Ahh ja men dåså. Det slutgiltiga beviset. Har du satt en bevakning på min signatur så att du alltid kan komma med ett spydigt svar oavsett vad jag skriver?

Om du på riktigt är intresserad så testa att gå in hos 10 Audihandlare och säg att du har 1 miljon att spendera på en SUV och se vad de föreslår...
Det är inte bara du, jag är spydig mot alla som bär foliehatt och har konspirationsteorier :)

Ber om ursäkt om du tog det personligt. Det var mer allmänt menat att biltillverkare vill sälja bilar, oavsett. Jag är övertygad om att det är en övergångsfas. Om kunderna efterfrågar elbilar så är det de som bilförsäljarna måste sälja.

Alla vill inte köra elbil. Inte än ivf. Man kan idag beställa en Tesla och få den levererad i mars (om man nu ska tro Tesla). Att det temporärt är väntetid på vissa modeller beror ju mer på den globala efterfrågan och upprampningstakten.

Jaguar (kanske dåligt exempel) har väl sålt mer i-pace än alla andra Jaguar tillsammans i norge (t.ex)

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 11:27
av Mr S
Legato skrev:
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
joel80 skrev:
De flesta bilresor i Sverige är under 5km. Och även i Norrland bor de flesta inom en mil från sina jobb.
Det är förhållandevis få som pendlar långt varje dag.
Jag hittade ingen statistik nu och måste ut och skotta.. :) Men nog måste väl statistiksverige ha siffror på det här? :)
Fast det har väl ingen ifrågasatt... Poängen är ju att det är bra om det är billigare även på långresor om man ska kunna övertyga fler fossilister och snabba på transformationen.

Att VW mfl kommer fortsätta "antisälja" elbilar några år till medan de fortfarande tjänar överlägset mest på fossiler är ju ingen skräll.
Nu ska jag inte vara sån, men under t.ex. Tour de Ski så hade den tillägget e-tron. Så jag tror det är dags att ta av foliehatten :lol:
Ahh ja men dåså. Det slutgiltiga beviset. Har du satt en bevakning på min signatur så att du alltid kan komma med ett spydigt svar oavsett vad jag skriver?

Om du på riktigt är intresserad så testa att gå in hos 10 Audihandlare och säg att du har 1 miljon att spendera på en SUV och se vad de föreslår...
Tyvärr tror jag att det ligger en hel del i det du säger då e-tron verkar säljas med en annan affärsmodell. Jag tror att handlaren får in mer pengar för en fossilbil i samma prisklass och kan leverera den fortare. Men vi är ju bara i början av ett skifte, när kunderna själva blir mer medvetna så kommer det lösa sig.

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 11:37
av HelectriC
12man skrev:
Audi etron på CES i Los Angeles, med VR glasögon till föraren, gillar du inte utsikten? Byt den! tänk om de kunde ta bort pothålen också
Var inte VR till passagerarna då? Så att de kunde spela nåt slags spel som dessutom följer den fysiska bilen och tydligen ska reducera åksjuka :? Är väl en bit bort att föraren kan täcka sina ögon helt? Eller Bird Box kanske ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 11:49
av Geni87
Mr S skrev:
Legato skrev:
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
joel80 skrev:
De flesta bilresor i Sverige är under 5km. Och även i Norrland bor de flesta inom en mil från sina jobb.
Det är förhållandevis få som pendlar långt varje dag.
Jag hittade ingen statistik nu och måste ut och skotta.. :) Men nog måste väl statistiksverige ha siffror på det här? :)
Fast det har väl ingen ifrågasatt... Poängen är ju att det är bra om det är billigare även på långresor om man ska kunna övertyga fler fossilister och snabba på transformationen.

Att VW mfl kommer fortsätta "antisälja" elbilar några år till medan de fortfarande tjänar överlägset mest på fossiler är ju ingen skräll.
Nu ska jag inte vara sån, men under t.ex. Tour de Ski så hade den tillägget e-tron. Så jag tror det är dags att ta av foliehatten :lol:
Ahh ja men dåså. Det slutgiltiga beviset. Har du satt en bevakning på min signatur så att du alltid kan komma med ett spydigt svar oavsett vad jag skriver?

Om du på riktigt är intresserad så testa att gå in hos 10 Audihandlare och säg att du har 1 miljon att spendera på en SUV och se vad de föreslår...
Tyvärr tror jag att det ligger en hel del i det du säger då e-tron verkar säljas med en annan affärsmodell. Jag tror att handlaren får in mer pengar för en fossilbil i samma prisklass och kan leverera den fortare. Men vi är ju bara i början av ett skifte, när kunderna själva blir mer medvetna så kommer det lösa sig.
Hur skiljer sig affärsmodellen om man köper en e-tron jämfört med en vanlig ICE-Audi?

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 11:50
av HelectriC
Skulle gissa på att service och reservdelsbiten är ganska annorlunda när det gäller eTron kontra fossil-Audi. Detta påverkar naturligtvis caset.

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 11:59
av Mr S
Hur skiljer sig affärsmodellen om man köper en e-tron jämfört med en vanlig ICE-Audi?

Vad jag förstått av min säljare, plus lite kill-gissning från min sida, så köper Audi-handlaren bilen av Audi Sverige och sedan säljer den till kund med en marginal de själva kan påverka. I fallet med e tron så verkar handlaren få en "förmedling/leverans -peng" som jag fattat är mindre än vad marginalen blir i det normala fallet.

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 12:10
av Geni87
Mr S skrev:
Hur skiljer sig affärsmodellen om man köper en e-tron jämfört med en vanlig ICE-Audi?

Vad jag förstått av min säljare, plus lite kill-gissning från min sida, så köper Audi-handlaren bilen av Audi Sverige och sedan säljer den till kund med en marginal de själva kan påverka. I fallet med e tron så verkar handlaren få en "förmedling/leverans -peng" som jag fattat är mindre än vad marginalen blir i det normala fallet.
Okej, intressant! Det känns generellt som det pågår ganska stora förändringar när det gäller hur bilar säljs och förmedlas, det är nog nödvändigtvis inte kopplat till drivlinetyp heller även om så kanske är fallet för just e-tron.

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 12:15
av helix
Har kikat lite mer på detaljerna kring "Audi Charging Service". Det har nu kommit upp mer info för Tyska kunder och hur prissättningen är tänkt att fungera där. Det har postats tidigare info här i tråden, men här är lite mer detaljer:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... de/tariffs

Det jag tycker är märkligt är prissättningen för "hemmamarknaden" som i detta fallet är Tyskland. Det verkar vara ett fastpris per laddningssession, men laddar den tyske kunden utomlands blir det roaming och således en kostnad per kWh eller per minut beroende på land.

Ett abonnemang för transit kostar €17.95/månad i fast avgift. I Tyskland kommer det därutöver kosta €16.95/laddning på Ionity i Tyskland samt även fastpris för AC/DC-laddning på övriga laddare i nätverket. Problemet med detta blir ju att folk kommer att hogga laddaren längre än nödvändigt bara för att 5kWh laddning kostar lika mycket som 50kWh. Tjusningen med snabbladdning på vägen är just att man kan göra vissa kortare stopp och andra längre. Den här prismodellen gör ju att folk kommer att stanna längre och mindre ofta istället för flera kortare stopp vid långresa.

ps. Tror inte många Tyska kunder kommer AC-ladda i Danmark om det inte är nödfall. Kostar 8,50DKK/kWh. Skulle bli en milkostnad på typ 30SEK :)

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 13:21
av Legato
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
joel80 skrev:
De flesta bilresor i Sverige är under 5km. Och även i Norrland bor de flesta inom en mil från sina jobb.
Det är förhållandevis få som pendlar långt varje dag.
Jag hittade ingen statistik nu och måste ut och skotta.. :) Men nog måste väl statistiksverige ha siffror på det här? :)
Fast det har väl ingen ifrågasatt... Poängen är ju att det är bra om det är billigare även på långresor om man ska kunna övertyga fler fossilister och snabba på transformationen.

Att VW mfl kommer fortsätta "antisälja" elbilar några år till medan de fortfarande tjänar överlägset mest på fossiler är ju ingen skräll.
Nu ska jag inte vara sån, men under t.ex. Tour de Ski så hade den tillägget e-tron. Så jag tror det är dags att ta av foliehatten :lol:
Ahh ja men dåså. Det slutgiltiga beviset. Har du satt en bevakning på min signatur så att du alltid kan komma med ett spydigt svar oavsett vad jag skriver?

Om du på riktigt är intresserad så testa att gå in hos 10 Audihandlare och säg att du har 1 miljon att spendera på en SUV och se vad de föreslår...
Det är inte bara du, jag är spydig mot alla som bär foliehatt och har konspirationsteorier :)

Ber om ursäkt om du tog det personligt. Det var mer allmänt menat att biltillverkare vill sälja bilar, oavsett. Jag är övertygad om att det är en övergångsfas. Om kunderna efterfrågar elbilar så är det de som bilförsäljarna måste sälja.

Alla vill inte köra elbil. Inte än ivf. Man kan idag beställa en Tesla och få den levererad i mars (om man nu ska tro Tesla). Att det temporärt är väntetid på vissa modeller beror ju mer på den globala efterfrågan och upprampningstakten.

Jaguar (kanske dåligt exempel) har väl sålt mer i-pace än alla andra Jaguar tillsammans i norge (t.ex)
Det är ingen fara... Du är inte den första dieselVolvo-körandes "experten" på elbilar man träffar på som pratar foliehattar.

Det krävs dock en rejäl foliehatt för att inte inse att tillverkarna främst vill vinstmaximera, inget annat. De har sedan länge planerat hur mycket (lite...) elbilar de ska sälja kommande år och att ändra på det nu, särskilt med tanke på hur batterimarknaden ser ut, är inte görbart med bibehållna marginaler.

Den lilla mängd e-Tron Audi tänker sälja under 2019 kommer de såklart sälja med lätthet. Det är att sälja mångdubbelt fler fossilbilar som är utmaningen. Därav inte särskilt förvånande att även handlarna får sämre incitament när de säljer en elbil som "Mr S" var inne på. Utöver det så oroar de sig säkert över om de kommer kunna upprätthålla framtida serviceintäkter på samma nivå som idag.

Om några år när VW fått upp volymerna på batterikontrakt samt eventuell egen tillverkning av batterier, kanske de på riktigt satsar på att sälja elbilar. Dock återstår det att se om de lyckas mjölka lika fina marginaler (framförallt Audi & Porsche...) som idag. De står såklart inför en rad utmaningar för att lyckas med det.

Både caset Jaguar och caset Norge är givetvis något helt annat...

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 13:40
av halper
helix skrev:
Har kikat lite mer på detaljerna kring "Audi Charging Service". Det har nu kommit upp mer info för Tyska kunder och hur prissättningen är tänkt att fungera där. Det har postats tidigare info här i tråden, men här är lite mer detaljer:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... de/tariffs

Det jag tycker är märkligt är prissättningen för "hemmamarknaden" som i detta fallet är Tyskland. Det verkar vara ett fastpris per laddningssession, men laddar den tyske kunden utomlands blir det roaming och således en kostnad per kWh eller per minut beroende på land.

Ett abonnemang för transit kostar €17.95/månad i fast avgift. I Tyskland kommer det därutöver kosta €16.95/laddning på Ionity i Tyskland samt även fastpris för AC/DC-laddning på övriga laddare i nätverket. Problemet med detta blir ju att folk kommer att hogga laddaren längre än nödvändigt bara för att 5kWh laddning kostar lika mycket som 50kWh. Tjusningen med snabbladdning på vägen är just att man kan göra vissa kortare stopp och andra längre. Den här prismodellen gör ju att folk kommer att stanna längre och mindre ofta istället för flera kortare stopp vid långresa.

ps. Tror inte många Tyska kunder kommer AC-ladda i Danmark om det inte är nödfall. Kostar 8,50DKK/kWh. Skulle bli en milkostnad på typ 30SEK :)
Om det blir samma prisnivå Sverige, dvs ca 170 kronor, så kostar en laddning av en IONIQ (22 kWh för 10–90%) ca 7:60 kr per kWh. Nu vet jag inte vad det kommer vara för kapacitet på gemene mans bil om några år, men kanske 50 kWh är en vanlig mängd att ladda och då hamnar vi ju på facila 3:40 kr/kWh. Nu är jag ju en av få som faktiskt tycker att kr per minut är en vettig prismodell för snabbladdning, för med den prissättningen har man också ett incitament att flytta bilen snabbast möjligt. *duckar*

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 13:49
av Jeppe_E
halper skrev:
helix skrev:
Har kikat lite mer på detaljerna kring "Audi Charging Service". Det har nu kommit upp mer info för Tyska kunder och hur prissättningen är tänkt att fungera där. Det har postats tidigare info här i tråden, men här är lite mer detaljer:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... de/tariffs

Det jag tycker är märkligt är prissättningen för "hemmamarknaden" som i detta fallet är Tyskland. Det verkar vara ett fastpris per laddningssession, men laddar den tyske kunden utomlands blir det roaming och således en kostnad per kWh eller per minut beroende på land.

Ett abonnemang för transit kostar €17.95/månad i fast avgift. I Tyskland kommer det därutöver kosta €16.95/laddning på Ionity i Tyskland samt även fastpris för AC/DC-laddning på övriga laddare i nätverket. Problemet med detta blir ju att folk kommer att hogga laddaren längre än nödvändigt bara för att 5kWh laddning kostar lika mycket som 50kWh. Tjusningen med snabbladdning på vägen är just att man kan göra vissa kortare stopp och andra längre. Den här prismodellen gör ju att folk kommer att stanna längre och mindre ofta istället för flera kortare stopp vid långresa.

ps. Tror inte många Tyska kunder kommer AC-ladda i Danmark om det inte är nödfall. Kostar 8,50DKK/kWh. Skulle bli en milkostnad på typ 30SEK :)
Om det blir samma prisnivå Sverige, dvs ca 170 kronor, så kostar en laddning av en IONIQ (22 kWh för 10–90%) ca 7:60 kr per kWh. Nu vet jag inte vad det kommer vara för kapacitet på gemene mans bil om några år, men kanske 50 kWh är en vanlig mängd att ladda och då hamnar vi ju på facila 3:40 kr/kWh. Nu är jag ju en av få som faktiskt tycker att kr per minut är en vettig prismodell för snabbladdning, för med den prissättningen har man också ett incitament att flytta bilen snabbast möjligt. *duckar*
Ungefär som om dieseln skulle vara dyrare för att man tankar bilen på lastbilspumpen. :lol:

Jag skulle säga att ett fast kWh-pris upp till en viss tid för att sedan övergå (40 min?) till tidsbaserad taxa är ett mer korrekt sätt. Den kan ju vara relativt hög för att försäkra sig om att man inte står kvar.

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 13:50
av Legato
halper skrev:
helix skrev:
Har kikat lite mer på detaljerna kring "Audi Charging Service". Det har nu kommit upp mer info för Tyska kunder och hur prissättningen är tänkt att fungera där. Det har postats tidigare info här i tråden, men här är lite mer detaljer:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... de/tariffs

Det jag tycker är märkligt är prissättningen för "hemmamarknaden" som i detta fallet är Tyskland. Det verkar vara ett fastpris per laddningssession, men laddar den tyske kunden utomlands blir det roaming och således en kostnad per kWh eller per minut beroende på land.

Ett abonnemang för transit kostar €17.95/månad i fast avgift. I Tyskland kommer det därutöver kosta €16.95/laddning på Ionity i Tyskland samt även fastpris för AC/DC-laddning på övriga laddare i nätverket. Problemet med detta blir ju att folk kommer att hogga laddaren längre än nödvändigt bara för att 5kWh laddning kostar lika mycket som 50kWh. Tjusningen med snabbladdning på vägen är just att man kan göra vissa kortare stopp och andra längre. Den här prismodellen gör ju att folk kommer att stanna längre och mindre ofta istället för flera kortare stopp vid långresa.

ps. Tror inte många Tyska kunder kommer AC-ladda i Danmark om det inte är nödfall. Kostar 8,50DKK/kWh. Skulle bli en milkostnad på typ 30SEK :)
Om det blir samma prisnivå Sverige, dvs ca 170 kronor, så kostar en laddning av en IONIQ (22 kWh för 10–90%) ca 7:60 kr per kWh. Nu vet jag inte vad det kommer vara för kapacitet på gemene mans bil om några år, men kanske 50 kWh är en vanlig mängd att ladda och då hamnar vi ju på facila 3:40 kr/kWh. Nu är jag ju en av få som faktiskt tycker att kr per minut är en vettig prismodell för snabbladdning, för med den prissättningen har man också ett incitament att flytta bilen snabbast möjligt. *duckar*
Jag la upp de svenska priserna tidigare i tråden. 3,50:-/kWh är det som ska gälla på Ionitys laddare i Sverige (efter att kampanjen med fastpris är slut).

Personligen tycker jag priserna borde vara som i en taxi, både tidsåtgång och kWh (km i taxin).

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 13:58
av helix
Legato skrev:
halper skrev:
helix skrev:
Har kikat lite mer på detaljerna kring "Audi Charging Service". Det har nu kommit upp mer info för Tyska kunder och hur prissättningen är tänkt att fungera där. Det har postats tidigare info här i tråden, men här är lite mer detaljer:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... de/tariffs

Det jag tycker är märkligt är prissättningen för "hemmamarknaden" som i detta fallet är Tyskland. Det verkar vara ett fastpris per laddningssession, men laddar den tyske kunden utomlands blir det roaming och således en kostnad per kWh eller per minut beroende på land.

Ett abonnemang för transit kostar €17.95/månad i fast avgift. I Tyskland kommer det därutöver kosta €16.95/laddning på Ionity i Tyskland samt även fastpris för AC/DC-laddning på övriga laddare i nätverket. Problemet med detta blir ju att folk kommer att hogga laddaren längre än nödvändigt bara för att 5kWh laddning kostar lika mycket som 50kWh. Tjusningen med snabbladdning på vägen är just att man kan göra vissa kortare stopp och andra längre. Den här prismodellen gör ju att folk kommer att stanna längre och mindre ofta istället för flera kortare stopp vid långresa.

ps. Tror inte många Tyska kunder kommer AC-ladda i Danmark om det inte är nödfall. Kostar 8,50DKK/kWh. Skulle bli en milkostnad på typ 30SEK :)
Om det blir samma prisnivå Sverige, dvs ca 170 kronor, så kostar en laddning av en IONIQ (22 kWh för 10–90%) ca 7:60 kr per kWh. Nu vet jag inte vad det kommer vara för kapacitet på gemene mans bil om några år, men kanske 50 kWh är en vanlig mängd att ladda och då hamnar vi ju på facila 3:40 kr/kWh. Nu är jag ju en av få som faktiskt tycker att kr per minut är en vettig prismodell för snabbladdning, för med den prissättningen har man också ett incitament att flytta bilen snabbast möjligt. *duckar*
Jag la upp de svenska priserna tidigare i tråden. 3,50:-/kWh är det som ska gälla på Ionitys laddare i Sverige (efter att kampanjen med fastpris är slut).

Personligen tycker jag priserna borde vara som i en taxi, både tidsåtgång och kWh (km i taxin).
Var det svenska prislistan du la upp tidigare? Fick för mig att det stod "roaming tariff Sweden", vilket snarare indikerar att det är priserna som gäller för Tyska kunder. Den Svenska prislistan borde inte skriva roaming på just Sverige, men på alla andra länder, inklusive Tyskland.

Det kan såklart vara så att alla länder i Europa har pris för kWh eller minut, men att Tyskland är det enda landet som har fastpris per laddsession. Det var lite detta som var min grundfråga i tidigare inlägg där jag undrade om "hemmamarknaden" har fast laddpris per session men roaming medför rörlig kostnad. Jag har alltså inte heller en aning utan gissar utifrån den tyska prislistan i länken.

Har du den kompletta Svenska prislistan så vore det intressant att se vad roamingpriset isåfall är för Tyskland?

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 14:04
av Legato
helix skrev:
Legato skrev:
halper skrev:
helix skrev:
Har kikat lite mer på detaljerna kring "Audi Charging Service". Det har nu kommit upp mer info för Tyska kunder och hur prissättningen är tänkt att fungera där. Det har postats tidigare info här i tråden, men här är lite mer detaljer:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... de/tariffs

Det jag tycker är märkligt är prissättningen för "hemmamarknaden" som i detta fallet är Tyskland. Det verkar vara ett fastpris per laddningssession, men laddar den tyske kunden utomlands blir det roaming och således en kostnad per kWh eller per minut beroende på land.

Ett abonnemang för transit kostar €17.95/månad i fast avgift. I Tyskland kommer det därutöver kosta €16.95/laddning på Ionity i Tyskland samt även fastpris för AC/DC-laddning på övriga laddare i nätverket. Problemet med detta blir ju att folk kommer att hogga laddaren längre än nödvändigt bara för att 5kWh laddning kostar lika mycket som 50kWh. Tjusningen med snabbladdning på vägen är just att man kan göra vissa kortare stopp och andra längre. Den här prismodellen gör ju att folk kommer att stanna längre och mindre ofta istället för flera kortare stopp vid långresa.

ps. Tror inte många Tyska kunder kommer AC-ladda i Danmark om det inte är nödfall. Kostar 8,50DKK/kWh. Skulle bli en milkostnad på typ 30SEK :)
Om det blir samma prisnivå Sverige, dvs ca 170 kronor, så kostar en laddning av en IONIQ (22 kWh för 10–90%) ca 7:60 kr per kWh. Nu vet jag inte vad det kommer vara för kapacitet på gemene mans bil om några år, men kanske 50 kWh är en vanlig mängd att ladda och då hamnar vi ju på facila 3:40 kr/kWh. Nu är jag ju en av få som faktiskt tycker att kr per minut är en vettig prismodell för snabbladdning, för med den prissättningen har man också ett incitament att flytta bilen snabbast möjligt. *duckar*
Jag la upp de svenska priserna tidigare i tråden. 3,50:-/kWh är det som ska gälla på Ionitys laddare i Sverige (efter att kampanjen med fastpris är slut).

Personligen tycker jag priserna borde vara som i en taxi, både tidsåtgång och kWh (km i taxin).
Var det svenska prislistan du la upp tidigare? Fick för mig att det stod "roaming tariff Sweden", vilket snarare indikerar att det är priserna som gäller för Tyska kunder. Den Svenska prislistan borde inte skriva roaming på just Sverige, men på alla andra länder, inklusive Tyskland.

Det kan såklart vara så att alla länder i Europa har pris för kWh eller minut, men att Tyskland är det enda landet som har fastpris per laddsession. Det var lite detta som var min grundfråga i tidigare inlägg där jag undrade om "hemmamarknaden" har fast laddpris per session men roaming medför rörlig kostnad. Jag har alltså inte heller en aning utan gissar utifrån den tyska prislistan i länken.

Har du den kompletta Svenska prislistan så vore det intressant att se vad roamingpriset isåfall är för Tyskland?
Sant, det är skumt att det står roaming... Samtidigt är ju det fasta priset (80:-/session) det som gäller för svenskar idag. Dessutom, om priset gäller för tyska kunder så borde de väl lista alla priser i Euro?

Jag har bara sett den prislista du länkade till. Jag tänke länka jag också men tappade bort länken efter att ha sett den från Facebook ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 14:16
av helix
Legato skrev:
helix skrev:
Legato skrev:
halper skrev:
helix skrev:
Har kikat lite mer på detaljerna kring "Audi Charging Service". Det har nu kommit upp mer info för Tyska kunder och hur prissättningen är tänkt att fungera där. Det har postats tidigare info här i tråden, men här är lite mer detaljer:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... de/tariffs

Det jag tycker är märkligt är prissättningen för "hemmamarknaden" som i detta fallet är Tyskland. Det verkar vara ett fastpris per laddningssession, men laddar den tyske kunden utomlands blir det roaming och således en kostnad per kWh eller per minut beroende på land.

Ett abonnemang för transit kostar €17.95/månad i fast avgift. I Tyskland kommer det därutöver kosta €16.95/laddning på Ionity i Tyskland samt även fastpris för AC/DC-laddning på övriga laddare i nätverket. Problemet med detta blir ju att folk kommer att hogga laddaren längre än nödvändigt bara för att 5kWh laddning kostar lika mycket som 50kWh. Tjusningen med snabbladdning på vägen är just att man kan göra vissa kortare stopp och andra längre. Den här prismodellen gör ju att folk kommer att stanna längre och mindre ofta istället för flera kortare stopp vid långresa.

ps. Tror inte många Tyska kunder kommer AC-ladda i Danmark om det inte är nödfall. Kostar 8,50DKK/kWh. Skulle bli en milkostnad på typ 30SEK :)
Om det blir samma prisnivå Sverige, dvs ca 170 kronor, så kostar en laddning av en IONIQ (22 kWh för 10–90%) ca 7:60 kr per kWh. Nu vet jag inte vad det kommer vara för kapacitet på gemene mans bil om några år, men kanske 50 kWh är en vanlig mängd att ladda och då hamnar vi ju på facila 3:40 kr/kWh. Nu är jag ju en av få som faktiskt tycker att kr per minut är en vettig prismodell för snabbladdning, för med den prissättningen har man också ett incitament att flytta bilen snabbast möjligt. *duckar*
Jag la upp de svenska priserna tidigare i tråden. 3,50:-/kWh är det som ska gälla på Ionitys laddare i Sverige (efter att kampanjen med fastpris är slut).

Personligen tycker jag priserna borde vara som i en taxi, både tidsåtgång och kWh (km i taxin).
Var det svenska prislistan du la upp tidigare? Fick för mig att det stod "roaming tariff Sweden", vilket snarare indikerar att det är priserna som gäller för Tyska kunder. Den Svenska prislistan borde inte skriva roaming på just Sverige, men på alla andra länder, inklusive Tyskland.

Det kan såklart vara så att alla länder i Europa har pris för kWh eller minut, men att Tyskland är det enda landet som har fastpris per laddsession. Det var lite detta som var min grundfråga i tidigare inlägg där jag undrade om "hemmamarknaden" har fast laddpris per session men roaming medför rörlig kostnad. Jag har alltså inte heller en aning utan gissar utifrån den tyska prislistan i länken.

Har du den kompletta Svenska prislistan så vore det intressant att se vad roamingpriset isåfall är för Tyskland?
Sant, det är skumt att det står roaming... Samtidigt är ju det fasta priset (80:-/session) det som gäller för svenskar idag. Dessutom, om priset gäller för tyska kunder så borde de väl lista alla priser i Euro?

Jag har bara sett den prislista du länkade till. Jag tänke länka jag också men tappade bort länken efter att ha sett den från Facebook ;)

Verkar som att alla roamingpriser är i lokal valuta så det är nog inget konstigt med det. Detsamma blir nog för alla andra marknader när de olika prislistorna kommer. Vi kan nog utgå ifrån att roamingpriset som Tyskarna har i övriga länder (exempelvis Danmark, Finland, Belgien osv) kommer att vara identiska i den officiella Svenska prislistan. Det som ska bli intressant att se är om det blir någon skillnad för "hemmamarknaden". Dvs, kommer vi i Sverige att ha fastpris när man laddar på Ionity i Sverige, eller är det bara Tyskland som är en avvikande marknad där man prissatt per laddsession.

Vi får helt enkelt avvakta och se hur det blir när den svenska prislistan dyker upp. Eller kanske den Norska hinner före :)

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 14:48
av helix
Postade denna i en annan tråd, men hör egentligen hemma här...
e-tron2.png
WLTP på 377km med 20" och några utrustningspaket.

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 15:24
av Geni87
helix skrev:
Postade denna i en annan tråd, men hör egentligen hemma här...
e-tron2.png
WLTP på 377km med 20" och några utrustningspaket.
Där ser man en fördel med WLTP jämfört med NEDC, tillverkarna blir tvungna att redovisa hur specen på bilen påverkar förbrukning.

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 15:32
av Jeppe_E
Geni87 skrev:
helix skrev:
Postade denna i en annan tråd, men hör egentligen hemma här...
e-tron2.png
WLTP på 377km med 20" och några utrustningspaket.
Där ser man en fördel med WLTP jämfört med NEDC, tillverkarna blir tvungna att redovisa hur specen på bilen påverkar förbrukning.
Måste ju vara vikten till största delen. Eftersom både Advance Plus och Exclusive levereras med 20" hjul och det skiljer fantastiska 6 km på 36 kg så bör ju således vara 1 km/6 kg och i så fall är skillnaden mellan 19 och 20" hjul, 25 km (6%) skillnad.

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 15:39
av Verdi
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
helix skrev:
Postade denna i en annan tråd, men hör egentligen hemma här...
e-tron2.png
WLTP på 377km med 20" och några utrustningspaket.
Där ser man en fördel med WLTP jämfört med NEDC, tillverkarna blir tvungna att redovisa hur specen på bilen påverkar förbrukning.
Måste ju vara vikten till största delen. Eftersom både Advance Plus och Exclusive levereras med 20" hjul och det skiljer fantastiska 6 km på 36 kg så bör ju således vara 1 km/6 kg och i så fall är skillnaden mellan 19 och 20" hjul, 25 km (6%) skillnad.

Jag tror det är det ökade luftmotståndet som är den största boven.

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jan 2019 15:43
av Mr S
Det är därför jag valde 19" fälgar till Vinterhjulen, det kan kompensera lite för vad vintern ställer till med gällande räckvidd. De är inte de vackraste fälgarna direkt, men jag gillar dem ändå på något sätt. Kanske för att de är annorlunda.
image (2).png