Sida 6 av 9
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 23:36
av apkungen
Jag gissar att mega chargers kommer att få just 1MW eller 1000kW i effekt
500kWh på 30 min innebär 8kWh/mil för att få 64 mil på denna laddning. Jag tror att det är fullt möjligt med det extremt låga Cd talet.
Re: Semi Truck Event
Postat: 18 nov 2017 08:27
av LarsL
Alltså ”bara” ett batteripack på 640kWh.
Re: Semi Truck Event
Postat: 18 nov 2017 08:39
av Svenssons
apkungen skrev:Jag gissar att mega chargers kommer att få just 1MW eller 1000kW i effekt
Misstänker detta också med tanke på att ladduttaget på semin verkar vara för fyra gånger dagens Supercharger. Sätt spänningen till det dubbla, dvs 800 volt så får du ut dubbla effekten på samma area för kablarna.
4*135 kW*2=1080 kW eller ca 1MW/megawatt och därav namnet.
Re: Semi Truck Event
Postat: 18 nov 2017 09:05
av Teslaspolen
Inser att jag inte skrivit något här, men... Ja, vilket event!

Re: Semi Truck Event
Postat: 18 nov 2017 09:25
av zyax
Electrek har räknat och kommit fram till att den borde ha 1,6 MW vilket alltså är runt 11 ggr snabbare än dagens Supercharger.
Re: Semi Truck Event
Postat: 18 nov 2017 10:35
av Laban
Kontakten har nämnts här men jag ser ingen bild, alternativt så har jag missat det. Så här ser den i alla fall ut:

Re: Semi Truck Event
Postat: 18 nov 2017 10:39
av Jerker
Laban skrev:Kontakten har nämnts här men jag ser ingen bild, alternativt så har jag missat det. Så här ser den i alla fall ut:
4 st parallella likströmskablar?
Re: Semi Truck Event
Postat: 18 nov 2017 10:58
av Laban
Jerker skrev:Laban skrev:Kontakten har nämnts här men jag ser ingen bild, alternativt så har jag missat det. Så här ser den i alla fall ut:
4 st parallella likströmskablar?
Verkar troligt. Dvs, som Svenssons skrev, 4x dagens (USA kontakt) + dubbla spänningen ger 1080 kW, ~1MW med samma C grad som dagens batterier. Och där finns det starka indikationer på att ex Model 3 har högre kapacitet än S/X sett till storleken på batteripacket. Så jag gissar på 1.5 MW.
Re: Semi Truck Event
Postat: 18 nov 2017 13:21
av MagnusG
Laban skrev:Kontakten har nämnts här men jag ser ingen bild, alternativt så har jag missat det. Så här ser den i alla fall ut:

Undrar om det blir samma batteripack i nya roadstern som i lastbilen. Lastbilen får 4 st batteripack när det ser ut som det finns kontakter för 4 parallella likströmskablar. Det är olika uppgifter på förbrukningen för lastbilen, från 8kWh/mil upp till 12kWh/mil. Med 4x200 kWh batteripack, totalt 800 kWh blir det 66-100 mils räckvidd med ett medelvärde på ca 80 mil.
Måste förenkla produktionen om man kan använda samma batteripack i olika bilar. Lastbilsbatteriet borde vara konstruerat så det tål hög belastning under längre perioder som långa uppförsbackar. Roadstern behöver ett batteri som tål hög belastning utan att överhettas om den ska köras på bana.
Re: Semi Truck Event
Postat: 19 nov 2017 19:32
av mati
Några "experter" har uttalat sig om att Tesla inte kan förändra en bransch som de inte vet nånting om. Det känns ju lite som att Elon har gjort det förut. Typ ett antal gånger. Men det vet kanske inte alla.
https://www.svd.se/experter-tesla-inget ... sbranschen
Re: Semi Truck Event
Postat: 19 nov 2017 19:49
av Tars
Helt sjukt va de är insnöade på fel spår.
Tesla har alltid tänkt att snabba på utvecklingen från andra tillverkare, och tycker verkligen att de har lyckats!
Titta bara på VAG som ställer om sina mål.
Re: Semi Truck Event
Postat: 19 nov 2017 19:53
av bat
Mm... tycker de nuvarande lastbilstillverkarna ska Googla på Disruptive Innovation innan de kommer med alltför tvärsäkra uttalanden. T.ex. ett väldigt stort service nätverk kanske plötsligt inte har lika stort värde, eller kanske till och med är en belastning, om ny teknologi kräver betydligt mindre service.
Väldigt intressant att Tesla räknar med att sälja det mesta av energin också.
Re: Semi Truck Event
Postat: 19 nov 2017 19:58
av mati
Intressant nog är det ju inte lastbilstillverkarna själva som uttalar sig på det här viset. De vet mycket väl vad som kommer att hända och de verkar vara försiktigare med sina fördömanden. Nej, det är en forskare och en bankmänniska som vet bäst i det här fallet.
Re: Semi Truck Event
Postat: 19 nov 2017 19:59
av Svenssons
Vi går fortfarande med gula sidorna i telefonboken, betalningar till andra genom att gå till vårt lokala bankkontor, Ryssland+Europa står för i princip 100% av uppskjutningarna till rymden, solceller är det ingen som vill ha och elbilar existerar inte efter att GM malde ner EV1...
Klart vi ska fortsätta med dieselbilar, de låter ju roligt, producerar häftiga rökmoln och så blir det lite bistånd till länder som Ryssland och flera diktaturer i Mellanöstern. Varför skulle någon vilja ha en bil som är tyst, effektivare och ekonomiskt fördelaktig jämfört med en dieselbil?
Re: Semi Truck Event
Postat: 19 nov 2017 20:05
av Leo
Scanias "Core competence" är just drivlinan. Gjuter egna motorblock, bygga egna bakaxlar osv. Just den kompetens som INTE behövs på en ellastbil...har för mig att detsamma gäller Volvo.
Med tanke på 4 elmotorer kan man ju enkelt ha två parallella drivsystem. Ungefär som på stora fartyg. Går ett drivsystem sönder kan man köra vidare på det andra med halverad effekt tills man kan reparera.
Men faktum kvarstår. Det som hindrat tex Renault, MAN, MB att växa i Sverige är att de inte har någon service/reparations nät utbyggt.
Här ligger lite "hönan & ägget" problematik.
Sen har de rätt i att lastbilsbranschen i många länder är väldigt konservativ. Se på USA med hur deras lastbilsflotta ser ut och deras inhemska lastbilstillverkare.
Dock är man också väldigt van att räkna på "kronor & ören" i den branschen också. Vilket både Scania och Volvo är väldigt medvetna om.
Samma sak med bussar där Scania och Volvo ofta utgör grunden till busspåbyggare. Men de elbussar som rullar i Sverige och köps in är Hybricon och BYD.
Så finns nog betydligt större fokus på Teslas el-lastbil och tex BYD:s elbussar från lastbilsbranschen än det som syns och kommuniceras utåt.
Re: Semi Truck Event
Postat: 19 nov 2017 20:37
av Vasp
Blir jäkla intressant hur detta funkar i praktiken sen. Bland min skäkt och vänner är det många som kör lastbil och/eller driver åkeri.
Skulle vara kul om de skulle köpa nån sån här för att prova när de ska byta lastbilar nästa gång.
Men jag vill ha lite mer siffror som är mer relevanta för Svenska förhållanden innan man börjar tipsa folk om Tesla lastbil.
Typ vikten de pratar om är enligt USAs regler. Sverige tillåter tyngre lastbilar.
Vad blir räckvidden då?
Re: Semi Truck Event
Postat: 19 nov 2017 21:00
av nek0
Även om Tesla inte producerar en ända lastbil så har man visat vad som går att tillverka .
Politikerna kanske kan trycka på europeiska lastbilstillverkare så att de blir tvungna att agera.
Jag tror inte att någon lastbilstillverkare gör något innan man blir tvungen. Alla bara väntar och hoppas slippa

Re: Semi Truck Event
Postat: 19 nov 2017 21:06
av Surfaren
Jag undrar varför flertalet artiklar pratar om en lastvikt på 36 ton. Ja, 80000 lbs är ca 36 ton, men i Gross Vehicle Weight ingår även dragbilens vikt (enligt Wikipedia). Blir knappast 36 kvar för lasten då, då bilen väger lite mer än 0.
Re: Semi Truck Event
Postat: 19 nov 2017 21:10
av Ric
Leo skrev:Scanias "Core competence" är just drivlinan. Gjuter egna motorblock, bygga egna bakaxlar osv. Just den kompetens som INTE behövs på en ellastbil...har för mig att detsamma gäller Volvo.
Scania har nog en hel del kunskap inom mjukvara och elektronik. Annars vore det svårt att bygga lastbilar idag.
Re: Semi Truck Event
Postat: 19 nov 2017 21:12
av Ric
Surfaren skrev:Jag undrar varför flertalet artiklar pratar om en lastvikt på 36 ton. Ja, 80000 lbs är ca 36 ton, men i Gross Vehicle Weight ingår även dragbilens vikt (enligt Wikipedia). Blir knappast 36 kvar för lasten då, då bilen väger lite mer än 0.
Det är för att nästan alla artiklar skrivs av människor som inte tänker själva.
Re: Semi Truck Event
Postat: 19 nov 2017 21:52
av LarsL
Det är ju sjukt roligt att de använder nästan exakt samma argument som det gjordes 2012 om Model S.

Re: Semi Truck Event
Postat: 19 nov 2017 21:59
av Svenssons
LarsL skrev:Det är ju sjukt roligt att de använder nästan exakt samma argument som det gjordes 2012 om Model S.

Delvis samma sak fick man även höra när planer för Model 3 presenterades innan Model X hade börjat levereras. Analytikerna och "experterna" tyckte då att de skulle fokusera på att få ut Model X innan de hoppade på ytterligare en modell. Nu har ju Model 3 börjat levereras och detta långt före vad de flesta om inte alla "experter" trodde var möjligt. Tror inte det var många "experter" som trodde på några leveranser alls av Model 3 under 2017.
Re: Semi Truck Event
Postat: 19 nov 2017 22:09
av Leo
Ric: tror nog Tesla har vassare kompetens i om elektronik, mjukvara och användargränssnitt än Scania...
Även om dagens lastbilar innehåller väldigt mycket elektronik också så inbehåller nog tex en skördare i skogen ännu mer.
Tesla däremot har nog både eldrivlinan och mjukvara & användargränssnitt kopplat till det som sin Core Competence.
Men jag vill nog stå fast vid att drivlinan är att anse som Scanias Core Competence. Inte elektronik, mjukvara osv. Sen är både Scania och Volvo världsledande på fysik förarmiljö också osv.
Så missförstå mig inte. De ÄR världsledande på lastbilar, har min högsta respekt men det är på traditionella fossillastbilar.
Kliver Tesla in kan det nog bli en form av disruptiv förändring. Inte säkert Tesla vinner i slutändan men de kan mycket väl vara katalysatorn som satt igång det. Personligen skulle jag bli överlycklig som Svensk om både Scania & Volvo står som vinnare i slutändan före Tesla!
Re: Semi Truck Event
Postat: 20 nov 2017 05:28
av Laban
Leo skrev:
Kliver Tesla in kan det nog bli en form av disruptiv förändring. Inte säkert Tesla vinner i slutändan men de kan mycket väl vara katalysatorn som satt igång det. Personligen skulle jag bli överlycklig som Svensk om både Scania & Volvo står som vinnare i slutändan före Tesla!
Samma här, men de verkar köra "vänta och se" taktiken:
https://www.svd.se/experter-tesla-inget ... sbranschen
– Vi kommer att analysera om det gäller någon ny teknik, men eftersom det är ett tag till lansering så vi kommer att avvakta och se vad som händer, säger Joakim Kenndal, presstalesperson på Volvo Group.
Den stora frågan här är väl vilken typ av kompetens ex Volvo och Scania har i bagaget när man byter ut hela drivlinan och går mot självkörande lastbilar.Tesla har en helt ny förarmiljö som är mjukvarudriven. De har allt färdigt för automatiska uppdateringar av mjukvaran. De är ledande inom autopilot på bilsidan.
Sen har vi batteritillverkningen på det. Det kommer vara helt avgörande om Volvo mfl kan konkurrera på det området. Jag tror att man bör vara extremt stöttande när det gäller uppförandet av batterifabriken/Northvolt i Sverige. I alla fall om man värnar om svensk fordonsindustri.
Re: Semi Truck Event
Postat: 20 nov 2017 06:58
av LarsL
Ja, det är ju framför allt på batteri sidan som de traditionella tillverkarna verkar ligga efter. 80 mil... vi väntar och ser om de klarar det innan vi agerar. De vet alltså inte hur man bygger en sådan här lastbil? Jobbigt.