Sida 6 av 7

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 04 maj 2017 18:47
av LarsL
Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
janni skrev:
Man undrar hur de räknar, de borde ju få in fler körningar sett över dagen om de laddar till 80-85% varje gång istället för att ladda 100% varje gång som de verkar.

Dock kan de bero på hur ofta de behöver ladda, laddar de bara en gång per skift så tar de väl 1 timmes rast när de är dags.
Får kanske fråga lite nästa gång man är där.
Vad jag vet så står de där tills de får en körning, känns väll onödigt att köra in till Stockholm ifall nästa körning är ifrån Arlanda.
Stämmer bra, flera som sagt att dom står där medans dom väntar på körning, och bryr sig inte ett skit i om det blir kö
med andra som vill ladda även om dom själva har typ fulladdat :evil:
Men borde inte Tesla ge dem ideal fee då? Annars får man ju lust att rita en penis på deras bilar, eller?

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 04 maj 2017 18:48
av Bjelke
LarsL skrev:
Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
janni skrev:
Man undrar hur de räknar, de borde ju få in fler körningar sett över dagen om de laddar till 80-85% varje gång istället för att ladda 100% varje gång som de verkar.

Dock kan de bero på hur ofta de behöver ladda, laddar de bara en gång per skift så tar de väl 1 timmes rast när de är dags.
Får kanske fråga lite nästa gång man är där.
Vad jag vet så står de där tills de får en körning, känns väll onödigt att köra in till Stockholm ifall nästa körning är ifrån Arlanda.
Stämmer bra, flera som sagt att dom står där medans dom väntar på körning, och bryr sig inte ett skit i om det blir kö
med andra som vill ladda även om dom själva har typ fulladdat :evil:
Men borde inte Tesla ge dem ideal fee då? Annars får man ju lust att rita en penis på deras bilar, eller?
Oftast har problemet varit att dom står och nöter till precis 100% och det kan ju ta en jäkla tid lixom...

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 05 maj 2017 11:19
av LeffeP
Såklart har taxi betalat för samma service som alla andra, men som det är nu i Väsby så tar det ju död på hela tanken med att SC är till för långkörning, inte för daglig laddning där man bor. Att dom sen står och pumpar i till 100% är ju också långt från hela tanken med SC nätet. Detta gör ju att om det blir samma fenomen runt om i landet att varje SC blir taxistationer så kommer det bli svårt att ladda på långkörningar. Är man ute på långkörning så sitter man ju knappast och väntar ut så man får max i batteriet utan man är angelägen att komma vidare till nästa laddställe eller destinationen. Nu är väl sträckan Sthlm - Arlanda såklart lite ansträngd eftersom det är taxi´s guldgruva att köra på Arlanda, men hur som, det här har gått över styr hur man totalt missbrukar SC.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 05 maj 2017 11:44
av janni
Vet inte om de laddar någon annanstans än i Väsby, finns väl någon snabbladdning för Taxi men tror de flesta åker tomma till Väsby för att ladda även om de råkar befinna sig strax utanför stan, ofta när man åker därifrån så är en taxi på väg tom in till stan igen.

I och med att de finns miljövinster med att taxi kör elbilar så bör man titta på hur detta ska lösas för allas del.
Antalet Tesla taxis kommer antagligen att öka så bör de ligga i allas intresse att få ner tiden för laddning och det bör finnas en vinning i att få till en SuC både närmare stan och på Arlanda även om de skulle vara endast för taxibilar som de investerat i.
Även om SuC är främst till för långkörning så har Tesla knappast nåt emot att sälja bilar till taxiverksamhet och är medvetna om att dessa kommer ladda lokalt.

Kanske skulle va en idé för Tesla podden och bjuda in någon från de stora taxibolagen för att diskutera hur de ser på detta, de bör ju sitta och fundera på en lösning då de 6 stall i Väsby inte lär täcka deras framtida behov, om ens dagens.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 05 maj 2017 11:59
av chaffis75
Skulle en lösning kanske vara att sätta upp ett gäng destinations laddare som bara kan användas av tesla och att vid hög beläggning så får man bara ladda till säg 90% på SUC och om man måste ladda till 100% så är de destinations laddare som gäller för de sista 10% upp till 100%?

Tänkte att de är en billigare lösning än att bygga ut med massor av SuC om problemet nu är att de måste ladda de där sista 10% även när SuC platsen har hög beläggning.
De problem man inte löser är ju dock att de krävs fler reserverade parkering så att dessa destinations laddare får plats.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 05 maj 2017 13:52
av Legato
LeffeP skrev:
Nu är väl sträckan Sthlm - Arlanda såklart lite ansträngd eftersom det är taxi´s guldgruva att köra på Arlanda, men hur som, det här har gått över styr hur man totalt missbrukar SC.
Inte "taxis", men väl "elbils taxis". Just Arlanda har ju regeln att rena elbilar/Teslor får köra förbi hela kön... Så har man en Tesla som taxi så är man nog så illa tvungen att nöta Arlanda precis hela tiden.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 05 maj 2017 13:54
av Legato
Det känns som det vore en rimlig kompromiss att Tesla finansierar SUCs som är exklusiva för Taxi Stockholm respektive Fågelviksgruppen men att de får betala elen själva. Det är ju givetvis superviktigt för hela transformationen att just taxis går över till el!

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 06 maj 2017 09:08
av LarsL
Det rimliga vore om Tesla sålde ett gäng Fastchargers till taxiverksamheten, så kan de sätta upp sitt taxifik vid den istället. När de kommer in på bilar utan fri Supercharging så borde det vara hyggligt lönsamt för dem att stå för elen själva.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 06 maj 2017 09:35
av Jwe
Förutom irritationen att laddningen inte fungerar då det är kö, är det den sämsta reklamen för elbil.
Alla presumtiva elbilsköpare som ser detta måste tänka att nej detta är inget för mig.
Då denna SuC passeras av otroligt många människor som ännu ej har elbil borde Tesla ta tag i problemet, dels för sina kunderer men kanske väl så mycket för de kunder som överväger att köpa elbil.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 06 maj 2017 09:44
av Bjelke
Jwe skrev:
Förutom irritationen att laddningen inte fungerar då det är kö, är det den sämsta reklamen för elbil.
Alla presumtiva elbilsköpare som ser detta måste tänka att nej detta är inget för mig.
Då denna SuC passeras av otroligt många människor som ännu ej har elbil borde Tesla ta tag i problemet, dels för sina kunderer men kanske väl så mycket för de kunder som överväger att köpa elbil.
Speciellt med tanke på Teslas marknadsföringsfilosofi, dvs ingen reklam utan produkterna säljer sig självt, främst genom befintliga ägare, och det är nog ganska
många potentiella köpare som kollar in lite här och/eller pratar med ägare, och då är problemet i Väsby mfl ganska avgörande i många fall.
Bodde jag i krokarna och saknade möjlighet till hemmaladdning skulle jag tänka igenom beslutet både en och två gånger och antagligen inte köpt en Tesla nu...
Så några fler SuC kan ge extra skjuts till försäljningen (och inte bara lösa problemet för oss ägare) och då betalar sig den investeringen snabbt tro jag, speciellt
nu när det inte är helt gratis längre för nybilsköpare...

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 06 maj 2017 13:20
av Mickep
Är det någon SuC som stängs ned? Någonstans? har ev hört om någon i UK, men ej fått det bekräftat. Nu hyr förvisso tesla marken så de sitter i knät på markägaren. OM något stäle har stängts ned vad har det berott på.
Att ett ställe utnyttjas så det blir kö (oavsett om det beror på taxi eller inte - det är extremt ovesäntligt) och att det är en anledning att tesla säger "fukkit! nu skiter vi i alla klagomål, nu stänger vi ned stället!" känner jag är oerhört långsynt. Det enda som jag ser skulle vara en anledning är om det blev konflikt med markägaren (om den tex vill chockhöja hyran. Men har det hänt tidigare? tror nog att man skulle sett någon artiken. men jag har ej sätt någon. någon som är bättre att googla som kan länka till något?
Är tråden fortfarande aktuell?

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 06 maj 2017 13:42
av jpetters
Det har stängts en del i Tyskland och Frankrike. Men de var nog av mer tillfällig natur.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 06 maj 2017 14:35
av Remuz
Det är en ganska intressant diskussion kring suc och långresor. Vad är en långresa? Jag har ingen vettig hemmaladdning så jag använder den i infra varje gång jag åker till Uppsala, är det en långresa? Har laddat vid infra 12 gånger på de snart 4mån jag haft bilen. 8 av dessa gånger på väg till Uppsala, de andra fyra för att sonen varit sugen på att kolla in andra teslabilar och "ladda tjock sladd" som han brukar kalla det.

Jag har inte dåligt samvete, jag har ju betalt för det. Ser gärna en suc söder om stan så det blir fler teslataxi

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 06 maj 2017 15:49
av Smutt
Remuz skrev:
Det är en ganska intressant diskussion kring suc och långresor. Vad är en långresa? Jag har ingen vettig hemmaladdning så jag använder den i infra varje gång jag åker till Uppsala, är det en långresa? Har laddat vid infra 12 gånger på de snart 4mån jag haft bilen. 8 av dessa gånger på väg till Uppsala, de andra fyra för att sonen varit sugen på att kolla in andra teslabilar och "ladda tjock sladd" som han brukar kalla det.

Jag har inte dåligt samvete, jag har ju betalt för det. Ser gärna en suc söder om stan så det blir fler teslataxi
Varför ska man ha dåligt samvete stannade på SUC i Karlstad idag bara för att visa familjen var den låg fick 20kr el i batteriet och betalade 120kr för glassen :lol:

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 06 maj 2017 16:01
av Nicklas
chaffis75 skrev:
Skulle en lösning kanske vara att sätta upp ett gäng destinations laddare som bara kan användas av tesla och att vid hög beläggning så får man bara ladda till säg 90% på SUC och om man måste ladda till 100% så är de destinations laddare som gäller för de sista 10% upp till 100%?

Tänkte att de är en billigare lösning än att bygga ut med massor av SuC om problemet nu är att de måste ladda de där sista 10% även när SuC platsen har hög beläggning.
De problem man inte löser är ju dock att de krävs fler reserverade parkering så att dessa destinations laddare får plats.
Eller så ansluter dom fler kontakter per laddare... Säg att 3 kablar går till en laddare, i de fall som 2 toppladdar kan fortfarande en tredje bil få ganska bra kräm...
- fast frågan här är ju vad som kostar... Mark, el, laddare, fundament,...?

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 06 maj 2017 17:32
av Smutt
Jag tror faktisk dom önskar köpa nått stort i Stockholm allt är underdimensionerat så att köpa mark och bygga nytt är nog vad dom vill nytt servicecenter och fett med SUC

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 07 maj 2017 13:18
av Anders77
Smutt skrev:
Jag tror faktisk dom önskar köpa nått stort i Stockholm allt är underdimensionerat så att köpa mark och bygga nytt är nog vad dom vill nytt servicecenter och fett med SUC
Att placera SUC och SC på samma ställe känns inte så troligt. De byggs inte efter samma behov.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 07 maj 2017 13:21
av Remuz
Var helt ensam klockan 9.15 idag. Fick ändå bara 68kW. Stod en taxi på 3B men den laddade inte längre och ingen satt i.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 07 maj 2017 13:42
av Pontus
Remuz skrev:
Var helt ensam klockan 9.15 idag. Fick ändå bara 68kW. Stod en taxi på 3B men den laddade inte längre och ingen satt i.
Har fått begränsad laddkapacitet också pga dålig värme i batteriet trots 15 grader utomhus. Ibland känns det som batterivärmaren är väl långsam.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 07 maj 2017 16:29
av Remuz
Såklart det var värmen *doh*

Har bara 3mil dit så batteriet var knappast varmt.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 07 maj 2017 19:24
av Bjelke
Är det skapligt varmt ute redan och man gasar på lite extra så kan det räcka med 3 mil kanske :)
men annars om man kör lugnt så hinner nog inte batteriet bli tillräckligt varmt...

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 07 maj 2017 19:41
av Remuz
Jag glömde dessutom slå av Range mode, så det var nog skapligt kallt för batteriet. Skulle bara till Uppsala ToR så vi behövde bara 10min (det blev dock 30min pga lekgrejen utanför). När jag lämnade stod bara den parkerade taxin kvar. Den laddade inte när vi kom och inte heller när vi åkte, utan stod bara där med sladden i. Dessutom var det en 90 utan D, vilket jag inte tror att jag sett förut, nånsin.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 08 maj 2017 00:05
av apkungen
Nicklas skrev:
chaffis75 skrev:
Skulle en lösning kanske vara att sätta upp ett gäng destinations laddare som bara kan användas av tesla och att vid hög beläggning så får man bara ladda till säg 90% på SUC och om man måste ladda till 100% så är de destinations laddare som gäller för de sista 10% upp till 100%?

Tänkte att de är en billigare lösning än att bygga ut med massor av SuC om problemet nu är att de måste ladda de där sista 10% även när SuC platsen har hög beläggning.
De problem man inte löser är ju dock att de krävs fler reserverade parkering så att dessa destinations laddare får plats.
Eller så ansluter dom fler kontakter per laddare... Säg att 3 kablar går till en laddare, i de fall som 2 toppladdar kan fortfarande en tredje bil få ganska bra kräm...
- fast frågan här är ju vad som kostar... Mark, el, laddare, fundament,...?
Alla sladdar borde dela på en stor masterladdare iaf. Och sen istället för att ett uttag i snitt får 68,5kw så borde ett uttag då typ 40-50kw i snitt. Bara för att två bilar nästan laddat fullt som råkar stå på en laddare och två nästan tomma står på en annan så borde det inte göra att inte alla kan få full effekt.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 08 maj 2017 06:54
av chaffis75
apkungen skrev:
Nicklas skrev:
chaffis75 skrev:
Skulle en lösning kanske vara att sätta upp ett gäng destinations laddare som bara kan användas av tesla och att vid hög beläggning så får man bara ladda till säg 90% på SUC och om man måste ladda till 100% så är de destinations laddare som gäller för de sista 10% upp till 100%?

Tänkte att de är en billigare lösning än att bygga ut med massor av SuC om problemet nu är att de måste ladda de där sista 10% även när SuC platsen har hög beläggning.
De problem man inte löser är ju dock att de krävs fler reserverade parkering så att dessa destinations laddare får plats.
Eller så ansluter dom fler kontakter per laddare... Säg att 3 kablar går till en laddare, i de fall som 2 toppladdar kan fortfarande en tredje bil få ganska bra kräm...
- fast frågan här är ju vad som kostar... Mark, el, laddare, fundament,...?
Alla sladdar borde dela på en stor masterladdare iaf. Och sen istället för att ett uttag i snitt får 68,5kw så borde ett uttag då typ 40-50kw i snitt. Bara för att två bilar nästan laddat fullt som råkar stå på en laddare och två nästan tomma står på en annan så borde det inte göra att inte alla kan få full effekt.
Jo jag håller med er båda, detta är ju mycket en kostnadsfråga, skulle ju tro att destinationsladdare är betydligt billigare samtidigt så är de kanske "parkeringarna" som är den stora kostnaden.
Men en stör jäkla master laddare som kan fördela kraften mellan massor av handtag vore såklart de bästa skulle dock tro att de är både dyrare, mer komplext att utveckla och större risk fört att slå ut hela laddstationen om något går sönder.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 08 maj 2017 21:07
av themax
En kamrat (petrol-head) skickade den här bilden till mig precis. Min kommentar blev naturligtvis att eftersom jag bor bara 18 km från den så lär jag inte använda den särskilt mycket när jag börjar köra elbil. Jag kommer ju ladda allting hemma. Och så konstaterade jag att det var förhållandevis få taxi som stod där.
18342154_10209480414551224_8714064867545491947_n.jpg