Sida 6 av 6
Re: AP2.0 är här
Postat: 02 nov 2016 06:39
av Bjelke
bylund skrev:fakerlind skrev:bylund skrev:
60 och 75 har samma förmånsvärde (det är samma bil med mjukvarulåst tillgång till batteriet på 60).
Det är ju lite märkligt. Volvo XC60 D5 AWD och D4 AWD är samma motor, där D4 är strypt med mjukvara. Inte blir förmånsvärdet detsamma för det.
Tillägg: iofs inte möjligt att närsomhelst uppgradera till D5 (via Volvo iaf) så mitt resonemang kanske faller...
Det är ändå rätt märkligt skulle jag säga. För man har ju inte tillgång till hela batteriet, och borde då inte betala förmånsskatt för det. Det borde ju i så fall vara samma med autopiloten som bara är mjukvarulåst, d v s att man skulle få betala samma oavsett om den är aktiverad eller ej.
Skatteverkets vägar äro outgrundliga, xtra störigt att dom faktiskt inte redovisar ordentligt HUR dom kommer fram till allt detta så att det kan bemötas osv (vilket iofs säkert oxo sker men isf hur
rättssäkert kan man säga att det görs eg?)... Visst kan man läsa sig till principerna men inte hur dom räknat i alla specifika fall, tänker mest på principen "motsvarande bil..." osv.
Om man bortser från drivlinan för eldriften så tycker faktiskt inte att Teslan är värd ens halva inköpspriset som sedan skulle utgöra grunden till förmånsvärdesberäkningen
(även om det kanske har blivit lite bättre kvalitet så ska man inte titta på bilar i halvmiljonsklassen överhuvudtaget, snarare 250tkr)
Re: AP2.0 är här
Postat: 02 nov 2016 07:03
av mati
Bjelke skrev:
Skatteverkets vägar äro outgrundliga, xtra störigt att dom faktiskt inte redovisar ordentligt HUR dom kommer fram till allt detta så att det kan bemötas osv (vilket iofs säkert oxo sker men isf hur
rättssäkert kan man säga att det görs eg?)... Visst kan man läsa sig till principerna men inte hur dom räknat i alla specifika fall, tänker mest på principen "motsvarande bil..." osv.
Om man bortser från drivlinan för eldriften så tycker faktiskt inte att Teslan är värd ens halva inköpspriset som sedan skulle utgöra grunden till förmånsvärdesberäkningen
(även om det kanske har blivit lite bättre kvalitet så ska man inte titta på bilar i halvmiljonsklassen överhuvudtaget, snarare 250tkr)
Stämmer. Hade Teslan haft en diesel- eller bensinmotor hade ingen människa i världen kommit på idén att köpa en Tesla skulle jag tro. I och med att det finns betydligt bättre och billigare bilar om man bortser från drivlinan då. Den hade inte varit värd mer än en sketen Volvo eller nåt. Så om man driver det hela till sin spets kan man hävda att det är ändå eldriften som förmånsbeskattas, eftersom den driver upp priset så våldsamt.
Re: AP2.0 är här
Postat: 02 nov 2016 07:51
av Pontus
mati skrev:Bjelke skrev:
Skatteverkets vägar äro outgrundliga, xtra störigt att dom faktiskt inte redovisar ordentligt HUR dom kommer fram till allt detta så att det kan bemötas osv (vilket iofs säkert oxo sker men isf hur
rättssäkert kan man säga att det görs eg?)... Visst kan man läsa sig till principerna men inte hur dom räknat i alla specifika fall, tänker mest på principen "motsvarande bil..." osv.
Om man bortser från drivlinan för eldriften så tycker faktiskt inte att Teslan är värd ens halva inköpspriset som sedan skulle utgöra grunden till förmånsvärdesberäkningen
(även om det kanske har blivit lite bättre kvalitet så ska man inte titta på bilar i halvmiljonsklassen överhuvudtaget, snarare 250tkr)
Stämmer. Hade Teslan haft en diesel- eller bensinmotor hade ingen människa i världen kommit på idén att köpa en Tesla skulle jag tro. I och med att det finns betydligt bättre och billigare bilar om man bortser från drivlinan då. Den hade inte varit värd mer än en sketen Volvo eller nåt. Så om man driver det hela till sin spets kan man hävda att det är ändå eldriften som förmånsbeskattas, eftersom den driver upp priset så våldsamt.
Min beskattas som en bil för ca 420 tkr + extra utrustning. Det är en 85D vilket kanske är lite högt men inte så farligt.
Re: AP2.0 är här
Postat: 02 nov 2016 08:10
av Foluke
mati skrev:Bjelke skrev:
Skatteverkets vägar äro outgrundliga, xtra störigt att dom faktiskt inte redovisar ordentligt HUR dom kommer fram till allt detta så att det kan bemötas osv (vilket iofs säkert oxo sker men isf hur
rättssäkert kan man säga att det görs eg?)... Visst kan man läsa sig till principerna men inte hur dom räknat i alla specifika fall, tänker mest på principen "motsvarande bil..." osv.
Om man bortser från drivlinan för eldriften så tycker faktiskt inte att Teslan är värd ens halva inköpspriset som sedan skulle utgöra grunden till förmånsvärdesberäkningen
(även om det kanske har blivit lite bättre kvalitet så ska man inte titta på bilar i halvmiljonsklassen överhuvudtaget, snarare 250tkr)
Stämmer. Hade Teslan haft en diesel- eller bensinmotor hade ingen människa i världen kommit på idén att köpa en Tesla skulle jag tro. I och med att det finns betydligt bättre och billigare bilar om man bortser från drivlinan då. Den hade inte varit värd mer än en sketen Volvo eller nåt. Så om man driver det hela till sin spets kan man hävda att det är ändå eldriften som förmånsbeskattas, eftersom den driver upp priset så våldsamt.
Jag var fullt medveten om att jag bidrog till elbilsrevolutionen genom att betala ett "överpris" för Teslan. Om jag inte redan köpt den skulle jag göra det igen. Värd det? Kvalitet? Jag skulle inte ens drömma om att köpa en ens hälften så dyr fossilbil oavsett fabrikat..... Men det är bilens egenskaper att köra och äga som är avgörande för mig. Hur räknar man förmånsvärde för detta? Priset är ju ett marknadspris, inte vad det kostar att tillverka.
Jag är nog lite ogenomtänkt i dessa frågor. Jag är ju bara så nöjd, köpt bilen och kör bara privat. Min upplevelse av förmån har skatteverket lyckligtvis inte med att göra.
Re: AP2.0 är här
Postat: 02 nov 2016 08:29
av Leo
Tror Skatteverket valt att koppla resonemanget till prestanda och inte storlek på tanken =räckvidd.
Därav att 60/75=samma prestanda =samma förmånsvärde. (Men olika storlek på tanken)
Volvo D4/D5 =olika prestanda =olika förmånsvärde.
Finns en äldre tråd där jag berättar hur de jämför med en "grupp av likvärdiga konkurrenter" då Tesla inte har någon bensinversion att jämföra med.
Re: AP2.0 är här
Postat: 02 nov 2016 11:45
av e5m1r
Leo skrev:Tror Skatteverket valt att koppla resonemanget till prestanda och inte storlek på tanken =räckvidd.
Därav att 60/75=samma prestanda =samma förmånsvärde. (Men olika storlek på tanken)
Volvo D4/D5 =olika prestanda =olika förmånsvärde.
Finns en äldre tråd där jag berättar hur de jämför med en "grupp av likvärdiga konkurrenter" då Tesla inte har någon bensinversion att jämföra med.
Stämmer inte då 70 har annan förmånsvärde men samma prestanda
Re: AP2.0 är här
Postat: 02 nov 2016 12:02
av Bjelke
Tur man har 2014:s förmånsvärde

Re: AP2.0 är här
Postat: 07 nov 2016 07:28
av vigge50
Nu har Tesla börjat leverera bilar med den nya hårdvaran och här finns lite bilder på hur kamerorna är intergrerade.
https://electrek.co/2016/11/06/first-lo ... -the-wild/
Re: AP2.0 är här
Postat: 07 nov 2016 08:18
av Bjelke
Ser snyggt gjort ut iaf

Re: AP2.0 är här
Postat: 15 nov 2016 16:11
av gellerstam
Ojj 13 sidor kanske har ngn redan uppmärksammat detta. Men jag har tidigare tolkat det som att Tesla börjat på ny kula med AP 2.0. Men enligt Electrek så kan Tesla återanvända inhämtatdata från AP1 i AP2. Det är ju jättebra.
-"Electrek has learned that Tesla has now accumulated 1.3 billion miles of Autopilot data from its first generation sensor suite and “nearly all of it” is useful to the second generation Autopilot, according to the company. "
https://electrek.co/2016/11/13/tesla-au ... g-program/
Re: AP2.0 är här
Postat: 15 nov 2016 17:26
av Bjelke
Låter väl inte helt osannolikt
