Skatteverkets vägar äro outgrundliga, xtra störigt att dom faktiskt inte redovisar ordentligt HUR dom kommer fram till allt detta så att det kan bemötas osv (vilket iofs säkert oxo sker men isf hurbylund skrev:Det är ändå rätt märkligt skulle jag säga. För man har ju inte tillgång till hela batteriet, och borde då inte betala förmånsskatt för det. Det borde ju i så fall vara samma med autopiloten som bara är mjukvarulåst, d v s att man skulle få betala samma oavsett om den är aktiverad eller ej.fakerlind skrev:Det är ju lite märkligt. Volvo XC60 D5 AWD och D4 AWD är samma motor, där D4 är strypt med mjukvara. Inte blir förmånsvärdet detsamma för det.bylund skrev:60 och 75 har samma förmånsvärde (det är samma bil med mjukvarulåst tillgång till batteriet på 60).
Tillägg: iofs inte möjligt att närsomhelst uppgradera till D5 (via Volvo iaf) så mitt resonemang kanske faller...
rättssäkert kan man säga att det görs eg?)... Visst kan man läsa sig till principerna men inte hur dom räknat i alla specifika fall, tänker mest på principen "motsvarande bil..." osv.
Om man bortser från drivlinan för eldriften så tycker faktiskt inte att Teslan är värd ens halva inköpspriset som sedan skulle utgöra grunden till förmånsvärdesberäkningen
(även om det kanske har blivit lite bättre kvalitet så ska man inte titta på bilar i halvmiljonsklassen överhuvudtaget, snarare 250tkr)