Nu är det ju annat än acceleration som gör en bil "sportig" även om det såklart är en del av upplevelsen. För mig är körglädje en kurvig landsväg en försommarkväll. Inte rödljusrace.
Elbilspappan skrev:
- Sant, Har kört P90DL några gånger och om inte det är en sportbil (Sjukt snabb, det blir ju svart för ögonen nästan vid 0-100) vad är då en sportbil? Kan människan hantera en bil snabbare än P100DL utan att vara en fara för sig själv och andra? ( Visst kunde man ställa in P90DL till en "Vanlig 60D"? )
Borde kanske finns ett sk svärmors mode då man stypte den mer är till en Vanlig 60D. Framför altl bra om man ska låna ut bilen till en yngre generation.
Ska bli kul att höra allt om P100D och gärna lite bilder. Själv sparar man till en Beg Model S 70D eller en Model 3.
Passar på och frågar igen om du kört en Tesla.
Svaret är fortfarande nej. Men jag har läst en del tester och Model S får en del kritik för att den har en "amerikansk" chassisättning och okänslig styrning. Bekväm och stadig men inte sportig verkar vara det allmänna omdömet.
Det är ganska stor skillnad på att köra på en kurvig landsväg i runt 100 km/h och att maxa på Nürburgring, bara för att du håller runt 100 km/h och gasar lite upp och ner så kommer effekten inte begränsas. Men om du gör flera fulla accelerationer som 0-100 så kommer den begränsas efter några gånger. Du kanske ska testa vad bilen klarar innan du klagar på det?
Självklart är det så. Men en Model S är stor och tung och det brukar inte vara en bra formel för en smidig och rolig bil. Men kanske Tesla är annorlunda med tanke på hur den är byggd? Borde ju vara låg tyngdpunkt och så. Hur fungerar fyrhjulsdriften? Antar att den är rätt avancerad? Blir det kraftreaktioner i ratten? Släpper den bakänden lite så att man får bakhjulsdriven karaktär eller är den mer neutral?
Nej, ska nog ta och provköra framåt våren när det torkat upp. Ska bli riktigt roligt.
Det är ganska stor skillnad på att köra på en kurvig landsväg i runt 100 km/h och att maxa på Nürburgring, bara för att du håller runt 100 km/h och gasar lite upp och ner så kommer effekten inte begränsas. Men om du gör flera fulla accelerationer som 0-100 så kommer den begränsas efter några gånger. Du kanske ska testa vad bilen klarar innan du klagar på det?
Självklart är det så. Men en Model S är stor och tung och det brukar inte vara en bra formel för en smidig och rolig bil. Men kanske Tesla är annorlunda med tanke på hur den är byggd? Borde ju vara låg tyngdpunkt och så. Hur fungerar fyrhjulsdriften? Antar att den är rätt avancerad? Blir det kraftreaktioner i ratten? Släpper den bakänden lite så att man får bakhjulsdriven karaktär eller är den mer neutral?
Nej, ska nog ta och provköra framåt våren när det torkat upp. Ska bli riktigt roligt.
Tesla styr varje motor försig ner på milisekundnivå och lägger mest kraft på de däcken som har bäst fäste. Tror det var Aftonbladet som jag läste testade Model S med fythjulsdrift på vinterväglag. De skrev att Tesla skröt om hur bra deras fyrhjulsdrift var så de skulle pressa den men lyckades inte få den att tappa fester i kurvorna på vinterväglag. Nu kan jag erkänna att jag inte heller har kört en Tesla någon gån men efter vad jag har läst så ska det vara väldigt svårt att tappa färstet med en fyrhjulsdriven Tesla. Om man ser det som en fördel eller nackdel varierar nog från person till person beroende på vad man är ute efter.
Det är ganska stor skillnad på att köra på en kurvig landsväg i runt 100 km/h och att maxa på Nürburgring, bara för att du håller runt 100 km/h och gasar lite upp och ner så kommer effekten inte begränsas. Men om du gör flera fulla accelerationer som 0-100 så kommer den begränsas efter några gånger. Du kanske ska testa vad bilen klarar innan du klagar på det?
Självklart är det så. Men en Model S är stor och tung och det brukar inte vara en bra formel för en smidig och rolig bil. Men kanske Tesla är annorlunda med tanke på hur den är byggd? Borde ju vara låg tyngdpunkt och så. Hur fungerar fyrhjulsdriften? Antar att den är rätt avancerad? Blir det kraftreaktioner i ratten? Släpper den bakänden lite så att man får bakhjulsdriven karaktär eller är den mer neutral?
Nej, ska nog ta och provköra framåt våren när det torkat upp. Ska bli riktigt roligt.
Provkör på vintern också så får du testa fyrhjulsdriften. Blev rekommenderad av han från tesla att göra det när jag provkörde en S P90DL i somras.
Jag FATTAR att det är en jävla fin känsla. Jag gör verkligen det. Men att kalla en Tesla för en _supersportbil_ enbart på grund av 0-100 siffran är för mycket för mig. Då har man inte förstått någonting.
Det är inte enbart 0-100 siffran som gör den till supersportbil men det är denna som gör att steget från 90D till P100D gör över till supersportbil. Model S 90D är redan grym när det gäller sportegenskaper. Kör själv Model X P90D och med 22"-däcken är det som att köra en radiostyrd bil. Jag märker inte av tyngden i kurvor eller accelerationer. 19" Nokkian R2 i plusgrader var inte alls lika trevligt men de blir bättre i kallare väder.
Har testat att provocera bilen lite på stationsplan utanför mig. Där varken sandas eller saltas det. Har fått baken att svänga ut lite som om det är en bakhjulsdriven bil men greppet kommer tillbaka direkt efter det. Det är lite förrädiskt med blankis eftersom bilen accelererar bra även på detta vilket kanske lurar en att det inte är så halt vilket man dock märker att det är vid inbromsning. Med fossilbilen så släppte greppet när man provocerade den och man kunde från det få en uppfattning hur halt det var. Med elbilen är det mycket svårare.
En supersportbil är för mig och flera definitioner som jag sett en bil som flyttar gränsen för vad som är möjligt med en bil. Tesla Model S ligger helt klart där och ritar om kartan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vore kul att höra vad AP2 klarar nu och vad Teslafolket säger om uppdateringstakt.
Och när de säger att 8.1 ska komma och vilka finesser den har.
Vad Teslafolket (om du menar de som jobbar på Tesla i Sverige) säger om kommande uppdateringar brukar vara irrelevant, då de inte verkar få mer information än vad vi andra får genom att läsa Elons twitter.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Kanske första Model S P100D i Sverige...
Kanske första AP2 som rullar i Sverige, även fast det bör finnas fler som fått leverans av AP2-bilar.
Tyvärr är ju inte AP2 helt komplett ännu, men nu vill jag bara ha bilen... resten kommer ju ändå senare online.
Så, ni som ser en röd Tesla i morgon rullandes från Upplands Väsby mot Västerås - då är det bara jag, och inte tomten.
/elias
Vore kul att höra vad AP2 klarar nu och vad Teslafolket säger om uppdateringstakt.
Och när de säger att 8.1 ska komma och vilka finesser den har.
Ja, det blir väl nästa vänterace nu på att AP2 ska få samma nivå som AP1 har, och sedan segla förbi med massor av nyheter
Jag har den första långresan planerad till midsommar och då hoppas jag att autopiloten inkl den adaptiva farthållaren är aktiverade.
En resa genom Finland upp till Rovaniemi... hoppas SC har lagt på ett kol till midsommar så jag ska klara mig med bara laddning längs vägen med hjälp av SC.
8.1 verkar ändå vara i slutlig test, och då bör den väl komma vilken torsdag som helst...
Kanske första Model S P100D i Sverige...
Kanske första AP2 som rullar i Sverige, även fast det bör finnas fler som fått leverans av AP2-bilar.
Tyvärr är ju inte AP2 helt komplett ännu, men nu vill jag bara ha bilen... resten kommer ju ändå senare online.
Så, ni som ser en röd Tesla i morgon rullandes från Upplands Väsby mot Västerås - då är det bara jag, och inte tomten.
/elias
Jag blir kanske först att ta en bild på din nya bil. Ska förbi SC i morgon bitti
Gört! Hade jag haft möjlighet hade jag hängt på låset från tidigt på morgonen och bara gått omkring och dreglat...
Lär ju kännas skapligt konstigt att köra ut bilen, och direkt åka till närmsta däckverkstad för att kränga av hjulen och snurra bort sommardäcken för att ersätta med vinterdäcken, men sen djävlar... wrooom!
Kanske första Model S P100D i Sverige...
Kanske första AP2 som rullar i Sverige, även fast det bör finnas fler som fått leverans av AP2-bilar.
Tyvärr är ju inte AP2 helt komplett ännu, men nu vill jag bara ha bilen... resten kommer ju ändå senare online.
Så, ni som ser en röd Tesla i morgon rullandes från Upplands Väsby mot Västerås - då är det bara jag, och inte tomten.
/elias
Jag blir kanske först att ta en bild på din nya bil. Ska förbi SC i morgon bitti
Gört! Hade jag haft möjlighet hade jag hängt på låset från tidigt på morgonen och bara gått omkring och dreglat...
Lär ju kännas skapligt konstigt att köra ut bilen, och direkt åka till närmsta däckverkstad för att kränga av hjulen och snurra bort sommardäcken för att ersätta med vinterdäcken, men sen djävlar... wrooom!