Sida 6 av 9

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 07:35
av pegs
Jerker skrev:
Jag sitter och lyssnar på morgonnyheterna. Var är rapporteringen om årets största händelse?? Inte på Ekot, inte på Ekonominyheterna, inte på Vetenskapsradion! Nättidningarna har inget.

Va?

Fattar dom inte? :shock:
Var var dom 2006, när han lade ut part 1?


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 07:36
av MartinG
Jerker skrev:
Ragnarferdinand skrev:
Så det verkar som "vi" har många rätt. Solenergi, Fler modeller. Autonoma bilar 10x säkrare än manuell körning. Plus en vi inte såg komma: tjäna pengar på bilen när man inte använder den!

Tror jag ser mest fram emot den sista. Inte för pengarna utan vad det medför. Färre bilar i städer och därmed snabbare transporter i städerna.

https://www.tesla.com/blog

Skickat från min iPad med Tapatalk
Samtidigt som det är en lockande tanke med att sälja biltid för att då spara in kostnaderna för bilägandet så undrar jag hur många som kommer att göra så. Det kommer ju att kräva ökat underhåll. Och hur vet man att de som hyr bilen inte skitar ner vårdslöst? Slitaget på bilens inredning måste ju öka dramatiskt. Man måste antagligen ha en annan och dyrare försäkring som täcker sådant. Och vill man verkligen lägga sin dyrgrip i händerna på andra, helt främmande människor?

Men jag kanske bara är gammalmodig i mitt tänkande?
Med tanke på hur många som utan betänkligheter hyr ut sitt hem med airbnb så tror jag du har fel där. Jag skulle aldrig hyra ut mitt hem till främmande människor men en bruksbil skulle inte vara så kinkigt. Troligen blir den som hyr rejtad på Uber-vis och det kommer finnas regler och kontrollmekanismer.

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 07:42
av MartinG
pegs skrev:
Jerker skrev:
Jag sitter och lyssnar på morgonnyheterna. Var är rapporteringen om årets största händelse?? Inte på Ekot, inte på Ekonominyheterna, inte på Vetenskapsradion! Nättidningarna har inget.

Va?

Fattar dom inte? :shock:
Var var dom 2006, när han lade ut part 1?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Nå, än så länge är det bara en plan så nyhetsvärdet för allmänheten kanske är begränsat. Men de kommer säkert artiklar under dagen när sommarvikarierna har vaknat. Håkan Matsons artikel kan jag skriva åt honom, jag vet redan vad han ska skriva. Lämplig rubrik: Tesla allt närmare konkursen

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 07:44
av AGCF
Att en lastbil och en buss skall visas upp redan nästa år är snabbt tempo!

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 07:54
av Jerker
AGCF skrev:
Att en lastbil och en buss skall visas upp redan nästa år är snabbt tempo!
...men som jag såg en kommentator skriva, "med Teslamått mätt innebär det att produktionsstarten är minst 4-5 år bort"...

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 07:54
av mans71
Då blir det nog ett husbilschassi som jag hoppades på :D

Lånade en för några veckor sedan och konstaterade då att en autopilot för så breda fordon skulle ju vara toppen! Det krävs mycket koncentration för att hålla 2,4m bred bil rätt i filen, så den hjälpen skulle vara toppen!

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 08:00
av Jerker
mans71 skrev:
Då blir det nog ett husbilschassi som jag hoppades på :D

Lånade en för några veckor sedan och konstaterade då att en autopilot för så breda fordon skulle ju vara toppen! Det krävs mycket koncentration för att hålla 2,4m bred bil rätt i filen, så den hjälpen skulle vara toppen!
Hm... Ja, kanske är det en slags modulbil som kan användas till mycket. Jag tänker på WV:s gamla folkabuss som ju byggdes om till allt möjligt...

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 08:11
av Jerker
AGCF skrev:
Men säg att du hyr ut din bil och på så sätt är din bil gratis för dig själv. Då är det knappast någon dyrgrip längre! Jag tror också att skitgrisarna blockeras från att använda tjänsten.
MartinG skrev:
Med tanke på hur många som utan betänkligheter hyr ut sitt hem med airbnb så tror jag du har fel där. Jag skulle aldrig hyra ut mitt hem till främmande människor men en bruksbil skulle inte vara så kinkigt. Troligen blir den som hyr rejtad på Uber-vis och det kommer finnas regler och kontrollmekanismer.
Jo, jag inser er poäng! Men jag tillhör ju dem som aldrig skulle hyra ut mitt hem, å andra sidan...

Däremot skulle jag kunna tänka mig att när min bil har ett par år på nacken och jag bli sugen på att köpa en ny så behåller jag den gamla och låter den gå som taxi och har då en billig andrabil i familjen.

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 08:21
av Johnny_B
Attans. Jag som hoppades på en liten integration för den breda massan i Spacex redan denna 10-års period.

Aja. Det kommer säkert en ny masterplan om 10 år och den som lever får se.

Jag skulle BTW låta min Model S gå som "taxi" redan idag om möjligheten fanns. Det skulle förmodligen betyda att jag skulle slippa köra själv med nämligen. :D

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 08:57
av akeller
Jag skulle nog också ha svårt att låna ut min bil. Inte bara pga den inre åverkan man kan råka ut för utan även yttre skador som kan vara svåra att bevisa hur de uppkom. Men så ser jag ju alltid framför mig att det finns ligister bakom varje hörn som vill repa eller slå sönder min bil med påkar. :?

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 09:00
av Herr X
dstr skrev:
Herr X skrev:
dstr skrev:
Fokus borde läggas på att börja leverera det dom sålt, som tex autopiloten (i den form den visades upp för snart 2 år sedan), självstängande laddluckan samt summon the car, som den beskrevs för snart två år sedan som då bara skulle vara "månader" bort.
Min autopilot fungerar på samma sätt som den som presenterades när autopiloten introducerades hösten 2014.
Så den anpassar farten efter skyltarna den läser?
Ja. När den den läser en skylt så kommer det upp en liten ruta i displayen där det står "Autopilot restricted to XX" och bilen sänker automatiskt farten till skylthastigheten. När hastighetssänkningen är över så blåser den på igen.
Prova att uppdatera mjukvaran om du saknar denna funktion.

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 09:05
av Herr X
akeller skrev:
Jag skulle nog också ha svårt att låna ut min bil. Inte bara pga den inre åverkan man kan råka ut för utan även yttre skador som kan vara svåra att bevisa hur de uppkom. Men så ser jag ju alltid framför mig att det finns ligister bakom varje hörn som vill repa eller slå sönder min bil med påkar. :?
Undrar om man manuellt kommer kunna kunna ta kontroll över sin bil när den fungerar som taxi?
Idealiskt för rånare och våldtäktsmän att montera en kamera i bilen och skicka potentiella offer till en ödslig plats.
Om det inte är möjligt att själv kontrollera sin bil så är det bara att se hjälplöst på när någon kapar ett Tesla-konto och bokar en taxikörning till andra sidan USA, eller använder din bil som rullande självmordsbomb.
Tesla kommer få många spännande utmaningar att tampas med framöver!

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 09:09
av dstr
akeller skrev:
Ursäkta en oskuld, men varför är det så viktigt med självstängande laddlucka? Ni står ju ändå där och drar ur kontakten?

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Just laddluckan har blivit en rolig detalj att klanka på, eftersom dom inte kan lösa det med en mjukvaruuppdatering (även om vi under en tid lovades det från Tesla). Den sammanfattar liksom nedanstående punkterna.

Upprinnelsen är att Tesla visade upp en bil med Autopilot, som anpassade farten efter skyltarna. Summon med synk mot kalender skulle bara vara månader bort. Likaså åka bort och parkera sig själv. Vi var många som nappade på det.

När jag fick leverans av min bil så saknades:

Summon
Adaptiv farthållare
Parkeringsassistans
Autopilot
Självstängande laddlucka (ALLA D-modeller skulle få det)
Prestandan (skulle matcha Mclaren F1, men när det synades så kom Tesla med efterkonstruktionen att just p85d mättes med rullande start...). 701hk skulle bilen ha... vad påstår dom nu? 460?

Det tog månader innan vi ens fick adaptiva farthållaren. Hela tiden med löften om att det kommer i nästa uppdatering.

I höst har det gått två år...

Vi är en bunt som fortfarande väntar på slutleverans av det som lovats - och som vi betalat för. Tesla lurade på oss grisen i säcken. Bedrägeri blir väl rubriceringen?

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 09:11
av dstr
Herr X skrev:
dstr skrev:
Herr X skrev:
dstr skrev:
Fokus borde läggas på att börja leverera det dom sålt, som tex autopiloten (i den form den visades upp för snart 2 år sedan), självstängande laddluckan samt summon the car, som den beskrevs för snart två år sedan som då bara skulle vara "månader" bort.
Min autopilot fungerar på samma sätt som den som presenterades när autopiloten introducerades hösten 2014.
Så den anpassar farten efter skyltarna den läser?
Ja. När den den läser en skylt så kommer det upp en liten ruta i displayen där det står "Autopilot restricted to XX" och bilen sänker automatiskt farten till skylthastigheten. När hastighetssänkningen är över så blåser den på igen.
Prova att uppdatera mjukvaran om du saknar denna funktion.
Det är en helt annan funktion.

Bad troll, no cookie

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 09:24
av Svenssons
Mrk skrev:
Det är inte på bilen solcellstaken kommer sitta.

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 09:31
av Svenssons
dstr skrev:
akeller skrev:
Ursäkta en oskuld, men varför är det så viktigt med självstängande laddlucka? Ni står ju ändå där och drar ur kontakten?

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Just laddluckan har blivit en rolig detalj att klanka på, eftersom dom inte kan lösa det med en mjukvaruuppdatering (även om vi under en tid lovades det från Tesla). Den sammanfattar liksom nedanstående punkterna.

Upprinnelsen är att Tesla visade upp en bil med Autopilot, som anpassade farten efter skyltarna. Summon med synk mot kalender skulle bara vara månader bort. Likaså åka bort och parkera sig själv. Vi var många som nappade på det.

När jag fick leverans av min bil så saknades:

Summon
Adaptiv farthållare
Parkeringsassistans
Autopilot
Självstängande laddlucka (ALLA D-modeller skulle få det)
Prestandan (skulle matcha Mclaren F1, men när det synades så kom Tesla med efterkonstruktionen att just p85d mättes med rullande start...). 701hk skulle bilen ha... vad påstår dom nu? 460?

Det tog månader innan vi ens fick adaptiva farthållaren. Hela tiden med löften om att det kommer i nästa uppdatering.

I höst har det gått två år...

Vi är en bunt som fortfarande väntar på slutleverans av det som lovats - och som vi betalat för. Tesla lurade på oss grisen i säcken. Bedrägeri blir väl rubriceringen?
Är det så att du har lovat någon att din bil har dessa saker? Jag har kommenterat de flesta om inte alla dessa saker och kommer inte gå närmare in på dessa nu. Dina poster känns tyvärr bara mer och mer gnälliga på vad jag tycker verkar vara missförstånd och kommunikationsbrister, inte faktabaserade.

Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 09:34
av e5m1r
Laddluckan är kombination av dåliga översättningar samt att vissa instruktions videos är gjorda på USA bilar
Det kan även vara så att de interna utbildningar av personal är / var de samma som i USA och fel information förmedlades även i butikerna

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 09:35
av TiborBlomhall
Aaanyway, back to the topic:

Kan Teslas buss kanske komma likna den här?
Bild

http://teslaclubsweden.se/ligier-ez10/

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 09:36
av TiborBlomhall
Och om solpanelerna har jag en craaaazy idé... men vad det är får ni läsa på nyhetssidan i morgon :mrgreen:

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 09:40
av Surfaren
akeller skrev:
Men så ser jag ju alltid framför mig att det finns ligister bakom varje hörn som vill repa eller slå sönder min bil med påkar. :?
Eller med järnrör, för utlandsreggade Teslor? ;)

Är jag ensam som tänker en förlängd Model X (med vanliga dörrar) med typ 12 säten, som deras framtida buss?

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 09:53
av Feddan
Nu är den ute:
http://tesla.com/blog/master-plan-part-deux

So, in short, Master Plan, Part Deux is:

Create stunning solar roofs with seamlessly integrated battery storage
Expand the electric vehicle product line to address all major segments
Develop a self-driving capability that is 10X safer than manual via massive fleet learning
Enable your car to make money for you when you aren't using it

Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 09:55
av e5m1r
För en gångs skull så jobbar även andra på självkörande bussar
http://mashable.com/2016/07/18/mercedes ... __e4R.eqqJ

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 09:57
av 12man
Surfaren skrev:
Är jag ensam som tänker en förlängd Model X (med vanliga dörrar) med typ 12 säten, som deras framtida buss?
elon skrev vw combi bus, folkabussen

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 09:59
av Feddan
Intressanta nyheter:

"With the Model 3, a future compact SUV and a new kind of pickup truck, we plan to address most of the consumer market."

"In addition to consumer vehicles, there are two other types of electric vehicle needed: heavy-duty trucks and high passenger-density urban transport. Both are in the early stages of development at Tesla and should be ready for unveiling next year. We believe the Tesla Semi will deliver a substantial reduction in the cost of cargo transport, while increasing safety and making it really fun to operate."

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 10:02
av vigge50
Blir riktigt spännande att följa Tesla de kommande åren, att både buss och lastbil ska visas upp nästa år låter riktigt spännande :D