Sida 6 av 9
Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 28 jun 2016 07:29
av Surfaren
ivveh skrev:Hur funkar dealet om man skulle köra mer än angiven sträcka, mindre restvärde bara antar jag?
Detta togs upp lite tidigare i tråden:
danni skrev:Övermil är 16 kr / mil så även om man skulle gå över där gör det inte så mycket.
Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 28 jun 2016 07:32
av ivveh
Surfaren skrev:ivveh skrev:Hur funkar dealet om man skulle köra mer än angiven sträcka, mindre restvärde bara antar jag?
Detta togs upp lite tidigare i tråden:
danni skrev:Övermil är 16 kr / mil så även om man skulle gå över där gör det inte så mycket.
Tackar! Missade detta

Inte så farligt då.
Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 28 jun 2016 14:19
av themax
Zoidberg skrev:Efter du lagt beställningen kan du ändra/avsluta beställningen i två veckor. Så man har ytterligare lite tid att fundera även efter torsdag.

Jo, det underlättar ju onekligen. Genomförde en provkörning idag. Kört har jag ju gjort tidigare, nu var det en koll på att Tesla faktiskt går att köra in i garaget. 2-3 cm tillgodo på vardera sida om speglarna var lite svettigt när man rattar en bil för dryga miljonen, men med skarpa ögon från Fredrik på MoS gick det vägen... Läge att praktisera Summon på riktigt ifall det blir beställning. Och två veckor är ju i alla fall lite mer tid att fundera på än tre dagar ...
Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 28 jun 2016 14:41
av Surfaren
themax skrev:Kört har jag ju gjort tidigare, nu var det en koll på att Tesla faktiskt går att köra in i garaget. 2-3 cm tillgodo på vardera sida om speglarna var lite svettigt när man rattar en bil för dryga miljonen, men med skarpa ögon från Fredrik på MoS gick det vägen... Läge att praktisera Summon på riktigt ifall det blir beställning. Och två veckor är ju i alla fall lite mer tid att fundera på än tre dagar ...
Ett alternativ kan ju vara att trycka på den lilla knappen i förardörren som fäller in/ut sidospeglarna. Men det gäller ju att man kommer ihåg det då också förstås.
Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 28 jun 2016 15:35
av themax
Surfaren skrev:
Ett alternativ kan ju vara att trycka på den lilla knappen i förardörren som fäller in/ut sidospeglarna. Men det gäller ju att man kommer ihåg det då också förstås.
Det gjorde jag på vägen in, och testade med utfällda speglar på vägen ut. Infällda speglar ger onekligen bättre utrymme, men sämre överblick ...
Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 28 jun 2016 20:03
av danni
Det har inkommit lite info från Tesla om laddning av nya 60/60D:
Tesla Motors skrev:WILL CUSTOMERS WHO PURCHASE A 60 KWH BATTERY EXPERIENCE BETTER LONGEVITY IN THEIR BATTERY, EVEN IF THEY CHARGE TO 100% CAPACITY ON A DAILY BASIS, SINCE THERE IS AN ADDITIONAL 15KWH BUFFER THAT IS NOT BEING USED?
New 60 kWh Model S customers will benefit from our 8 year unlimited mile battery warranty, and longevity should be of little concern. In general, battery longevity depends on a variety of factors. For daily driving, we recommend charging up to 85% of total capacity on a 60 kWh Model S. The full range can of course be utilized for longer trips or when needed.
As for the Supercharging question, it is true that the new 60 is much faster at the Supercharger than the old 60. The new 60 will charge to 100% about as fast as the 75 charges to 80%.
Med andra ord låter det som om de lagt det tomma utrymmet i batteriet på toppen, så att säga, dvs att batteriet inte laddas helt fullt. Det är såklart det rimliga att göra, för batteriets hållbarhet och för snabbare snabbladdning. Sen skriver de dock att de trots detta rekommenderar att man bara laddar till 85% till vardags vilket är lite märkligt. Som ägare vet man ju med sig att det är okay att ladda mer än så, men risken är ju att bilen börjar visa varningsrutor om man trip-laddar varje dag.
Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 28 jun 2016 21:49
av eric
danni skrev:Det har inkommit lite info från Tesla om laddning av nya 60/60D:
Tesla Motors skrev:WILL CUSTOMERS WHO PURCHASE A 60 KWH BATTERY EXPERIENCE BETTER LONGEVITY IN THEIR BATTERY, EVEN IF THEY CHARGE TO 100% CAPACITY ON A DAILY BASIS, SINCE THERE IS AN ADDITIONAL 15KWH BUFFER THAT IS NOT BEING USED?
New 60 kWh Model S customers will benefit from our 8 year unlimited mile battery warranty, and longevity should be of little concern. In general, battery longevity depends on a variety of factors. For daily driving, we recommend charging up to 85% of total capacity on a 60 kWh Model S. The full range can of course be utilized for longer trips or when needed.
As for the Supercharging question, it is true that the new 60 is much faster at the Supercharger than the old 60. The new 60 will charge to 100% about as fast as the 75 charges to 80%.
Med andra ord låter det som om de lagt det tomma utrymmet i batteriet på toppen, så att säga, dvs att batteriet inte laddas helt fullt. Det är såklart det rimliga att göra, för batteriets hållbarhet och för snabbare snabbladdning. Sen skriver de dock att de trots detta rekommenderar att man bara laddar till 85% till vardags vilket är lite märkligt. Som ägare vet man ju med sig att det är okay att ladda mer än så, men risken är ju att bilen börjar visa varningsrutor om man trip-laddar varje dag.
Jag fick också denna info idag från Tesla, låter riktigt bra! Men jag håller med om att det är lite märkligt att bara rekommendera att ladda 85% när man egentligen har ett 75kWh batteri. Tål kanske att undersökas lite mer.
Nu ska jag sätta mig och beställa!
Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 28 jun 2016 22:03
av danni
Woohooooo! Fler Teslor åt folket!
Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 28 jun 2016 22:09
av eric
Men vad är detta för spex... varför kan jag inte välja annan leveranstid om jag använder referral kod?

Jag måste ju ha leverans i januari pga nuvarande leasingbil. Utan referral-kod går det fint att välja. Måste vara nån bugg på hemsidan.
Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 28 jun 2016 22:19
av danni
eric skrev:Men vad är detta för spex... varför kan jag inte välja annan leveranstid om jag använder referral kod?

Jag måste ju ha leverans i januari pga nuvarande leasingbil. Utan referral-kod går det fint att välja. Måste vara nån bugg på hemsidan.
Det var ju jättemärkligt. Hör med Tesla om de kan hjälpa dig att lägga en order manuellt.
Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 28 jun 2016 22:27
av eric
Japp, har sparat konfigurationen i alla fall och ringer dom imorgon.
Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 29 jun 2016 08:01
av Surfaren
Du får hojta till när du kommit ifatt Arachnid-fälgarna Danni, så kanske vi andra kan få några klick på våra rabattlänkar efter det.

Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 29 jun 2016 09:06
av danni
Surfaren skrev:Du får hojta till när du kommit ifatt Arachnid-fälgarna Danni, så kanske vi andra kan få några klick på våra rabattlänkar efter det.

Haha, will do

Jag har legat stilla på tre referrals hur länge som helst nu, så vi får väl se om jag ens når dit...
Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 29 jun 2016 09:32
av 18650
danni skrev:Det har inkommit lite info från Tesla om laddning av nya 60/60D:
Tesla Motors skrev:WILL CUSTOMERS WHO PURCHASE A 60 KWH BATTERY EXPERIENCE BETTER LONGEVITY IN THEIR BATTERY, EVEN IF THEY CHARGE TO 100% CAPACITY ON A DAILY BASIS, SINCE THERE IS AN ADDITIONAL 15KWH BUFFER THAT IS NOT BEING USED?
New 60 kWh Model S customers will benefit from our 8 year unlimited mile battery warranty, and longevity should be of little concern. In general, battery longevity depends on a variety of factors. For daily driving, we recommend charging up to 85% of total capacity on a 60 kWh Model S. The full range can of course be utilized for longer trips or when needed.
As for the Supercharging question, it is true that the new 60 is much faster at the Supercharger than the old 60. The new 60 will charge to 100% about as fast as the 75 charges to 80%.
Med andra ord låter det som om de lagt det tomma utrymmet i batteriet på toppen, så att säga, dvs att batteriet inte laddas helt fullt. Det är såklart det rimliga att göra, för batteriets hållbarhet och för snabbare snabbladdning. Sen skriver de dock att de trots detta rekommenderar att man bara laddar till 85% till vardags vilket är lite märkligt. Som ägare vet man ju med sig att det är okay att ladda mer än så, men risken är ju att bilen börjar visa varningsrutor om man trip-laddar varje dag.
Är det bara kontorsnissar som köper Tesla äger ingen en Fluke? En 60 som man alltid kan ladda full utan att den är full räknat i SOC är ju toppen. Men det bygger på att någon mäter så vi vet. Många andra bilar har interface via OBD2 som kan visa denna typ av data, Tesla saknar mig veterligen OBD2. Dock finns väl CAN, men ingen som kopplat in sig för att kunna se lite data? Säger inte Supercharger spänning när den laddar?
Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 29 jun 2016 09:46
av gellerstam
18650 skrev:danni skrev:Det har inkommit lite info från Tesla om laddning av nya 60/60D:
Tesla Motors skrev:WILL CUSTOMERS WHO PURCHASE A 60 KWH BATTERY EXPERIENCE BETTER LONGEVITY IN THEIR BATTERY, EVEN IF THEY CHARGE TO 100% CAPACITY ON A DAILY BASIS, SINCE THERE IS AN ADDITIONAL 15KWH BUFFER THAT IS NOT BEING USED?
New 60 kWh Model S customers will benefit from our 8 year unlimited mile battery warranty, and longevity should be of little concern. In general, battery longevity depends on a variety of factors. For daily driving, we recommend charging up to 85% of total capacity on a 60 kWh Model S. The full range can of course be utilized for longer trips or when needed.
As for the Supercharging question, it is true that the new 60 is much faster at the Supercharger than the old 60. The new 60 will charge to 100% about as fast as the 75 charges to 80%.
Med andra ord låter det som om de lagt det tomma utrymmet i batteriet på toppen, så att säga, dvs att batteriet inte laddas helt fullt. Det är såklart det rimliga att göra, för batteriets hållbarhet och för snabbare snabbladdning. Sen skriver de dock att de trots detta rekommenderar att man bara laddar till 85% till vardags vilket är lite märkligt. Som ägare vet man ju med sig att det är okay att ladda mer än så, men risken är ju att bilen börjar visa varningsrutor om man trip-laddar varje dag.
Är det bara kontorsnissar som köper Tesla äger ingen en Fluke? En 60 som man alltid kan ladda full utan att den är full räknat i SOC är ju toppen. Men det bygger på att någon mäter så vi vet. Många andra bilar har interface via OBD2 som kan visa denna typ av data, Tesla saknar mig veterligen OBD2. Dock finns väl CAN, men ingen som kopplat in sig för att kunna se lite data? Säger inte Supercharger spänning när den laddar?
Det kanske inte är så många som fått sina nya MS60 ännu ...

Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 29 jun 2016 10:25
av 18650
gellerstam skrev:18650 skrev:danni skrev:Det har inkommit lite info från Tesla om laddning av nya 60/60D:
Tesla Motors skrev:WILL CUSTOMERS WHO PURCHASE A 60 KWH BATTERY EXPERIENCE BETTER LONGEVITY IN THEIR BATTERY, EVEN IF THEY CHARGE TO 100% CAPACITY ON A DAILY BASIS, SINCE THERE IS AN ADDITIONAL 15KWH BUFFER THAT IS NOT BEING USED?
New 60 kWh Model S customers will benefit from our 8 year unlimited mile battery warranty, and longevity should be of little concern. In general, battery longevity depends on a variety of factors. For daily driving, we recommend charging up to 85% of total capacity on a 60 kWh Model S. The full range can of course be utilized for longer trips or when needed.
As for the Supercharging question, it is true that the new 60 is much faster at the Supercharger than the old 60. The new 60 will charge to 100% about as fast as the 75 charges to 80%.
Med andra ord låter det som om de lagt det tomma utrymmet i batteriet på toppen, så att säga, dvs att batteriet inte laddas helt fullt. Det är såklart det rimliga att göra, för batteriets hållbarhet och för snabbare snabbladdning. Sen skriver de dock att de trots detta rekommenderar att man bara laddar till 85% till vardags vilket är lite märkligt. Som ägare vet man ju med sig att det är okay att ladda mer än så, men risken är ju att bilen börjar visa varningsrutor om man trip-laddar varje dag.
Är det bara kontorsnissar som köper Tesla äger ingen en Fluke? En 60 som man alltid kan ladda full utan att den är full räknat i SOC är ju toppen. Men det bygger på att någon mäter så vi vet. Många andra bilar har interface via OBD2 som kan visa denna typ av data, Tesla saknar mig veterligen OBD2. Dock finns väl CAN, men ingen som kopplat in sig för att kunna se lite data? Säger inte Supercharger spänning när den laddar?
Det kanske inte är så många som fått sina nya MS60 ännu ...

Det är ju bara onsdag ...
Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 29 jun 2016 10:36
av eric
18650 skrev:danni skrev:Det har inkommit lite info från Tesla om laddning av nya 60/60D:
Tesla Motors skrev:WILL CUSTOMERS WHO PURCHASE A 60 KWH BATTERY EXPERIENCE BETTER LONGEVITY IN THEIR BATTERY, EVEN IF THEY CHARGE TO 100% CAPACITY ON A DAILY BASIS, SINCE THERE IS AN ADDITIONAL 15KWH BUFFER THAT IS NOT BEING USED?
New 60 kWh Model S customers will benefit from our 8 year unlimited mile battery warranty, and longevity should be of little concern. In general, battery longevity depends on a variety of factors. For daily driving, we recommend charging up to 85% of total capacity on a 60 kWh Model S. The full range can of course be utilized for longer trips or when needed.
As for the Supercharging question, it is true that the new 60 is much faster at the Supercharger than the old 60. The new 60 will charge to 100% about as fast as the 75 charges to 80%.
Med andra ord låter det som om de lagt det tomma utrymmet i batteriet på toppen, så att säga, dvs att batteriet inte laddas helt fullt. Det är såklart det rimliga att göra, för batteriets hållbarhet och för snabbare snabbladdning. Sen skriver de dock att de trots detta rekommenderar att man bara laddar till 85% till vardags vilket är lite märkligt. Som ägare vet man ju med sig att det är okay att ladda mer än så, men risken är ju att bilen börjar visa varningsrutor om man trip-laddar varje dag.
Är det bara kontorsnissar som köper Tesla äger ingen en Fluke? En 60 som man alltid kan ladda full utan att den är full räknat i SOC är ju toppen. Men det bygger på att någon mäter så vi vet. Många andra bilar har interface via OBD2 som kan visa denna typ av data, Tesla saknar mig veterligen OBD2. Dock finns väl CAN, men ingen som kopplat in sig för att kunna se lite data? Säger inte Supercharger spänning när den laddar?
Jag har en Fluke på mitt skrivbord! Även en OBD2 faktiskt.

Men, jag har ju ingen Tesla än att mäta på. Sen ska det man mäter tolkas rätt också. CAN brukar mig veterligen vara knöligt att komma åt på bilar och det är nog svårt att veta vad man ser där utan en CAN-databas. Gillar dock tanken på lite reverse engineering.
Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 29 jun 2016 10:46
av gellerstam
18650 skrev:danni skrev:Det har inkommit lite info från Tesla om laddning av nya 60/60D:
Tesla Motors skrev:WILL CUSTOMERS WHO PURCHASE A 60 KWH BATTERY EXPERIENCE BETTER LONGEVITY IN THEIR BATTERY, EVEN IF THEY CHARGE TO 100% CAPACITY ON A DAILY BASIS, SINCE THERE IS AN ADDITIONAL 15KWH BUFFER THAT IS NOT BEING USED?
New 60 kWh Model S customers will benefit from our 8 year unlimited mile battery warranty, and longevity should be of little concern. In general, battery longevity depends on a variety of factors. For daily driving, we recommend charging up to 85% of total capacity on a 60 kWh Model S. The full range can of course be utilized for longer trips or when needed.
As for the Supercharging question, it is true that the new 60 is much faster at the Supercharger than the old 60. The new 60 will charge to 100% about as fast as the 75 charges to 80%.
Med andra ord låter det som om de lagt det tomma utrymmet i batteriet på toppen, så att säga, dvs att batteriet inte laddas helt fullt. Det är såklart det rimliga att göra, för batteriets hållbarhet och för snabbare snabbladdning. Sen skriver de dock att de trots detta rekommenderar att man bara laddar till 85% till vardags vilket är lite märkligt. Som ägare vet man ju med sig att det är okay att ladda mer än så, men risken är ju att bilen börjar visa varningsrutor om man trip-laddar varje dag.
Är det bara kontorsnissar som köper Tesla äger ingen en Fluke? En 60 som man alltid kan ladda full utan att den är full räknat i SOC är ju toppen. Men det bygger på att någon mäter så vi vet. Många andra bilar har interface via OBD2 som kan visa denna typ av data, Tesla saknar mig veterligen OBD2. Dock finns väl CAN, men ingen som kopplat in sig för att kunna se lite data? Säger inte Supercharger spänning när den laddar?
OBD-II
Läs mer här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... tor.21972/
Finns och sitter ovanför fotstödet.
Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 29 jun 2016 12:19
av 18650
gellerstam skrev:18650 skrev:danni skrev:Det har inkommit lite info från Tesla om laddning av nya 60/60D:
Tesla Motors skrev:WILL CUSTOMERS WHO PURCHASE A 60 KWH BATTERY EXPERIENCE BETTER LONGEVITY IN THEIR BATTERY, EVEN IF THEY CHARGE TO 100% CAPACITY ON A DAILY BASIS, SINCE THERE IS AN ADDITIONAL 15KWH BUFFER THAT IS NOT BEING USED?
New 60 kWh Model S customers will benefit from our 8 year unlimited mile battery warranty, and longevity should be of little concern. In general, battery longevity depends on a variety of factors. For daily driving, we recommend charging up to 85% of total capacity on a 60 kWh Model S. The full range can of course be utilized for longer trips or when needed.
As for the Supercharging question, it is true that the new 60 is much faster at the Supercharger than the old 60. The new 60 will charge to 100% about as fast as the 75 charges to 80%.
Med andra ord låter det som om de lagt det tomma utrymmet i batteriet på toppen, så att säga, dvs att batteriet inte laddas helt fullt. Det är såklart det rimliga att göra, för batteriets hållbarhet och för snabbare snabbladdning. Sen skriver de dock att de trots detta rekommenderar att man bara laddar till 85% till vardags vilket är lite märkligt. Som ägare vet man ju med sig att det är okay att ladda mer än så, men risken är ju att bilen börjar visa varningsrutor om man trip-laddar varje dag.
Är det bara kontorsnissar som köper Tesla äger ingen en Fluke? En 60 som man alltid kan ladda full utan att den är full räknat i SOC är ju toppen. Men det bygger på att någon mäter så vi vet. Många andra bilar har interface via OBD2 som kan visa denna typ av data, Tesla saknar mig veterligen OBD2. Dock finns väl CAN, men ingen som kopplat in sig för att kunna se lite data? Säger inte Supercharger spänning när den laddar?
ODB-II
Läs mer här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... tor.21972/
Finns och sitter ovanför fotstödet.
Min läsförståelse är ju dokumenterat dålig, men jag står fast vid att den inte har OBD2

Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 29 jun 2016 12:32
av Gustafsson
Det finns några på det norska forumet som analyserAt can-data. De har bl.a kommit fram till att 70D egentligen är 74D

/70?D
Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 29 jun 2016 12:43
av gellerstam
18650 skrev:gellerstam skrev:18650 skrev:danni skrev:Det har inkommit lite info från Tesla om laddning av nya 60/60D:
Tesla Motors skrev:WILL CUSTOMERS WHO PURCHASE A 60 KWH BATTERY EXPERIENCE BETTER LONGEVITY IN THEIR BATTERY, EVEN IF THEY CHARGE TO 100% CAPACITY ON A DAILY BASIS, SINCE THERE IS AN ADDITIONAL 15KWH BUFFER THAT IS NOT BEING USED?
New 60 kWh Model S customers will benefit from our 8 year unlimited mile battery warranty, and longevity should be of little concern. In general, battery longevity depends on a variety of factors. For daily driving, we recommend charging up to 85% of total capacity on a 60 kWh Model S. The full range can of course be utilized for longer trips or when needed.
As for the Supercharging question, it is true that the new 60 is much faster at the Supercharger than the old 60. The new 60 will charge to 100% about as fast as the 75 charges to 80%.
Med andra ord låter det som om de lagt det tomma utrymmet i batteriet på toppen, så att säga, dvs att batteriet inte laddas helt fullt. Det är såklart det rimliga att göra, för batteriets hållbarhet och för snabbare snabbladdning. Sen skriver de dock att de trots detta rekommenderar att man bara laddar till 85% till vardags vilket är lite märkligt. Som ägare vet man ju med sig att det är okay att ladda mer än så, men risken är ju att bilen börjar visa varningsrutor om man trip-laddar varje dag.
Är det bara kontorsnissar som köper Tesla äger ingen en Fluke? En 60 som man alltid kan ladda full utan att den är full räknat i SOC är ju toppen. Men det bygger på att någon mäter så vi vet. Många andra bilar har interface via OBD2 som kan visa denna typ av data, Tesla saknar mig veterligen OBD2. Dock finns väl CAN, men ingen som kopplat in sig för att kunna se lite data? Säger inte Supercharger spänning när den laddar?
ODB-II
Läs mer här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... tor.21972/
Finns och sitter ovanför fotstödet.
Min läsförståelse är ju dokumenterat dålig, men jag står fast vid att den inte har OBD2

Hade lite otur när jag skrev...

Menar naturligtvis OBD-II.
Står rätt tidigt i tråden att inte alla bilar har porten! Så om din inte har så betyder inte det att alla inte har. Tesla har en förmåga att justera bilarna löpande, på gott och ont.
Står även att den inte ger några data.

Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 29 jun 2016 17:26
av HelectriC
Gustafsson skrev:Det finns några på det norska forumet som analyserAt can-data. De har bl.a kommit fram till att 70D egentligen är 74D

/70?D
Vad är då skillnaden mot en 75a? Eller är en 75a egentligen en 79a? Är då skillnaden mot en 85 bara marginal?
Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 29 jun 2016 18:23
av 18650
gellerstam skrev:
Står även att den inte ger några data.

Ja precis. Dem har inte OBD2, inte ens de som råkar ha kontakten.
Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 29 jun 2016 18:23
av Gustafsson
HelectriC skrev:Gustafsson skrev:Det finns några på det norska forumet som analyserAt can-data. De har bl.a kommit fram till att 70D egentligen är 74D

/70?D
Vad är då skillnaden mot en 75a? Eller är en 75a egentligen en 79a? Är då skillnaden mot en 85 bara marginal?
Det har ju länge diskuterats hur stort 70 batteriet egentligen är, och jag ser inte saken som klarlagd ännu. Jag kan inte bedöma hur tillförlitliga de norska mätningarna är. 75:an verkar ändå ha bättre räckvidd så det är säkert en tydlig skillnad i batterikapacitet mellan 70 o 75.
Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 29 jun 2016 18:35
av Vidio
Gustafsson skrev:HelectriC skrev:Gustafsson skrev:Det finns några på det norska forumet som analyserAt can-data. De har bl.a kommit fram till att 70D egentligen är 74D

/70?D
Vad är då skillnaden mot en 75a? Eller är en 75a egentligen en 79a? Är då skillnaden mot en 85 bara marginal?
Det har ju länge diskuterats hur stort 70 batteriet egentligen är, och jag ser inte saken som klarlagd ännu. Jag kan inte bedöma hur tillförlitliga de norska mätningarna är. 75:an verkar ändå ha bättre räckvidd så det är säkert en tydlig skillnad i batterikapacitet mellan 70 o 75.
Sen är det viktigt att inte blanda ihop alla modeller nu heller.
70 som såldes för några veckor sedan är inte samma 70 som såldes för lite längre sedan. Den senaste 70 som såldes gick ju att mjukvaruuppgradera till en 75:a, alltså var det samma batteri i 70 som 75.
Innan dess gick det inte att uppgradera 70.
Så beroende på när man köpte sin 70 så är det olika sorters batteri, sol jag förstått det.
Nu går väl inte ens 70 att köpa längre...