Taxi blockerar superchargers
Moderator: Redaktion
Re: Taxi blockerar superchargers
Inte så fullt vid 6.10

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Så det är ung som vilken parkering som helst. vid rusningstid (ex lunch middag) så är det många som vill ställa sig på platsen, eftersom de ändå tänkt äta (och fördriva tiden)
Om man vill ladda ostört skall man alltså komma under lågsäsong (mellan mat och rasttiderna dvs).
Om man vill ladda ostört skall man alltså komma under lågsäsong (mellan mat och rasttiderna dvs).
Idag vardag där på lunchen för att fylla på inför en studentkörning och då vart det fullt och en guling fick vänta en stund. Taxi själva borde ju snart kontakta Tesla och försöka få till en lösning då det är deras arbetstid som går åt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag är i Amsterdam nu för jobb... Åkte med Über-chaffis som sa att Teslataxis här har lite problem nu. Dom får tydligen bara använda SC 3ggr/vecka...
Nån som hört nått liknande?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det var intressant, något som man kan verifiera från offentligt håll? Är det någon punkt i avtalet som man stödjer sig på? Risken är att detta annars kan hända för alla förare.joel80 skrev:Jag är i Amsterdam nu för jobb... Åkte med Über-chaffis som sa att Teslataxis här har lite problem nu. Dom får tydligen bara använda SC 3ggr/vecka...
Har inte schiphol sin egen fastcharger för taxi? Eller är det andra SUC dom använder också kanske?joel80 skrev:Jag är i Amsterdam nu för jobb... Åkte med Über-chaffis som sa att Teslataxis här har lite problem nu. Dom får tydligen bara använda SC 3ggr/vecka...
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag vet som sagt inte alls hur mycket BS snubben snackade.. Men han sa att förarna som kör ofta är arga på varandra vid byten då det nu tar längre tid att ladda bilen och ingen vill göra det under sin tid.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Sånt borde man tänkt på innan man köpte bilen och räknade med att kunna ladda på SuC "jämt", för det får dom inga garantier på att det går (och inte vi andra heller), samma med Taxi i Sthlm dom kan ju inte räkna med att det "alltid" går att stå där och ladda lixom...joel80 skrev:Jag vet som sagt inte alls hur mycket BS snubben snackade.. Men han sa att förarna som kör ofta är arga på varandra vid byten då det nu tar längre tid att ladda bilen och ingen vill göra det under sin tid.
Som tidigare sagts flera gånger, detta borde väl reglera sig självt när det börjar bli ett problem för Taxi-bilarna och dom måste se över ett
annat sätt att ladda sina bilar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Vet nån mer detaljerat vad som hänt i Amsterdam? Hur har det löst sig.Vilka har gjort vad/hur? Frivilligt eller ofrivilligt.
Jag är övertygad att situationen INTE kommer lösas av sig själv utan det måste ske ett ingripande.
Jag är övertygad att situationen INTE kommer lösas av sig själv utan det måste ske ett ingripande.
Jag är övertygat att det kommer att lösa sig själv. Taxi-bilar kommer garanterat inte vilja stå och köa längre tid vid Superchargers när de istället hade kunnat vara ute och tjäna pengar. De kommer tvingas hitta lösning på att planera sitt laddande på annat sätt än att vara beroende av en Supercharger-station. Påtryckning och dialog skulle visserligen kunna lösa det snabbare men det kommer att lösas.Mickep skrev:Vet nån mer detaljerat vad som hänt i Amsterdam? Hur har det löst sig.Vilka har gjort vad/hur? Frivilligt eller ofrivilligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ja, Sverigetaxi löser det genom att ha några bilar som köar vid vätgasmacken på Arlanda istället.
http://www.mynewsdesk.com/se/hyundai/pr ... on-1426691
Om jag ska vara allvarlig så är väl risken att om superchargern behövs för att kalkylen ska gå ihop att de väljer fossilbilar istället. Men det borde inte vara för dyrt att bygga några strategiska laddstolpar också.
Om jag ska vara allvarlig så är väl risken att om superchargern behövs för att kalkylen ska gå ihop att de väljer fossilbilar istället. Men det borde inte vara för dyrt att bygga några strategiska laddstolpar också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Om taxibilar ska satsa på vätgas så kommer det i kön till vätgasstationen stå en tankbil som var tionde bil i kön. De vätgasstationer som finns klarar inte av att tanka mer än 10 fulla tankar för bränslecellsbilar. Detta om något borde visa hur idiotiskt det är med vätgas till personbilar.bylund skrev:Ja, Sverigetaxi löser det genom att ha några bilar som köar vid vätgasmacken på Arlanda istället.
Strategiskt placerade 22 kW Typ 2-laddare borde mer än väl räcka för taxi-bilarna om de kombinerar detta med att ladda bilarna fullt innan pass. Taxiförarna måste dels ta pauser och dels har de en del väntetider på olika platser. Blir lite mer bekymmer om bilarna delas så att de körs dygnet runt. Då behöver bolagen satsa på Fastchargers. Tror att kostnaden för dessa kan betalas av på den lägre drifts- och servicekostnaden rätt så fort.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
är det tankningstimern på taket där? jag är aldrig allvarlig...bylund skrev:Ja, Sverigetaxi löser det genom att ha några bilar som köar vid vätgasmacken på Arlanda istället.
men nu måste jag, apropå SuC i Umeå, vad jag förstår ligger den föreslagna platsen vid en Max mittemellan stan och flygplatsen, är det så smart?
ni som bor däruppe finns det inget ställe med lite service en bit längre bort från fpl, eller norra utfarten? de är ju nu vi skulle kunna påverka
ms 76132 "Eleamore"
Med tanke på att avståndet mellan centrum och flygplatsen i Umeå är under 5 km vet jag inte om det är något större problem att SuC hamnar på södra infarten. Dessutom finns en bro norrut över älven alldeles bredvid flygplatsen så det är inte så att alla taxiresor kommer att gå via Max/Ikea/SuC - om du är rädd för att taxi skulle blockera SuC i väntan på resor till/från flyget menar jag. Det är inte heller så att Umeå flygplats är lika tätt trafikerad som Arlanda, där är främst toppar morgon och kväll och däremellan har man annat att göra som taxiförare (körde själv medan jag pluggade, från 93-96 så det är iof ett tag sen men i praktiken lär inte mycket ha hänt sen dess).12man skrev:men nu måste jag, apropå SuC i Umeå, vad jag förstår ligger den föreslagna platsen vid en Max mittemellan stan och flygplatsen, är det så smart?
ni som bor däruppe finns det inget ställe med lite service en bit längre bort från fpl, eller norra utfarten? de är ju nu vi skulle kunna påverka
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Nej 22kW tror jag inte räcker. En paus på en kvart ger då 3mil = för lite.
Däremot kan nog några Chademo i stan vid centralen, Stureplan och liknande där de ändå behöver stå ett tag vara ett alternativ. Då får man iaf 6mil på en kvart.
Pratade med en teslataxi kille, han laddade Chademo ett par gånger i veckan. Han tyckte inte att det var dyrt heller. Dryga hundringen på fortum per vecka. Han laddade hemma men en annan taxi jag åkte med gjorde inte det utan bara SuC.
Det första som kommer hända är att alla taxi skaffar egna hemma laddningar.
Sen skulle kanske alla taxiar kunna gå ihop och köpa ett gäng fast chargers.
De borde kunna få fyra laddare för typ en halv miljon. Om 40 taxichaffissar delar på det så blir det 12,5k var. Det är pengar absolut men de tjänar igen det på 1250mil de inte kör på bensin, vilket de gör på en månad typ
Däremot kan nog några Chademo i stan vid centralen, Stureplan och liknande där de ändå behöver stå ett tag vara ett alternativ. Då får man iaf 6mil på en kvart.
Pratade med en teslataxi kille, han laddade Chademo ett par gånger i veckan. Han tyckte inte att det var dyrt heller. Dryga hundringen på fortum per vecka. Han laddade hemma men en annan taxi jag åkte med gjorde inte det utan bara SuC.
Det första som kommer hända är att alla taxi skaffar egna hemma laddningar.
Sen skulle kanske alla taxiar kunna gå ihop och köpa ett gäng fast chargers.
De borde kunna få fyra laddare för typ en halv miljon. Om 40 taxichaffissar delar på det så blir det 12,5k var. Det är pengar absolut men de tjänar igen det på 1250mil de inte kör på bensin, vilket de gör på en månad typ

Jag vet iofs inte om taxichaffisar har mer än motsvarade minimilön i USA, men det är troligt, och då borde det löna sig att kunna ladda när man inte måste/kan jobba. JB talade ju om att en "grattis" laddning på SC motsvarade ungefär minimilön mot att istället ladda hemma. Kan taxi alltså ordna så att de laddar när drängs står still så är det väl värt både elkostnaden och installationen av laddare. Här tror jag att en Fastcharger är billigare och bättre än en Chademo.
Varför tror du att fast chargers är billigare?LarsL skrev:Jag vet iofs inte om taxichaffisar har mer än motsvarade minimilön i USA, men det är troligt, och då borde det löna sig att kunna ladda när man inte måste/kan jobba. JB talade ju om att en "grattis" laddning på SC motsvarade ungefär minimilön mot att istället ladda hemma. Kan taxi alltså ordna så att de laddar när drängs står still så är det väl värt både elkostnaden och installationen av laddare. Här tror jag att en Fastcharger är billigare och bättre än en Chademo.
Jag misstänker att Tesla har ett bättre pris på sin utrustning än tex ABB har på Chademo. Jämnför gärna destinationcharger boxen med motsvarade typ2 box, 2/3 till 1/2 priset.apkungen skrev:Varför tror du att fast chargers är billigare?LarsL skrev:Jag vet iofs inte om taxichaffisar har mer än motsvarade minimilön i USA, men det är troligt, och då borde det löna sig att kunna ladda när man inte måste/kan jobba. JB talade ju om att en "grattis" laddning på SC motsvarade ungefär minimilön mot att istället ladda hemma. Kan taxi alltså ordna så att de laddar när drängs står still så är det väl värt både elkostnaden och installationen av laddare. Här tror jag att en Fastcharger är billigare och bättre än en Chademo.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tror oxo att FastChargers är billigare, om din gissning på tex fyra stycken för en halv miljon stämmer så är väl det typ halva priset mot CHAdeMO?apkungen skrev:Varför tror du att fast chargers är billigare?LarsL skrev:Jag vet iofs inte om taxichaffisar har mer än motsvarade minimilön i USA, men det är troligt, och då borde det löna sig att kunna ladda när man inte måste/kan jobba. JB talade ju om att en "grattis" laddning på SC motsvarade ungefär minimilön mot att istället ladda hemma. Kan taxi alltså ordna så att de laddar när drängs står still så är det väl värt både elkostnaden och installationen av laddare. Här tror jag att en Fastcharger är billigare och bättre än en Chademo.

Dessutom slipper bilarna ha adapter till CHAdeMO:n (typ en i varje bil om dom inte har adaptern inlåst på ngt fiffigt sätt vid laddaren förstås)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Nu ska yrkestrafiks missbruk av SuC avvecklas:
https://electrek.co/2017/12/15/tesla-su ... rcial-use/
https://electrek.co/2017/12/15/tesla-su ... rcial-use/
Frågan är hur det räknas med att köra Nimber-saker kors och tvärs över Norge? Kommer det att räknas som kommersiell frakt?
ÄNTLIGEN!!! Synd att det bara gäller nya Taxi-bilar 

Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Bra beslut, och bra att det inte gäller befintliga bilar. Jag vill kunna lita på att det Tesla säger stämmer, dvs. har dom sagt gratis laddning bilens livslängd så ska det gälla.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Hade inte en bättre lösning varit att ta ut en högre premie vid köp av bilar som skall gå i komerciell trafik sedan använda denna premie till att utöka nätverket?
Problemet kan vara om en Taxiåkare köper in en bil av någon annan. Borde dock inte vara så svårt att kräva att man anmäler vad den skall nyttjas till i mytesla och får då ett påslag där.
Ne jag vet inte om detta är bästa lösningen då jag verkligen vill att 100% av all kommersiell transport skall vara eldriven. Tror detta kommer bromsa pga bristen på alternativ.
Problemet kan vara om en Taxiåkare köper in en bil av någon annan. Borde dock inte vara så svårt att kräva att man anmäler vad den skall nyttjas till i mytesla och får då ett påslag där.
Ne jag vet inte om detta är bästa lösningen då jag verkligen vill att 100% av all kommersiell transport skall vara eldriven. Tror detta kommer bromsa pga bristen på alternativ.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Policyn är ju väldigt luddig. Vad räknas som "kommersiellt"? Alla vi som har tjänstebil använder ju den i tjänsten. Är man petig så är det också kommersiell användning. Å andra sidan är det ju fånigt att begränsa SuC-laddning till privata fritidsresor.
Grundtanken är bra, men det känns som så ofta inte riktigt helt genomtänkt.
Grundtanken är bra, men det känns som så ofta inte riktigt helt genomtänkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14