Taxi blockerar superchargers

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2336
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av jpetters »

Inte så fullt vid 6.10
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Mickep »

Så det är ung som vilken parkering som helst. vid rusningstid (ex lunch middag) så är det många som vill ställa sig på platsen, eftersom de ändå tänkt äta (och fördriva tiden)

Om man vill ladda ostört skall man alltså komma under lågsäsong (mellan mat och rasttiderna dvs).
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9054
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Pontus »

Idag vardag där på lunchen för att fylla på inför en studentkörning och då vart det fullt och en guling fick vänta en stund. Taxi själva borde ju snart kontakta Tesla och försöka få till en lösning då det är deras arbetstid som går åt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av joel80 »

Jag är i Amsterdam nu för jobb... Åkte med Über-chaffis som sa att Teslataxis här har lite problem nu. Dom får tydligen bara använda SC 3ggr/vecka...
Nån som hört nått liknande?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Mickep »

joel80 skrev:
Jag är i Amsterdam nu för jobb... Åkte med Über-chaffis som sa att Teslataxis här har lite problem nu. Dom får tydligen bara använda SC 3ggr/vecka...
Nån som hört nått liknande?
Det var intressant, något som man kan verifiera från offentligt håll? Är det någon punkt i avtalet som man stödjer sig på? Risken är att detta annars kan hända för alla förare.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av HelectriC »

joel80 skrev:
Jag är i Amsterdam nu för jobb... Åkte med Über-chaffis som sa att Teslataxis här har lite problem nu. Dom får tydligen bara använda SC 3ggr/vecka...
Nån som hört nått liknande?
Har inte schiphol sin egen fastcharger för taxi? Eller är det andra SUC dom använder också kanske?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av joel80 »

Jag vet som sagt inte alls hur mycket BS snubben snackade.. Men han sa att förarna som kör ofta är arga på varandra vid byten då det nu tar längre tid att ladda bilen och ingen vill göra det under sin tid.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Jag vet som sagt inte alls hur mycket BS snubben snackade.. Men han sa att förarna som kör ofta är arga på varandra vid byten då det nu tar längre tid att ladda bilen och ingen vill göra det under sin tid.
Sånt borde man tänkt på innan man köpte bilen och räknade med att kunna ladda på SuC "jämt", för det får dom inga garantier på att det går (och inte vi andra heller), samma med Taxi i Sthlm dom kan ju inte räkna med att det "alltid" går att stå där och ladda lixom...
Som tidigare sagts flera gånger, detta borde väl reglera sig självt när det börjar bli ett problem för Taxi-bilarna och dom måste se över ett
annat sätt att ladda sina bilar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Mickep »

Vet nån mer detaljerat vad som hänt i Amsterdam? Hur har det löst sig.Vilka har gjort vad/hur? Frivilligt eller ofrivilligt.

Jag är övertygad att situationen INTE kommer lösas av sig själv utan det måste ske ett ingripande.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Vet nån mer detaljerat vad som hänt i Amsterdam? Hur har det löst sig.Vilka har gjort vad/hur? Frivilligt eller ofrivilligt.

Jag är övertygad att situationen INTE kommer lösas av sig själv utan det måste ske ett ingripande.
Jag är övertygat att det kommer att lösa sig själv. Taxi-bilar kommer garanterat inte vilja stå och köa längre tid vid Superchargers när de istället hade kunnat vara ute och tjäna pengar. De kommer tvingas hitta lösning på att planera sitt laddande på annat sätt än att vara beroende av en Supercharger-station. Påtryckning och dialog skulle visserligen kunna lösa det snabbare men det kommer att lösas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av bylund »

Ja, Sverigetaxi löser det genom att ha några bilar som köar vid vätgasmacken på Arlanda istället.
http://www.mynewsdesk.com/se/hyundai/pr ... on-1426691

Om jag ska vara allvarlig så är väl risken att om superchargern behövs för att kalkylen ska gå ihop att de väljer fossilbilar istället. Men det borde inte vara för dyrt att bygga några strategiska laddstolpar också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Ja, Sverigetaxi löser det genom att ha några bilar som köar vid vätgasmacken på Arlanda istället.
http://www.mynewsdesk.com/se/hyundai/pr ... on-1426691

Om jag ska vara allvarlig så är väl risken att om superchargern behövs för att kalkylen ska gå ihop att de väljer fossilbilar istället. Men det borde inte vara för dyrt att bygga några strategiska laddstolpar också.
Om taxibilar ska satsa på vätgas så kommer det i kön till vätgasstationen stå en tankbil som var tionde bil i kön. De vätgasstationer som finns klarar inte av att tanka mer än 10 fulla tankar för bränslecellsbilar. Detta om något borde visa hur idiotiskt det är med vätgas till personbilar.

Strategiskt placerade 22 kW Typ 2-laddare borde mer än väl räcka för taxi-bilarna om de kombinerar detta med att ladda bilarna fullt innan pass. Taxiförarna måste dels ta pauser och dels har de en del väntetider på olika platser. Blir lite mer bekymmer om bilarna delas så att de körs dygnet runt. Då behöver bolagen satsa på Fastchargers. Tror att kostnaden för dessa kan betalas av på den lägre drifts- och servicekostnaden rätt så fort.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av 12man »

bylund skrev:
Ja, Sverigetaxi löser det genom att ha några bilar som köar vid vätgasmacken på Arlanda istället.
http://www.mynewsdesk.com/se/hyundai/pr ... on-1426691

Om jag ska vara allvarlig så är väl risken att om superchargern behövs för att kalkylen ska gå ihop att de väljer fossilbilar istället. Men det borde inte vara för dyrt att bygga några strategiska laddstolpar också.
är det tankningstimern på taket där? jag är aldrig allvarlig...

men nu måste jag, apropå SuC i Umeå, vad jag förstår ligger den föreslagna platsen vid en Max mittemellan stan och flygplatsen, är det så smart?
ni som bor däruppe finns det inget ställe med lite service en bit längre bort från fpl, eller norra utfarten? de är ju nu vi skulle kunna påverka
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av StefL »

12man skrev:
men nu måste jag, apropå SuC i Umeå, vad jag förstår ligger den föreslagna platsen vid en Max mittemellan stan och flygplatsen, är det så smart?
ni som bor däruppe finns det inget ställe med lite service en bit längre bort från fpl, eller norra utfarten? de är ju nu vi skulle kunna påverka
Med tanke på att avståndet mellan centrum och flygplatsen i Umeå är under 5 km vet jag inte om det är något större problem att SuC hamnar på södra infarten. Dessutom finns en bro norrut över älven alldeles bredvid flygplatsen så det är inte så att alla taxiresor kommer att gå via Max/Ikea/SuC - om du är rädd för att taxi skulle blockera SuC i väntan på resor till/från flyget menar jag. Det är inte heller så att Umeå flygplats är lika tätt trafikerad som Arlanda, där är främst toppar morgon och kväll och däremellan har man annat att göra som taxiförare (körde själv medan jag pluggade, från 93-96 så det är iof ett tag sen men i praktiken lär inte mycket ha hänt sen dess).
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av apkungen »

Nej 22kW tror jag inte räcker. En paus på en kvart ger då 3mil = för lite.

Däremot kan nog några Chademo i stan vid centralen, Stureplan och liknande där de ändå behöver stå ett tag vara ett alternativ. Då får man iaf 6mil på en kvart.

Pratade med en teslataxi kille, han laddade Chademo ett par gånger i veckan. Han tyckte inte att det var dyrt heller. Dryga hundringen på fortum per vecka. Han laddade hemma men en annan taxi jag åkte med gjorde inte det utan bara SuC.

Det första som kommer hända är att alla taxi skaffar egna hemma laddningar.

Sen skulle kanske alla taxiar kunna gå ihop och köpa ett gäng fast chargers.

De borde kunna få fyra laddare för typ en halv miljon. Om 40 taxichaffissar delar på det så blir det 12,5k var. Det är pengar absolut men de tjänar igen det på 1250mil de inte kör på bensin, vilket de gör på en månad typ :o
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

Jag vet iofs inte om taxichaffisar har mer än motsvarade minimilön i USA, men det är troligt, och då borde det löna sig att kunna ladda när man inte måste/kan jobba. JB talade ju om att en "grattis" laddning på SC motsvarade ungefär minimilön mot att istället ladda hemma. Kan taxi alltså ordna så att de laddar när drängs står still så är det väl värt både elkostnaden och installationen av laddare. Här tror jag att en Fastcharger är billigare och bättre än en Chademo.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av apkungen »

LarsL skrev:
Jag vet iofs inte om taxichaffisar har mer än motsvarade minimilön i USA, men det är troligt, och då borde det löna sig att kunna ladda när man inte måste/kan jobba. JB talade ju om att en "grattis" laddning på SC motsvarade ungefär minimilön mot att istället ladda hemma. Kan taxi alltså ordna så att de laddar när drängs står still så är det väl värt både elkostnaden och installationen av laddare. Här tror jag att en Fastcharger är billigare och bättre än en Chademo.
Varför tror du att fast chargers är billigare?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

apkungen skrev:
LarsL skrev:
Jag vet iofs inte om taxichaffisar har mer än motsvarade minimilön i USA, men det är troligt, och då borde det löna sig att kunna ladda när man inte måste/kan jobba. JB talade ju om att en "grattis" laddning på SC motsvarade ungefär minimilön mot att istället ladda hemma. Kan taxi alltså ordna så att de laddar när drängs står still så är det väl värt både elkostnaden och installationen av laddare. Här tror jag att en Fastcharger är billigare och bättre än en Chademo.
Varför tror du att fast chargers är billigare?
Jag misstänker att Tesla har ett bättre pris på sin utrustning än tex ABB har på Chademo. Jämnför gärna destinationcharger boxen med motsvarade typ2 box, 2/3 till 1/2 priset.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Bjelke »

apkungen skrev:
LarsL skrev:
Jag vet iofs inte om taxichaffisar har mer än motsvarade minimilön i USA, men det är troligt, och då borde det löna sig att kunna ladda när man inte måste/kan jobba. JB talade ju om att en "grattis" laddning på SC motsvarade ungefär minimilön mot att istället ladda hemma. Kan taxi alltså ordna så att de laddar när drängs står still så är det väl värt både elkostnaden och installationen av laddare. Här tror jag att en Fastcharger är billigare och bättre än en Chademo.
Varför tror du att fast chargers är billigare?
Tror oxo att FastChargers är billigare, om din gissning på tex fyra stycken för en halv miljon stämmer så är väl det typ halva priset mot CHAdeMO? :)
Dessutom slipper bilarna ha adapter till CHAdeMO:n (typ en i varje bil om dom inte har adaptern inlåst på ngt fiffigt sätt vid laddaren förstås)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Jerker »

Nu ska yrkestrafiks missbruk av SuC avvecklas:

https://electrek.co/2017/12/15/tesla-su ... rcial-use/
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Svenssons »

Frågan är hur det räknas med att köra Nimber-saker kors och tvärs över Norge? Kommer det att räknas som kommersiell frakt?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Johnalm »

ÄNTLIGEN!!! Synd att det bara gäller nya Taxi-bilar :twisted:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2455
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av mans71 »

Bra beslut, och bra att det inte gäller befintliga bilar. Jag vill kunna lita på att det Tesla säger stämmer, dvs. har dom sagt gratis laddning bilens livslängd så ska det gälla.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av chpaulin »

Hade inte en bättre lösning varit att ta ut en högre premie vid köp av bilar som skall gå i komerciell trafik sedan använda denna premie till att utöka nätverket?

Problemet kan vara om en Taxiåkare köper in en bil av någon annan. Borde dock inte vara så svårt att kräva att man anmäler vad den skall nyttjas till i mytesla och får då ett påslag där.

Ne jag vet inte om detta är bästa lösningen då jag verkligen vill att 100% av all kommersiell transport skall vara eldriven. Tror detta kommer bromsa pga bristen på alternativ.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av mati »

Policyn är ju väldigt luddig. Vad räknas som "kommersiellt"? Alla vi som har tjänstebil använder ju den i tjänsten. Är man petig så är det också kommersiell användning. Å andra sidan är det ju fånigt att begränsa SuC-laddning till privata fritidsresor.
Grundtanken är bra, men det känns som så ofta inte riktigt helt genomtänkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar