Sida 6 av 9

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 11 mar 2025 23:24
av Teslasemitruck
HenrikC skrev: 11 mar 2025 23:17
Tabellen visar ju ungefär samma försäljning 2025 som 2023 i Kina. Nu kom Tesla förvisso nyss med en uppdaterad modell med väldigt bra recensioner, men samtidigt kommer de kinesiska konkurrenterna med ett antal nya eller uppdaterade modeller. Marknaden har blivit väldigt tuff, även för de lokala bilmärkena. Svårt att se någon tillväxt för Tesla där. Samma försäljning som förut är väl en lågoddsare?
Tror samma eller en liten ökning. Sen kommer billigare modeller under sommaren och ger de där 10-20% extra.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 11 mar 2025 23:28
av Teslasemitruck
Elon lovade att produktionen ska dubblas inom 2 år i US. Då kom jag att tänka på hans möte med Modi från Indien häromveckan. Där han klagade över tullarna som sen ändrades

” India also cut import taxes on EVs for global carmakers which committed to investing $500m (£400m) and starting local production within three years.”

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 12 mar 2025 07:06
av T4s
VW Group backade 10% i Kina. Fokus 2025 blir istället att växa i USA.

Källa: Annual Report 2024 - VW Group

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 12 mar 2025 09:07
av spacecoin
fth skrev: 11 mar 2025 20:56
repulsiv skrev: 11 mar 2025 20:34
Tesla tjänar väl framför allt pengar på utsläppsrätter ..mer än vad dom gör vinst ? alltså går bilarna minus.
Nej, det där stämmer inte alls, av Teslas ackumulerade vinst utgör sålda utsläppsrätter totalt knappt en tredjedel.

/fth
Invänta Q1. ;)

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 12 mar 2025 10:01
av fth
spacecoin skrev: 12 mar 2025 09:07
fth skrev: 11 mar 2025 20:56
repulsiv skrev: 11 mar 2025 20:34
Tesla tjänar väl framför allt pengar på utsläppsrätter ..mer än vad dom gör vinst ? alltså går bilarna minus.
Nej, det där stämmer inte alls, av Teslas ackumulerade vinst utgör sålda utsläppsrätter totalt knappt en tredjedel.

/fth
Invänta Q1. ;)
Ett enskilt kvartal kommer inte att påverka ackumulerade siffror i någon större utsträckning.

/fth

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 12 mar 2025 10:13
av spacecoin
fth skrev: 12 mar 2025 10:01
spacecoin skrev: 12 mar 2025 09:07
fth skrev: 11 mar 2025 20:56
repulsiv skrev: 11 mar 2025 20:34
Tesla tjänar väl framför allt pengar på utsläppsrätter ..mer än vad dom gör vinst ? alltså går bilarna minus.
Nej, det där stämmer inte alls, av Teslas ackumulerade vinst utgör sålda utsläppsrätter totalt knappt en tredjedel.

/fth
Invänta Q1. ;)
Ett enskilt kvartal kommer inte att påverka ackumulerade siffror i någon större utsträckning.

/fth
Ah "ackumulad vinst"... jag läste slarvigt.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 12 mar 2025 15:05
av Walken
ulpaknulpa56 skrev: 06 mar 2025 13:21
TiborBlomhall skrev: 06 mar 2025 08:00
Bild

Teslas försäljning rasar! Vi bombarderas dagligen med budskapet från media. Och allt beror på Elon Musk.

Att leveranserna har minskat finns otvetydiga siffror på: under januari och februari i år nyregistrerades det 1 021 Teslor i Sverige enligt statistik från car.info – mot 1 806 samma period i fjol. Ett ras på 43%.

Men berodde det verkligen på Elon Musk? Eller finns det andra orsaker till raset?

För att kunna sälja bilar måste man tillverka dem. Fast Teslas fabrik utanför Berlin stod still i två veckor i januari på grund av ombyggnad. Tesla hade precis presenterat den nya uppdaterade Juniper versionen av sin Model Y och behövde bygga om sina fabriker för att kunna tillverka den. Tesla stoppade samtidigt alla sina tillverkningslinor runt om i världen som tillverkade Model Y, i Tyskland, Kina och USA. Efter ombyggnaden startade produktionen i låg takt. Maskiner och procedurer skulle kalibreras och finslipas.

Statistik car.info har tagit fram åt oss visar hur Tesla fasat ut sina svenska leveranser av gamla Model Y i början av året. Bilarna som levererades då hade tillverkats i slutet av förra året men från och med början av februari kom det inga fler gamla Model Y till Sverige. Den första stora sändningen av nya Juniper för leverans till kund kom först vecka 8, i slutet av februari.

Då Model Y utgör drygt 80% av Teslas svenska leveranser påverkar ett sådant produktionsbortfall extremt mycket.

Tittar vi  på Teslas övriga modeller, Model S, X och 3 har företaget levererat fler av dem i januari och februari i år än under motsvarande period i fjol. 243 bilar i år mot 217 i fjol, upp 12%.

Skulle tappet av försäljningen berott på Elon Musk skulle Teslas alla modeller drabbats – inte bara den vars produktion stod still på grund av ombyggnad.

Nu påstår vi inte att Elon Musks aktiviteter aldrig kommer påverka Teslas försäljning – bara att tappet i början av året inte berodde på det, utan på ombyggnad av fabrikerna inför lanseringen av nya Model Y.



Source: https://teslaclubsweden.se/teslas-forsaljningsras/
Om man vänder på frågan då? Hur många mer månader med dålig försäljning i sverige/världen/europa, behöver ni för att förstå att grundproblemet faktiskt är Elon?

För mig är det solklart. Om Pehr G gyllenhammar på Volvo-tiden hade freakat loss och hängt med högerextrema, viftat med armen osv hade jag då köpt en Volvo som första bil? Troligen inte, hade köpt en Saab
Wow.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 12 mar 2025 16:14
av Franz
Walken skrev: 12 mar 2025 15:05
ulpaknulpa56 skrev: 06 mar 2025 13:21
TiborBlomhall skrev: 06 mar 2025 08:00
Bild

Teslas försäljning rasar! Vi bombarderas dagligen med budskapet från media. Och allt beror på Elon Musk.

Att leveranserna har minskat finns otvetydiga siffror på: under januari och februari i år nyregistrerades det 1 021 Teslor i Sverige enligt statistik från car.info – mot 1 806 samma period i fjol. Ett ras på 43%.

Men berodde det verkligen på Elon Musk? Eller finns det andra orsaker till raset?

För att kunna sälja bilar måste man tillverka dem. Fast Teslas fabrik utanför Berlin stod still i två veckor i januari på grund av ombyggnad. Tesla hade precis presenterat den nya uppdaterade Juniper versionen av sin Model Y och behövde bygga om sina fabriker för att kunna tillverka den. Tesla stoppade samtidigt alla sina tillverkningslinor runt om i världen som tillverkade Model Y, i Tyskland, Kina och USA. Efter ombyggnaden startade produktionen i låg takt. Maskiner och procedurer skulle kalibreras och finslipas.

Statistik car.info har tagit fram åt oss visar hur Tesla fasat ut sina svenska leveranser av gamla Model Y i början av året. Bilarna som levererades då hade tillverkats i slutet av förra året men från och med början av februari kom det inga fler gamla Model Y till Sverige. Den första stora sändningen av nya Juniper för leverans till kund kom först vecka 8, i slutet av februari.

Då Model Y utgör drygt 80% av Teslas svenska leveranser påverkar ett sådant produktionsbortfall extremt mycket.

Tittar vi  på Teslas övriga modeller, Model S, X och 3 har företaget levererat fler av dem i januari och februari i år än under motsvarande period i fjol. 243 bilar i år mot 217 i fjol, upp 12%.

Skulle tappet av försäljningen berott på Elon Musk skulle Teslas alla modeller drabbats – inte bara den vars produktion stod still på grund av ombyggnad.

Nu påstår vi inte att Elon Musks aktiviteter aldrig kommer påverka Teslas försäljning – bara att tappet i början av året inte berodde på det, utan på ombyggnad av fabrikerna inför lanseringen av nya Model Y.



Source: https://teslaclubsweden.se/teslas-forsaljningsras/
Om man vänder på frågan då? Hur många mer månader med dålig försäljning i sverige/världen/europa, behöver ni för att förstå att grundproblemet faktiskt är Elon?

För mig är det solklart. Om Pehr G gyllenhammar på Volvo-tiden hade freakat loss och hängt med högerextrema, viftat med armen osv hade jag då köpt en Volvo som första bil? Troligen inte, hade köpt en Saab
Wow.
Det är ju det här med ändring av flera parameter på en gång och att dra slutsatser. Minskar man kraftigt produktionen medan man levererar nya rekord (december förra året) samt presenterar en uppdatering av sin modell går det inte att med bestämdhet hävda att tappet berodde på andra orsaker. Alla kan hata Elon hur mycket som helst och alla kollektivt bestämmer sig för att aldrig någonsin mer köpa en Tesla mer men ändå var det överilat att dra slutsatserna baserat på januaris och februaris leveranser.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 12 mar 2025 16:27
av Teslasemitruck
Nu kom bilarna till Norge och seglade upp till första och andra plats som vanligt. Så de slutade som helår 2024. Model 3 säljer som smör i Norge till skillnad mot Sverige

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 12 mar 2025 16:48
av T4s
Teslasemitruck skrev: 12 mar 2025 16:27
Nu kom bilarna till Norge och seglade upp till första och andra plats som vanligt. Så de slutade som helår 2024. Model 3 säljer som smör i Norge till skillnad mot Sverige
Kolla på priset. Inte så konstigt att den säljer bra där.

Model Q behövs i Sverige

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 12 mar 2025 17:19
av Teslasemitruck
T4s skrev: 12 mar 2025 16:48
Teslasemitruck skrev: 12 mar 2025 16:27
Nu kom bilarna till Norge och seglade upp till första och andra plats som vanligt. Så de slutade som helår 2024. Model 3 säljer som smör i Norge till skillnad mot Sverige
Kolla på priset. Inte så konstigt att den säljer bra där.

Model Q behövs i Sverige
Vad i självaste 300k. Hur :shock:

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 12 mar 2025 17:29
av Fredrik j
Teslasemitruck skrev: 12 mar 2025 17:19
T4s skrev: 12 mar 2025 16:48
Teslasemitruck skrev: 12 mar 2025 16:27
Nu kom bilarna till Norge och seglade upp till första och andra plats som vanligt. Så de slutade som helår 2024. Model 3 säljer som smör i Norge till skillnad mot Sverige
Kolla på priset. Inte så konstigt att den säljer bra där.

Model Q behövs i Sverige
Vad i självaste 300k. Hur :shock:
Ingen moms. Från 354 000 NOK

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 12 mar 2025 18:41
av mussla
Fredrik j skrev: 12 mar 2025 17:29
Teslasemitruck skrev: 12 mar 2025 17:19
T4s skrev: 12 mar 2025 16:48
Teslasemitruck skrev: 12 mar 2025 16:27
Nu kom bilarna till Norge och seglade upp till första och andra plats som vanligt. Så de slutade som helår 2024. Model 3 säljer som smör i Norge till skillnad mot Sverige
Kolla på priset. Inte så konstigt att den säljer bra där.

Model Q behövs i Sverige
Vad i självaste 300k. Hur :shock:
Ingen moms. Från 354 000 NOK
Så borde vi ha i Sverige också. En del var upprörda över miljöbonusen på 70 000 men glömmer bort att den som köpte bilen även betalade moms på ungefär det dubbla.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 12 mar 2025 18:58
av Fredrik j
mussla skrev: 12 mar 2025 18:41
Fredrik j skrev: 12 mar 2025 17:29
Teslasemitruck skrev: 12 mar 2025 17:19
T4s skrev: 12 mar 2025 16:48
Teslasemitruck skrev: 12 mar 2025 16:27
Nu kom bilarna till Norge och seglade upp till första och andra plats som vanligt. Så de slutade som helår 2024. Model 3 säljer som smör i Norge till skillnad mot Sverige
Kolla på priset. Inte så konstigt att den säljer bra där.

Model Q behövs i Sverige
Vad i självaste 300k. Hur :shock:
Ingen moms. Från 354 000 NOK
Så borde vi ha i Sverige också. En del var upprörda över miljöbonusen på 70 000 men glömmer bort att den som köpte bilen även betalade moms på ungefär det dubbla.
Skatteinkomster är inte bara ”nice to have”. Har du något förslag som inte drabbar statens inkomster?

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 12 mar 2025 19:01
av manneson
Fredrik j skrev: 12 mar 2025 18:58
mussla skrev: 12 mar 2025 18:41
Fredrik j skrev: 12 mar 2025 17:29
Teslasemitruck skrev: 12 mar 2025 17:19
T4s skrev: 12 mar 2025 16:48


Kolla på priset. Inte så konstigt att den säljer bra där.

Model Q behövs i Sverige
Vad i självaste 300k. Hur :shock:
Ingen moms. Från 354 000 NOK
Så borde vi ha i Sverige också. En del var upprörda över miljöbonusen på 70 000 men glömmer bort att den som köpte bilen även betalade moms på ungefär det dubbla.
Skatteinkomster är inte bara ”nice to have”. Har du något förslag som inte drabbar statens inkomster?
Mångdubbla samtidigt skatten på bensin & diesel.
Morot och piska. Funkar bevisligen.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 12 mar 2025 19:56
av mussla
Fredrik j skrev: 12 mar 2025 18:58
mussla skrev: 12 mar 2025 18:41
Fredrik j skrev: 12 mar 2025 17:29
Teslasemitruck skrev: 12 mar 2025 17:19
T4s skrev: 12 mar 2025 16:48


Kolla på priset. Inte så konstigt att den säljer bra där.

Model Q behövs i Sverige
Vad i självaste 300k. Hur :shock:
Ingen moms. Från 354 000 NOK
Så borde vi ha i Sverige också. En del var upprörda över miljöbonusen på 70 000 men glömmer bort att den som köpte bilen även betalade moms på ungefär det dubbla.
Skatteinkomster är inte bara ”nice to have”. Har du något förslag som inte drabbar statens inkomster?
Det jag säger är att staten gjorde vinst på varje såld elbil trots miljöbonus. De får 140 000 i moms och betalar ut 70 000 i miljöbonus.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 12 mar 2025 20:13
av Larrybird
Teslasemitruck skrev: 12 mar 2025 17:19
T4s skrev: 12 mar 2025 16:48
Teslasemitruck skrev: 12 mar 2025 16:27
Nu kom bilarna till Norge och seglade upp till första och andra plats som vanligt. Så de slutade som helår 2024. Model 3 säljer som smör i Norge till skillnad mot Sverige
Kolla på priset. Inte så konstigt att den säljer bra där.

Model Q behövs i Sverige
Vad i självaste 300k. Hur :shock:
Nyttigt för ickeföreragare att se det verkliga priser på varor ibland. Visste du att staten köper in en flaska gin för under 20kr? Sen slappar man på runt 1000% skatt och ställer den på butikshyllan ;)

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 12 mar 2025 20:26
av Teslasemitruck
Nevada Florida upp etc

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 12 mar 2025 20:48
av Fredrik j
mussla skrev: 12 mar 2025 19:56
Fredrik j skrev: 12 mar 2025 18:58
mussla skrev: 12 mar 2025 18:41
Fredrik j skrev: 12 mar 2025 17:29
Teslasemitruck skrev: 12 mar 2025 17:19

Vad i självaste 300k. Hur :shock:
Ingen moms. Från 354 000 NOK
Så borde vi ha i Sverige också. En del var upprörda över miljöbonusen på 70 000 men glömmer bort att den som köpte bilen även betalade moms på ungefär det dubbla.
Skatteinkomster är inte bara ”nice to have”. Har du något förslag som inte drabbar statens inkomster?
Det jag säger är att staten gjorde vinst på varje såld elbil trots miljöbonus. De får 140 000 i moms och betalar ut 70 000 i miljöbonus.
Ja, staten ”gör vinst” på ekonomisk verksamhet. Mest vinst gör man om pengar roterar i systemet.
Miljöbonusen finansierades av malus-skatten som blev kvar.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 13 mar 2025 18:10
av vigge50
spacecoin skrev: 12 mar 2025 09:07
fth skrev: 11 mar 2025 20:56
repulsiv skrev: 11 mar 2025 20:34
Tesla tjänar väl framför allt pengar på utsläppsrätter ..mer än vad dom gör vinst ? alltså går bilarna minus.
Nej, det där stämmer inte alls, av Teslas ackumulerade vinst utgör sålda utsläppsrätter totalt knappt en tredjedel.

/fth
Invänta Q1. ;)
Under förra året så var inkomsterna från utsläppskrediter på ungefär 700 miljoner dollar per kvartal, samtidigt så var vinsten på 1-2 miljarder dollar per kvartal. Visst, för några år sedan så var vinsten mindre än de fick för utsläppskrediter men så är det inte längre.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 13 mar 2025 18:19
av backe
vigge50 skrev: 13 mar 2025 18:10
spacecoin skrev: 12 mar 2025 09:07
fth skrev: 11 mar 2025 20:56
repulsiv skrev: 11 mar 2025 20:34
Tesla tjänar väl framför allt pengar på utsläppsrätter ..mer än vad dom gör vinst ? alltså går bilarna minus.
Nej, det där stämmer inte alls, av Teslas ackumulerade vinst utgör sålda utsläppsrätter totalt knappt en tredjedel.

/fth
Invänta Q1. ;)
Under förra året så var inkomsterna från utsläppskrediter på ungefär 700 miljoner dollar per kvartal, samtidigt så var vinsten på 1-2 miljarder dollar per kvartal. Visst, för några år sedan så var vinsten mindre än de fick för utsläppskrediter men så är det inte längre.
Q4 så var ungefär lika mycket som utsläppskrediterna(600 miljoner$) en uppskrivning av bokfört värde på bitcoin och det räknades som vinst. Så vinst från produkter låg på mindre än hälften om jag minns rätt, och Tesla kommer tappa den delen från BTC i Q1, så det kommer bli svettigt.

Kan inte reglerna, men om BTC inte återhämtar sig så borde man väl behöva skriva ner värdet på motsvarande sätt under 2025?

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 13 mar 2025 18:28
av spacecoin
backe skrev: 13 mar 2025 18:19
Kan inte reglerna, men om BTC inte återhämtar sig så borde man väl behöva skriva ner värdet på motsvarande sätt under 2025?
Jo så blir det.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 13 mar 2025 19:19
av fth
vigge50 skrev: 13 mar 2025 18:10
spacecoin skrev: 12 mar 2025 09:07
fth skrev: 11 mar 2025 20:56
repulsiv skrev: 11 mar 2025 20:34
Tesla tjänar väl framför allt pengar på utsläppsrätter ..mer än vad dom gör vinst ? alltså går bilarna minus.
Nej, det där stämmer inte alls, av Teslas ackumulerade vinst utgör sålda utsläppsrätter totalt knappt en tredjedel.

/fth
Invänta Q1. ;)
Under förra året så var inkomsterna från utsläppskrediter på ungefär 700 miljoner dollar per kvartal, samtidigt så var vinsten på 1-2 miljarder dollar per kvartal. Visst, för några år sedan så var vinsten mindre än de fick för utsläppskrediter men så är det inte längre.
Intäkterna från utsläppsrätter minskar i betydelse över tid, inte ökar. FY 2024 utgjorde ett undantag från denna tydliga utveckling eftersom vinsten minskade och intäkterna från utsläppsrätter ökade, men även detta år motsvarade intäkten från utsläppsrätter endast c:a 39% av vinsten. Narrativet att Tesla inte skulle vara lönsamt utan dessa intäkter är alltså helt felaktigt.

Att ställa dessa intäkter i relation till vinst anser jag egentligen också är felaktigt, dom bör ställas i relation till totala intäkter, och då utgör dom c:a 2%.
AckEm.jpg
/fth

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 13 mar 2025 19:33
av vigge50
fth skrev: 13 mar 2025 19:19
vigge50 skrev: 13 mar 2025 18:10
spacecoin skrev: 12 mar 2025 09:07
fth skrev: 11 mar 2025 20:56
repulsiv skrev: 11 mar 2025 20:34
Tesla tjänar väl framför allt pengar på utsläppsrätter ..mer än vad dom gör vinst ? alltså går bilarna minus.
Nej, det där stämmer inte alls, av Teslas ackumulerade vinst utgör sålda utsläppsrätter totalt knappt en tredjedel.

/fth
Invänta Q1. ;)
Under förra året så var inkomsterna från utsläppskrediter på ungefär 700 miljoner dollar per kvartal, samtidigt så var vinsten på 1-2 miljarder dollar per kvartal. Visst, för några år sedan så var vinsten mindre än de fick för utsläppskrediter men så är det inte längre.
Intäkterna från utsläppsrätter minskar i betydelse över tid, inte ökar. FY 2024 utgjorde ett undantag från denna tydliga utveckling eftersom vinsten minskade och intäkterna från utsläppsrätter ökade, men även detta år motsvarade intäkten från utsläppsrätter endast c:a 39% av vinsten. Narrativet att Tesla inte skulle vara lönsamt utan dessa intäkter är alltså helt felaktigt.

Att ställa dessa intäkter i relation till vinst anser jag egentligen också är felaktigt, dom bör ställas i relation till totala intäkter, och då utgör dom c:a 2%.

AckEm.jpg

/fth
Känns väll helt rimligt att 2% mer i intäkter är hela anledningen till vinstmarginalen på 17% för förra året ;) :D

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 13 mar 2025 19:41
av fth
Den här grafen över totala intäkter per år tycker jag är rätt sätt att visa utsläppsrätterna i sin rätta proportion.

Av dom intäktsströmmar som går att bryta ut i årsredovisningen så är utsläppsrätter alltså med god marginal den minsta.
Rev.jpg
/fth