Sida 6 av 6
Re: Bra elbil för ca 100K?
Postat: 09 okt 2023 22:53
av enoch85
taliz skrev: ↑09 okt 2023 22:44
enoch85 skrev: ↑09 okt 2023 22:29
Suck, blir återköp då! Skönt att det kom fram nu och inte när bilen står utanför dörren.
Det var inte utskrivet, men jag frågade hur mycket den fick dra och han sa 1970 kg, båda skrattade och sa typ "whut?". Men det var för bra för att vara sant.
Happ, då är jag tillbaka på marknaden. Nu med lite högre budget, uppenbarligen.
Du såg länken ovan va? Samma bil men 35k billigare.

EDIT:
https://www.kvd.se/fast-pris/skoda-citi ... 3hk-183426
Jo, den har jag sett men agerade lite på impuls då den hade drag. Har meddelat ånger nu.
Frugan sa NEJ! då den var gul.

Re: Bra elbil för ca 100K?
Postat: 09 okt 2023 22:55
av enoch85
SwedishAdvocate skrev: ↑09 okt 2023 22:38
Vad finns det för elbilar för under ~195K som har dragkrok?
Bra fråga, jag undrar också. Man kan ju eftermontera, men frågan är om bilen får dra ö.h.t. Lärde mig en läxa idag
Re: Bra elbil för ca 100K?
Postat: 09 okt 2023 23:08
av FStaake
Drag på elbil var, och fortfarande till viss del är, sällsynt.
En del Hyundai Kona har, men bara 450kg dragvikt.
Tesla modell 3 med sina 1000kg dragvikt var den vettigaste elbilen bortsett från X som fick dra mer än en läskback, som någon här på forumet så fyndigt skev.
En del Kia och Hyundai fick relativt nyligen 750kg dragvikt. Var väl Kona och e-Niro, kanske e-Soul och eventuellt även senare ioniq electric.
Tror brytpunkten kom 2020.
(Ser fortfarande Y som har 1600kg dragvikt som en i det närmaste fulländad bil med tanke på vad man får för pengarna. Motsvarande MEB bilar har 1000kg, godkänt men inte mer)
Re: Bra elbil för ca 100K?
Postat: 10 okt 2023 05:26
av Macki
Ioniq 5 / Kia ev6 har också 1600kg i dragvikt, ioniq 5 går att få för under 500” begagnad. Riktigt mycket bil för pengarna där.
Re: Bra elbil för ca 100K?
Postat: 10 okt 2023 05:56
av Daven
Är dragkrok ett krav så får du höja din budget ett par snäpp igen. När jag köpte min model 3 ny -20 så var det den "billigast" elbilen på marknaden som man faktiskt får dra ett släp bakom (om man nu tycker 1000kg är tillräckligt). Andra bilar som fanns med en användbar krok var e-tron o model X. Det fanns även ett par som får ha krok men den får endast lastas med under 500kg vilket i verkligheten är oanvändbart.
Så om du behöver krok så får du nog höja din budget ytterligare 100k . Verkar som man kan få en Model 3 strax under 300k.
Kanske finns billigare elbilar med krok idag men inte vad jag sett. Det är ju samma bilar som är begagnade nu som då förutom de som är nyare men de är nog dyrare.
Re: Bra elbil för ca 100K?
Postat: 10 okt 2023 08:00
av enoch85
Daven skrev: ↑10 okt 2023 05:56
Är dragkrok ett krav så får du höja din budget ett par snäpp igen. När jag köpte min model 3 ny -20 så var det den "billigast" elbilen på marknaden som man faktiskt får dra ett släp bakom (om man nu tycker 1000kg är tillräckligt). Andra bilar som fanns med en användbar krok var e-tron o model X. Det fanns även ett par som får ha krok men den får endast lastas med under 500kg vilket i verkligheten är oanvändbart.
Så om du behöver krok så får du nog höja din budget ytterligare 100k . Verkar som man kan få en Model 3 strax under 300k.
Kanske finns billigare elbilar med krok idag men inte vad jag sett. Det är ju samma bilar som är begagnade nu som då förutom de som är nyare men de är nog dyrare.
Jag kollade lite snabbt, och det är nog tyvärr orimligt med dragkrok just nu. Det är ju som nämnts minst 300K som gäller.
Re: Bra elbil för ca 100K?
Postat: 10 okt 2023 09:30
av Jaegaern
Sara4711 skrev: ↑09 okt 2023 18:06
Jaegaern skrev: ↑09 okt 2023 08:57
enoch85 skrev: ↑08 okt 2023 14:17
taliz skrev: ↑08 okt 2023 13:45
enoch85 skrev: ↑08 okt 2023 13:36
Ok, tror jag hittat bilen!
Disclaimer, bilen ger massa felkoder och har stått i hallen ett tag. Hedin bil ska lämna in den till Volkswagen för att resetta bilen, samt byta 12-volts batteri. Det är även 1 års garanti på den.
Vad säger folket? Är det taget?
Då är det en 24kwh? Dyrt för så litet batteri IMO.
Hade lagt till lite till för att få det större.
Hedin skulle jag nog undvika också.
Sant, det tänkte jag inte ens på. Hmm, undrar vad range blir på en sån.
Varför hatar alla Hedin, håller dem inte vad dem lovar?
Enligt min erfarenhet så är Hedin lite "däcksparkare" när det kommer till service och kunden. Dock baserat på enskilda fall.
Jag håller med.
Dessutom så är dom numera återförsäljare för så många olika bilmärken så det känns inte som dom är bra på några.
Precis så.
Re: Bra elbil för ca 100K?
Postat: 10 okt 2023 13:03
av taliz
Bilpriser säger min Zoe är värd 170k.
Kanske man kunde få 150 då? Blir ju lite sugen på att sälja.

Re: Bra elbil för ca 100K?
Postat: 10 okt 2023 13:14
av niklas12
enoch85 skrev: ↑10 okt 2023 08:00
Daven skrev: ↑10 okt 2023 05:56
Är dragkrok ett krav så får du höja din budget ett par snäpp igen. När jag köpte min model 3 ny -20 så var det den "billigast" elbilen på marknaden som man faktiskt får dra ett släp bakom (om man nu tycker 1000kg är tillräckligt). Andra bilar som fanns med en användbar krok var e-tron o model X. Det fanns även ett par som får ha krok men den får endast lastas med under 500kg vilket i verkligheten är oanvändbart.
Så om du behöver krok så får du nog höja din budget ytterligare 100k . Verkar som man kan få en Model 3 strax under 300k.
Kanske finns billigare elbilar med krok idag men inte vad jag sett. Det är ju samma bilar som är begagnade nu som då förutom de som är nyare men de är nog dyrare.
Jag kollade lite snabbt, och det är nog tyvärr orimligt med dragkrok just nu. Det är ju som nämnts minst 300K som gäller.
För att klara drag,minst 15mil vintertid under 100k så får du nog leta ICE istället.
Annars får man börja göra avkall på kraven.
Re: Bra elbil för ca 100K?
Postat: 10 okt 2023 16:30
av enoch85
Vad är forumets åsikt om denna?
https://www.car.info/sv-se/license-plat ... ted]#specs (e-UP 2021)
Ja, vi har glidit ifrån kraven ganska kraftigt.
Edit, det blev den nu. Nyservad, garanti 6 månader, vinterdäck, 60% restvärde. 36 mån.
Tänker att räntorna sjunkit om två år och att jag kan göra en bättre deal på lånet då, eller casha den.
Valde mellan Skoda Citigo iV, Volkswagen e-UP och Golf E. Alla i samma prisklass kring 180K. Min egen bedömning efter 1 veckas letande (8 tim per dag typ):
- Renault Zoe: Var först inne på det men har svårt för franska bilar.
- Skoda Citigo: Kollade reviews på YouTube där alla älskade bilen, men den kostar lika mycket idag som nypris minus bidrag. Ville ha en bil som faktiskt sjunkit i pris och inte som nästan ökat i pris. Sen saknade den backkamera och farthållare på ratten, och kändes som en billigare kopia på VW, vilket det är.
- Volkswagen e-UP: Fler funktioner är Citigo och känns mer som "originalet". Vettiga priser mot nypris, och det står VW på ratten (min fru hade en Golf innan).
- Golf e: Ja, den hade varit bäst, och frugans ögon tindrade när jag visade. Dock hade alla som låg bra i pris gått för långt eller så passade inte låneupplägget mig. Var nära på att slå till på en idag men handlaren kändes oseriös och räntan var ocker!
Varför blev det just den bilen jag valde då?
1. Seriös handlare
2. 6 månaders garanti ingår
3. Så pass ny (2021) så det finns andra garantier kvar.
4. Billig att försäkra (billig att äga)
5. Klarar kravet på räckvidd även vinter
6. Fler funktioner än Citigo
7. Fräsha vinterdäck
Re: Bra elbil för ca 100K?
Postat: 10 okt 2023 19:11
av enoch85
taliz skrev: ↑28 sep 2023 12:13
Jag köpte själv en 2019 Zoe R110 Iconic på auktion i maj. För priset finns det inget bättre IMO.
Leaf är betydligt dyrare om man skall ha 40kwh. Dessutom verkar batterierna degraderas rejält på Leaf. Zoe verkar hålla riktigt bra. Min närmar sig 13000 mil och visar samma räckvidd som en ny(den faktiska kapaciteten i ZE40 sägs vara 44kwh så det finns en del buffer).
Min bil har android auto men saknar Carplay. Men eftersom Zoe har mkt gemensamt med Clio så finns det massor med tredjepartslösningar om man vill fixa det.
Folk kanske tycker jag är knäpp men jag tycker den är rätt tuff också.
IMG_2342.jpeg
PS. Lätt att disabla fotgängljudet permanent, bara rycka en säkring.
Kan bara meddela att efter att ha scannat KVD, Wayke, Blipp, Autouncle, Blocket osv osv i en vecka nu så kan jag bara säga stort grattis till dig. Din bil har ökat i värde, och det är helt sjuk efterfrågan på dessa verkar det som. Finns mest R90 ute nu för kring 100K, och R110 för mindre än 140K är svårt att hitta, bara om det är med batterihyra.
Återigen tack för alla svar, jag har lärt mig mycket denna veckan.

Re: Bra elbil för ca 100K?
Postat: 10 okt 2023 19:41
av Rasmussen
Sen i tråden märker jag, men när vi letade andrabil med dragkrok pga m3p som förstabil så föll valet på en nissan e-nv200 24kwh. Det är ju en leaf i grunden. Gick knappt 8 mil på en laddning vintertid men så sjukt praktiskt med skåpbil! Bara lasta in skiten. Fullstor kyl OCH frys fick rum därbak. Verkar ligga strax över 100k. Efter 2017 tror jag dessutom man får monter drag, låg dragvikt dock.
Re: Bra elbil för ca 100K?
Postat: 10 okt 2023 20:15
av enoch85
Rasmussen skrev: ↑10 okt 2023 19:41
Sen i tråden märker jag, men när vi letade andrabil med dragkrok pga m3p som förstabil så föll valet på en nissan e-nv200 24kwh. Det är ju en leaf i grunden. Gick knappt 8 mil på en laddning vintertid men så sjukt praktiskt med skåpbil! Bara lasta in skiten. Fullstor kyl OCH frys fick rum därbak. Verkar ligga strax över 100k. Efter 2017 tror jag dessutom man får monter drag, låg dragvikt dock.
Haha jag kollade faktiskt på skåpbilar också. Vettiga priser, och som du säger; man kunde lasta in allt möjligt skit där bak - vissa fanns t.o.m. med drag.
Men frugan sa tvärnej, så jag fick avstå.

Re: Bra elbil för ca 100K?
Postat: 10 okt 2023 20:24
av Rasmussen
enoch85 skrev: ↑10 okt 2023 20:15
Rasmussen skrev: ↑10 okt 2023 19:41
Sen i tråden märker jag, men när vi letade andrabil med dragkrok pga m3p som förstabil så föll valet på en nissan e-nv200 24kwh. Det är ju en leaf i grunden. Gick knappt 8 mil på en laddning vintertid men så sjukt praktiskt med skåpbil! Bara lasta in skiten. Fullstor kyl OCH frys fick rum därbak. Verkar ligga strax över 100k. Efter 2017 tror jag dessutom man får monter drag, låg dragvikt dock.
Haha jag kollade faktiskt på skåpbilar också. Vettiga priser, och som du säger; man kunde lasta in allt möjligt skit där bak - vissa fanns t.o.m. med drag.
Men frugan sa tvärnej, så jag fick avstå.
Ja min fru tröttnade också… så nu har vi m3lr med drag och i3s. Bra kombo även om jag tycker det är jobbigt med dragkrok. Men handen på hjärtat så behöver vi det max 4ggr per år. I3n är förövrigt jättekul att köra, det kunde man inte säga om skåpbilem haha
Re: Bra elbil för ca 100K?
Postat: 10 okt 2023 21:12
av FStaake
Rasmussen skrev: ↑10 okt 2023 19:41
Sen i tråden märker jag, men när vi letade andrabil med dragkrok pga m3p som förstabil så föll valet på en nissan e-nv200 24kwh. Det är ju en leaf i grunden. Gick knappt 8 mil på en laddning vintertid men så sjukt praktiskt med skåpbil! Bara lasta in skiten. Fullstor kyl OCH frys fick rum därbak. Verkar ligga strax över 100k. Efter 2017 tror jag dessutom man får monter drag, låg dragvikt dock.
Vi har e-NV200 44kWh på jobbet.
450kg dragvikt, inte mycket men bättre än inget.
Inga raketer men lite däcksskrik går att provocera fram i tvära svängar.
Re: Bra elbil för ca 100K?
Postat: 12 okt 2023 09:20
av Bjelke
FStaake skrev: ↑10 okt 2023 21:12
Rasmussen skrev: ↑10 okt 2023 19:41
Sen i tråden märker jag, men när vi letade andrabil med dragkrok pga m3p som förstabil så föll valet på en nissan e-nv200 24kwh. Det är ju en leaf i grunden. Gick knappt 8 mil på en laddning vintertid men så sjukt praktiskt med skåpbil! Bara lasta in skiten. Fullstor kyl OCH frys fick rum därbak. Verkar ligga strax över 100k. Efter 2017 tror jag dessutom man får monter drag, låg dragvikt dock.
Vi har e-NV200 44kWh på jobbet.
450kg dragvikt, inte mycket men bättre än inget.
Inga raketer men lite däcksskrik går att provocera fram i tvära svängar.
Vad ligger en sån på i pris ungefär just nu? En med 44-batteri alltså (begagnad).
Re: Bra elbil för ca 100K?
Postat: 12 okt 2023 15:08
av Rasmussen
Bjelke skrev: ↑12 okt 2023 09:20
FStaake skrev: ↑10 okt 2023 21:12
Rasmussen skrev: ↑10 okt 2023 19:41
Sen i tråden märker jag, men när vi letade andrabil med dragkrok pga m3p som förstabil så föll valet på en nissan e-nv200 24kwh. Det är ju en leaf i grunden. Gick knappt 8 mil på en laddning vintertid men så sjukt praktiskt med skåpbil! Bara lasta in skiten. Fullstor kyl OCH frys fick rum därbak. Verkar ligga strax över 100k. Efter 2017 tror jag dessutom man får monter drag, låg dragvikt dock.
Vi har e-NV200 44kWh på jobbet.
450kg dragvikt, inte mycket men bättre än inget.
Inga raketer men lite däcksskrik går att provocera fram i tvära svängar.
Vad ligger en sån på i pris ungefär just nu? En med 44-batteri alltså (begagnad).
Blocket verkar börja runt 180. Men prutläge gissar jag och på kvd tror jag inte de går över 150. Det är alltså 40kwh, 44 finns inte. Sen kan man byta batteri i dom, så vill man ha längre räckvidd är det nog smartast att köoa en 24kwh och låta sätta i ett leaf 62kwh batteri. Jag har för mig att jag sett i env-gruppen på fb att det passar.
Re: Bra elbil för ca 100K?
Postat: 12 okt 2023 22:53
av FStaake
Rasmussen skrev: ↑12 okt 2023 15:08
Bjelke skrev: ↑12 okt 2023 09:20
FStaake skrev: ↑10 okt 2023 21:12
Rasmussen skrev: ↑10 okt 2023 19:41
Sen i tråden märker jag, men när vi letade andrabil med dragkrok pga m3p som förstabil så föll valet på en nissan e-nv200 24kwh. Det är ju en leaf i grunden. Gick knappt 8 mil på en laddning vintertid men så sjukt praktiskt med skåpbil! Bara lasta in skiten. Fullstor kyl OCH frys fick rum därbak. Verkar ligga strax över 100k. Efter 2017 tror jag dessutom man får monter drag, låg dragvikt dock.
Vi har e-NV200 44kWh på jobbet.
450kg dragvikt, inte mycket men bättre än inget.
Inga raketer men lite däcksskrik går att provocera fram i tvära svängar.
Vad ligger en sån på i pris ungefär just nu? En med 44-batteri alltså (begagnad).
Blocket verkar börja runt 180. Men prutläge gissar jag och på kvd tror jag inte de går över 150. Det är alltså 40kwh, 44 finns inte. Sen kan man byta batteri i dom, så vill man ha längre räckvidd är det nog smartast att köoa en 24kwh och låta sätta i ett leaf 62kwh batteri. Jag har för mig att jag sett i env-gruppen på fb att det passar.
Stämmer att det är 40kWh. Ska av nyfikenhet kolla vad vi betalde för dom.