Tveksam till elbil?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Korken »

Niklas Z skrev: 24 okt 2023 14:49
Korken skrev: 24 okt 2023 14:22
Niklas Z skrev: 24 okt 2023 12:06
Korken skrev: 24 okt 2023 12:03
De flesta i Sverige är dock hänvisade till offentliga stationer eftersom de bor i lägenhet. Betalar man 5 kr/kWh är det minst lika dyrt som att tanka.
Nej, de flesta bor inte i lägenhet, det är fler som bor i småhus. I synnerhet är ägare av nyare bilar (dvs den kategori där elbilar huvudsakligen finns) till övervägande del småhusboende.
De flesta bor i lägenhet

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... i-sverige/
Nej, det är fel. Din egen länk visar att flest bor i småhus. Gå ner till rubriken "De flesta personer bor i småhus" så ser du det.
De flesta personer bor i småhus. Men de flesta hushåll finns i flerbostadshus. Det beror sannolikt på att många barnfamiljer bor i småhus. Men barn köper inga bilar.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 24 okt 2023 14:49
jonasl skrev: 24 okt 2023 14:20
Korken skrev: 24 okt 2023 12:03
De flesta i Sverige är dock hänvisade till offentliga stationer eftersom de bor i lägenhet. Betalar man 5 kr/kWh är det minst lika dyrt som att tanka.
Vill man att det ska vara dyrare så är det förstås det. Men det är inte omöjligt att ladda hemma fast man bor i lägenhet. Jag gör det t.ex. - jag gick med i styrelsen och höll i hela projektet, till hela föreningens gagn.
Jo, det är omöjligt om man inte ens har en parkeringsplats.
Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Som sagt:

Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.

viewtopic.php?t=27406
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3361
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Niklas Z »

Korken skrev: 24 okt 2023 14:54
Niklas Z skrev: 24 okt 2023 14:49
Korken skrev: 24 okt 2023 14:22
Niklas Z skrev: 24 okt 2023 12:06
Korken skrev: 24 okt 2023 12:03
De flesta i Sverige är dock hänvisade till offentliga stationer eftersom de bor i lägenhet. Betalar man 5 kr/kWh är det minst lika dyrt som att tanka.
Nej, de flesta bor inte i lägenhet, det är fler som bor i småhus. I synnerhet är ägare av nyare bilar (dvs den kategori där elbilar huvudsakligen finns) till övervägande del småhusboende.
De flesta bor i lägenhet

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... i-sverige/
Nej, det är fel. Din egen länk visar att flest bor i småhus. Gå ner till rubriken "De flesta personer bor i småhus" så ser du det.
De flesta personer bor i småhus. Men de flesta hushåll finns i flerbostadshus. Det beror sannolikt på att många barnfamiljer bor i småhus. Men barn köper inga bilar.
Förvisso köper inte barn bilar, men bilägande är vanligare bland dem som bor i småhus. Inte minst gäller det ägande av nya bilar. Gå till sidan 21 i denna rapport:

https://www.trafa.se/globalassets/rappo ... ktorer.pdf

Där framgår att 73 % av alla bilar 0-3 år gamla ägs av småhusboende.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Banane »

Korken skrev: 24 okt 2023 14:54
Niklas Z skrev: 24 okt 2023 14:49
Korken skrev: 24 okt 2023 14:22
Niklas Z skrev: 24 okt 2023 12:06
Korken skrev: 24 okt 2023 12:03
De flesta i Sverige är dock hänvisade till offentliga stationer eftersom de bor i lägenhet. Betalar man 5 kr/kWh är det minst lika dyrt som att tanka.
Nej, de flesta bor inte i lägenhet, det är fler som bor i småhus. I synnerhet är ägare av nyare bilar (dvs den kategori där elbilar huvudsakligen finns) till övervägande del småhusboende.
De flesta bor i lägenhet

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... i-sverige/
Nej, det är fel. Din egen länk visar att flest bor i småhus. Gå ner till rubriken "De flesta personer bor i småhus" så ser du det.
De flesta personer bor i småhus. Men de flesta hushåll finns i flerbostadshus. Det beror sannolikt på att många barnfamiljer bor i småhus. Men barn köper inga bilar.
Nej men de som bor i småhus köper fler bilar än de som bor i lägenhet. Av lätt identifierade skäl. Dyrt, krångligt och inte särskilt nödvändigt att ha bil i stan medan det nästan är ett måste om man bor i villa.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Banane »

SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2023 14:55
mikebike skrev: 24 okt 2023 14:49
jonasl skrev: 24 okt 2023 14:20
Korken skrev: 24 okt 2023 12:03
De flesta i Sverige är dock hänvisade till offentliga stationer eftersom de bor i lägenhet. Betalar man 5 kr/kWh är det minst lika dyrt som att tanka.
Vill man att det ska vara dyrare så är det förstås det. Men det är inte omöjligt att ladda hemma fast man bor i lägenhet. Jag gör det t.ex. - jag gick med i styrelsen och höll i hela projektet, till hela föreningens gagn.
Jo, det är omöjligt om man inte ens har en parkeringsplats.
Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Som sagt:

Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.

viewtopic.php?t=27406

Jag kommer, på halvtid, bli stadsbo i lägenhet utan ens en parkeringsplats det första halvåret. Som tur är så ligger det 8 laddplatser bara ett hundratal meter bort där elen är gratis. Det enda som kostar är parkeringsavgiften på 5:-/h nattetid och 15h:-/h dagtid. Återstår att se om det är lätt att få en plats eller om det är typ omöjligt. :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Bjelke »

Banane skrev: 24 okt 2023 15:32
SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2023 14:55
mikebike skrev: 24 okt 2023 14:49
jonasl skrev: 24 okt 2023 14:20
Korken skrev: 24 okt 2023 12:03
De flesta i Sverige är dock hänvisade till offentliga stationer eftersom de bor i lägenhet. Betalar man 5 kr/kWh är det minst lika dyrt som att tanka.
Vill man att det ska vara dyrare så är det förstås det. Men det är inte omöjligt att ladda hemma fast man bor i lägenhet. Jag gör det t.ex. - jag gick med i styrelsen och höll i hela projektet, till hela föreningens gagn.
Jo, det är omöjligt om man inte ens har en parkeringsplats.
Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Som sagt:

Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.

viewtopic.php?t=27406

Jag kommer, på halvtid, bli stadsbo i lägenhet utan ens en parkeringsplats det första halvåret. Som tur är så ligger det 8 laddplatser bara ett hundratal meter bort där elen är gratis. Det enda som kostar är parkeringsavgiften på 5:-/h nattetid och 15h:-/h dagtid. Återstår att se om det är lätt att få en plats eller om det är typ omöjligt. :D
5 kr per timme inklusive laddning är riktigt riktigt bra om det är åtminstone lite mer än 5A enfas
kanske, men faktiskt bra ändå (mest troligt så får man antingen trefas 5A eller enfas 10A som lägst) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Banane »

Bjelke skrev: 24 okt 2023 17:23
Banane skrev: 24 okt 2023 15:32
SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2023 14:55
mikebike skrev: 24 okt 2023 14:49
jonasl skrev: 24 okt 2023 14:20


Vill man att det ska vara dyrare så är det förstås det. Men det är inte omöjligt att ladda hemma fast man bor i lägenhet. Jag gör det t.ex. - jag gick med i styrelsen och höll i hela projektet, till hela föreningens gagn.
Jo, det är omöjligt om man inte ens har en parkeringsplats.
Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Som sagt:

Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.

viewtopic.php?t=27406

Jag kommer, på halvtid, bli stadsbo i lägenhet utan ens en parkeringsplats det första halvåret. Som tur är så ligger det 8 laddplatser bara ett hundratal meter bort där elen är gratis. Det enda som kostar är parkeringsavgiften på 5:-/h nattetid och 15h:-/h dagtid. Återstår att se om det är lätt att få en plats eller om det är typ omöjligt. :D
5 kr per timme inklusive laddning är riktigt riktigt bra om det är åtminstone lite mer än 5A enfas
kanske, men faktiskt bra ändå (mest troligt så får man antingen trefas 5A eller enfas 10A som lägst) :)
22kW tror jag det är. Men min bil klarar bara 16,5.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2023 14:55
mikebike skrev: 24 okt 2023 14:49
jonasl skrev: 24 okt 2023 14:20
Korken skrev: 24 okt 2023 12:03
De flesta i Sverige är dock hänvisade till offentliga stationer eftersom de bor i lägenhet. Betalar man 5 kr/kWh är det minst lika dyrt som att tanka.
Vill man att det ska vara dyrare så är det förstås det. Men det är inte omöjligt att ladda hemma fast man bor i lägenhet. Jag gör det t.ex. - jag gick med i styrelsen och höll i hela projektet, till hela föreningens gagn.
Jo, det är omöjligt om man inte ens har en parkeringsplats.
Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Som sagt:

Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.

viewtopic.php?t=27406
Jag kan ladda på gatan några kvarter bort, men jag kan inte ladda HEMMA och utnyttja mitt timprisavtal.

Hur gör Right-to-Charge att det skapas parkeringsplatser inne i stan?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 24 okt 2023 18:05
SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2023 14:55
mikebike skrev: 24 okt 2023 14:49
jonasl skrev: 24 okt 2023 14:20
Korken skrev: 24 okt 2023 12:03
De flesta i Sverige är dock hänvisade till offentliga stationer eftersom de bor i lägenhet. Betalar man 5 kr/kWh är det minst lika dyrt som att tanka.
Vill man att det ska vara dyrare så är det förstås det. Men det är inte omöjligt att ladda hemma fast man bor i lägenhet. Jag gör det t.ex. - jag gick med i styrelsen och höll i hela projektet, till hela föreningens gagn.
Jo, det är omöjligt om man inte ens har en parkeringsplats.
Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Som sagt:

Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.

viewtopic.php?t=27406
Jag kan ladda på gatan några kvarter bort, men jag kan inte ladda HEMMA och utnyttja mitt timprisavtal.
Tycker det verkar som det fungerar rätt bra i så fall.

Det viktigaste här som jag ser det är att man har möjlighet att ladda sin bil till en rimlig kostnad. Att man inte kan utnyttja sitt eget timprisavtal kan man kanske acceptera ifall laddsituationen i övrigt är acceptabel och priset som sagt är rimligt.

Och det är väl ungefär din situation som Right-to-Charge som koncept är menat att åstadkomma. Men inte bara för dig utan för alla som bor i flerfamiljshus. Och där är vi ju tyvärr inte idag...

viewtopic.php?t=27406
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Bjelke »

Banane skrev: 24 okt 2023 17:51
Bjelke skrev: 24 okt 2023 17:23
Banane skrev: 24 okt 2023 15:32
SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2023 14:55
mikebike skrev: 24 okt 2023 14:49

Jo, det är omöjligt om man inte ens har en parkeringsplats.
Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Som sagt:

Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.

viewtopic.php?t=27406

Jag kommer, på halvtid, bli stadsbo i lägenhet utan ens en parkeringsplats det första halvåret. Som tur är så ligger det 8 laddplatser bara ett hundratal meter bort där elen är gratis. Det enda som kostar är parkeringsavgiften på 5:-/h nattetid och 15h:-/h dagtid. Återstår att se om det är lätt att få en plats eller om det är typ omöjligt. :D
5 kr per timme inklusive laddning är riktigt riktigt bra om det är åtminstone lite mer än 5A enfas
kanske, men faktiskt bra ändå (mest troligt så får man antingen trefas 5A eller enfas 10A som lägst) :)
22kW tror jag det är. Men min bil klarar bara 16,5.
Shit! Det lär vara ganska fullt på dom platserna alltså…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2023 18:10
mikebike skrev: 24 okt 2023 18:05
SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2023 14:55
mikebike skrev: 24 okt 2023 14:49
jonasl skrev: 24 okt 2023 14:20


Vill man att det ska vara dyrare så är det förstås det. Men det är inte omöjligt att ladda hemma fast man bor i lägenhet. Jag gör det t.ex. - jag gick med i styrelsen och höll i hela projektet, till hela föreningens gagn.
Jo, det är omöjligt om man inte ens har en parkeringsplats.
Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Som sagt:

Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.

viewtopic.php?t=27406
Jag kan ladda på gatan några kvarter bort, men jag kan inte ladda HEMMA och utnyttja mitt timprisavtal.
Tycker det verkar som det fungerar rätt bra i så fall.

Det viktigaste här som jag ser det är att man har möjlighet att ladda sin bil till en rimlig kostnad. Att man inte kan utnyttja sitt eget timprisavtal kan man kanske acceptera ifall laddsituationen i övrigt är acceptabel och priset som sagt är rimligt.

Och det är väl ungefär din situation som Right-to-Charge som koncept är menat att åstadkomma. Men inte bara för dig utan för alla som bor i flerfamiljshus. Och där är vi ju tyvärr inte idag...

viewtopic.php?t=27406
Jo, 3 kr/kWh är rätt ok, om man hittar en ledig plats, men gång på gång dyker det upp samma påstående "alla laddar billigt hemma".

Right-to-Charge funkar ju bara om det finns parkeringsplatser.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Banane »

Bjelke skrev: 24 okt 2023 19:29
Banane skrev: 24 okt 2023 17:51
Bjelke skrev: 24 okt 2023 17:23
Banane skrev: 24 okt 2023 15:32
SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2023 14:55

Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Som sagt:

Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.

viewtopic.php?t=27406

Jag kommer, på halvtid, bli stadsbo i lägenhet utan ens en parkeringsplats det första halvåret. Som tur är så ligger det 8 laddplatser bara ett hundratal meter bort där elen är gratis. Det enda som kostar är parkeringsavgiften på 5:-/h nattetid och 15h:-/h dagtid. Återstår att se om det är lätt att få en plats eller om det är typ omöjligt. :D
5 kr per timme inklusive laddning är riktigt riktigt bra om det är åtminstone lite mer än 5A enfas
kanske, men faktiskt bra ändå (mest troligt så får man antingen trefas 5A eller enfas 10A som lägst) :)
22kW tror jag det är. Men min bil klarar bara 16,5.
Shit! Det lär vara ganska fullt på dom platserna alltså…
11kW typ 2. Och ja, är lite rädd att det är svårt att få plats. Men det visar sig. Åker förbi en SuC dagligen också och jag har gratis där så... Men eftersom jag inte har nån parkering så får jag betala 5:-/h ändå på gatan 18-08.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 24 okt 2023 19:34
SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2023 18:10
mikebike skrev: 24 okt 2023 18:05
SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2023 14:55
mikebike skrev: 24 okt 2023 14:49

Jo, det är omöjligt om man inte ens har en parkeringsplats.
Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Som sagt:

Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.

viewtopic.php?t=27406
Jag kan ladda på gatan några kvarter bort, men jag kan inte ladda HEMMA och utnyttja mitt timprisavtal.
Tycker det verkar som det fungerar rätt bra i så fall.

Det viktigaste här som jag ser det är att man har möjlighet att ladda sin bil till en rimlig kostnad. Att man inte kan utnyttja sitt eget timprisavtal kan man kanske acceptera ifall laddsituationen i övrigt är acceptabel och priset som sagt är rimligt.

Och det är väl ungefär din situation som Right-to-Charge som koncept är menat att åstadkomma. Men inte bara för dig utan för alla som bor i flerfamiljshus. Och där är vi ju tyvärr inte idag...

viewtopic.php?t=27406
Jo, 3 kr/kWh är rätt ok, om man hittar en ledig plats, men gång på gång dyker det upp samma påstående "alla laddar billigt hemma".

Right-to-Charge funkar ju bara om det finns parkeringsplatser.
Jag tänker mig en bredare definition av Rigth-to-Charge som även innefattar hyreshus. Samt även offentligt och privat ägd gatuparkering i stadsmiljö, så att alla som bor i flerbostadshus och som behöver laddning över natten kan få en dräglig och rimlig vardag helt enkelt även ifall de vill köra elbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2023 19:52
mikebike skrev: 24 okt 2023 19:34
SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2023 18:10
mikebike skrev: 24 okt 2023 18:05
SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2023 14:55

Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Som sagt:

Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.

viewtopic.php?t=27406
Jag kan ladda på gatan några kvarter bort, men jag kan inte ladda HEMMA och utnyttja mitt timprisavtal.
Tycker det verkar som det fungerar rätt bra i så fall.

Det viktigaste här som jag ser det är att man har möjlighet att ladda sin bil till en rimlig kostnad. Att man inte kan utnyttja sitt eget timprisavtal kan man kanske acceptera ifall laddsituationen i övrigt är acceptabel och priset som sagt är rimligt.

Och det är väl ungefär din situation som Right-to-Charge som koncept är menat att åstadkomma. Men inte bara för dig utan för alla som bor i flerfamiljshus. Och där är vi ju tyvärr inte idag...

viewtopic.php?t=27406
Jo, 3 kr/kWh är rätt ok, om man hittar en ledig plats, men gång på gång dyker det upp samma påstående "alla laddar billigt hemma".

Right-to-Charge funkar ju bara om det finns parkeringsplatser.
Jag tänker mig en bredare definition av Rigth-to-Charge som även innefattar hyreshus. Samt även offentligt och privat ägd gatuparkering i stadsmiljö, så att alla som bor i flerbostadshus och som behöver laddning över natten kan få en dräglig och rimlig vardag helt enkelt även ifall de vill köra elbil.
"innefattar hyreshus"? -Det hjälper som sagt inte eftersom det inte finns några parkeringsplatser knutna till många hus (d.v.s. inget av de hus jag bott i).
"privat ägd gatuparkering"? -Det är kommunen som äger gatorna och tar betalt för parkeringen, 450 kr/månad där jag bor.
Jag har tidigare hävdat att det är kommunens ansvar att ordna laddplatser i gatumiljö, men blev direkt påhoppad med att "det får du ordna själv" eller "det löser marknadskrafterna". :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av airdrive »

Humor när kommunen som har nära nog monopol på gatuparkering, hänvisar till marknaden. 😂
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av mikebike »

airdrive skrev: 25 okt 2023 00:36
Humor när kommunen som har nära nog monopol på gatuparkering, hänvisar till marknaden. 😂
Nä, det var medlemmar på forumet som hävdade det.
Kommunens svar var att de minsann hade laddstolpar redan, och gratis var de också! Det handlade om sex (6) motorvärmaruttag, som visserligen var gratis, men det kostade (extra) att parkera där.

Nu finns det hyfsat med laddstolpar, men man kan aldrig räkna med att hitta en ledig. På lördag skall vi åka 40 mil och ju högre SoC vi kan starta med desto färre och kortare stopp på vägen ned.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 24 okt 2023 21:12
SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2023 19:52
mikebike skrev: 24 okt 2023 19:34
SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2023 18:10
mikebike skrev: 24 okt 2023 18:05

Jag kan ladda på gatan några kvarter bort, men jag kan inte ladda HEMMA och utnyttja mitt timprisavtal.
Tycker det verkar som det fungerar rätt bra i så fall.

Det viktigaste här som jag ser det är att man har möjlighet att ladda sin bil till en rimlig kostnad. Att man inte kan utnyttja sitt eget timprisavtal kan man kanske acceptera ifall laddsituationen i övrigt är acceptabel och priset som sagt är rimligt.

Och det är väl ungefär din situation som Right-to-Charge som koncept är menat att åstadkomma. Men inte bara för dig utan för alla som bor i flerfamiljshus. Och där är vi ju tyvärr inte idag...

viewtopic.php?t=27406
Jo, 3 kr/kWh är rätt ok, om man hittar en ledig plats, men gång på gång dyker det upp samma påstående "alla laddar billigt hemma".

Right-to-Charge funkar ju bara om det finns parkeringsplatser.
Jag tänker mig en bredare definition av Rigth-to-Charge som även innefattar hyreshus. Samt även offentligt och privat ägd gatuparkering i stadsmiljö, så att alla som bor i flerbostadshus och som behöver laddning över natten kan få en dräglig och rimlig vardag helt enkelt även ifall de vill köra elbil.
"innefattar hyreshus"? -Det hjälper som sagt inte eftersom det inte finns några parkeringsplatser knutna till många hus (d.v.s. inget av de hus jag bott i).
"privat ägd gatuparkering"? -Det är kommunen som äger gatorna och tar betalt för parkeringen, 450 kr/månad där jag bor.
Jag har tidigare hävdat att det är kommunens ansvar att ordna laddplatser i gatumiljö, men blev direkt påhoppad med att "det får du ordna själv" eller "det löser marknadskrafterna". :roll:
Men det finns ju parkeringsplatser. Du skriver ju det själv, nämligen de som ägs av kommunen/staden/det offentliga. Som jag ser det måste dessa också ingå i Right-to-Charge. Dessa offentligt ägda parkeringsplatser måste på något sätt också vara en del av lösningen. Annars kommer det här problemet inte gå att lösa.

I det här fallet tror jag inte andra politiska partier än de existerande kommer kunna utgöra någon lösning. Jag kan ha fel, men jag tror att det gäller att få de existerande partierna att inse att de offentligt ägda parkeringsplatserna måste vara en del av lösningen här. Och helt ärligt så borde de ha insett det här för länge, länge, länge sen. Typ för ~6-7 år sedan. Eller ngt...

Men så ser det ju inte ut. Så här har alla som vill se en vettig och rimlig vardag vad gäller elbilsägande för boende i flerbostadshus ett påverkansarbete att göra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 25 okt 2023 07:56
...] Nu finns det hyfsat med laddstolpar, men man kan aldrig räkna med att hitta en ledig. På lördag skall vi åka 40 mil och ju högre SoC vi kan starta med desto färre och kortare stopp på vägen ned.
Och det är alltså det här som jag menar inte räcker. Om man har behov av att kunna ladda bilen över natten för att kunna få en vettig och rimlig vardag så tycker jag också att man ska kunna få den möjligheten till en rimlig kostnad. Det ska t.o.m finnas en rimlig mängd av back-up-alternativ ifall det skulle uppstå ett problem med 'huvudalternativet'.

Därav:
Right-to-Charge
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 25 okt 2023 09:00
mikebike skrev: 24 okt 2023 21:12
SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2023 19:52
mikebike skrev: 24 okt 2023 19:34
SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2023 18:10

Tycker det verkar som det fungerar rätt bra i så fall.

Det viktigaste här som jag ser det är att man har möjlighet att ladda sin bil till en rimlig kostnad. Att man inte kan utnyttja sitt eget timprisavtal kan man kanske acceptera ifall laddsituationen i övrigt är acceptabel och priset som sagt är rimligt.

Och det är väl ungefär din situation som Right-to-Charge som koncept är menat att åstadkomma. Men inte bara för dig utan för alla som bor i flerfamiljshus. Och där är vi ju tyvärr inte idag...

viewtopic.php?t=27406
Jo, 3 kr/kWh är rätt ok, om man hittar en ledig plats, men gång på gång dyker det upp samma påstående "alla laddar billigt hemma".

Right-to-Charge funkar ju bara om det finns parkeringsplatser.
Jag tänker mig en bredare definition av Rigth-to-Charge som även innefattar hyreshus. Samt även offentligt och privat ägd gatuparkering i stadsmiljö, så att alla som bor i flerbostadshus och som behöver laddning över natten kan få en dräglig och rimlig vardag helt enkelt även ifall de vill köra elbil.
"innefattar hyreshus"? -Det hjälper som sagt inte eftersom det inte finns några parkeringsplatser knutna till många hus (d.v.s. inget av de hus jag bott i).
"privat ägd gatuparkering"? -Det är kommunen som äger gatorna och tar betalt för parkeringen, 450 kr/månad där jag bor.
Jag har tidigare hävdat att det är kommunens ansvar att ordna laddplatser i gatumiljö, men blev direkt påhoppad med att "det får du ordna själv" eller "det löser marknadskrafterna". :roll:
Men det finns ju parkeringsplatser. Du skriver ju det själv, nämligen de som ägs av kommunen/staden/det offentliga. Som jag ser det måste dessa också ingå i Right-to-Charge. Dessa offentligt ägda parkeringsplatser måste på något sätt också vara en del av lösningen. Annars kommer det här problemet inte gå att lösa.

I det här fallet tror jag inte andra politiska partier än de existerande kommer kunna utgöra någon lösning. Jag kan ha fel, men jag tror att det gäller att få de existerande partierna att inse att de offentligt ägda parkeringsplatserna måste vara en del av lösningen här. Och helt ärligt så borde de ha insett det här för länge, länge, länge sen. Typ för ~6-7 år sedan. Eller ngt...

Men så ser det ju inte ut. Så här har alla som vill se en vettig och rimlig vardag vad gäller elbilsägande för boende i flerbostadshus ett påverkansarbete att göra.
Nej, det finns inte "parkeringsplatser", det finns förhoppningsvis plats att stå på någon gata i närområdet. På några få platser finns det laddstolpar, men där står ofta bilar som inte laddar.
Men annars är vi överens om att det bör byggas fler laddplatser.

Det är enormt stor skillnad mellan Stockholm (innerstan) och Solna i detta avseende.

PS. Jag ser fram mot pensionen så att jag kan flytta och slippa leta lediga parkeringsplatser och laddstolpar. Även slippa en idiotisk hyresvärd och höga hyror.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 25 okt 2023 09:18
SwedishAdvocate skrev: 25 okt 2023 09:00
Men det finns ju parkeringsplatser. Du skriver ju det själv, nämligen de som ägs av kommunen/staden/det offentliga. Som jag ser det måste dessa också ingå i Right-to-Charge. Dessa offentligt ägda parkeringsplatser måste på något sätt också vara en del av lösningen. Annars kommer det här problemet inte gå att lösa.

I det här fallet tror jag inte andra politiska partier än de existerande kommer kunna utgöra någon lösning. Jag kan ha fel, men jag tror att det gäller att få de existerande partierna att inse att de offentligt ägda parkeringsplatserna måste vara en del av lösningen här. Och helt ärligt så borde de ha insett det här för länge, länge, länge sen. Typ för ~6-7 år sedan. Eller ngt...

Men så ser det ju inte ut. Så här har alla som vill se en vettig och rimlig vardag vad gäller elbilsägande för boende i flerbostadshus ett påverkansarbete att göra.
Nej, det finns inte "parkeringsplatser", det finns förhoppningsvis plats att stå på någon gata i närområdet. På några få platser finns det laddstolpar, men där står ofta bilar som inte laddar.
Men annars är vi överens om att det bör byggas fler laddplatser. [Min u.]

Det är enormt stor skillnad mellan Stockholm (innerstan) och Solna i detta avseende.

PS. Jag ser fram mot pensionen så att jag kan flytta och slippa leta lediga parkeringsplatser och laddstolpar. Även slippa en idiotisk hyresvärd och höga hyror.
Tycker det verkar som vi definierar "parkeringsplats" olika.

För mig utgör även en offentligt ägd gatuparkering en parkeringsplats. Så för mig så måste även dessa kunna ingå i det som jag ovan i tråden benämnt med Right-to-Charge.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 25 okt 2023 09:30
mikebike skrev: 25 okt 2023 09:18
SwedishAdvocate skrev: 25 okt 2023 09:00
Men det finns ju parkeringsplatser. Du skriver ju det själv, nämligen de som ägs av kommunen/staden/det offentliga. Som jag ser det måste dessa också ingå i Right-to-Charge. Dessa offentligt ägda parkeringsplatser måste på något sätt också vara en del av lösningen. Annars kommer det här problemet inte gå att lösa.

I det här fallet tror jag inte andra politiska partier än de existerande kommer kunna utgöra någon lösning. Jag kan ha fel, men jag tror att det gäller att få de existerande partierna att inse att de offentligt ägda parkeringsplatserna måste vara en del av lösningen här. Och helt ärligt så borde de ha insett det här för länge, länge, länge sen. Typ för ~6-7 år sedan. Eller ngt...

Men så ser det ju inte ut. Så här har alla som vill se en vettig och rimlig vardag vad gäller elbilsägande för boende i flerbostadshus ett påverkansarbete att göra.
Nej, det finns inte "parkeringsplatser", det finns förhoppningsvis plats att stå på någon gata i närområdet. På några få platser finns det laddstolpar, men där står ofta bilar som inte laddar.
Men annars är vi överens om att det bör byggas fler laddplatser. [Min u.]

Det är enormt stor skillnad mellan Stockholm (innerstan) och Solna i detta avseende.

PS. Jag ser fram mot pensionen så att jag kan flytta och slippa leta lediga parkeringsplatser och laddstolpar. Även slippa en idiotisk hyresvärd och höga hyror.
Tycker det verkar som vi definierar "parkeringsplats" olika.

För mig utgör även en offentligt ägd gatuparkering en parkeringsplats. Så för mig så måste även dessa kunna ingå i det som jag ovan i tråden benämnt med Right-to-Charge.
Ja, det tycker jag också, men enligt länken så gäller det föreslagna R-t-C hyresvärdar, inte kommuner, och det fungerar inte i stadsmiljö.
"fastighetsägaren eller hyresvärden kan då behöva giltiga skäl till att neka installation av elbilsladdare om de boende efterfrågar det."
Även om man googlar fenomenet internationellt verkar det främst gälla vid nyproduktion av bostäder. I mitt närområde byggs det inga parkeringsplatser alls när/där det byggs bostäder.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 25 okt 2023 10:30
SwedishAdvocate skrev: 25 okt 2023 09:30
mikebike skrev: 25 okt 2023 09:18
SwedishAdvocate skrev: 25 okt 2023 09:00
Men det finns ju parkeringsplatser. Du skriver ju det själv, nämligen de som ägs av kommunen/staden/det offentliga. Som jag ser det måste dessa också ingå i Right-to-Charge. Dessa offentligt ägda parkeringsplatser måste på något sätt också vara en del av lösningen. Annars kommer det här problemet inte gå att lösa.

I det här fallet tror jag inte andra politiska partier än de existerande kommer kunna utgöra någon lösning. Jag kan ha fel, men jag tror att det gäller att få de existerande partierna att inse att de offentligt ägda parkeringsplatserna måste vara en del av lösningen här. Och helt ärligt så borde de ha insett det här för länge, länge, länge sen. Typ för ~6-7 år sedan. Eller ngt...

Men så ser det ju inte ut. Så här har alla som vill se en vettig och rimlig vardag vad gäller elbilsägande för boende i flerbostadshus ett påverkansarbete att göra.
Nej, det finns inte "parkeringsplatser", det finns förhoppningsvis plats att stå på någon gata i närområdet. På några få platser finns det laddstolpar, men där står ofta bilar som inte laddar.
Men annars är vi överens om att det bör byggas fler laddplatser. [Min u.]

Det är enormt stor skillnad mellan Stockholm (innerstan) och Solna i detta avseende.

PS. Jag ser fram mot pensionen så att jag kan flytta och slippa leta lediga parkeringsplatser och laddstolpar. Även slippa en idiotisk hyresvärd och höga hyror.
Tycker det verkar som vi definierar "parkeringsplats" olika.

För mig utgör även en offentligt ägd gatuparkering en parkeringsplats. Så för mig så måste även dessa kunna ingå i det som jag ovan i tråden benämnt med Right-to-Charge.
Ja, det tycker jag också, men enligt länken så gäller det föreslagna R-t-C hyresvärdar, inte kommuner, och det fungerar inte i stadsmiljö.
"fastighetsägaren eller hyresvärden kan då behöva giltiga skäl till att neka installation av elbilsladdare om de boende efterfrågar det."
Även om man googlar fenomenet internationellt verkar det främst gälla vid nyproduktion av bostäder. I mitt närområde byggs det inga parkeringsplatser alls när/där det byggs bostäder.
Ok. Håller med om att det nog blev otydligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 25 okt 2023 10:39
mikebike skrev: 25 okt 2023 10:30
SwedishAdvocate skrev: 25 okt 2023 09:30
mikebike skrev: 25 okt 2023 09:18
SwedishAdvocate skrev: 25 okt 2023 09:00
Men det finns ju parkeringsplatser. Du skriver ju det själv, nämligen de som ägs av kommunen/staden/det offentliga. Som jag ser det måste dessa också ingå i Right-to-Charge. Dessa offentligt ägda parkeringsplatser måste på något sätt också vara en del av lösningen. Annars kommer det här problemet inte gå att lösa.

I det här fallet tror jag inte andra politiska partier än de existerande kommer kunna utgöra någon lösning. Jag kan ha fel, men jag tror att det gäller att få de existerande partierna att inse att de offentligt ägda parkeringsplatserna måste vara en del av lösningen här. Och helt ärligt så borde de ha insett det här för länge, länge, länge sen. Typ för ~6-7 år sedan. Eller ngt...

Men så ser det ju inte ut. Så här har alla som vill se en vettig och rimlig vardag vad gäller elbilsägande för boende i flerbostadshus ett påverkansarbete att göra.
Nej, det finns inte "parkeringsplatser", det finns förhoppningsvis plats att stå på någon gata i närområdet. På några få platser finns det laddstolpar, men där står ofta bilar som inte laddar.
Men annars är vi överens om att det bör byggas fler laddplatser. [Min u.]

Det är enormt stor skillnad mellan Stockholm (innerstan) och Solna i detta avseende.

PS. Jag ser fram mot pensionen så att jag kan flytta och slippa leta lediga parkeringsplatser och laddstolpar. Även slippa en idiotisk hyresvärd och höga hyror.
Tycker det verkar som vi definierar "parkeringsplats" olika.

För mig utgör även en offentligt ägd gatuparkering en parkeringsplats. Så för mig så måste även dessa kunna ingå i det som jag ovan i tråden benämnt med Right-to-Charge.
Ja, det tycker jag också, men enligt länken så gäller det föreslagna R-t-C hyresvärdar, inte kommuner, och det fungerar inte i stadsmiljö.
"fastighetsägaren eller hyresvärden kan då behöva giltiga skäl till att neka installation av elbilsladdare om de boende efterfrågar det."
Även om man googlar fenomenet internationellt verkar det främst gälla vid nyproduktion av bostäder. I mitt närområde byggs det inga parkeringsplatser alls när/där det byggs bostäder.
Ok. Håller med om att det nog blev otydligt.
Om detta drivs aktivt i Sverige hoppas jag att de tar med att kommuner skall se till att det skall finnas laddplatser även för oss som är hänvisade till gatuparkering.
Det är som sagt väldigt stor skillnad mellan olika kommuner.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Korken »

Niklas Z skrev: 24 okt 2023 15:06
Korken skrev: 24 okt 2023 14:54
Niklas Z skrev: 24 okt 2023 14:49
Korken skrev: 24 okt 2023 14:22
Niklas Z skrev: 24 okt 2023 12:06

Nej, de flesta bor inte i lägenhet, det är fler som bor i småhus. I synnerhet är ägare av nyare bilar (dvs den kategori där elbilar huvudsakligen finns) till övervägande del småhusboende.
De flesta bor i lägenhet

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... i-sverige/
Nej, det är fel. Din egen länk visar att flest bor i småhus. Gå ner till rubriken "De flesta personer bor i småhus" så ser du det.
De flesta personer bor i småhus. Men de flesta hushåll finns i flerbostadshus. Det beror sannolikt på att många barnfamiljer bor i småhus. Men barn köper inga bilar.
Förvisso köper inte barn bilar, men bilägande är vanligare bland dem som bor i småhus. Inte minst gäller det ägande av nya bilar. Gå till sidan 21 i denna rapport:

https://www.trafa.se/globalassets/rappo ... ktorer.pdf

Där framgår att 73 % av alla bilar 0-3 år gamla ägs av småhusboende.
Hur är det med äldre bilar? Är ju ett rejält hot mot andrahandsvärdet på sikt om det fortfarande är en stor del av befolkningen som inte kan ladda hemma.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3361
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Niklas Z »

Korken skrev: 25 okt 2023 13:59
Hur är det med äldre bilar? Är ju ett rejält hot mot andrahandsvärdet på sikt om det fortfarande är en stor del av befolkningen som inte kan ladda hemma.
Vet ej, men rent generellt ägs bilar främst av boende i småhus, även om man inkluderar äldre bilar. På sid 33 i denna rapport:

https://www.trafa.se/globalassets/rappo ... brider.pdf

anges att "Familjer boende i småhus ägde 65 procent av alla personbilar i trafik 2020".
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar