De flesta personer bor i småhus. Men de flesta hushåll finns i flerbostadshus. Det beror sannolikt på att många barnfamiljer bor i småhus. Men barn köper inga bilar.Niklas Z skrev: ↑24 okt 2023 14:49Nej, det är fel. Din egen länk visar att flest bor i småhus. Gå ner till rubriken "De flesta personer bor i småhus" så ser du det.Korken skrev: ↑24 okt 2023 14:22De flesta bor i lägenhet
https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... i-sverige/
Tveksam till elbil?
Moderator: Redaktion
Re: Tveksam till elbil?
-
- Inlägg: 5642
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tveksam till elbil?
Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Som sagt:mikebike skrev: ↑24 okt 2023 14:49Jo, det är omöjligt om man inte ens har en parkeringsplats.
Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.
viewtopic.php?t=27406
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3361
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tveksam till elbil?
Förvisso köper inte barn bilar, men bilägande är vanligare bland dem som bor i småhus. Inte minst gäller det ägande av nya bilar. Gå till sidan 21 i denna rapport:Korken skrev: ↑24 okt 2023 14:54De flesta personer bor i småhus. Men de flesta hushåll finns i flerbostadshus. Det beror sannolikt på att många barnfamiljer bor i småhus. Men barn köper inga bilar.Niklas Z skrev: ↑24 okt 2023 14:49Nej, det är fel. Din egen länk visar att flest bor i småhus. Gå ner till rubriken "De flesta personer bor i småhus" så ser du det.Korken skrev: ↑24 okt 2023 14:22De flesta bor i lägenhet
https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... i-sverige/
https://www.trafa.se/globalassets/rappo ... ktorer.pdf
Där framgår att 73 % av alla bilar 0-3 år gamla ägs av småhusboende.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tveksam till elbil?
Nej men de som bor i småhus köper fler bilar än de som bor i lägenhet. Av lätt identifierade skäl. Dyrt, krångligt och inte särskilt nödvändigt att ha bil i stan medan det nästan är ett måste om man bor i villa.Korken skrev: ↑24 okt 2023 14:54De flesta personer bor i småhus. Men de flesta hushåll finns i flerbostadshus. Det beror sannolikt på att många barnfamiljer bor i småhus. Men barn köper inga bilar.Niklas Z skrev: ↑24 okt 2023 14:49Nej, det är fel. Din egen länk visar att flest bor i småhus. Gå ner till rubriken "De flesta personer bor i småhus" så ser du det.Korken skrev: ↑24 okt 2023 14:22De flesta bor i lägenhet
https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... i-sverige/
Re: Tveksam till elbil?
SwedishAdvocate skrev: ↑24 okt 2023 14:55Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Som sagt:mikebike skrev: ↑24 okt 2023 14:49Jo, det är omöjligt om man inte ens har en parkeringsplats.
Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.
viewtopic.php?t=27406
Jag kommer, på halvtid, bli stadsbo i lägenhet utan ens en parkeringsplats det första halvåret. Som tur är så ligger det 8 laddplatser bara ett hundratal meter bort där elen är gratis. Det enda som kostar är parkeringsavgiften på 5:-/h nattetid och 15h:-/h dagtid. Återstår att se om det är lätt att få en plats eller om det är typ omöjligt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19600
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tveksam till elbil?
5 kr per timme inklusive laddning är riktigt riktigt bra om det är åtminstone lite mer än 5A enfasBanane skrev: ↑24 okt 2023 15:32SwedishAdvocate skrev: ↑24 okt 2023 14:55Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Som sagt:mikebike skrev: ↑24 okt 2023 14:49Jo, det är omöjligt om man inte ens har en parkeringsplats.
Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.
viewtopic.php?t=27406
Jag kommer, på halvtid, bli stadsbo i lägenhet utan ens en parkeringsplats det första halvåret. Som tur är så ligger det 8 laddplatser bara ett hundratal meter bort där elen är gratis. Det enda som kostar är parkeringsavgiften på 5:-/h nattetid och 15h:-/h dagtid. Återstår att se om det är lätt att få en plats eller om det är typ omöjligt.
kanske, men faktiskt bra ändå (mest troligt så får man antingen trefas 5A eller enfas 10A som lägst)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tveksam till elbil?
22kW tror jag det är. Men min bil klarar bara 16,5.Bjelke skrev: ↑24 okt 2023 17:235 kr per timme inklusive laddning är riktigt riktigt bra om det är åtminstone lite mer än 5A enfasBanane skrev: ↑24 okt 2023 15:32SwedishAdvocate skrev: ↑24 okt 2023 14:55Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Som sagt:
Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.
viewtopic.php?t=27406
Jag kommer, på halvtid, bli stadsbo i lägenhet utan ens en parkeringsplats det första halvåret. Som tur är så ligger det 8 laddplatser bara ett hundratal meter bort där elen är gratis. Det enda som kostar är parkeringsavgiften på 5:-/h nattetid och 15h:-/h dagtid. Återstår att se om det är lätt att få en plats eller om det är typ omöjligt.
kanske, men faktiskt bra ändå (mest troligt så får man antingen trefas 5A eller enfas 10A som lägst)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7680
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tveksam till elbil?
Jag kan ladda på gatan några kvarter bort, men jag kan inte ladda HEMMA och utnyttja mitt timprisavtal.SwedishAdvocate skrev: ↑24 okt 2023 14:55Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Som sagt:mikebike skrev: ↑24 okt 2023 14:49Jo, det är omöjligt om man inte ens har en parkeringsplats.
Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.
viewtopic.php?t=27406
Hur gör Right-to-Charge att det skapas parkeringsplatser inne i stan?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 5642
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tveksam till elbil?
Tycker det verkar som det fungerar rätt bra i så fall.mikebike skrev: ↑24 okt 2023 18:05Jag kan ladda på gatan några kvarter bort, men jag kan inte ladda HEMMA och utnyttja mitt timprisavtal.SwedishAdvocate skrev: ↑24 okt 2023 14:55Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Som sagt:mikebike skrev: ↑24 okt 2023 14:49Jo, det är omöjligt om man inte ens har en parkeringsplats.
Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.
viewtopic.php?t=27406
Det viktigaste här som jag ser det är att man har möjlighet att ladda sin bil till en rimlig kostnad. Att man inte kan utnyttja sitt eget timprisavtal kan man kanske acceptera ifall laddsituationen i övrigt är acceptabel och priset som sagt är rimligt.
Och det är väl ungefär din situation som Right-to-Charge som koncept är menat att åstadkomma. Men inte bara för dig utan för alla som bor i flerfamiljshus. Och där är vi ju tyvärr inte idag...
viewtopic.php?t=27406
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19600
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tveksam till elbil?
Shit! Det lär vara ganska fullt på dom platserna alltså…Banane skrev: ↑24 okt 2023 17:5122kW tror jag det är. Men min bil klarar bara 16,5.Bjelke skrev: ↑24 okt 2023 17:235 kr per timme inklusive laddning är riktigt riktigt bra om det är åtminstone lite mer än 5A enfasBanane skrev: ↑24 okt 2023 15:32SwedishAdvocate skrev: ↑24 okt 2023 14:55Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Som sagt:
Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.
viewtopic.php?t=27406
Jag kommer, på halvtid, bli stadsbo i lägenhet utan ens en parkeringsplats det första halvåret. Som tur är så ligger det 8 laddplatser bara ett hundratal meter bort där elen är gratis. Det enda som kostar är parkeringsavgiften på 5:-/h nattetid och 15h:-/h dagtid. Återstår att se om det är lätt att få en plats eller om det är typ omöjligt.
kanske, men faktiskt bra ändå (mest troligt så får man antingen trefas 5A eller enfas 10A som lägst)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7680
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tveksam till elbil?
Jo, 3 kr/kWh är rätt ok, om man hittar en ledig plats, men gång på gång dyker det upp samma påstående "alla laddar billigt hemma".SwedishAdvocate skrev: ↑24 okt 2023 18:10Tycker det verkar som det fungerar rätt bra i så fall.mikebike skrev: ↑24 okt 2023 18:05Jag kan ladda på gatan några kvarter bort, men jag kan inte ladda HEMMA och utnyttja mitt timprisavtal.SwedishAdvocate skrev: ↑24 okt 2023 14:55Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Som sagt:
Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.
viewtopic.php?t=27406
Det viktigaste här som jag ser det är att man har möjlighet att ladda sin bil till en rimlig kostnad. Att man inte kan utnyttja sitt eget timprisavtal kan man kanske acceptera ifall laddsituationen i övrigt är acceptabel och priset som sagt är rimligt.
Och det är väl ungefär din situation som Right-to-Charge som koncept är menat att åstadkomma. Men inte bara för dig utan för alla som bor i flerfamiljshus. Och där är vi ju tyvärr inte idag...
viewtopic.php?t=27406
Right-to-Charge funkar ju bara om det finns parkeringsplatser.
Re: Tveksam till elbil?
11kW typ 2. Och ja, är lite rädd att det är svårt att få plats. Men det visar sig. Åker förbi en SuC dagligen också och jag har gratis där så... Men eftersom jag inte har nån parkering så får jag betala 5:-/h ändå på gatan 18-08.Bjelke skrev: ↑24 okt 2023 19:29Shit! Det lär vara ganska fullt på dom platserna alltså…Banane skrev: ↑24 okt 2023 17:5122kW tror jag det är. Men min bil klarar bara 16,5.Bjelke skrev: ↑24 okt 2023 17:235 kr per timme inklusive laddning är riktigt riktigt bra om det är åtminstone lite mer än 5A enfasBanane skrev: ↑24 okt 2023 15:32SwedishAdvocate skrev: ↑24 okt 2023 14:55
Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Som sagt:
Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.
viewtopic.php?t=27406
Jag kommer, på halvtid, bli stadsbo i lägenhet utan ens en parkeringsplats det första halvåret. Som tur är så ligger det 8 laddplatser bara ett hundratal meter bort där elen är gratis. Det enda som kostar är parkeringsavgiften på 5:-/h nattetid och 15h:-/h dagtid. Återstår att se om det är lätt att få en plats eller om det är typ omöjligt.
kanske, men faktiskt bra ändå (mest troligt så får man antingen trefas 5A eller enfas 10A som lägst)
-
- Inlägg: 5642
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tveksam till elbil?
Jag tänker mig en bredare definition av Rigth-to-Charge som även innefattar hyreshus. Samt även offentligt och privat ägd gatuparkering i stadsmiljö, så att alla som bor i flerbostadshus och som behöver laddning över natten kan få en dräglig och rimlig vardag helt enkelt även ifall de vill köra elbil.mikebike skrev: ↑24 okt 2023 19:34Jo, 3 kr/kWh är rätt ok, om man hittar en ledig plats, men gång på gång dyker det upp samma påstående "alla laddar billigt hemma".SwedishAdvocate skrev: ↑24 okt 2023 18:10Tycker det verkar som det fungerar rätt bra i så fall.mikebike skrev: ↑24 okt 2023 18:05Jag kan ladda på gatan några kvarter bort, men jag kan inte ladda HEMMA och utnyttja mitt timprisavtal.SwedishAdvocate skrev: ↑24 okt 2023 14:55Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Som sagt:
Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.
viewtopic.php?t=27406
Det viktigaste här som jag ser det är att man har möjlighet att ladda sin bil till en rimlig kostnad. Att man inte kan utnyttja sitt eget timprisavtal kan man kanske acceptera ifall laddsituationen i övrigt är acceptabel och priset som sagt är rimligt.
Och det är väl ungefär din situation som Right-to-Charge som koncept är menat att åstadkomma. Men inte bara för dig utan för alla som bor i flerfamiljshus. Och där är vi ju tyvärr inte idag...
viewtopic.php?t=27406
Right-to-Charge funkar ju bara om det finns parkeringsplatser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7680
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tveksam till elbil?
"innefattar hyreshus"? -Det hjälper som sagt inte eftersom det inte finns några parkeringsplatser knutna till många hus (d.v.s. inget av de hus jag bott i).SwedishAdvocate skrev: ↑24 okt 2023 19:52Jag tänker mig en bredare definition av Rigth-to-Charge som även innefattar hyreshus. Samt även offentligt och privat ägd gatuparkering i stadsmiljö, så att alla som bor i flerbostadshus och som behöver laddning över natten kan få en dräglig och rimlig vardag helt enkelt även ifall de vill köra elbil.mikebike skrev: ↑24 okt 2023 19:34Jo, 3 kr/kWh är rätt ok, om man hittar en ledig plats, men gång på gång dyker det upp samma påstående "alla laddar billigt hemma".SwedishAdvocate skrev: ↑24 okt 2023 18:10Tycker det verkar som det fungerar rätt bra i så fall.mikebike skrev: ↑24 okt 2023 18:05Jag kan ladda på gatan några kvarter bort, men jag kan inte ladda HEMMA och utnyttja mitt timprisavtal.SwedishAdvocate skrev: ↑24 okt 2023 14:55
Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Som sagt:
Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.
viewtopic.php?t=27406
Det viktigaste här som jag ser det är att man har möjlighet att ladda sin bil till en rimlig kostnad. Att man inte kan utnyttja sitt eget timprisavtal kan man kanske acceptera ifall laddsituationen i övrigt är acceptabel och priset som sagt är rimligt.
Och det är väl ungefär din situation som Right-to-Charge som koncept är menat att åstadkomma. Men inte bara för dig utan för alla som bor i flerfamiljshus. Och där är vi ju tyvärr inte idag...
viewtopic.php?t=27406
Right-to-Charge funkar ju bara om det finns parkeringsplatser.
"privat ägd gatuparkering"? -Det är kommunen som äger gatorna och tar betalt för parkeringen, 450 kr/månad där jag bor.
Jag har tidigare hävdat att det är kommunens ansvar att ordna laddplatser i gatumiljö, men blev direkt påhoppad med att "det får du ordna själv" eller "det löser marknadskrafterna".
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Tveksam till elbil?
Humor när kommunen som har nära nog monopol på gatuparkering, hänvisar till marknaden.
M3 LR 2023
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7680
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tveksam till elbil?
Nä, det var medlemmar på forumet som hävdade det.
Kommunens svar var att de minsann hade laddstolpar redan, och gratis var de också! Det handlade om sex (6) motorvärmaruttag, som visserligen var gratis, men det kostade (extra) att parkera där.
Nu finns det hyfsat med laddstolpar, men man kan aldrig räkna med att hitta en ledig. På lördag skall vi åka 40 mil och ju högre SoC vi kan starta med desto färre och kortare stopp på vägen ned.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 5642
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tveksam till elbil?
Men det finns ju parkeringsplatser. Du skriver ju det själv, nämligen de som ägs av kommunen/staden/det offentliga. Som jag ser det måste dessa också ingå i Right-to-Charge. Dessa offentligt ägda parkeringsplatser måste på något sätt också vara en del av lösningen. Annars kommer det här problemet inte gå att lösa.mikebike skrev: ↑24 okt 2023 21:12"innefattar hyreshus"? -Det hjälper som sagt inte eftersom det inte finns några parkeringsplatser knutna till många hus (d.v.s. inget av de hus jag bott i).SwedishAdvocate skrev: ↑24 okt 2023 19:52Jag tänker mig en bredare definition av Rigth-to-Charge som även innefattar hyreshus. Samt även offentligt och privat ägd gatuparkering i stadsmiljö, så att alla som bor i flerbostadshus och som behöver laddning över natten kan få en dräglig och rimlig vardag helt enkelt även ifall de vill köra elbil.mikebike skrev: ↑24 okt 2023 19:34Jo, 3 kr/kWh är rätt ok, om man hittar en ledig plats, men gång på gång dyker det upp samma påstående "alla laddar billigt hemma".SwedishAdvocate skrev: ↑24 okt 2023 18:10Tycker det verkar som det fungerar rätt bra i så fall.
Det viktigaste här som jag ser det är att man har möjlighet att ladda sin bil till en rimlig kostnad. Att man inte kan utnyttja sitt eget timprisavtal kan man kanske acceptera ifall laddsituationen i övrigt är acceptabel och priset som sagt är rimligt.
Och det är väl ungefär din situation som Right-to-Charge som koncept är menat att åstadkomma. Men inte bara för dig utan för alla som bor i flerfamiljshus. Och där är vi ju tyvärr inte idag...
viewtopic.php?t=27406
Right-to-Charge funkar ju bara om det finns parkeringsplatser.
"privat ägd gatuparkering"? -Det är kommunen som äger gatorna och tar betalt för parkeringen, 450 kr/månad där jag bor.
Jag har tidigare hävdat att det är kommunens ansvar att ordna laddplatser i gatumiljö, men blev direkt påhoppad med att "det får du ordna själv" eller "det löser marknadskrafterna".
I det här fallet tror jag inte andra politiska partier än de existerande kommer kunna utgöra någon lösning. Jag kan ha fel, men jag tror att det gäller att få de existerande partierna att inse att de offentligt ägda parkeringsplatserna måste vara en del av lösningen här. Och helt ärligt så borde de ha insett det här för länge, länge, länge sen. Typ för ~6-7 år sedan. Eller ngt...
Men så ser det ju inte ut. Så här har alla som vill se en vettig och rimlig vardag vad gäller elbilsägande för boende i flerbostadshus ett påverkansarbete att göra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5642
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tveksam till elbil?
Och det är alltså det här som jag menar inte räcker. Om man har behov av att kunna ladda bilen över natten för att kunna få en vettig och rimlig vardag så tycker jag också att man ska kunna få den möjligheten till en rimlig kostnad. Det ska t.o.m finnas en rimlig mängd av back-up-alternativ ifall det skulle uppstå ett problem med 'huvudalternativet'.
Därav:
Right-to-Charge
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7680
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tveksam till elbil?
Nej, det finns inte "parkeringsplatser", det finns förhoppningsvis plats att stå på någon gata i närområdet. På några få platser finns det laddstolpar, men där står ofta bilar som inte laddar.SwedishAdvocate skrev: ↑25 okt 2023 09:00Men det finns ju parkeringsplatser. Du skriver ju det själv, nämligen de som ägs av kommunen/staden/det offentliga. Som jag ser det måste dessa också ingå i Right-to-Charge. Dessa offentligt ägda parkeringsplatser måste på något sätt också vara en del av lösningen. Annars kommer det här problemet inte gå att lösa.mikebike skrev: ↑24 okt 2023 21:12"innefattar hyreshus"? -Det hjälper som sagt inte eftersom det inte finns några parkeringsplatser knutna till många hus (d.v.s. inget av de hus jag bott i).SwedishAdvocate skrev: ↑24 okt 2023 19:52Jag tänker mig en bredare definition av Rigth-to-Charge som även innefattar hyreshus. Samt även offentligt och privat ägd gatuparkering i stadsmiljö, så att alla som bor i flerbostadshus och som behöver laddning över natten kan få en dräglig och rimlig vardag helt enkelt även ifall de vill köra elbil.mikebike skrev: ↑24 okt 2023 19:34Jo, 3 kr/kWh är rätt ok, om man hittar en ledig plats, men gång på gång dyker det upp samma påstående "alla laddar billigt hemma".SwedishAdvocate skrev: ↑24 okt 2023 18:10
Tycker det verkar som det fungerar rätt bra i så fall.
Det viktigaste här som jag ser det är att man har möjlighet att ladda sin bil till en rimlig kostnad. Att man inte kan utnyttja sitt eget timprisavtal kan man kanske acceptera ifall laddsituationen i övrigt är acceptabel och priset som sagt är rimligt.
Och det är väl ungefär din situation som Right-to-Charge som koncept är menat att åstadkomma. Men inte bara för dig utan för alla som bor i flerfamiljshus. Och där är vi ju tyvärr inte idag...
viewtopic.php?t=27406
Right-to-Charge funkar ju bara om det finns parkeringsplatser.
"privat ägd gatuparkering"? -Det är kommunen som äger gatorna och tar betalt för parkeringen, 450 kr/månad där jag bor.
Jag har tidigare hävdat att det är kommunens ansvar att ordna laddplatser i gatumiljö, men blev direkt påhoppad med att "det får du ordna själv" eller "det löser marknadskrafterna".
I det här fallet tror jag inte andra politiska partier än de existerande kommer kunna utgöra någon lösning. Jag kan ha fel, men jag tror att det gäller att få de existerande partierna att inse att de offentligt ägda parkeringsplatserna måste vara en del av lösningen här. Och helt ärligt så borde de ha insett det här för länge, länge, länge sen. Typ för ~6-7 år sedan. Eller ngt...
Men så ser det ju inte ut. Så här har alla som vill se en vettig och rimlig vardag vad gäller elbilsägande för boende i flerbostadshus ett påverkansarbete att göra.
Men annars är vi överens om att det bör byggas fler laddplatser.
Det är enormt stor skillnad mellan Stockholm (innerstan) och Solna i detta avseende.
PS. Jag ser fram mot pensionen så att jag kan flytta och slippa leta lediga parkeringsplatser och laddstolpar. Även slippa en idiotisk hyresvärd och höga hyror.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 5642
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tveksam till elbil?
Tycker det verkar som vi definierar "parkeringsplats" olika.mikebike skrev: ↑25 okt 2023 09:18Nej, det finns inte "parkeringsplatser", det finns förhoppningsvis plats att stå på någon gata i närområdet. På några få platser finns det laddstolpar, men där står ofta bilar som inte laddar.SwedishAdvocate skrev: ↑25 okt 2023 09:00Men det finns ju parkeringsplatser. Du skriver ju det själv, nämligen de som ägs av kommunen/staden/det offentliga. Som jag ser det måste dessa också ingå i Right-to-Charge. Dessa offentligt ägda parkeringsplatser måste på något sätt också vara en del av lösningen. Annars kommer det här problemet inte gå att lösa.
I det här fallet tror jag inte andra politiska partier än de existerande kommer kunna utgöra någon lösning. Jag kan ha fel, men jag tror att det gäller att få de existerande partierna att inse att de offentligt ägda parkeringsplatserna måste vara en del av lösningen här. Och helt ärligt så borde de ha insett det här för länge, länge, länge sen. Typ för ~6-7 år sedan. Eller ngt...
Men så ser det ju inte ut. Så här har alla som vill se en vettig och rimlig vardag vad gäller elbilsägande för boende i flerbostadshus ett påverkansarbete att göra.
Men annars är vi överens om att det bör byggas fler laddplatser. [Min u.]
Det är enormt stor skillnad mellan Stockholm (innerstan) och Solna i detta avseende.
PS. Jag ser fram mot pensionen så att jag kan flytta och slippa leta lediga parkeringsplatser och laddstolpar. Även slippa en idiotisk hyresvärd och höga hyror.
För mig utgör även en offentligt ägd gatuparkering en parkeringsplats. Så för mig så måste även dessa kunna ingå i det som jag ovan i tråden benämnt med Right-to-Charge.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7680
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tveksam till elbil?
Ja, det tycker jag också, men enligt länken så gäller det föreslagna R-t-C hyresvärdar, inte kommuner, och det fungerar inte i stadsmiljö.SwedishAdvocate skrev: ↑25 okt 2023 09:30Tycker det verkar som vi definierar "parkeringsplats" olika.mikebike skrev: ↑25 okt 2023 09:18Nej, det finns inte "parkeringsplatser", det finns förhoppningsvis plats att stå på någon gata i närområdet. På några få platser finns det laddstolpar, men där står ofta bilar som inte laddar.SwedishAdvocate skrev: ↑25 okt 2023 09:00Men det finns ju parkeringsplatser. Du skriver ju det själv, nämligen de som ägs av kommunen/staden/det offentliga. Som jag ser det måste dessa också ingå i Right-to-Charge. Dessa offentligt ägda parkeringsplatser måste på något sätt också vara en del av lösningen. Annars kommer det här problemet inte gå att lösa.
I det här fallet tror jag inte andra politiska partier än de existerande kommer kunna utgöra någon lösning. Jag kan ha fel, men jag tror att det gäller att få de existerande partierna att inse att de offentligt ägda parkeringsplatserna måste vara en del av lösningen här. Och helt ärligt så borde de ha insett det här för länge, länge, länge sen. Typ för ~6-7 år sedan. Eller ngt...
Men så ser det ju inte ut. Så här har alla som vill se en vettig och rimlig vardag vad gäller elbilsägande för boende i flerbostadshus ett påverkansarbete att göra.
Men annars är vi överens om att det bör byggas fler laddplatser. [Min u.]
Det är enormt stor skillnad mellan Stockholm (innerstan) och Solna i detta avseende.
PS. Jag ser fram mot pensionen så att jag kan flytta och slippa leta lediga parkeringsplatser och laddstolpar. Även slippa en idiotisk hyresvärd och höga hyror.
För mig utgör även en offentligt ägd gatuparkering en parkeringsplats. Så för mig så måste även dessa kunna ingå i det som jag ovan i tråden benämnt med Right-to-Charge.
"fastighetsägaren eller hyresvärden kan då behöva giltiga skäl till att neka installation av elbilsladdare om de boende efterfrågar det."
Även om man googlar fenomenet internationellt verkar det främst gälla vid nyproduktion av bostäder. I mitt närområde byggs det inga parkeringsplatser alls när/där det byggs bostäder.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 5642
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tveksam till elbil?
Ok. Håller med om att det nog blev otydligt.mikebike skrev: ↑25 okt 2023 10:30Ja, det tycker jag också, men enligt länken så gäller det föreslagna R-t-C hyresvärdar, inte kommuner, och det fungerar inte i stadsmiljö.SwedishAdvocate skrev: ↑25 okt 2023 09:30Tycker det verkar som vi definierar "parkeringsplats" olika.mikebike skrev: ↑25 okt 2023 09:18Nej, det finns inte "parkeringsplatser", det finns förhoppningsvis plats att stå på någon gata i närområdet. På några få platser finns det laddstolpar, men där står ofta bilar som inte laddar.SwedishAdvocate skrev: ↑25 okt 2023 09:00Men det finns ju parkeringsplatser. Du skriver ju det själv, nämligen de som ägs av kommunen/staden/det offentliga. Som jag ser det måste dessa också ingå i Right-to-Charge. Dessa offentligt ägda parkeringsplatser måste på något sätt också vara en del av lösningen. Annars kommer det här problemet inte gå att lösa.
I det här fallet tror jag inte andra politiska partier än de existerande kommer kunna utgöra någon lösning. Jag kan ha fel, men jag tror att det gäller att få de existerande partierna att inse att de offentligt ägda parkeringsplatserna måste vara en del av lösningen här. Och helt ärligt så borde de ha insett det här för länge, länge, länge sen. Typ för ~6-7 år sedan. Eller ngt...
Men så ser det ju inte ut. Så här har alla som vill se en vettig och rimlig vardag vad gäller elbilsägande för boende i flerbostadshus ett påverkansarbete att göra.
Men annars är vi överens om att det bör byggas fler laddplatser. [Min u.]
Det är enormt stor skillnad mellan Stockholm (innerstan) och Solna i detta avseende.
PS. Jag ser fram mot pensionen så att jag kan flytta och slippa leta lediga parkeringsplatser och laddstolpar. Även slippa en idiotisk hyresvärd och höga hyror.
För mig utgör även en offentligt ägd gatuparkering en parkeringsplats. Så för mig så måste även dessa kunna ingå i det som jag ovan i tråden benämnt med Right-to-Charge.
"fastighetsägaren eller hyresvärden kan då behöva giltiga skäl till att neka installation av elbilsladdare om de boende efterfrågar det."
Även om man googlar fenomenet internationellt verkar det främst gälla vid nyproduktion av bostäder. I mitt närområde byggs det inga parkeringsplatser alls när/där det byggs bostäder.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7680
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tveksam till elbil?
Om detta drivs aktivt i Sverige hoppas jag att de tar med att kommuner skall se till att det skall finnas laddplatser även för oss som är hänvisade till gatuparkering.SwedishAdvocate skrev: ↑25 okt 2023 10:39Ok. Håller med om att det nog blev otydligt.mikebike skrev: ↑25 okt 2023 10:30Ja, det tycker jag också, men enligt länken så gäller det föreslagna R-t-C hyresvärdar, inte kommuner, och det fungerar inte i stadsmiljö.SwedishAdvocate skrev: ↑25 okt 2023 09:30Tycker det verkar som vi definierar "parkeringsplats" olika.mikebike skrev: ↑25 okt 2023 09:18Nej, det finns inte "parkeringsplatser", det finns förhoppningsvis plats att stå på någon gata i närområdet. På några få platser finns det laddstolpar, men där står ofta bilar som inte laddar.SwedishAdvocate skrev: ↑25 okt 2023 09:00Men det finns ju parkeringsplatser. Du skriver ju det själv, nämligen de som ägs av kommunen/staden/det offentliga. Som jag ser det måste dessa också ingå i Right-to-Charge. Dessa offentligt ägda parkeringsplatser måste på något sätt också vara en del av lösningen. Annars kommer det här problemet inte gå att lösa.
I det här fallet tror jag inte andra politiska partier än de existerande kommer kunna utgöra någon lösning. Jag kan ha fel, men jag tror att det gäller att få de existerande partierna att inse att de offentligt ägda parkeringsplatserna måste vara en del av lösningen här. Och helt ärligt så borde de ha insett det här för länge, länge, länge sen. Typ för ~6-7 år sedan. Eller ngt...
Men så ser det ju inte ut. Så här har alla som vill se en vettig och rimlig vardag vad gäller elbilsägande för boende i flerbostadshus ett påverkansarbete att göra.
Men annars är vi överens om att det bör byggas fler laddplatser. [Min u.]
Det är enormt stor skillnad mellan Stockholm (innerstan) och Solna i detta avseende.
PS. Jag ser fram mot pensionen så att jag kan flytta och slippa leta lediga parkeringsplatser och laddstolpar. Även slippa en idiotisk hyresvärd och höga hyror.
För mig utgör även en offentligt ägd gatuparkering en parkeringsplats. Så för mig så måste även dessa kunna ingå i det som jag ovan i tråden benämnt med Right-to-Charge.
"fastighetsägaren eller hyresvärden kan då behöva giltiga skäl till att neka installation av elbilsladdare om de boende efterfrågar det."
Även om man googlar fenomenet internationellt verkar det främst gälla vid nyproduktion av bostäder. I mitt närområde byggs det inga parkeringsplatser alls när/där det byggs bostäder.
Det är som sagt väldigt stor skillnad mellan olika kommuner.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tveksam till elbil?
Hur är det med äldre bilar? Är ju ett rejält hot mot andrahandsvärdet på sikt om det fortfarande är en stor del av befolkningen som inte kan ladda hemma.Niklas Z skrev: ↑24 okt 2023 15:06Förvisso köper inte barn bilar, men bilägande är vanligare bland dem som bor i småhus. Inte minst gäller det ägande av nya bilar. Gå till sidan 21 i denna rapport:Korken skrev: ↑24 okt 2023 14:54De flesta personer bor i småhus. Men de flesta hushåll finns i flerbostadshus. Det beror sannolikt på att många barnfamiljer bor i småhus. Men barn köper inga bilar.Niklas Z skrev: ↑24 okt 2023 14:49Nej, det är fel. Din egen länk visar att flest bor i småhus. Gå ner till rubriken "De flesta personer bor i småhus" så ser du det.Korken skrev: ↑24 okt 2023 14:22
https://www.trafa.se/globalassets/rappo ... ktorer.pdf
Där framgår att 73 % av alla bilar 0-3 år gamla ägs av småhusboende.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3361
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tveksam till elbil?
Vet ej, men rent generellt ägs bilar främst av boende i småhus, även om man inkluderar äldre bilar. På sid 33 i denna rapport:
https://www.trafa.se/globalassets/rappo ... brider.pdf
anges att "Familjer boende i småhus ägde 65 procent av alla personbilar i trafik 2020".
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.