HelectriC skrev:Dan Persson skrev:Jag har nu laddad bilen i sommarstugan i natt, säkring 20 amp. gick sönder tre gånger, jag stängde av allt , belysning, värme, stereo, dator, bastu, osv. för att laddningen skulle kunna genomföras, 10, 3 timmar från mätarställning 240km ( typical) till 352 km. Detta kommer räcka ca blandand körning, motorväg, stadstrafik, teoretiskt 27,2 mil, men ser man de praktiskt så måste du dra bort 5 mil, för att vara säker på laddning etc.
Det betyder under absolut mest gynnsamma förhållande i vintertider kan du köra Tesla 27, 2 mil minus det avstånd för att hitta laddning.
Alla är ju inte hemmanissar som kör mellan ICA och garaget, utan kanske ligger på någon väg där det inte är självklart med laddningsstolpar.
Det kan vara av just detta skälet de andra biltillverkarna inte kommit längre med idén - räckvidden är helt enkelt bedrövlig.
Jag såg demonstrationsfilmen igår om P85, alla finesser, möjligheter, etc.men man nämnde inte hur långt du kommer.
Att sitta i garaget med laddning på och leka med alla finesser etc. är ju en kul grej, men det är ju faktiskt också en bil.
För en miljon kan du köpa hur många elektroniska leksaker som helst.
Bilen är ju jämförbara med de allra förnämsta lyxbilarna, varför dessa lyxbilar etc. är bekväma är just för långfärder.-
Inte ens resonemanget med att ladda på Supercharger håller, då måste dessa finnas på 5 mils mellanrum, inte ens det är okey, då du måste pausa ca 30 minuter och äta Max-hamburgare varannan timma.
Ha en trevlig söndag.
MVH
Dan Persson
Huvudsyftet med tråden verkar vara att medvetet förvanska information (provocera?) samt att skapa ett så krångligt bilägande för egen del som möjligt. Mycket märkligt. Jag bor i stockholm och har sommarstuga. Precis företagit mig en resa med min P85 till Göteborg och tillbaka under mellandagarna. Genomfört resan i sommarvärme samt nu under vinterförhållande. Det är ytterst bekymmersfritt, men kräver iaf att man slår igång de små grå i hjärnan i ett par minuter för att planera resan. Med planering menar jag följande.
1. Se till att ha ett batteri laddat med minst 10 mil i tanken (jag har gärna en buffer som är något större än så, helst en fulladdad bil till att börja med) inför att resan påbörjas. Därefter gör jag följande avvägning i mitt huvud:
2. Vill jag bara ha ett stopp på vägen ner (Superchargern i ödeshög) eller vill jag kunna trycka på gaspedalen lite extra? Om jag föredrar att trycka lite mer på gaspedalen så stannar jag vid Sillekrog och tar en kaffe, i ca 5-10 minuter. Jag har knappa 20 mil till Ödeshög från Sillekrog, och jag vill ha en buffer för att slippa sänka hastigheten markant utan att behöva "oroa mig" för att ha ett tomt batteri innan jag kommer fram, varför jag ser till att ha runt 27-30 mil i tanken innan jag åker vidare.
Efter ett par månaders körning så lär man sig hur mycket bilen förbrukar vid olika hastigheter, olika väderförhållanden samt olika sträckor (höjdskillnader etc spelar också roll på räckvidden). På sommarhalvåret stannar jag aldrig i Sillekrog, utan vet att jag kan ligga i en behållakörkortsvänlig-hastighet på de fina 120-sträckorna runt Jönköping, utan att behöva ladda bilen mer än en gång (i Ödeshög).
På vinterhalvåret så går den ekvationen inte ihop då förbrukningen ligger runt 250wh/km för egen del och jag då skulle behöva anpassa hastigheten nedåt på ett sätt som skulle förta min körupplevelse, varför jag då stannar på Sillekrog enligt ovan beskrivning.
3. Väl nere i Göteborg finns det 3-fasuttag att tillgå där jag huserar, vilket gör att en natts laddning medför ett fulladdat batteri redo för vilka strapatser jag än vill företa mig. Har man inte den möjligheten så får man möjligtvis planera sitt körande lite mer, alternativt leta fram någon publik laddstation med 3-fasuttag eller liknande, där man kan få några extra mil lite snabbare.
4. På vägen hem upprepar jag samma laddningsritual, fast omvänt. Dvs jag stannar först i Ödeshög samt därefter i Sillekrog, då säkerställer jag även att jag laddar såpass länge i Sillekrog att jag har lite extra kräm i batteriet så jag kan ta mig till en publik laddare, eller till sommarstugan, när jag kommit hem, då jag bor i lägenhet och inte har möjlighet att ladda i garaget hemma.
Detta är alltså nivån på planeringen som krävs, vilket kan sammanfattas ännu kortare med följande mening: Använd gaspedalen på ett förnuftigt sätt för att reglera förbrukningen och ta hjälp av bilens navigator eller ditt eget förnuft för att få tips om vart du kan ladda bilen på resan du ämnar företa dig.
Svårare än så är det inte.
Gällandes sommarstuga: Hade samma problem med säkringar som gick åt höger och vänster när jag började ladda. Hade 16A i huvudproppskåpet och kunde knappt ha på kaffekokaren samtidigt som bilen (trots att jag ställde ned bilen till 10A). Ringde en elektriker som installerade en 3-fas laddstolpe någon dag senare (riktigt snygg faktiskt), även om det hade räckt med en 3-fas"handske" samt ökade upp till 20A på huvudströmmen. Numera laddar jag med 16A i bilen och kan ha på såväl värmeelement som diskmaskin och kaffekokare, utan att behöva bekymra mig om att en propp ska gå. Får dryga 5 mil i timmen med 3-fas och har i princip alltid en fulladdad bil när jag ska åka från stugan.
Hoppas detta kan bidra till att underlätta ditt Teslaägande Dan, för precis som så mycket annat i livet behöver det inte vara så komplicerat, om man inte verkligen bestämmer sig för att krångla till det för att ha något att klaga på då, dvs.