Sida 6 av 12
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 15:23
av slugger75
Och om man som jag:
Beställde en MY Jan 2022
Tog leverans typ 29 juni 2022
?
Bilen kostade mer än 700 000 kr. Sen bestämde sig förra regeringen för att om man har råd med en elbil för 700 000 kr så ska man ha 0 kr i bonus ( för bilar som levereras från 8 juli 2022).
Vad gäller för mig? Får jag 0 kr, 50 000 kr eller 70 000 kr…?
Klart oklart. Eller solklart?
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 15:24
av elnice87
Jeppe_E skrev:elnice87 skrev:SnickSnack skrev:Kan någon hjälpa mig att tyda förändringen och applicera på min situation.
”Den bil som köpts eller beställts senast den 8 november 2022 ska för att få klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske, det vill säga tidigast sex månader efter att bilen för första gången har ställts på i vägtrafikregistret.”
Jag beställde elbil (VW ID.4) i maj 2022 med leverans i november 2022. Klimatbonus är därför beräknad att betalas ut i maj 2023. Är jag berättigad till 70.000kr (ursprungliga regler) eller 50.000kr (nya formuleringen)?
Kanske 70, troligast 50 och i värsta fall kanske ingenting beroende på vad din bil kostar enligt gällande lista från skatteverket vid tid för utbetalning.
Nej, en del tolkar in alldeles för mycket i den skrivningen. Reglerna som åsyftas är t.ex. att inte ägarbyte skett, att det fortfarande enligt reglerna är en miljöbil
SFS 2022:801/802.
Utbetalning av bonusen
17 § I den mån det finns medel ska bonusen betalas ut
1. till den som har
a) förvärvat en ny klimatbonusbil, och
b) ställt på bilen efter den 30 juni 2018 enligt förordningen (2001:650) om vägtrafikregister eller enligt förordningen (2019:383) om fordons registrering och användning,
2. tidigast sex månader efter den dag då bilen ställts på, och
3. om uppgifterna i vägtrafikregistret vid tidpunkten för utbetalningen visar att förvärvaren
a) inte har överlåtit bilen till en ny ägare,
b) att bilen är registrerad i Sverige, och
c) är en klimatbonusbil.
Bonusen ska betalas ut så snart medel finns tillgängliga för utbetalningen och i turordning efter den dag då bilen ställts på. Förordning (2022:801).
Tycker det du säger låter rimligt Jeppe, jag tror också det är det mest sannolika, förhoppningsvis förtydligar de detta snart också.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 15:33
av SnickSnack
Yepp, troligast så är det som du skriver.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 15:34
av anna__
slugger75 skrev:Och om man som jag:
Beställde en MY Jan 2022
Tog leverans typ 29 juni 2022
?
Bilen kostade mer än 700 000 kr. Sen bestämde sig förra regeringen för att om man har råd med en elbil för 700 000 kr så ska man ha 0 kr i bonus ( för bilar som levereras från 8 juli 2022).
Vad gäller för mig? Får jag 0 kr, 50 000 kr eller 70 000 kr…?
Klart oklart. Eller solklart?
0 skulle jag gissa antar att de kör på de som blev klubbat i somras, eftersom de säger regler o bestämmelser, tyvärr

Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 15:43
av jonasl
Tvärtom, det är självklart 70k som gäller för bilar påställda före 12 Juli oavsett vad de kostar. För bilar efter 12 Juli är det 70k om de kostar (enl skatteverket) under 700k.
De har inte ändrat några regler retroaktivt utan bilen behöver bara uppfylla samma formkrav som tidigare vid utbetalning.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 15:45
av SnickSnack
En annan fundering.
Ändringen till maxpris 700’kr tidigare i år, fick inte gå igenom förrän 1 mån (tror jag?) innan beslut.
Men att avskaffa hela rasket och ev ändra spelreglerna genom att gå på utbetalningsdatum istället för påställningsdatum kan göras på en dag?
Vad är det jag missar?
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 15:54
av Jeppe_E
anna__ skrev:slugger75 skrev:Och om man som jag:
Beställde en MY Jan 2022
Tog leverans typ 29 juni 2022
?
Bilen kostade mer än 700 000 kr. Sen bestämde sig förra regeringen för att om man har råd med en elbil för 700 000 kr så ska man ha 0 kr i bonus ( för bilar som levereras från 8 juli 2022).
Vad gäller för mig? Får jag 0 kr, 50 000 kr eller 70 000 kr…?
Klart oklart. Eller solklart?
0 skulle jag gissa antar att de kör på de som blev klubbat i somras, eftersom de säger regler o bestämmelser, tyvärr

Kan tjejer killgissa?
SFS 2022:801/802 är inte ändrad. Samma regler gäller då som nu. Bilar som är inregistrerade innan den 12 juli 2022 lyder under samma regler då som nu.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 16:23
av slugger75
jonasl skrev:Tvärtom, det är självklart 70k som gäller för bilar påställda före 12 Juli oavsett vad de kostar. För bilar efter 12 Juli är det 70k om de kostar (enl skatteverket) under 700k.
De har inte ändrat några regler retroaktivt utan bilen behöver bara uppfylla samma formkrav som tidigare vid utbetalning.
Olika bud men jag väljer att tro på vad du och Jeppe E skriver. Hoppas hoppas.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 16:28
av anna__
Jeppe_E skrev:anna__ skrev:slugger75 skrev:Och om man som jag:
Beställde en MY Jan 2022
Tog leverans typ 29 juni 2022
?
Bilen kostade mer än 700 000 kr. Sen bestämde sig förra regeringen för att om man har råd med en elbil för 700 000 kr så ska man ha 0 kr i bonus ( för bilar som levereras från 8 juli 2022).
Vad gäller för mig? Får jag 0 kr, 50 000 kr eller 70 000 kr…?
Klart oklart. Eller solklart?
0 skulle jag gissa antar att de kör på de som blev klubbat i somras, eftersom de säger regler o bestämmelser, tyvärr

Kan tjejer killgissa?
SFS 2022:801/802 är inte ändrad. Samma regler gäller då som nu. Bilar som är inregistrerade innan den 12 juli 2022 lyder under samma regler då som nu.
Lite onödig kommentar där
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 17:56
av mati
flipmac skrev:mati skrev:Jag blir nerbombad av mejl från alla möjliga bilåterförsäljare. De har öppet till typ midnatt så man hinner beställa en elbil idag.
Blir det till att byta din Ioniq i förtid?

Nej, tvärtom. Jag fick 70k i bonus för den. Den var mycket billigare i inköp än en ny Ioniq. Jag betalar under 2000kr i månaden för leasingen nu. Den fungerar ypperligt för mina behov och jag ser ingen anledning att byta bort den.
Samma sak för e-Golfen. Den är betald, tokbillig i drift, krångelfri.
Det känns som att dessa två bilar får rulla många år till. Framförallt nu när vi har en regering som består av fossilkramare och klimatförnekare som inte vill att vi ska köpa elbilar.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 18:42
av TiborBlomhall
Högtryck hos bilhandlarna idag! Vissa har öppet ända fram till midnatt!

Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 20:20
av backe
TiborBlomhall skrev:sista.jpg
Högtryck hos bilhandlarna idag! Vissa har öppet ända fram till midnatt!

Gick nyss förbi VW, där var det mycket personal, tända marschaller men inga kunder.
Gissar att det trots det allt känns lite för osäkert för många att hetsa iväg en beställning på 6-700 k
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 20:30
av Legato
backe skrev:TiborBlomhall skrev:sista.jpg
Högtryck hos bilhandlarna idag! Vissa har öppet ända fram till midnatt!

Gick nyss förbi VW, där var det mycket personal, tända marschaller men inga kunder.
Gissar att det trots det allt känns lite för osäkert för många att hetsa iväg en beställning på 6-700 k
Eller så var bilarna slut... Jag köpte sista av min handlare med kontraktet klart typ 19.
Hos Cupra hade det varit total kaos sa han. "Ja, inte en lugn sekund på hela dagen, men sen lär det väl bli månader av lugn"...
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 20:33
av backe
Legato skrev:backe skrev:TiborBlomhall skrev:sista.jpg
Högtryck hos bilhandlarna idag! Vissa har öppet ända fram till midnatt!

Gick nyss förbi VW, där var det mycket personal, tända marschaller men inga kunder.
Gissar att det trots det allt känns lite för osäkert för många att hetsa iväg en beställning på 6-700 k
Eller så var bilarna slut... Jag köpte sista av min handlare med kontraktet klart typ 19.
Hos Cupra hade det varit total kaos sa han. "Ja, inte en lugn sekund på hela dagen, men sen lär det väl bli månader av lugn"...
Möjligt, men hur säljer dom slut på bilar? För det är väl inte lagerbilar vi snackar om?
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 20:36
av Legato
backe skrev:Legato skrev:backe skrev:TiborBlomhall skrev:sista.jpg
Högtryck hos bilhandlarna idag! Vissa har öppet ända fram till midnatt!

Gick nyss förbi VW, där var det mycket personal, tända marschaller men inga kunder.
Gissar att det trots det allt känns lite för osäkert för många att hetsa iväg en beställning på 6-700 k
Eller så var bilarna slut... Jag köpte sista av min handlare med kontraktet klart typ 19.
Hos Cupra hade det varit total kaos sa han. "Ja, inte en lugn sekund på hela dagen, men sen lär det väl bli månader av lugn"...
Möjligt, men hur säljer dom slut på bilar? För det är väl inte lagerbilar vi snackar om?
De flesta (inklusive mig) ville nog ha bil med leverans i år för att få 70k bonusen. Då är det ju lagerbilar som gäller.
Cupra hade kallat in alla till morgonmöte tidigt imorse och allokerat ut "allt som fanns". Min bil står i Södertälje, gissar att nästan alla gör det i Cupras fall iaf.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 20:43
av mati
Legato skrev:backe skrev:TiborBlomhall skrev:sista.jpg
Högtryck hos bilhandlarna idag! Vissa har öppet ända fram till midnatt!

Gick nyss förbi VW, där var det mycket personal, tända marschaller men inga kunder.
Gissar att det trots det allt känns lite för osäkert för många att hetsa iväg en beställning på 6-700 k
Eller så var bilarna slut... Jag köpte sista av min handlare med kontraktet klart typ 19.
Hos Cupra hade det varit total kaos sa han. "Ja, inte en lugn sekund på hela dagen, men sen lär det väl bli månader av lugn"...
Kan mycket väl vara så att det idag har sålts sista elbilen på länge. Det skickas ju ut tydliga signaler. Sänkta bränsleskatter, samtidigt hastigt borttagen miljöbonus osv. Även om det kanske övertolkas så har jag hört från en del folk att de tror att det snart kommer införas en extra skatt på elbilar och att det blir tokdyrt med elbil. Man köper liksom ingen elbil när läget är så osäkert och regeringen tydligt visar hur de prioriterar miljö och klimat. Jag förstår när folk blir osäkra och tvekar inför ett byte till elbil.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 20:44
av backe
Legato skrev:backe skrev:Legato skrev:backe skrev:TiborBlomhall skrev:sista.jpg
Högtryck hos bilhandlarna idag! Vissa har öppet ända fram till midnatt!

Gick nyss förbi VW, där var det mycket personal, tända marschaller men inga kunder.
Gissar att det trots det allt känns lite för osäkert för många att hetsa iväg en beställning på 6-700 k
Eller så var bilarna slut... Jag köpte sista av min handlare med kontraktet klart typ 19.
Hos Cupra hade det varit total kaos sa han. "Ja, inte en lugn sekund på hela dagen, men sen lär det väl bli månader av lugn"...
Möjligt, men hur säljer dom slut på bilar? För det är väl inte lagerbilar vi snackar om?
De flesta (inklusive mig) ville nog ha bil med leverans i år för att få 70k bonusen. Då är det ju lagerbilar som gäller.
Cupra hade kallat in alla till morgonmöte tidigt imorse och allokerat ut "allt som fanns". Min bil står i Södertälje, gissar att nästan alla gör det i Cupras fall iaf.
Ok, jag förstår, jag tänkte mer på de som vill ha 50 000 kr.
Oavsett så var det hellugnt här på VW, Audi och Skoda, men dom har säkert haft fullt upp idag då man tagit beslut att ha kvällsöppet.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 20:45
av TiborBlomhall
Elbilspanik efter regeringens besked – folk rusar till bilhandlarna
"En vanlig dag säljer han och hans kollegor här i Uppsala i genomsnitt sex elbilar. I dag har de sålt 28 elbilar på fyra timmar."
"Aftonbladets team går runt nere bland elbilarna i tio minuter – och under den tiden har Karl Asplund sålt fyra bilar."
"Vi har beslutat att hålla extra öppet till 21. Om vi inte hunnit med alla tills dess stannar vi kvar till 23.59."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q1 ... or-elbilar
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 09 nov 2022 00:07
av martinot
anna__ skrev:Jäkligt dum fråga men 700.000 regeln gäller väl fortfarande? Som klubbades av tidigare regering
Tyvärr är det inte ändrat.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 09 nov 2022 10:28
av martinot
Legato skrev:backe skrev:TiborBlomhall skrev:sista.jpg
Högtryck hos bilhandlarna idag! Vissa har öppet ända fram till midnatt!

Gick nyss förbi VW, där var det mycket personal, tända marschaller men inga kunder.
Gissar att det trots det allt känns lite för osäkert för många att hetsa iväg en beställning på 6-700 k
Eller så var bilarna slut... Jag köpte sista av min handlare med kontraktet klart typ 19.
Hos Cupra hade det varit total kaos sa han. "Ja, inte en lugn sekund på hela dagen, men sen lär det väl bli månader av lugn"...
Kul! Vad blev det för bil?

Re: Bonus malus 2023?
Postat: 09 nov 2022 12:10
av kaffekoko
mati skrev:Legato skrev:backe skrev:TiborBlomhall skrev:sista.jpg
Högtryck hos bilhandlarna idag! Vissa har öppet ända fram till midnatt!

Gick nyss förbi VW, där var det mycket personal, tända marschaller men inga kunder.
Gissar att det trots det allt känns lite för osäkert för många att hetsa iväg en beställning på 6-700 k
Eller så var bilarna slut... Jag köpte sista av min handlare med kontraktet klart typ 19.
Hos Cupra hade det varit total kaos sa han. "Ja, inte en lugn sekund på hela dagen, men sen lär det väl bli månader av lugn"...
Kan mycket väl vara så att det idag har sålts sista elbilen på länge. Det skickas ju ut tydliga signaler. Sänkta bränsleskatter, samtidigt hastigt borttagen miljöbonus osv. Även om det kanske övertolkas så har jag hört från en del folk att de tror att det snart kommer införas en extra skatt på elbilar och att det blir tokdyrt med elbil. Man köper liksom ingen elbil när läget är så osäkert och regeringen tydligt visar hur de prioriterar miljö och klimat. Jag förstår när folk blir osäkra och tvekar inför ett byte till elbil.
Nej, kommer fortfarande säljas elbilar. TCO på en elbil är ungefär hälften om man jämför med fossilbil. Dvs. man kan köpa dubbelt så dyr elbil som fossil och fortfarande ha ungefär samma kostnad.
Malus-skatten är fortfarande enorm på fossilbilar av normal storlek så kommer inte bli någon rusning dit. Fortfarande kostar diesel 27kr/l och bensin 22kr/l.
Kommer inte införas extra skatt på elbilar. Högerpartier ogillar bidrag men ogillar skatter ännu mer. Däremot har de en mer nykter syn på sveriges plats i världen och vår roll som humanitär stormakt. Knappast nödvändigt att ha exceptionellt höga bränselpriser och exceptionellt höga bidrag just för sverige. Finns otroligt många skrämda och rädda människor som tror att sverige numera är en fascistisk rovkapitalistisk skurkstat numera och därmed tenderar att måla fan på väggen.
Däremot kommer det troligtvis bli rätt segt bland privatpersoner när det gäller att köpa ny (och gammal)bil. Ränteläge, lågkunjunktur, inflation, höga energipriser, osäkert omvärldsläge och dyra bilar. Men det kommer drabba alla bilar, inte bara elbilar.
Allt ovan är givetvis killgissningar och spekulationer från min sida.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 09 nov 2022 12:23
av Legato
kaffekoko skrev:mati skrev:Legato skrev:backe skrev:TiborBlomhall skrev:sista.jpg
Högtryck hos bilhandlarna idag! Vissa har öppet ända fram till midnatt!

Gick nyss förbi VW, där var det mycket personal, tända marschaller men inga kunder.
Gissar att det trots det allt känns lite för osäkert för många att hetsa iväg en beställning på 6-700 k
Eller så var bilarna slut... Jag köpte sista av min handlare med kontraktet klart typ 19.
Hos Cupra hade det varit total kaos sa han. "Ja, inte en lugn sekund på hela dagen, men sen lär det väl bli månader av lugn"...
Kan mycket väl vara så att det idag har sålts sista elbilen på länge. Det skickas ju ut tydliga signaler. Sänkta bränsleskatter, samtidigt hastigt borttagen miljöbonus osv. Även om det kanske övertolkas så har jag hört från en del folk att de tror att det snart kommer införas en extra skatt på elbilar och att det blir tokdyrt med elbil. Man köper liksom ingen elbil när läget är så osäkert och regeringen tydligt visar hur de prioriterar miljö och klimat. Jag förstår när folk blir osäkra och tvekar inför ett byte till elbil.
Nej, kommer fortfarande säljas elbilar. TCO på en elbil är ungefär hälften om man jämför med fossilbil. Dvs. man kan köpa dubbelt så dyr elbil som fossil och fortfarande ha ungefär samma kostnad.
Malus-skatten är fortfarande enorm på fossilbilar av normal storlek så kommer inte bli någon rusning dit. Fortfarande kostar diesel 27kr/l och bensin 22kr/l.
Kommer inte införas extra skatt på elbilar. Högerpartier ogillar bidrag men ogillar skatter ännu mer. Däremot har de en mer nykter syn på sveriges plats i världen och vår roll som humanitär stormakt. Knappast nödvändigt att ha exceptionellt höga bränselpriser och exceptionellt höga bidrag just för sverige. Finns otroligt många skrämda och rädda människor som tror att sverige numera är en fascistisk rovkapitalistisk skurkstat numera och därmed tenderar att måla fan på väggen.
Däremot kommer det troligtvis bli rätt segt bland privatpersoner när det gäller att köpa ny (och gammal)bil. Ränteläge, lågkunjunktur, inflation, höga energipriser, osäkert omvärldsläge och dyra bilar. Men det kommer drabba alla bilar, inte bara elbilar.
Allt ovan är givetvis killgissningar och spekulationer från min sida.
TCO på en elbil är långt ifrån hälften utan bonusen om man tittar på någorlunda rimliga siffror på körsträcka och typ av bil. För en taxi kan man absolut komma ner mot hälften och tom mer än så, men inte för en privatägd bil som rullar normala ca 1200 mil per år.
På privatleasing blir det en
extrem skillnad utan bonusen. De billigaste 12-månadersleasarna kommer öka från ca 3000:- till minst 7000:- per månad. Dvs mer än en fördubbling av TCOn.
SDs största drivkraft verkar vara att "ge långfingret till MP" som Alrik Söderlind uttryckte det i AMS. Det krävs inte mycket läsande av just tex AMS för att förstå att nära nog samtliga elever i LHS gärna ser hård beskattning på elbilar. SD som de populister de är kommer givetvis fortsätta göra allt för att hålla sina väljare nöjda.
Sen är bara frågan om de kan köra över regeringen även gällande skatter eller ej... Det återstår att se, men jag skulle vara allt annat än tvärsäker på att vi slipper ytterligare beskattning när de har något att säga till om.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 09 nov 2022 12:27
av jonasl
Jag tycker det verkar koka rätt bra i leden dock. Bensin och diesel blir inte märkbart billigare i närtid, malus-skatten blir kvar och elpriskompensationen bidde en tumme. Lite komik tycker jag.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 09 nov 2022 12:34
av Legato
jonasl skrev:Jag tycker det verkar koka rätt bra i leden dock. Bensin och diesel blir inte märkbart billigare i närtid, malus-skatten blir kvar och elpriskompensationen bidde en tumme. Lite komik tycker jag.
Tycker nästan det är roligast av allt att man valde att behålla plastpåse-skatten. Har någon skatt någonsin fått så mycket (ofta berättigad) kritik?
Men ja, det gäller att "ge" pöbeln enkla och billiga lösningar som vanligt. Får de inte ner bensinpriset över tid så håller jag dock med om att det nog kommer knorras ordentligt bland SD-/LHS-arna.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 09 nov 2022 12:35
av mati
kaffekoko skrev:
Nej, kommer fortfarande säljas elbilar. TCO på en elbil är ungefär hälften om man jämför med fossilbil. Dvs. man kan köpa dubbelt så dyr elbil som fossil och fortfarande ha ungefär samma kostnad.
Malus-skatten är fortfarande enorm på fossilbilar av normal storlek så kommer inte bli någon rusning dit. Fortfarande kostar diesel 27kr/l och bensin 22kr/l.
Är du så säker på att folk verkligen har koll på TCO? Jämför man verkligen bränslekostnader så som du gör? Jag tror inte det. Det är inköpspriset på bilen som syns. Inte driftskostnader.
Sen är det en annan sak som jag har märkt och som har med de höga elpriserna att göra. Jag kan ge dig två exempel:
En kollega har precis köpt en laddhybrid. Men när han såg att det kostar 3kr/kWh att ladda på en offentlig laddstolpe så var han snabb med att konstatera att det ju är jättedyrt och att det ju är mycket billigare att köra på bensin. Stämmer såklart inte alls. Det är fortfarande dubbelt så dyrt att köra på bensin, men det är inte helt uppenbart när man inte har koll på förbrukning osv. Till och med när jag räknade ut det för honom med konservativa siffror, dvs till bensinbilens fördel, insåg han först inte tankevurpan han hade gjort. Och jag känner igen detta. Det var inte första gången jag har fått argumentera på det viset.
Ett annat exempel är min sambo som jobbar på Postnord. Där ska nu alla fossilbilar ersättas med elbilar (hör och häpna!!!!). Bortsett från att jag tror att de kommer plåga batterierna till döds med typ en hel laddcykel om dagen så kommer de naturligtvis spara en jäkla massa bränslepengar på att gå över till eldrift.
Men jag hör tydligt på sambon hur snacket runt fikabordet måste gå på posten. De argumenten jag hör kommer inte från henne, utan det måste hon ha hört från kollegorna. Bland annat att det blir dyrare med elbilar än att tanka diesel eftersom elen har blivit så dyr. Det är ju såklart bullshit, i kronor och ören per mil har ju diesel blivit ännu dyrare.
Men jag tror att många gör tankevurpan att de räknar i procent. Diesel har bara blivit några procent dyrare, medan elen kostar mer än dubbelt så mycket nu. Det måste ju innebära att det har blivit olönsamt att köra på el. I själva verket är det mer lönsamt än någonsin att köra på el. Vi vet det. Men folk i allmänhet fattar inte det.