Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 09 jan 2023 18:30
Minuttaxa hela tiden gör det väldigt svårt att förstå vad man kommer att få betala, det får därför ingen direkt effekt. Man måste ju vänta tills efteråt för att se vad det kostade, och då är skadan redan skedd. Minuttaxa efter ett visst antal minuter är också korkat, för jag vet inte hur lång tid laddningen kommer ta. Teslas system med rejäl straffavgift per minut efter att laddningen är klar, där klar laddning betyder att du laddat till den procent du önskat, är betydligt enklare att ta till sig. Det fungerar oavsett laddhastighet och oavsett önskad laddnivå.
Nja att det kostar 1 kr per minut är nog inte så svårt att fatta och det borde göra folk medvetna att om man står en timme så blir det 60 kr extra, så en krona är nog för lite. Och om det krävs att man upptäcker det efteråt så kanske man tänker ett varv till nästa gång. Att ta betalt när man laddat klart ser jag också som självklart men problemet är att om man ha rakt 100% så tar det lång tid att komma dit ochså som en del även gör på SuC om man ska hinna med att äta, fast något säger mig att det inte går när det är hög beläggning, men vet ej säkert.Dinsdale skrev: ↑10 jan 2023 06:23Minuttaxa hela tiden gör det väldigt svårt att förstå vad man kommer att få betala, det får därför ingen direkt effekt. Man måste ju vänta tills efteråt för att se vad det kostade, och då är skadan redan skedd. Minuttaxa efter ett visst antal minuter är också korkat, för jag vet inte hur lång tid laddningen kommer ta. Teslas system med rejäl straffavgift per minut efter att laddningen är klar, där klar laddning betyder att du laddat till den procent du önskat, är betydligt enklare att ta till sig. Det fungerar oavsett laddhastighet och oavsett önskad laddnivå.
Det är inte speciellt konstruktivt att kalla folk puckon bara för att de vill ladda fullt, du vet inte varför de gör så. Om jag alltid tankade bensinbilen full när jag väl tankade så är det inte helt orimligt att tänka sig att jag alltid skulle ladda elbilen full också. Det är knappast så att bilförsäljarna upplyser kunderna om att laddningen går jättelångsamt på slutet.
Det man istället bör göra är att fundera på hur systemet kan designas så att majoriteten beter sig på det sätt man önskar, speciellt om det sättet skiljer sig åt mot hur man gjorde med bensin/diesel. Och då är minuttaxa hela tiden inget bra alternativ eftersom det är svårt att räkna ut på förhand.
Minut pris är bara krångligt, förvirrande och sänker anseendet för en sektor där vi redan har krångel och utmaningar med prisfluktuationer och varierande ”laddkunskaper”.Dafro skrev: ↑10 jan 2023 06:37Nja att det kostar 1 kr per minut är nog inte så svårt att fatta och det borde göra folk medvetna att om man står en timme så blir det 60 kr extra, så en krona är nog för lite. Och om det krävs att man upptäcker det efteråt så kanske man tänker ett varv till nästa gång. Att ta betalt när man laddat klart ser jag också som självklart men problemet är att om man ha rakt 100% så tar det lång tid att komma dit ochså som en del även gör på SuC om man ska hinna med att äta, fast något säger mig att det inte går när det är hög beläggning, men vet ej säkert.Dinsdale skrev: ↑10 jan 2023 06:23Minuttaxa hela tiden gör det väldigt svårt att förstå vad man kommer att få betala, det får därför ingen direkt effekt. Man måste ju vänta tills efteråt för att se vad det kostade, och då är skadan redan skedd. Minuttaxa efter ett visst antal minuter är också korkat, för jag vet inte hur lång tid laddningen kommer ta. Teslas system med rejäl straffavgift per minut efter att laddningen är klar, där klar laddning betyder att du laddat till den procent du önskat, är betydligt enklare att ta till sig. Det fungerar oavsett laddhastighet och oavsett önskad laddnivå.
Det är inte speciellt konstruktivt att kalla folk puckon bara för att de vill ladda fullt, du vet inte varför de gör så. Om jag alltid tankade bensinbilen full när jag väl tankade så är det inte helt orimligt att tänka sig att jag alltid skulle ladda elbilen full också. Det är knappast så att bilförsäljarna upplyser kunderna om att laddningen går jättelångsamt på slutet.
Det man istället bör göra är att fundera på hur systemet kan designas så att majoriteten beter sig på det sätt man önskar, speciellt om det sättet skiljer sig åt mot hur man gjorde med bensin/diesel. Och då är minuttaxa hela tiden inget bra alternativ eftersom det är svårt att räkna ut på förhand.
Annars är alternativet minutavgift om man använder mindre än tex 100 kW på en 350kw laddare och dubblar det priset nör man kommer under 50, det borde göra att folk blir medvetna. Eller om ionity dubblerar sina laddare så har vi nog inte heller något problem. Fast så länge det är bla vw som finansierar ionity så lär det inte bli straff för att man har bilar som laddar långsamt.
Må så vara men hur tycker du att man ska göra för att minska beläggningen och öka genomströmningen. Det räcker självklart att använda minut eller effekttaxa när det är hög beläggning, men det kan också upplevas orättvist.Lerumsexpressen skrev: ↑10 jan 2023 07:02Minut pris är bara krångligt, förvirrande och sänker anseendet för en sektor där vi redan har krångel och utmaningar med prisfluktuationer och varierande ”laddkunskaper”.Dafro skrev: ↑10 jan 2023 06:37Nja att det kostar 1 kr per minut är nog inte så svårt att fatta och det borde göra folk medvetna att om man står en timme så blir det 60 kr extra, så en krona är nog för lite. Och om det krävs att man upptäcker det efteråt så kanske man tänker ett varv till nästa gång. Att ta betalt när man laddat klart ser jag också som självklart men problemet är att om man ha rakt 100% så tar det lång tid att komma dit ochså som en del även gör på SuC om man ska hinna med att äta, fast något säger mig att det inte går när det är hög beläggning, men vet ej säkert.Dinsdale skrev: ↑10 jan 2023 06:23Minuttaxa hela tiden gör det väldigt svårt att förstå vad man kommer att få betala, det får därför ingen direkt effekt. Man måste ju vänta tills efteråt för att se vad det kostade, och då är skadan redan skedd. Minuttaxa efter ett visst antal minuter är också korkat, för jag vet inte hur lång tid laddningen kommer ta. Teslas system med rejäl straffavgift per minut efter att laddningen är klar, där klar laddning betyder att du laddat till den procent du önskat, är betydligt enklare att ta till sig. Det fungerar oavsett laddhastighet och oavsett önskad laddnivå.
Det är inte speciellt konstruktivt att kalla folk puckon bara för att de vill ladda fullt, du vet inte varför de gör så. Om jag alltid tankade bensinbilen full när jag väl tankade så är det inte helt orimligt att tänka sig att jag alltid skulle ladda elbilen full också. Det är knappast så att bilförsäljarna upplyser kunderna om att laddningen går jättelångsamt på slutet.
Det man istället bör göra är att fundera på hur systemet kan designas så att majoriteten beter sig på det sätt man önskar, speciellt om det sättet skiljer sig åt mot hur man gjorde med bensin/diesel. Och då är minuttaxa hela tiden inget bra alternativ eftersom det är svårt att räkna ut på förhand.
Annars är alternativet minutavgift om man använder mindre än tex 100 kW på en 350kw laddare och dubblar det priset nör man kommer under 50, det borde göra att folk blir medvetna. Eller om ionity dubblerar sina laddare så har vi nog inte heller något problem. Fast så länge det är bla vw som finansierar ionity så lär det inte bli straff för att man har bilar som laddar långsamt.
Som konsument skall det vara enkelt att jämföra kostnader mellan aktörerna och då bör det vara lika tydligt och enkelheten som vid bensinstationen, där du direkt ser och förstår vad det kommer att kosta och att du bara betala för mängden du tankat, varken mer eller mindre.
Har själv panikladdat hos Incharge med minutpris med min Seat, blev dyrt och tog lång tid för mängden energi jag behövde pga bilens begräningar.
Den bittra eftersmaken finns kvar emot Incharge fast de egentligen inte gjorde något fel i sak.
Jag förväntar mig att det kommer bli betydligt mycket dyrare. Idag är det mest lockpriser, ekonomin går inte ihop. Att bygga en snabbladdningsstation kostar ett antal miljoner. Pengarna för investeringen ska in och ge avkastning. Gissar att vi får se priser på både 15 och 20 kr/kWh inom 1-2 år. Visst sticker det i ögon, men i stora bilkalkylen spelar det ingen större roll. 80-90% laddas hemma och värdeminskningen är den stora kostnaden.
Jag laddar exakt 0% hemma....Basunen skrev: ↑10 jan 2023 08:02Jag förväntar mig att det kommer bli betydligt mycket dyrare. Idag är det mest lockpriser, ekonomin går inte ihop. Att bygga en snabbladdningsstation kostar ett antal miljoner. Pengarna för investeringen ska in och ge avkastning. Gissar att vi får se priser på både 15 och 20 kr/kWh inom 1-2 år. Visst sticker det i ögon, men i stora bilkalkylen spelar det ingen större roll. 80-90% laddas hemma och värdeminskningen är den stora kostnaden.
AC stolpar måste/borde alltid vara mycket billigare än DC laddning och DC laddning borde få en tydligare prissättning med hög taxa dagtid och hög beläggning och lägre annars.mikebike skrev: ↑10 jan 2023 08:10Jag laddar exakt 0% hemma....Basunen skrev: ↑10 jan 2023 08:02Jag förväntar mig att det kommer bli betydligt mycket dyrare. Idag är det mest lockpriser, ekonomin går inte ihop. Att bygga en snabbladdningsstation kostar ett antal miljoner. Pengarna för investeringen ska in och ge avkastning. Gissar att vi får se priser på både 15 och 20 kr/kWh inom 1-2 år. Visst sticker det i ögon, men i stora bilkalkylen spelar det ingen större roll. 80-90% laddas hemma och värdeminskningen är den stora kostnaden.
30% SuC, resten AC-stolpar.
Å andra sidan, om investeringskostnaden är det dyra (och inte elen i sig), så vore det mer rättvist att betala för att hyra platsen för att ladda (och mindre att betala för elen), och då är ju en minutkostnad mer rättvis och logisk?Lerumsexpressen skrev: ↑10 jan 2023 07:02
Minut pris är bara krångligt, förvirrande och sänker anseendet för en sektor där vi redan har krångel och utmaningar med prisfluktuationer och varierande ”laddkunskaper”.
Som konsument skall det vara enkelt att jämföra kostnader mellan aktörerna och då bör det vara lika tydligt och enkelheten som vid bensinstationen, där du direkt ser och förstår vad det kommer att kosta och att du bara betala för mängden du tankat, varken mer eller mindre.
Har själv panikladdat hos Incharge med minutpris med min Seat, blev dyrt och tog lång tid för mängden energi jag behövde pga bilens begräningar.
Den bittra eftersmaken finns kvar emot Incharge fast de egentligen inte gjorde något fel i sak.
På mitt jobb betalar man för tiden, inte för energin.martinot skrev: ↑10 jan 2023 10:28Å andra sidan, om investeringskostnaden är det dyra (och inte elen i sig), så vore det mer rättvist att betala för att hyra platsen för att ladda (och mindre att betala för elen), och då är ju en minutkostnad mer rättvis och logisk?Lerumsexpressen skrev: ↑10 jan 2023 07:02
Minut pris är bara krångligt, förvirrande och sänker anseendet för en sektor där vi redan har krångel och utmaningar med prisfluktuationer och varierande ”laddkunskaper”.
Som konsument skall det vara enkelt att jämföra kostnader mellan aktörerna och då bör det vara lika tydligt och enkelheten som vid bensinstationen, där du direkt ser och förstår vad det kommer att kosta och att du bara betala för mängden du tankat, varken mer eller mindre.
Har själv panikladdat hos Incharge med minutpris med min Seat, blev dyrt och tog lång tid för mängden energi jag behövde pga bilens begräningar.
Den bittra eftersmaken finns kvar emot Incharge fast de egentligen inte gjorde något fel i sak.
Fullt förståeligt med så låg effektmikebike skrev: ↑10 jan 2023 10:38På mitt jobb betalar man för tiden, inte för energin.martinot skrev: ↑10 jan 2023 10:28Å andra sidan, om investeringskostnaden är det dyra (och inte elen i sig), så vore det mer rättvist att betala för att hyra platsen för att ladda (och mindre att betala för elen), och då är ju en minutkostnad mer rättvis och logisk?Lerumsexpressen skrev: ↑10 jan 2023 07:02
Minut pris är bara krångligt, förvirrande och sänker anseendet för en sektor där vi redan har krångel och utmaningar med prisfluktuationer och varierande ”laddkunskaper”.
Som konsument skall det vara enkelt att jämföra kostnader mellan aktörerna och då bör det vara lika tydligt och enkelheten som vid bensinstationen, där du direkt ser och förstår vad det kommer att kosta och att du bara betala för mängden du tankat, varken mer eller mindre.
Har själv panikladdat hos Incharge med minutpris med min Seat, blev dyrt och tog lång tid för mängden energi jag behövde pga bilens begräningar.
Den bittra eftersmaken finns kvar emot Incharge fast de egentligen inte gjorde något fel i sak.
Fast det är bara 3,7 kW.....
Jag surnar på de som står med 20 varor i snabbkassan som är till för max fem ö. Det går långsamt att ladda fullt och ska man ladda långsamt så byt till en långsamladdare.
Jo, folk som laddar till 100% på snabbladdare och står kvar när de nått 100% är egotrippade jubelidioter då. Sorry för att jag bara kallade dem puckon.Dinsdale skrev: ↑10 jan 2023 06:23Minuttaxa hela tiden gör det väldigt svårt att förstå vad man kommer att få betala, det får därför ingen direkt effekt. Man måste ju vänta tills efteråt för att se vad det kostade, och då är skadan redan skedd. Minuttaxa efter ett visst antal minuter är också korkat, för jag vet inte hur lång tid laddningen kommer ta. Teslas system med rejäl straffavgift per minut efter att laddningen är klar, där klar laddning betyder att du laddat till den procent du önskat, är betydligt enklare att ta till sig. Det fungerar oavsett laddhastighet och oavsett önskad laddnivå.
Det är inte speciellt konstruktivt att kalla folk puckon bara för att de vill ladda fullt, du vet inte varför de gör så. Om jag alltid tankade bensinbilen full när jag väl tankade så är det inte helt orimligt att tänka sig att jag alltid skulle ladda elbilen full också. Det är knappast så att bilförsäljarna upplyser kunderna om att laddningen går jättelångsamt på slutet.
Det man istället bör göra är att fundera på hur systemet kan designas så att majoriteten beter sig på det sätt man önskar, speciellt om det sättet skiljer sig åt mot hur man gjorde med bensin/diesel. Och då är minuttaxa hela tiden inget bra alternativ eftersom det är svårt att räkna ut på förhand.
Men varför ska jag haka loss och åka ner på stan och leta efter en långsamladdare? Jag står ju redan och laddar!Melon Must skrev: ↑10 jan 2023 17:31Jag surnar på de som står med 20 varor i snabbkassan som är till för max fem ö. Det går långsamt att ladda fullt och ska man ladda långsamt så byt till en långsamladdare.
Klart att vi inte ska vara arga på varandra och alltid klädsamt med ödmjukhet mot våra medmänniskor.slugger75 skrev: ↑10 jan 2023 17:58Oj vad arga ni är.
Men, en som laddar upp till 80 % 20 gånger per år tar totalt upp längre tid vid SuC än en som laddar fullt två gånger per år.
Hur tänker ni här då? Ska man bara få ladda ett visst antal gånger per år också?
Är den som laddar fler gånger dummare i huvudet än den som laddar få gånger?
För att visa hänsyn till andra medmänniskor kanske, eller är det dåligt? Är det ingen kö så spelar det såklart ingen roll. Det är bara att köra vidare till nästa laddare. Hur ofta behöver du ladda till 100%? Står man och slöladda till 100% på en snabbladdare när det är kö så är man ingenting annat än egoistisk.mans71 skrev: ↑10 jan 2023 18:19Men varför ska jag haka loss och åka ner på stan och leta efter en långsamladdare? Jag står ju redan och laddar!Melon Must skrev: ↑10 jan 2023 17:31Jag surnar på de som står med 20 varor i snabbkassan som är till för max fem ö. Det går långsamt att ladda fullt och ska man ladda långsamt så byt till en långsamladdare.
Med tanke på kostnader för abonnemang för hög effekt så går det inte att titta på vad det kostar per kWh enbart. Du betalar för att det får fort också. Jag personligen laddar för lite utanför hemmet för att det ska kännas värt att greja med andra operatörer om det finns SuC enkelt tillgängligt.Arn skrev: ↑10 jan 2023 17:10Rimligt pris nu med dagens relativt låga elpriser är 5,5 till 6 kr på Supercharger.
Ett så pass högt pris som 7,4 kr kan endast motiveras om vi skulle ha höga december priser på elen.
För övrigt gick det alldeles utmärkt att undvika Teslas SuperChargers på långresa drygt 60 mil till norska fjällen.
Med tanke på att M3 LR har lång räckvidd på 45 mil i vinterväglag så räcker även någon timme vid 11kw laddare långt. En timme sådant stopp för lunch respektive kvällsmål räcker för att ta sig hela vägen upp. Väl på plats kan man ta en billig destinationssladdning typ 2 kabel för att fylla upp det nästan tomma batteriet.
Laddade för 3-5kr längs med hela resan ToR
Men du visar ju inte hänsyn till mig och missunnar mig att ladda det jag anser mig behöva? Alltså, jag har annat för mig än att släntrianmässigt "slöladda" som du säger. Men det kan finnas tillfällen då min rutt eller andra omständigheter gör att det passar mig att stå kvar och ladda det jag anser mig behöva. Att avbryta och lägga en massa tid på att leta en långsamladdare någon annanstans för att ge plats kanske passar dig fint men det kanske passar mig mindre bra.Melon Must skrev: ↑10 jan 2023 18:57För att visa hänsyn till andra medmänniskor kanske, eller är det dåligt? Är det ingen kö så spelar det såklart ingen roll. Det är bara att köra vidare till nästa laddare. Hur ofta behöver du ladda till 100%? Står man och slöladda till 100% på en snabbladdare när det är kö så är man ingenting annat än egoistisk.mans71 skrev: ↑10 jan 2023 18:19Men varför ska jag haka loss och åka ner på stan och leta efter en långsamladdare? Jag står ju redan och laddar!Melon Must skrev: ↑10 jan 2023 17:31Jag surnar på de som står med 20 varor i snabbkassan som är till för max fem ö. Det går långsamt att ladda fullt och ska man ladda långsamt så byt till en långsamladdare.