Sida 6 av 8
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 30 nov 2016 11:36
av apkungen
Haglund skrev:Har nu varit hos Holmgrens här i Göteborg och provåkt den riktiga elbilen. Kollegan körde för han skall köpa sig en elbil.
Intrycket är att det är en Prius fast betydligt trevligare. Jag jämför då mot en Prius Plugin som jag fick dras med en helg för någon månad sedan.
Bra:
- Moget och lugnt uppträdande på vägen
- Låg ljudnivå även på motorväg!
- Hyfsad kvalitetskänsla och lite fräckare än motsvarande japanska bilar
- Någorlunda bra utrymmen även om baksätet är ganska oanvändbart för folk över 170 cm
- Ganska vettigt pris för biltypen trots relativt hög utrustningsnivå
Dåligt:
- 28 kWh batteri
- Ingen möjlighet till trefasladdning annat än med laddbox (kostar 15k)
- Fossilbilstillverkningsbakgrunden hos Hyundai lyser igenom (startknapp, menyer, m.m.)
- Någon har slängt ner en massa slangar och en metallklump i frunken!
- Handlaren har ingen aning om vad han säljer
Summan är att vi nog kommer ha en Ionic elbil på firman så fort de kan leverera, vilket verkar bli i maj-juni i år. Min kollega uppfattade bilen som betydligt mer bil än exempelvis i3 och Leaf och jag kan hålla med honom.
Kan den verkligen 3-fasladdas öht? Vad är det för laddare som sitter i bilen? Va klarar laddaren för effekt? Ström? Trefas/enfas?
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 30 nov 2016 11:57
av Bjelke
apkungen skrev:Haglund skrev:Har nu varit hos Holmgrens här i Göteborg och provåkt den riktiga elbilen. Kollegan körde för han skall köpa sig en elbil.
Intrycket är att det är en Prius fast betydligt trevligare. Jag jämför då mot en Prius Plugin som jag fick dras med en helg för någon månad sedan.
Bra:
- Moget och lugnt uppträdande på vägen
- Låg ljudnivå även på motorväg!
- Hyfsad kvalitetskänsla och lite fräckare än motsvarande japanska bilar
- Någorlunda bra utrymmen även om baksätet är ganska oanvändbart för folk över 170 cm
- Ganska vettigt pris för biltypen trots relativt hög utrustningsnivå
Dåligt:
- 28 kWh batteri
- Ingen möjlighet till trefasladdning annat än med laddbox (kostar 15k)
- Fossilbilstillverkningsbakgrunden hos Hyundai lyser igenom (startknapp, menyer, m.m.)
- Någon har slängt ner en massa slangar och en metallklump i frunken!
- Handlaren har ingen aning om vad han säljer
Summan är att vi nog kommer ha en Ionic elbil på firman så fort de kan leverera, vilket verkar bli i maj-juni i år. Min kollega uppfattade bilen som betydligt mer bil än exempelvis i3 och Leaf och jag kan hålla med honom.
Kan den verkligen 3-fasladdas öht? Vad är det för laddare som sitter i bilen? Va klarar laddaren för effekt? Ström? Trefas/enfas?
Ja det undrar jag oxo, måste kollas upp... Enfas = glöm det hela...
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 30 nov 2016 12:18
av Mickep
så här står det på hemsidan:
"Den medföljande laddkabeln fungerar både på laddningsstationer och för laddning hemma. Observera dock att det vanliga hushållsuttaget endast kan användas för laddning under kortare perioder för att inte överbelasta elsystemet. En laddbox som installeras hemma löser problemet.
IONIQ elbil kan laddas på alla offentliga laddningsstationer. Laddningstiden ligger på ungefär 4-5 timmar. Det finns även snabbladdningsstationer med 100 kW i styrka där man kan man ladda batteriet till 80 procent på cirka 30 minuter."
verkar vara en 6.6 kw ombordladdare.
Det talas ibland om lagkrav på att man skall ha laddbox hemma för att få ladda, så får se hur det blir med det.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 30 nov 2016 13:16
av Haglund
Ja, trefasladdas ska gå bra, dock via Typ 2. Alltså, glöm handsken i garaget, du behöver en laddstation hemma, men har du det så kan du mata bilen med 11 kW. Enligt Hyundai som man väl kanske inte ska lita 100% på utan att kolla upp.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 30 nov 2016 13:30
av Bjelke
Det mesta tyder på enfasladdning iaf tycker jag, tex 6,6kW = 32A enfas... laddningstid på 4-5 timmar stämmer oxo bra om det är enfasladdning på det batteriet.
OM 11kW stämmer däremot så tyder det def. på 3-fas...
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 30 nov 2016 13:36
av Haglund
Som sagt, man bör nog kolla upp närmare än att lita på säljarna innan man köper. De är inte precis pålästa elbilsfantaster...
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 01 dec 2016 00:36
av apkungen
Teslan behöver också en "laddstation", bara det att de skickar med en laddstation som tesla brukar kalla för umc, något som ingen annan tillverkare skickar med. Om bilen kan ta emot trefas kan man köpa en umc liknande laddkabel till hyundai också.
http://evconnect.se/collections/portabl ... 6-16a-11kw
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 01 dec 2016 00:44
av joel80
De flesta tillverkare skickar med sin variant av "umc". Men Tesla är väl ensam om att ha en som klarar trefas? Min till Volvon klarat bara enfas.. Shucko, sen har jag köpt en som tar enfas CEE som jag har som "fast installerad" vid mitt garage. (blev betydligt mkt billigare att sätta upp ett CEE enfas och en kabel i det än en laddstation.)
Men en sladd med "laddklump" kommer med alla elbilar och laddhybrider jag känner till.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 01 dec 2016 06:34
av Jerker
joel80 skrev:De flesta tillverkare skickar med sin variant av "umc". Men Tesla är väl ensam om att ha en som klarar trefas? Min till Volvon klarat bara enfas.. Shucko, sen har jag köpt en som tar enfas CEE som jag har som "fast installerad" vid mitt garage. (blev betydligt mkt billigare att sätta upp ett CEE enfas och en kabel i det än en laddstation.)
Men en sladd med "laddklump" kommer med alla elbilar och laddhybrider jag känner till.
Renault är lite speciell eftersom den bilens interna laddare bara klarar växelström och detta beror i sin tur på att laddaren är elmotorn i sig. Renaults elbilar kan alltså laddas med både en- och trefas växelström, fast den "umc" som ibland följer med bilen vid köpet är enfas. Men det finns många andra leverantörer av 3-fasladdare som man kan använda, stationära eller portabla. Renaults r-serie klarar 22 kW och q-serien 43 kW. Tyvärr säljs inte längre q-serien i Sverige.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 05 dec 2016 23:57
av Limbster
Klart under 2 kwh milen under lite tuffare förhållande och mycket motorväg för ioniq. pushevs.com/2016/12/04/bmw-i3-vs-nissan-leaf-vs-hyundai-ioniq-electric/
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 06 dec 2016 17:40
av Schelin
Gummans gamla bmw hade vi hoppats skulle hålla tills modell 3 kommer,
men måste nog göra något innan så har kollat lite alternativ.
Provat leafen bra funktioner men för ful, testade IONIQ nu i helgen.
Helt ok utseende, dock finns det ingen app för förvärmning så den går tyvärr bort.
Gjorde ett jämnförande test när vi lämnade tillbaka bilen, åkte tillsammans och höll hastighetsbegränsningarna.
Sträcka 62,4km
Tesla S60D (2,2ton) med dubbdäck drog dit 226wh/km (Hade startat förvärmning ca 30 min innan avfärd)
Hyundai IONIQ electric (1,4ton) odubbat drog dit 196wh/km
Samma sträcka hem men med varmt batteri drog teslan exakt samma 196wh/km.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 06 dec 2016 19:10
av joel80
Limbster skrev:Klart under 2 kwh milen under lite tuffare förhållande och mycket motorväg för ioniq. pushevs.com/2016/12/04/bmw-i3-vs-nissan-leaf-vs-hyundai-ioniq-electric/
Fixar så länken funkar utan att klistra och klippa:
http://www.pushevs.com/2016/12/04/bmw-i ... q-electric
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 07 dec 2016 15:27
av Zalman3
Har provkört både Bmw i3 och Ioniq. Tycker att Bmwn är en pigg stadsbil, dock inte lika kul att lasta och åka långt med. Den är nervös och guppig på dåliga landsvägsvägar. Går ej att få med dubbdäck.
Ioniq har bra utrymmen/lastutrymme och går hyfsat stadigt på landsväg. Går ej att styra från telefon.
Hyundai Ioniq Comfort eco, pris 371.900kr
rabatt 10% 37.190kr och 40.000kr i miljöbidrag ger ett nettopris på 294.710kr vilket är ett bra pris.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 07 dec 2016 16:12
av LarsB
Har också testat IONIQ, dock bara en kvarts provkörning och lite peta och klämma.
Gillade den ganska skarpt faktiskt - bra kandidat till att ersätta Leafen när den leasingen går ut i april... Tills jag också insåg att det inte finns någon app att styra värme, kolla laddningsstatus med mera. Tror den kommer gå bort för oss också på grund av detta.
Ringde upp Hyundai Sverige och frågade om detta och fick svaret att det inte finns nån app planerad heller vad dom vet. Bilen är ju inte uppkopplad så det blir ju svårt.
Ni som känner samma, att det skulle vara svårt att leva med en app-lös bil - meddela gärna Hyundai detta så att dom förstår att en sådan sak kan fälla ett köp. Jag tänker göra det.
Skicka i så fall till
kundservice@hyundai.se
Vad finns det mer att välja på?
i3 och Zoe är för små.
Leafen är ful!
Hur är det med e-Golf - kollade lite snabbt på VW's hemsida och det verkar inte som den går att köpa, eller?
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 07 dec 2016 16:31
av Groda
Tyckte Ioniq var rätt sladdrig i styrningen, dassig körkänsla, extremt trött över 100 km/h. Sen om jag jämför med en vanlig motsvarande Hyundai så är det trots allt så, att en fossil drivlina känns rätt obsolete i dagsläget. Så om man annars skulle åkt en bil utan körglädje ändå, varför inte ta en elektrisk drivlina åtminstone så blir det lite bättre.
Ångrar inte att jag redan hade beställt en BMW i3.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 07 dec 2016 16:38
av vigge50
zeb skrev:Har också testat IONIQ, dock bara en kvarts provkörning och lite peta och klämma.
Gillade den ganska skarpt faktiskt - bra kandidat till att ersätta Leafen när den leasingen går ut i april... Tills jag också insåg att det inte finns någon app att styra värme, kolla laddningsstatus med mera. Tror den kommer gå bort för oss också på grund av detta.
Ringde upp Hyundai Sverige och frågade om detta och fick svaret att det inte finns nån app planerad heller vad dom vet. Bilen är ju inte uppkopplad så det blir ju svårt.
Ni som känner samma, att det skulle vara svårt att leva med en app-lös bil - meddela gärna Hyundai detta så att dom förstår att en sådan sak kan fälla ett köp. Jag tänker göra det.
Skicka i så fall till
kundservice@hyundai.se
Vad finns det mer att välja på?
i3 och Zoe är för små.
Leafen är ful!
Hur är det med e-Golf - kollade lite snabbt på VW's hemsida och det verkar inte som den går att köpa, eller?
De har släppt en ny version med ett batteri på 35 kWh vilket är bra men den ska enligt vissa artiklar inte börja produceras förrän i maj så de ligger en bra bit efter konkurrenterna.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 07 dec 2016 20:05
av Bjelke
zeb skrev:Har också testat IONIQ, dock bara en kvarts provkörning och lite peta och klämma.
Gillade den ganska skarpt faktiskt - bra kandidat till att ersätta Leafen när den leasingen går ut i april... Tills jag också insåg att det inte finns någon app att styra värme, kolla laddningsstatus med mera. Tror den kommer gå bort för oss också på grund av detta.
Ringde upp Hyundai Sverige och frågade om detta och fick svaret att det inte finns nån app planerad heller vad dom vet. Bilen är ju inte uppkopplad så det blir ju svårt.
Ni som känner samma, att det skulle vara svårt att leva med en app-lös bil - meddela gärna Hyundai detta så att dom förstår att en sådan sak kan fälla ett köp. Jag tänker göra det.
Skicka i så fall till
kundservice@hyundai.se
Vad finns det mer att välja på?
i3 och Zoe är för små.
Leafen är ful!
Hur är det med e-Golf - kollade lite snabbt på VW's hemsida och det verkar inte som den går att köpa, eller?
Oj ingen app alls?

då går den ju fetbort ju

då behöver jag inte ens provköra lixom...
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 07 dec 2016 20:21
av apkungen
joel80 skrev:Limbster skrev:Klart under 2 kwh milen under lite tuffare förhållande och mycket motorväg för ioniq. pushevs.com/2016/12/04/bmw-i3-vs-nissan-leaf-vs-hyundai-ioniq-electric/
Fixar så länken funkar utan att klistra och klippa:
http://www.pushevs.com/2016/12/04/bmw-i ... q-electric
Riktigt intressant artikel! Awesome

Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 07 dec 2016 20:37
av jonasl
Fascinerande att det är så otroligt stor skillnad på räckvidd mellan Leaf och Ionic. Det går att göra mycket annat än att stoppa i ett jättebatteri med andra ord, det bådar gott för Model 3..
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 07 dec 2016 20:48
av apkungen
Framförallt i höga hastigheter tror jag det är skillnad då luftmotståndet är så mycket lägre i ioniq.
Ionic vs leaf känns lite som
Model 3 vs bolt
Bolt har dubbelt så stort batteri som leaf, 60kWh, och model 3 får nog det dubbla av ioniqs, 55kwh, och ändå kommer nog model 3 klart längre.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 08 dec 2016 08:37
av mati
Bjelke skrev:
Oj ingen app alls?

då går den ju fetbort ju

då behöver jag inte ens provköra lixom...
Nä, det är dåligt. På deras hemsida står "moderna uppkopplingsmöjligheter". Vad menas med det då? Om den inte är uppkopplad mot nätet???
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 08 dec 2016 08:43
av dstr
mati skrev:På deras hemsida står "moderna uppkopplingsmöjligheter". Vad menas med det då? Om den inte är uppkopplad mot nätet???
Den båten ska vi sitta ner i.
Ioniq'en har både Apple Carplay och Google Auto...
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 08 dec 2016 09:30
av Bjelke
dstr skrev:mati skrev:På deras hemsida står "moderna uppkopplingsmöjligheter". Vad menas med det då? Om den inte är uppkopplad mot nätet???
Den båten ska vi sitta ner i.
Ioniq'en har både Apple Carplay och Google Auto...
Dom har jag faktiskt ingen koll på, är det typ samma som vi har till andra elbilar, alltså kan man se hur det går med laddningen och slå på värmen (är väl ungefär det enda jag gör med
appen men utan det så skulle det inte funka alls för mig sas)...
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 08 dec 2016 10:22
av widell
I USA verkar Ioniq finnas med App-styrning av värme och övervakning av laddning. Synd de inte släpper det i europa också.
https://www.hyundaiusa.com/ioniq/
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 08 dec 2016 13:49
av apkungen
En annan intressant artikel på min nya favoritsida Puush EVs:
http://pushevs.com/2016/11/24/hyundai-i ... nault-zoe/