Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Postat: 04 jun 2024 15:17
Full range är 531km (330miles), det vid ungefär 79.2 kWh, möjligen ett snäpp över.
Du skulle för skojs skull kunna räkna på energigrafen, och se vad det ger för kapacitet.
Räknade jag rätt för en MYP 2022 med 11600 mil, 80% SoC.
Japp!solen skrev: ↑23 jun 2024 11:03
Räknade jag rätt för en MYP 2022 med 11600 mil, 80% SoC.
Energi-appen 50 km(normal räckvidd):
Snitt: 160 Wh/km
Beräknad räckvidd: 359 km
(160 * 359 * 100/80) = 71,8 kWh eller 91,1% av ursprunglig batterikapacitet eller 8,9% batteridegradering eller 7 kWh batteriminskning.
Det stämmer. Hjulen är 100% utan betydelse för detta.
Ja, det går men kom ihåg att 80% är avrundat så du kan ha allt mellan 79.5-80.5% så det kan bli några km fel.
Stort tack för ett så pass utförligt svar!AAKEE skrev: ↑23 jun 2024 11:21Japp!solen skrev: ↑23 jun 2024 11:03
Räknade jag rätt för en MYP 2022 med 11600 mil, 80% SoC.
Energi-appen 50 km(normal räckvidd):
Snitt: 160 Wh/km
Beräknad räckvidd: 359 km
(160 * 359 * 100/80) = 71,8 kWh eller 91,1% av ursprunglig batterikapacitet eller 8,9% batteridegradering eller 7 kWh batteriminskning.
Det stämmer. Hjulen är 100% utan betydelse för detta.
Bilen använder BMS-data för att räkna fram det du ser på enerhigrafen.
Hur mycket energi som finns i batteriet är framräknat genom nominal full pack x SOC (som absolut tal), och räckvidden är den e energin / med tidigare förbrukning.
Energigrafen utgår från nominal full pack.
Vi räknar bara baklänges så kommer vi tillbaka dit. Passus för avrundningar, så det blir mer fel ju mindre SOC vi har. 80% är bra nog för ett gamska exakt värde.
Förbrukning(snitt) är avrundat liksom räckvidden, men har vi värden på > 100 på bägge är det små fel som uppstår.
Ja, det går men kom ihåg att 80% är avrundat så du kan ha allt mellan 79.5-80.5% så det kan bli några km fel.
Räckvidden du ser / får fram beror såklart på vilka hjul du har valt i servicemenyn (för de bilar visar olika range med olika hjulval).
Degraderingen beror till största delen på calendar aging. Den är oberoende av miltalet.solen skrev: ↑23 jun 2024 11:29Stort tack för ett så pass utförligt svar!AAKEE skrev: ↑23 jun 2024 11:21Japp!solen skrev: ↑23 jun 2024 11:03
Räknade jag rätt för en MYP 2022 med 11600 mil, 80% SoC.
Energi-appen 50 km(normal räckvidd):
Snitt: 160 Wh/km
Beräknad räckvidd: 359 km
(160 * 359 * 100/80) = 71,8 kWh eller 91,1% av ursprunglig batterikapacitet eller 8,9% batteridegradering eller 7 kWh batteriminskning.
Det stämmer. Hjulen är 100% utan betydelse för detta.
Bilen använder BMS-data för att räkna fram det du ser på enerhigrafen.
Hur mycket energi som finns i batteriet är framräknat genom nominal full pack x SOC (som absolut tal), och räckvidden är den e energin / med tidigare förbrukning.
Energigrafen utgår från nominal full pack.
Vi räknar bara baklänges så kommer vi tillbaka dit. Passus för avrundningar, så det blir mer fel ju mindre SOC vi har. 80% är bra nog för ett gamska exakt värde.
Förbrukning(snitt) är avrundat liksom räckvidden, men har vi värden på > 100 på bägge är det små fel som uppstår.
Ja, det går men kom ihåg att 80% är avrundat så du kan ha allt mellan 79.5-80.5% så det kan bli några km fel.
Räckvidden du ser / får fram beror såklart på vilka hjul du har valt i servicemenyn (för de bilar visar olika range med olika hjulval).
What's your verdict så att säga? Är det dugligt tycker du sett till miltalet?
Jag är i sluttappen av att ta över fordonet och planerar att behålla den länge(minst 5 år framöver).
Kommer degraderingen stanna av lite då jag inte kommer köra lika mycket som den förra ägaren och ladda enbart max 80%?
Det kanske är en svår och spekulativ fråga, men jag är i vilket fall nyfiken och vill helst göra en bra affär.![]()
Helt otrolig analys återigen!AAKEE skrev: ↑23 jun 2024 12:13Degraderingen beror till största delen på calendar aging. Den är oberoende av miltalet.solen skrev: ↑23 jun 2024 11:29Stort tack för ett så pass utförligt svar!AAKEE skrev: ↑23 jun 2024 11:21Japp!solen skrev: ↑23 jun 2024 11:03
Räknade jag rätt för en MYP 2022 med 11600 mil, 80% SoC.
Energi-appen 50 km(normal räckvidd):
Snitt: 160 Wh/km
Beräknad räckvidd: 359 km
(160 * 359 * 100/80) = 71,8 kWh eller 91,1% av ursprunglig batterikapacitet eller 8,9% batteridegradering eller 7 kWh batteriminskning.
Det stämmer. Hjulen är 100% utan betydelse för detta.
Bilen använder BMS-data för att räkna fram det du ser på enerhigrafen.
Hur mycket energi som finns i batteriet är framräknat genom nominal full pack x SOC (som absolut tal), och räckvidden är den e energin / med tidigare förbrukning.
Energigrafen utgår från nominal full pack.
Vi räknar bara baklänges så kommer vi tillbaka dit. Passus för avrundningar, så det blir mer fel ju mindre SOC vi har. 80% är bra nog för ett gamska exakt värde.
Förbrukning(snitt) är avrundat liksom räckvidden, men har vi värden på > 100 på bägge är det små fel som uppstår.
Ja, det går men kom ihåg att 80% är avrundat så du kan ha allt mellan 79.5-80.5% så det kan bli några km fel.
Räckvidden du ser / får fram beror såklart på vilka hjul du har valt i servicemenyn (för de bilar visar olika range med olika hjulval).
What's your verdict så att säga? Är det dugligt tycker du sett till miltalet?
Jag är i sluttappen av att ta över fordonet och planerar att behålla den länge(minst 5 år framöver).
Kommer degraderingen stanna av lite då jag inte kommer köra lika mycket som den förra ägaren och ladda enbart max 80%?
Det kanske är en svår och spekulativ fråga, men jag är i vilket fall nyfiken och vill helst göra en bra affär.![]()
Jag skulle gissa att du ofta laddat till 80% eller så och att bilen ofta står med hög SOC.
Sätter bilen på laddning när du kommer hem, eller tidigt på kvällen?
Cyclic aging, degraderar batteriet väldigt lite.
På bilden en väldigt närbesläktad cell till den du har, cyklad 100-0%.
Stora cykler sliter mer, trots 9000Ah-9500Ah cyklade vilket motsvarar minst 1800 fulla cykler med batteriet så har det tappat 20%.
1800 fulla cykler är ungefär 1800 x 400 km så = 72.000 mil. Normala cykler sliter mindre.
11600 mil skulle bli 3% cyclic aging men du kan räkna med att du har mindre än det.
IMG_3522.jpeg
Två år med ofta hög SOC kommer kosta ~ 7% i normala temperaturer och SOC 65-90% mestadels.
IMG_8573.png
Vill du minska degraderingen märkbart är det calendar aging du ska försöka påverka. Milen är faktiskt närapå skitsamma men degraderingen från milen minskar mest om du minskar calendar aging.
Ditt LG NMC/NMCA-batteri minskar degraderingen avsevärt (ungefär halveras) när SOC ligger på 60% eller lägre. Det går se i bilden ovan med denna är tydligare:
IMG_8573.png
Såhär minimerar man batteridegradering i en elbil:
-Ladda inte mer än du behöver(till nästa laddning).
-Ladda ofta, minskar behovet i punkten ovan, och minskar cyklernas storlek.
- Ladda sent, minskar tiden med hög SOC. Speciellt bra att minska tiden över 60% med ditt batteri.
Ladda till 100% sliter inte speciellt mycket, tvärtemot vad myten säger. 100% sliter inte heller mer än 80% vad avser calendar aging, men eftersom vi vill hålla tiden över 60% kort vill vi såklart minimera tiden. Men en laddning till 80% är lika illa så den tiden bör också minimeras.
Köra ned till 0% är inte dåligt/farligt så man behöver inte sikta på att ladda vid 20%.
Nedre gräns är ens egen gräns för räckviddsångest.
Bilden en bit upp visar att degraderingen för cellen som kördes 30-0% började öka degraderingen vid cirka 8000 Ah, dvs motsvarande 64000 mil med en Y.
Då är cellen körd ned till 0 riktiga procent medan en Tesla har 4.5% buffert kvar när displayen visar 0%. Vi kommer alltså normal inte så lågt, och inte 5333 gånger som det minst blir för att nå 8000Ah.
Undersökningen av cellen visar att de låga cyklerna 30-0% förbrukade betydligt mer av en behandling på anoden, så den tog slut vid 8000Ah. Vi kommer inte dit med normal körning med en Tesla, ever.
Testad en uträkning,
Du får 1% felmarginal på SOC pga att det är presenterat som ett heltal.frippe skrev: ↑23 jun 2024 15:32Testad en uträkning,
Snitt 154 wh/km
242 km räckvidd
SoC 50%
Vilket då skulle bli 74,536 kWh kvar. Inte riktigt samma som teslamate beräknar men klart bättre. Och felmarginalen ungefär lika på fullt batteri som kvarvarande.
Du vinner inte degradering etc. men du vinner räckvidd. Notera att räckviddsvisningen vid batterisymbolen är fast gentemot de däck du valt i menyn. Du ser ingen skillnad räckvidd där pga att du själv byter till snålare däck.solen skrev: ↑23 jun 2024 13:45
Det ger mig mer lugn att veta att miltalet inte har lika stor påverkan som daglig SoC och calendar aging.
Jag kommer köra mycket i stan och till och från jobbet(där jag kommer ladda bilen) och skulle därför kunna lugnt kunna behålla bilen runt 60%.
Bilen kommer med 21" aftermarket sommardäck som sagt och original Uberturbines vinter båda i 275/35 255/35.
Jag ser på nätet att vissa byter ner sig i däckstorlek till säg 19" / 18" med jämn bredd bak och fram.
Skulle jag vinna något på det eller är det bara marginellt "bättre"?
Bilen blir då mindre cool förvisso, men men![]()
Du ser i ditt tidigare inlägg att ”usable capacity” (vilket är HELA batterikapaciteten i detta fall) är 74.4 kWh, vilket rimmar grymt bra med energiberäkningen du gjorde på 74.5kWh. Klart inom felmarginalen med 50% SOC.frippe skrev: ↑23 jun 2024 15:32Testad en uträkning,
Snitt 154 wh/km
242 km räckvidd
SoC 50%
Vilket då skulle bli 74,536 kWh kvar. Inte riktigt samma som teslamate beräknar men klart bättre. Och felmarginalen ungefär lika på fullt batteri som kvarvarande.
Byt till "Normal räckvidd" istället.joelfrodin skrev: ↑24 jun 2024 20:03Min bil har gått 11000mil, och visade igår dessa siffror. Vad säger det? Inte märkt av någon påverkar på räckvidden.
20240622_183703.jpg
Exakt!solen skrev: ↑24 jun 2024 22:13Byt till "Normal räckvidd" istället.joelfrodin skrev: ↑24 jun 2024 20:03Min bil har gått 11000mil, och visade igår dessa siffror. Vad säger det? Inte märkt av någon påverkar på räckvidden.
20240622_183703.jpg
8% degradering.joelfrodin skrev: ↑24 jun 2024 23:56Ahaaa då gör vi så här då, fick inte ihop siffrorna så det förklarade, ska ladda 100 inför morgondagens resa, men detta ger alltså fingervisning.
Blir någon långresa lite senare, får se om vi laddar fullt då. Laddar annars fullt väldigt sällan, kanske en till tre gånger på ett år.AAKEE skrev: ↑23 jun 2024 16:32Du ser i ditt tidigare inlägg att ”usable capacity” (vilket är HELA batterikapaciteten i detta fall) är 74.4 kWh, vilket rimmar grymt bra med energiberäkningen du gjorde på 74.5kWh. Klart inom felmarginalen med 50% SOC.frippe skrev: ↑23 jun 2024 15:32Testad en uträkning,
Snitt 154 wh/km
242 km räckvidd
SoC 50%
Vilket då skulle bli 74,536 kWh kvar. Inte riktigt samma som teslamate beräknar men klart bättre. Och felmarginalen ungefär lika på fullt batteri som kvarvarande.
Laddar du fullt borde du hamna på kring 500km räckvidd, eller det är vad 74.5kWh räcker till.
Ibland ”får man i” ~ 0.5kWh extra dvs nominal remaining blir högre än beröknad kapacitet. Det borde rendera i 502-503km räckvidd vid full laddning.
Testa?