Sida 6 av 9

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 04 jun 2024 15:17
av AAKEE
BrooklynS skrev: 04 jun 2024 14:29
Nu har jag inte Scan my Tesla men Teslafi ger dessa siffror efter strax 10.000 mil.

Laddning 50% vardag, 100% inför långresor, rätt mycket SuC längs vägen.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Snyggt!

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 04 jun 2024 17:46
av frippe
Enligt teslamate hade vi 527,2 km räckvidd vid ny och nu 506,7 km. Ett tapp på 4,4 kWh och då 5,6% om batteriet hade 78,9 kWh som ny. En MY LR uttagen juni 2022 med 34518 km på mätaren.
Battery Health - TeslaMate - Dashboards - Grafana.jpeg.png

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 04 jun 2024 18:09
av AAKEE
frippe skrev: 04 jun 2024 17:46
Enligt teslamate hade vi 527,2 km räckvidd vid ny och nu 506,7 km. Ett tapp på 4,4 kWh och då 5,6% om batteriet hade 78,9 kWh som ny. En MY LR uttagen juni 2022 med 34518 km på mätaren.

Battery Health - TeslaMate - Dashboards - Grafana.jpeg.png
Full range är 531km (330miles), det vid ungefär 79.2 kWh, möjligen ett snäpp över.

Konstanten ~ 149.15 Wh/km så cirka 75.6 kWh med 506.7km. Det är inte mer än 4% degradering.

Bra! :)

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 04 jun 2024 19:05
av MNA
Den här tråden hade jag missat, ska bli kul att läsa igenom!

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 04 jun 2024 23:52
av AAKEE
frippe skrev: 04 jun 2024 17:46
Enligt teslamate hade vi 527,2 km räckvidd vid ny och nu 506,7 km. Ett tapp på 4,4 kWh och då 5,6% om batteriet hade 78,9 kWh som ny. En MY LR uttagen juni 2022 med 34518 km på mätaren.

Battery Health - TeslaMate - Dashboards - Grafana.jpeg.png
Du skulle för skojs skull kunna räkna på energigrafen, och se vad det ger för kapacitet.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 19 jun 2024 07:57
av MNA
Blev en 100 laddning inför långresa. 2300 mil. Just över året är bilen.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 23 jun 2024 11:03
av solen
AAKEE skrev: 04 jun 2024 23:52
frippe skrev: 04 jun 2024 17:46
Enligt teslamate hade vi 527,2 km räckvidd vid ny och nu 506,7 km. Ett tapp på 4,4 kWh och då 5,6% om batteriet hade 78,9 kWh som ny. En MY LR uttagen juni 2022 med 34518 km på mätaren.

Battery Health - TeslaMate - Dashboards - Grafana.jpeg.png
Du skulle för skojs skull kunna räkna på energigrafen, och se vad det ger för kapacitet.
Räknade jag rätt för en MYP 2022 med 11600 mil, 80% SoC.
Energi-appen 50 km(normal räckvidd):
Snitt: 160 Wh/km
Beräknad räckvidd: 359 km

(160 * 359 * 100/80) = 71,8 kWh eller 91,1% av ursprunglig batterikapacitet eller 8,9% batteridegradering eller 7 kWh batteriminskning.

Stämmer det verkligen eller gäller det annat för MYP med aftermarket 21" hjul?
Kan jag extrapolera värden till 100% dvs 359/0.8 = 448,75 km så det blir pålitligt?

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 23 jun 2024 11:21
av AAKEE
solen skrev: 23 jun 2024 11:03

Räknade jag rätt för en MYP 2022 med 11600 mil, 80% SoC.
Energi-appen 50 km(normal räckvidd):
Snitt: 160 Wh/km
Beräknad räckvidd: 359 km

(160 * 359 * 100/80) = 71,8 kWh eller 91,1% av ursprunglig batterikapacitet eller 8,9% batteridegradering eller 7 kWh batteriminskning.
Japp!

solen skrev: 23 jun 2024 11:03
Stämmer det verkligen eller gäller det annat för MYP med aftermarket 21" hjul?
Det stämmer. Hjulen är 100% utan betydelse för detta.

Bilen använder BMS-data för att räkna fram det du ser på enerhigrafen.
Hur mycket energi som finns i batteriet är framräknat genom nominal full pack x SOC (som absolut tal), och räckvidden är den e energin / med tidigare förbrukning.

Energigrafen utgår från nominal full pack.
Vi räknar bara baklänges så kommer vi tillbaka dit. Passus för avrundningar, så det blir mer fel ju mindre SOC vi har. 80% är bra nog för ett gamska exakt värde.

Förbrukning(snitt) är avrundat liksom räckvidden, men har vi värden på > 100 på bägge är det små fel som uppstår.

solen skrev: 23 jun 2024 11:03
Kan jag extrapolera värden till 100% dvs 359/0.8 = 448,75 km så det blir pålitligt?
Ja, det går men kom ihåg att 80% är avrundat så du kan ha allt mellan 79.5-80.5% så det kan bli några km fel.

Räckvidden du ser / får fram beror såklart på vilka hjul du har valt i servicemenyn (för de bilar visar olika range med olika hjulval).

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 23 jun 2024 11:29
av solen
AAKEE skrev: 23 jun 2024 11:21
solen skrev: 23 jun 2024 11:03

Räknade jag rätt för en MYP 2022 med 11600 mil, 80% SoC.
Energi-appen 50 km(normal räckvidd):
Snitt: 160 Wh/km
Beräknad räckvidd: 359 km

(160 * 359 * 100/80) = 71,8 kWh eller 91,1% av ursprunglig batterikapacitet eller 8,9% batteridegradering eller 7 kWh batteriminskning.
Japp!

solen skrev: 23 jun 2024 11:03
Stämmer det verkligen eller gäller det annat för MYP med aftermarket 21" hjul?
Det stämmer. Hjulen är 100% utan betydelse för detta.

Bilen använder BMS-data för att räkna fram det du ser på enerhigrafen.
Hur mycket energi som finns i batteriet är framräknat genom nominal full pack x SOC (som absolut tal), och räckvidden är den e energin / med tidigare förbrukning.

Energigrafen utgår från nominal full pack.
Vi räknar bara baklänges så kommer vi tillbaka dit. Passus för avrundningar, så det blir mer fel ju mindre SOC vi har. 80% är bra nog för ett gamska exakt värde.

Förbrukning(snitt) är avrundat liksom räckvidden, men har vi värden på > 100 på bägge är det små fel som uppstår.

solen skrev: 23 jun 2024 11:03
Kan jag extrapolera värden till 100% dvs 359/0.8 = 448,75 km så det blir pålitligt?
Ja, det går men kom ihåg att 80% är avrundat så du kan ha allt mellan 79.5-80.5% så det kan bli några km fel.

Räckvidden du ser / får fram beror såklart på vilka hjul du har valt i servicemenyn (för de bilar visar olika range med olika hjulval).
Stort tack för ett så pass utförligt svar!
What's your verdict så att säga? Är det dugligt tycker du sett till miltalet?
Jag är i sluttappen av att ta över fordonet och planerar att behålla den länge(minst 5 år framöver).
Kommer degraderingen stanna av lite då jag inte kommer köra lika mycket som den förra ägaren och ladda enbart max 80%?
Det kanske är en svår och spekulativ fråga, men jag är i vilket fall nyfiken och vill helst göra en bra affär. :)

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 23 jun 2024 12:13
av AAKEE
solen skrev: 23 jun 2024 11:29
AAKEE skrev: 23 jun 2024 11:21
solen skrev: 23 jun 2024 11:03

Räknade jag rätt för en MYP 2022 med 11600 mil, 80% SoC.
Energi-appen 50 km(normal räckvidd):
Snitt: 160 Wh/km
Beräknad räckvidd: 359 km

(160 * 359 * 100/80) = 71,8 kWh eller 91,1% av ursprunglig batterikapacitet eller 8,9% batteridegradering eller 7 kWh batteriminskning.
Japp!

solen skrev: 23 jun 2024 11:03
Stämmer det verkligen eller gäller det annat för MYP med aftermarket 21" hjul?
Det stämmer. Hjulen är 100% utan betydelse för detta.

Bilen använder BMS-data för att räkna fram det du ser på enerhigrafen.
Hur mycket energi som finns i batteriet är framräknat genom nominal full pack x SOC (som absolut tal), och räckvidden är den e energin / med tidigare förbrukning.

Energigrafen utgår från nominal full pack.
Vi räknar bara baklänges så kommer vi tillbaka dit. Passus för avrundningar, så det blir mer fel ju mindre SOC vi har. 80% är bra nog för ett gamska exakt värde.

Förbrukning(snitt) är avrundat liksom räckvidden, men har vi värden på > 100 på bägge är det små fel som uppstår.

solen skrev: 23 jun 2024 11:03
Kan jag extrapolera värden till 100% dvs 359/0.8 = 448,75 km så det blir pålitligt?
Ja, det går men kom ihåg att 80% är avrundat så du kan ha allt mellan 79.5-80.5% så det kan bli några km fel.

Räckvidden du ser / får fram beror såklart på vilka hjul du har valt i servicemenyn (för de bilar visar olika range med olika hjulval).
Stort tack för ett så pass utförligt svar!
What's your verdict så att säga? Är det dugligt tycker du sett till miltalet?
Jag är i sluttappen av att ta över fordonet och planerar att behålla den länge(minst 5 år framöver).
Kommer degraderingen stanna av lite då jag inte kommer köra lika mycket som den förra ägaren och ladda enbart max 80%?
Det kanske är en svår och spekulativ fråga, men jag är i vilket fall nyfiken och vill helst göra en bra affär. :)
Degraderingen beror till största delen på calendar aging. Den är oberoende av miltalet.
Jag skulle gissa att du ofta laddat till 80% eller så och att bilen ofta står med hög SOC.
Sätter bilen på laddning när du kommer hem, eller tidigt på kvällen?

Cyclic aging, degraderar batteriet väldigt lite.
På bilden en väldigt närbesläktad cell till den du har, cyklad 100-0%.

Stora cykler sliter mer, trots 9000Ah-9500Ah cyklade vilket motsvarar minst 1800 fulla cykler med batteriet så har det tappat 20%.

1800 fulla cykler är ungefär 1800 x 400 km så = 72.000 mil. Normala cykler sliter mindre.

11600 mil skulle bli 3% cyclic aging men du kan räkna med att du har mindre än det.
IMG_3522.jpeg

Två år med ofta hög SOC kommer kosta ~ 7% i normala temperaturer och SOC 65-90% mestadels.
IMG_8573.png

Vill du minska degraderingen märkbart är det calendar aging du ska försöka påverka. Milen är faktiskt närapå skitsamma men degraderingen från milen minskar mest om du minskar calendar aging.

Ditt LG NMC/NMCA-batteri minskar degraderingen avsevärt (ungefär halveras) när SOC ligger på 60% eller lägre. Det går se i bilden ovan med denna är tydligare:
IMG_8573.png

Såhär minimerar man batteridegradering i en elbil:
-Ladda inte mer än du behöver(till nästa laddning).
-Ladda ofta, minskar behovet i punkten ovan, och minskar cyklernas storlek.
- Ladda sent, minskar tiden med hög SOC. Speciellt bra att minska tiden över 60% med ditt batteri.


Ladda till 100% sliter inte speciellt mycket, tvärtemot vad myten säger. 100% sliter inte heller mer än 80% vad avser calendar aging, men eftersom vi vill hålla tiden över 60% kort vill vi såklart minimera tiden. Men en laddning till 80% är lika illa så den tiden bör också minimeras.
Köra ned till 0% är inte dåligt/farligt så man behöver inte sikta på att ladda vid 20%.
Nedre gräns är ens egen gräns för räckviddsångest.

Bilden en bit upp visar att degraderingen för cellen som kördes 30-0% började öka degraderingen vid cirka 8000 Ah, dvs motsvarande 64000 mil med en Y.
Då är cellen körd ned till 0 riktiga procent medan en Tesla har 4.5% buffert kvar när displayen visar 0%. Vi kommer alltså normal inte så lågt, och inte 5333 gånger som det minst blir för att nå 8000Ah.
Undersökningen av cellen visar att de låga cyklerna 30-0% förbrukade betydligt mer av en behandling på anoden, så den tog slut vid 8000Ah. Vi kommer inte dit med normal körning med en Tesla, ever.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 23 jun 2024 13:45
av solen
AAKEE skrev: 23 jun 2024 12:13
solen skrev: 23 jun 2024 11:29
AAKEE skrev: 23 jun 2024 11:21
solen skrev: 23 jun 2024 11:03

Räknade jag rätt för en MYP 2022 med 11600 mil, 80% SoC.
Energi-appen 50 km(normal räckvidd):
Snitt: 160 Wh/km
Beräknad räckvidd: 359 km

(160 * 359 * 100/80) = 71,8 kWh eller 91,1% av ursprunglig batterikapacitet eller 8,9% batteridegradering eller 7 kWh batteriminskning.
Japp!

solen skrev: 23 jun 2024 11:03
Stämmer det verkligen eller gäller det annat för MYP med aftermarket 21" hjul?
Det stämmer. Hjulen är 100% utan betydelse för detta.

Bilen använder BMS-data för att räkna fram det du ser på enerhigrafen.
Hur mycket energi som finns i batteriet är framräknat genom nominal full pack x SOC (som absolut tal), och räckvidden är den e energin / med tidigare förbrukning.

Energigrafen utgår från nominal full pack.
Vi räknar bara baklänges så kommer vi tillbaka dit. Passus för avrundningar, så det blir mer fel ju mindre SOC vi har. 80% är bra nog för ett gamska exakt värde.

Förbrukning(snitt) är avrundat liksom räckvidden, men har vi värden på > 100 på bägge är det små fel som uppstår.

solen skrev: 23 jun 2024 11:03
Kan jag extrapolera värden till 100% dvs 359/0.8 = 448,75 km så det blir pålitligt?
Ja, det går men kom ihåg att 80% är avrundat så du kan ha allt mellan 79.5-80.5% så det kan bli några km fel.

Räckvidden du ser / får fram beror såklart på vilka hjul du har valt i servicemenyn (för de bilar visar olika range med olika hjulval).
Stort tack för ett så pass utförligt svar!
What's your verdict så att säga? Är det dugligt tycker du sett till miltalet?
Jag är i sluttappen av att ta över fordonet och planerar att behålla den länge(minst 5 år framöver).
Kommer degraderingen stanna av lite då jag inte kommer köra lika mycket som den förra ägaren och ladda enbart max 80%?
Det kanske är en svår och spekulativ fråga, men jag är i vilket fall nyfiken och vill helst göra en bra affär. :)
Degraderingen beror till största delen på calendar aging. Den är oberoende av miltalet.
Jag skulle gissa att du ofta laddat till 80% eller så och att bilen ofta står med hög SOC.
Sätter bilen på laddning när du kommer hem, eller tidigt på kvällen?

Cyclic aging, degraderar batteriet väldigt lite.
På bilden en väldigt närbesläktad cell till den du har, cyklad 100-0%.

Stora cykler sliter mer, trots 9000Ah-9500Ah cyklade vilket motsvarar minst 1800 fulla cykler med batteriet så har det tappat 20%.

1800 fulla cykler är ungefär 1800 x 400 km så = 72.000 mil. Normala cykler sliter mindre.

11600 mil skulle bli 3% cyclic aging men du kan räkna med att du har mindre än det.

IMG_3522.jpeg


Två år med ofta hög SOC kommer kosta ~ 7% i normala temperaturer och SOC 65-90% mestadels.

IMG_8573.png


Vill du minska degraderingen märkbart är det calendar aging du ska försöka påverka. Milen är faktiskt närapå skitsamma men degraderingen från milen minskar mest om du minskar calendar aging.

Ditt LG NMC/NMCA-batteri minskar degraderingen avsevärt (ungefär halveras) när SOC ligger på 60% eller lägre. Det går se i bilden ovan med denna är tydligare:
IMG_8573.png


Såhär minimerar man batteridegradering i en elbil:
-Ladda inte mer än du behöver(till nästa laddning).
-Ladda ofta, minskar behovet i punkten ovan, och minskar cyklernas storlek.
- Ladda sent, minskar tiden med hög SOC. Speciellt bra att minska tiden över 60% med ditt batteri.


Ladda till 100% sliter inte speciellt mycket, tvärtemot vad myten säger. 100% sliter inte heller mer än 80% vad avser calendar aging, men eftersom vi vill hålla tiden över 60% kort vill vi såklart minimera tiden. Men en laddning till 80% är lika illa så den tiden bör också minimeras.
Köra ned till 0% är inte dåligt/farligt så man behöver inte sikta på att ladda vid 20%.
Nedre gräns är ens egen gräns för räckviddsångest.

Bilden en bit upp visar att degraderingen för cellen som kördes 30-0% började öka degraderingen vid cirka 8000 Ah, dvs motsvarande 64000 mil med en Y.
Då är cellen körd ned till 0 riktiga procent medan en Tesla har 4.5% buffert kvar när displayen visar 0%. Vi kommer alltså normal inte så lågt, och inte 5333 gånger som det minst blir för att nå 8000Ah.
Undersökningen av cellen visar att de låga cyklerna 30-0% förbrukade betydligt mer av en behandling på anoden, så den tog slut vid 8000Ah. Vi kommer inte dit med normal körning med en Tesla, ever.
Helt otrolig analys återigen! :idea:

Jag är som sagt inte är ägaren till fordonet än och håller just på att göra bedömningen om jag vill bli det, men din gissning kring laddmönstren är troligtvis verklig med tanke på miltalet.

Det ger mig mer lugn att veta att miltalet inte har lika stor påverkan som daglig SoC och calendar aging.
Jag kommer köra mycket i stan och till och från jobbet(där jag kommer ladda bilen) och skulle därför kunna lugnt kunna behålla bilen runt 60%.

Bilen kommer med 21" aftermarket sommardäck som sagt och original Uberturbines vinter båda i 275/35 255/35.
Jag ser på nätet att vissa byter ner sig i däckstorlek till säg 19" / 18" med jämn bredd bak och fram.
Skulle jag vinna något på det eller är det bara marginellt "bättre"?
Bilen blir då mindre cool förvisso, men men 8-)

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 23 jun 2024 15:32
av frippe
AAKEE skrev: 04 jun 2024 23:52
frippe skrev: 04 jun 2024 17:46
Enligt teslamate hade vi 527,2 km räckvidd vid ny och nu 506,7 km. Ett tapp på 4,4 kWh och då 5,6% om batteriet hade 78,9 kWh som ny. En MY LR uttagen juni 2022 med 34518 km på mätaren.

Battery Health - TeslaMate - Dashboards - Grafana.jpeg.png
Du skulle för skojs skull kunna räkna på energigrafen, och se vad det ger för kapacitet.
Testad en uträkning,
Snitt 154 wh/km
242 km räckvidd
SoC 50%
Vilket då skulle bli 74,536 kWh kvar. Inte riktigt samma som teslamate beräknar men klart bättre. Och felmarginalen ungefär lika på fullt batteri som kvarvarande.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 23 jun 2024 15:50
av AAKEE
frippe skrev: 23 jun 2024 15:32
AAKEE skrev: 04 jun 2024 23:52
frippe skrev: 04 jun 2024 17:46
Enligt teslamate hade vi 527,2 km räckvidd vid ny och nu 506,7 km. Ett tapp på 4,4 kWh och då 5,6% om batteriet hade 78,9 kWh som ny. En MY LR uttagen juni 2022 med 34518 km på mätaren.

Battery Health - TeslaMate - Dashboards - Grafana.jpeg.png
Du skulle för skojs skull kunna räkna på energigrafen, och se vad det ger för kapacitet.
Testad en uträkning,
Snitt 154 wh/km
242 km räckvidd
SoC 50%
Vilket då skulle bli 74,536 kWh kvar. Inte riktigt samma som teslamate beräknar men klart bättre. Och felmarginalen ungefär lika på fullt batteri som kvarvarande.
Du får 1% felmarginal på SOC pga att det är presenterat som ett heltal.

Jag kan eg. inget om Teslamate, men energigrafen är korrekt eftersom den utgår från BMS-data. Förstår man vilka felmarginaler SOC ger är man hemma!

Jag vet att Tessie brukar räkna aktuell kapacitet riktigt bra. Undantaget är när kapaciteten är över degraderingströskeln dvs bilen visar fortfarande full range, eftersom teslafi räknar energi utifrån det bilen rapporterar som påfyllt (detta går aldrig över degraderingströskeln).
(Tessie har utöver det historiskt vart riktigt kass på ursprungskapaciteten så degraderingen har sett mycket bättre ut pga det).

Osäkerheten på diverse appars beräkningar gör att det generellt är bäst att hämta data direkt från källan, som energigrafen gör eller vis t.ex Scan My Tesla.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 23 jun 2024 16:06
av AAKEE
solen skrev: 23 jun 2024 13:45

Det ger mig mer lugn att veta att miltalet inte har lika stor påverkan som daglig SoC och calendar aging.
Jag kommer köra mycket i stan och till och från jobbet(där jag kommer ladda bilen) och skulle därför kunna lugnt kunna behålla bilen runt 60%.

Bilen kommer med 21" aftermarket sommardäck som sagt och original Uberturbines vinter båda i 275/35 255/35.
Jag ser på nätet att vissa byter ner sig i däckstorlek till säg 19" / 18" med jämn bredd bak och fram.
Skulle jag vinna något på det eller är det bara marginellt "bättre"?
Bilen blir då mindre cool förvisso, men men 8-)
Du vinner inte degradering etc. men du vinner räckvidd. Notera att räckviddsvisningen vid batterisymbolen är fast gentemot de däck du valt i menyn. Du ser ingen skillnad räckvidd där pga att du själv byter till snålare däck.

Min MSP visar 600km med 21” och 637km med 19” valt i däckmenyn. Detta ändras inte om man monterar 18” eller mer energisnåla däck, men den faktiska räckvidden blir såklart bättre.

Jag körde 19” vinterdäck på min M3P för att kompensera lite för förluster vintertid.

Min MS Plaid med 21” går med 20” vintertid och jag har faktiskt köpt en omgång lite smalare fälgar med smalare däck för låg förbrukning/hög range sommartid.

Däckets energimärkning påverkar förbrukningen mer än folk tror och jag köpte michelin e-Primacy som är det mest energisnåla däcket på marknaden.

Med 20” e-Primacy ordentligt pumpat drar bilen ~ 15% mindre än med 21” originalhjulen.

Vill du ha riktig räckvidd är det där största skillnaden görs, mot Teslor där man tidigare skickade med där med C-klassning för energieffektivitet.
Tesla har börjat med energieffektiva däck, så nya M3LR tror jag ev. har e-primacy. Där är redan hjulen optimerade så en modd där ger inget, eller väldigt lite.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 23 jun 2024 16:32
av AAKEE
frippe skrev: 23 jun 2024 15:32
AAKEE skrev: 04 jun 2024 23:52
frippe skrev: 04 jun 2024 17:46
Enligt teslamate hade vi 527,2 km räckvidd vid ny och nu 506,7 km. Ett tapp på 4,4 kWh och då 5,6% om batteriet hade 78,9 kWh som ny. En MY LR uttagen juni 2022 med 34518 km på mätaren.

Battery Health - TeslaMate - Dashboards - Grafana.jpeg.png
Du skulle för skojs skull kunna räkna på energigrafen, och se vad det ger för kapacitet.
Testad en uträkning,
Snitt 154 wh/km
242 km räckvidd
SoC 50%
Vilket då skulle bli 74,536 kWh kvar. Inte riktigt samma som teslamate beräknar men klart bättre. Och felmarginalen ungefär lika på fullt batteri som kvarvarande.
Du ser i ditt tidigare inlägg att ”usable capacity” (vilket är HELA batterikapaciteten i detta fall) är 74.4 kWh, vilket rimmar grymt bra med energiberäkningen du gjorde på 74.5kWh. Klart inom felmarginalen med 50% SOC.

Laddar du fullt borde du hamna på kring 500km räckvidd, eller det är vad 74.5kWh räcker till.
Ibland ”får man i” ~ 0.5kWh extra dvs nominal remaining blir högre än beröknad kapacitet. Det borde rendera i 502-503km räckvidd vid full laddning.
Testa?

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 24 jun 2024 20:03
av joelfrodin
Min bil har gått 11000mil, och visade igår dessa siffror. Vad säger det? Inte märkt av någon påverkar på räckvidden.
20240622_183703.jpg

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 24 jun 2024 22:13
av solen
joelfrodin skrev: 24 jun 2024 20:03
Min bil har gått 11000mil, och visade igår dessa siffror. Vad säger det? Inte märkt av någon påverkar på räckvidden.

20240622_183703.jpg
Byt till "Normal räckvidd" istället.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 24 jun 2024 23:20
av AAKEE
solen skrev: 24 jun 2024 22:13
joelfrodin skrev: 24 jun 2024 20:03
Min bil har gått 11000mil, och visade igår dessa siffror. Vad säger det? Inte märkt av någon påverkar på räckvidden.

20240622_183703.jpg
Byt till "Normal räckvidd" istället.
Exakt!


Måste vara ”normal räckvidd”.


Resten spelar ingen roll, tex 10,25 eller 50km.
Hög SOC är bättre än låg då det minskar felmarginalen pga avrundning, men inget måste.

Vi behöver se laddningsnivå vid batterisymbolen + snitt + beräknad räckvidd på samma bild (med normal räckvidd).

Alternativt räckvidden vid batterisymbolen vid full laddning, det räcker också.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 24 jun 2024 23:56
av joelfrodin
Ahaaa då gör vi så här då, fick inte ihop siffrorna så det förklarade, ska ladda 100 inför morgondagens resa, men detta ger alltså fingervisning.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 25 jun 2024 00:00
av Nicke Nyfiken
joelfrodin skrev: 24 jun 2024 23:56
Ahaaa då gör vi så här då, fick inte ihop siffrorna så det förklarade, ska ladda 100 inför morgondagens resa, men detta ger alltså fingervisning.
8% degradering.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 25 jun 2024 10:39
av frippe
AAKEE skrev: 23 jun 2024 16:32
frippe skrev: 23 jun 2024 15:32
AAKEE skrev: 04 jun 2024 23:52
frippe skrev: 04 jun 2024 17:46
Enligt teslamate hade vi 527,2 km räckvidd vid ny och nu 506,7 km. Ett tapp på 4,4 kWh och då 5,6% om batteriet hade 78,9 kWh som ny. En MY LR uttagen juni 2022 med 34518 km på mätaren.

Battery Health - TeslaMate - Dashboards - Grafana.jpeg.png
Du skulle för skojs skull kunna räkna på energigrafen, och se vad det ger för kapacitet.
Testad en uträkning,
Snitt 154 wh/km
242 km räckvidd
SoC 50%
Vilket då skulle bli 74,536 kWh kvar. Inte riktigt samma som teslamate beräknar men klart bättre. Och felmarginalen ungefär lika på fullt batteri som kvarvarande.
Du ser i ditt tidigare inlägg att ”usable capacity” (vilket är HELA batterikapaciteten i detta fall) är 74.4 kWh, vilket rimmar grymt bra med energiberäkningen du gjorde på 74.5kWh. Klart inom felmarginalen med 50% SOC.

Laddar du fullt borde du hamna på kring 500km räckvidd, eller det är vad 74.5kWh räcker till.
Ibland ”får man i” ~ 0.5kWh extra dvs nominal remaining blir högre än beröknad kapacitet. Det borde rendera i 502-503km räckvidd vid full laddning.
Testa?
Blir någon långresa lite senare, får se om vi laddar fullt då. Laddar annars fullt väldigt sällan, kanske en till tre gånger på ett år.
Lite annorlunda med förra bilen, en S 70D, där fanns det ett större behov av att ladda till 100%.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 20 aug 2024 20:02
av jonasl
Har laddat fullt tre gånger senaste halvåret kanske. 500, 508 och 502 km räckvidd när man klickar på batterisymbolen. Verkar variera lite fram och tillbaka över tid.

MYLR 2022 från Kina, tillverkad i Maj 2022. Rullat ca 4500 mil nu. Förra året var det 10% supercharging, i år har vi tappat en av våra vanliga resmål (där vi hade laddning på plats) så är det 27% supercharging. Hemma har den aldrig över 55% annat än inför långresa.

Räckvidden är verkligen inget problem på dessa bilar. Sträckkörde Söderhamn-Nynäshamn (drygt 300km) igår, och då laddade vi bara till 75% i Söderhamn. Kom hem med 3%. Så körde vi ganska strikt efter hastighetsgränserna.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 20 aug 2024 21:41
av AAKEE
jonasl skrev: 20 aug 2024 20:02
Har laddat fullt tre gånger senaste halvåret kanske. 500, 508 och 502 km räckvidd när man klickar på batterisymbolen. Verkar variera lite fram och tillbaka över tid.
500= 74.5kWh
502= 74.8kWh
508= 75.7kWh

Så runt 75kWh av 78.8, helt ok!

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 20 aug 2024 22:21
av Nogo
I somras laddade vi vår Y LR till 100%. 517km. 2022-06 2500mil. Den står ofta med 20-40% annars.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 20 aug 2024 22:26
av AAKEE
Nogo skrev: 20 aug 2024 22:21
I somras laddade vi vår Y LR till 100%. 517km. 2022-06 2500mil. Den står ofta med 20-40% annars.
77.1kWh.

Väldigt bra. Som väntat med låg SOC.