Sida 6 av 27
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 02 apr 2022 13:05
av TSLAMY
Ahhh
Kan ju vara så att Tesla försöker få deras bilköpare att inte ladda på SUC då det blir för många reklamationer av batterierna.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 02 apr 2022 13:11
av R_Edvinsson
TSLAMY skrev:Nybliven Teslaägare.
Om jag hade förstått att Tesla skulle upplåsa sina laddare för alla bilmärken hade jag troligen valt ett annat märke av bil. Då komforten kan väljas i stället för tillgången på laddare.
Och nu när SUC är bland det dyraste alternativen av laddstationerna så förbannar jag mitt val.
Helt säkert. Nästa bilbyte blir ett annat val av märke.
Du skriver att du är nybliven Teslaägare med köp nu i februari, Men redan i November öppnade de upp på test i vissa länder.
Och priserna har skenat på de flesta laddnätverk, och sedan du beställde bilen har knappast priset stigit nämnvärt på SuC.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 02 apr 2022 13:12
av Walker
TSLAMY skrev:Nybliven Teslaägare.
Om jag hade förstått att Tesla skulle upplåsa sina laddare för alla bilmärken hade jag troligen valt ett annat märke av bil. Då komforten kan väljas i stället för tillgången på laddare.
Och nu när SUC är bland det dyraste alternativen av laddstationerna så förbannar jag mitt val.
Helt säkert. Nästa bilbyte blir ett annat val av märke.
Va synd, då kunde ju jag fått din bil.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 02 apr 2022 14:13
av TSLAMY
Lite trögtänkt!!
Men du som vet så mycket vart får jag KW på SUC för under 4 kronor.
Kört hybrid tidigare. 100 mila tripp ger typ samma kr/mil som med SUC med dagens bränslepriser.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 02 apr 2022 16:31
av Maw
R_Edvinsson skrev:TSLAMY skrev:Nybliven Teslaägare.
Om jag hade förstått att Tesla skulle upplåsa sina laddare för alla bilmärken hade jag troligen valt ett annat märke av bil. Då komforten kan väljas i stället för tillgången på laddare.
Och nu när SUC är bland det dyraste alternativen av laddstationerna så förbannar jag mitt val.
Helt säkert. Nästa bilbyte blir ett annat val av märke.
Du skriver att du är nybliven Teslaägare med köp nu i februari, Men redan i November öppnade de upp på test i vissa länder.
Och priserna har skenat på de flesta laddnätverk, och sedan du beställde bilen har knappast priset stigit nämnvärt på SuC.
Vilka mer än Tesla är det som låtit priserna skena? Ionity ligger still, Incharge, Recharge och Eon verkar också ha samma priser som före vintern på de platser som liger nära mig åtminstone (bor i Växjö).
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 02 apr 2022 18:41
av R_Edvinsson
Tesla satte standarden för snabbladdning med sina låga priser, och när Ionity publicerade sitt normalpris trodde folk de var galna.
Men sanningen är att de introducerade en prismodell som kommer vara standard de närmsta åren med 6-9:-/kWh, och nu är t.o.m. SuC och taggar på de priserna.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 02 apr 2022 19:01
av TSLAMY
Varför plockas det bort inlägg i denna tråd?
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 02 apr 2022 20:05
av Legato
R_Edvinsson skrev:Tesla satte standarden för snabbladdning med sina låga priser, och när Ionity publicerade sitt normalpris trodde folk de var galna.
Men sanningen är att de introducerade en prismodell som kommer vara standard de närmsta åren med 6-9:-/kWh, och nu är t.o.m. SuC och taggar på de priserna.
Hur får du det till att SUC håller ungefär samma pris? Ionity är ungefär dubbelt så dyrt... Kanske 200% högre marginal. Det är inte i närheten.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 02 apr 2022 20:30
av MWall
Legato skrev:R_Edvinsson skrev:Tesla satte standarden för snabbladdning med sina låga priser, och när Ionity publicerade sitt normalpris trodde folk de var galna.
Men sanningen är att de introducerade en prismodell som kommer vara standard de närmsta åren med 6-9:-/kWh, och nu är t.o.m. SuC och taggar på de priserna.
Hur får du det till att SUC håller ungefär samma pris? Ionity är ungefär dubbelt så dyrt... Kanske 200% högre marginal. Det är inte i närheten.
Med abonnemang är Ionity billigare om man laddar mer än en handfull ggr per år.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 02 apr 2022 21:01
av TiborBlomhall
TSLAMY skrev:Varför plockas det bort inlägg i denna tråd?
För att stoppa pajkastning och personpåhopp.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 02 apr 2022 22:23
av R_Edvinsson
Legato skrev:R_Edvinsson skrev:Tesla satte standarden för snabbladdning med sina låga priser, och när Ionity publicerade sitt normalpris trodde folk de var galna.
Men sanningen är att de introducerade en prismodell som kommer vara standard de närmsta åren med 6-9:-/kWh, och nu är t.o.m. SuC och taggar på de priserna.
Hur får du det till att SUC håller ungefär samma pris? Ionity är ungefär dubbelt så dyrt... Kanske 200% högre marginal. Det är inte i närheten.
SuC för 5.80:-/kWh.
Dvs de är och taggar på de där 6:- som OKQ8, CirkleK och snart även Mer tar för sin snabbladdning.
Inte ionity nivå ännu men de närmar sig, och om de dessutom skall ha ett påslag för Icke-Teslor utan abonnemang så är de snart ifatt.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 02 apr 2022 22:36
av Maw
R_Edvinsson skrev:Legato skrev:R_Edvinsson skrev:Tesla satte standarden för snabbladdning med sina låga priser, och när Ionity publicerade sitt normalpris trodde folk de var galna.
Men sanningen är att de introducerade en prismodell som kommer vara standard de närmsta åren med 6-9:-/kWh, och nu är t.o.m. SuC och taggar på de priserna.
Hur får du det till att SUC håller ungefär samma pris? Ionity är ungefär dubbelt så dyrt... Kanske 200% högre marginal. Det är inte i närheten.
SuC för 5.80:-/kWh.
Dvs de är och taggar på de där 6:- som OKQ8, CirkleK och snart även Mer tar för sin snabbladdning.
Inte ionity nivå ännu men de närmar sig, och om de dessutom skall ha ett påslag för Icke-Teslor utan abonnemang så är de snart ifatt.
Jag är fortfarande nyfiken på vilka bolag utöver Tesla som låtit priset på snabbladdning skena den senaste tiden. De jag har sett verkar hitills ligga stabilt under åtminstone senaste halvåret, kanske året eller längre.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 02 apr 2022 22:43
av macksie
TiborBlomhall skrev:TSLAMY skrev:Varför plockas det bort inlägg i denna tråd?
För att stoppa pajkastning och personpåhopp.
Tack för moderering. Uppskattas och behövs
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 03 apr 2022 01:12
av Legato
R_Edvinsson skrev:Legato skrev:R_Edvinsson skrev:Tesla satte standarden för snabbladdning med sina låga priser, och när Ionity publicerade sitt normalpris trodde folk de var galna.
Men sanningen är att de introducerade en prismodell som kommer vara standard de närmsta åren med 6-9:-/kWh, och nu är t.o.m. SuC och taggar på de priserna.
Hur får du det till att SUC håller ungefär samma pris? Ionity är ungefär dubbelt så dyrt... Kanske 200% högre marginal. Det är inte i närheten.
SuC för 5.80:-/kWh.
Dvs de är och taggar på de där 6:- som OKQ8, CirkleK och snart även Mer tar för sin snabbladdning.
Inte ionity nivå ännu men de närmar sig, och om de dessutom skall ha ett påslag för Icke-Teslor utan abonnemang så är de snart ifatt.
OK, trodde du syftade på Ionity, inte övriga. 5,80:- är iofs inte normen, men jag kan hålla med om att man är nära övriga. Ionitys pris är dock fortfarande i en "klass" för sig.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 03 apr 2022 01:16
av Legato
MWall skrev:Legato skrev:R_Edvinsson skrev:Tesla satte standarden för snabbladdning med sina låga priser, och när Ionity publicerade sitt normalpris trodde folk de var galna.
Men sanningen är att de introducerade en prismodell som kommer vara standard de närmsta åren med 6-9:-/kWh, och nu är t.o.m. SuC och taggar på de priserna.
Hur får du det till att SUC håller ungefär samma pris? Ionity är ungefär dubbelt så dyrt... Kanske 200% högre marginal. Det är inte i närheten.
Med abonnemang är Ionity billigare om man laddar mer än en handfull ggr per år.
Nja, det finns ju fortfarande gott om SUC där priserna är lägre än 5,80:-. Räknar man på 5:- i snitt på SUC så måste du ladda mer än 1500 kWh mer på Ionity för att täcka abonnemanget. Dvs ca 20-30 laddningar, det är för mig mer än vad som ryms i handen
Edit: Utgick ifrån VWs Ionity-ab, kanske finns andra som är förmånligare?
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 03 apr 2022 07:40
av Maw
Legato skrev:
Nja, det finns ju fortfarande gott om SUC där priserna är lägre än 5,80:-. Räknar man på 5:- i snitt på SUC så måste du ladda mer än 1500 kWh mer på Ionity för att täcka abonnemanget. Dvs ca 20-30 laddningar, det är för mig mer än vad som ryms i handen
Edit: Utgick ifrån VWs Ionity-ab, kanske finns andra som är förmånligare?
Som jag förstått det så kostar Ionitys allmänna abbonemang 190 kr/mån och då får man ladda för 3.50 kr/kWh vilket är ca 2 kr billigare per kWh än på Tesla SuC. Man behöver alltså ladda 95 kWh per månad för att tjäna in abbonemangskostnaden jämfört med att ladda på Tesla SuC. Som jag förstått det så är Ionitys abbonemang inte knutet till en specifik bil så man kan ha samma abbonemang till alla bilar i familjen.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 03 apr 2022 07:46
av Esterox
Maw skrev:Legato skrev:
Nja, det finns ju fortfarande gott om SUC där priserna är lägre än 5,80:-. Räknar man på 5:- i snitt på SUC så måste du ladda mer än 1500 kWh mer på Ionity för att täcka abonnemanget. Dvs ca 20-30 laddningar, det är för mig mer än vad som ryms i handen
Edit: Utgick ifrån VWs Ionity-ab, kanske finns andra som är förmånligare?
Som jag förstått det så kostar Ionitys allmänna abbonemang 190 kr/mån och då får man ladda för 3.50 kr/kWh vilket är ca 2 kr billigare per kWh än på Tesla SuC. Man behöver alltså ladda 95 kWh per månad för att tjäna in abbonemangskostnaden jämfört med att ladda på Tesla SuC. Som jag förstått det så är Ionitys abbonemang inte knutet till en specifik bil så man kan ha samma abbonemang till alla bilar i familjen.
Finns det någon som betalar för Ionity abonnemang ? Jag fick fritt år med min E-tron och jag är inne på mitt andra gratis år. Får se vad det säger till sommaren.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 03 apr 2022 15:02
av mati
Esterox skrev:
Finns det någon som betalar för Ionity abonnemang ? Jag fick fritt år med min E-tron och jag är inne på mitt andra gratis år. Får se vad det säger till sommaren.
Hurdådå? Menar du att gratisåret har förlängts för dig? Eller köpte du en till bil och fick därmed ett till gratisår?
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 03 apr 2022 15:50
av krille
Esterox skrev:Maw skrev:Legato skrev:
Nja, det finns ju fortfarande gott om SUC där priserna är lägre än 5,80:-. Räknar man på 5:- i snitt på SUC så måste du ladda mer än 1500 kWh mer på Ionity för att täcka abonnemanget. Dvs ca 20-30 laddningar, det är för mig mer än vad som ryms i handen
Edit: Utgick ifrån VWs Ionity-ab, kanske finns andra som är förmånligare?
Som jag förstått det så kostar Ionitys allmänna abbonemang 190 kr/mån och då får man ladda för 3.50 kr/kWh vilket är ca 2 kr billigare per kWh än på Tesla SuC. Man behöver alltså ladda 95 kWh per månad för att tjäna in abbonemangskostnaden jämfört med att ladda på Tesla SuC. Som jag förstått det så är Ionitys abbonemang inte knutet till en specifik bil så man kan ha samma abbonemang till alla bilar i familjen.
Finns det någon som betalar för Ionity abonnemang ? Jag fick fritt år med min E-tron och jag är inne på mitt andra gratis år. Får se vad det säger till sommaren.
Med VW finns det inget gratis abonnemang...
Wecharge Free - 8,70 kr/kWh
Wecharge Go - 6,29 kr/kWh + 85 kr/mån (12 månaders bindningstid)
Wecharge Plus - 3,40 kr/kWh + 199 kr/mån (12 månaders bindningstid)
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 03 apr 2022 16:39
av Legato
Maw skrev:Legato skrev:
Nja, det finns ju fortfarande gott om SUC där priserna är lägre än 5,80:-. Räknar man på 5:- i snitt på SUC så måste du ladda mer än 1500 kWh mer på Ionity för att täcka abonnemanget. Dvs ca 20-30 laddningar, det är för mig mer än vad som ryms i handen
Edit: Utgick ifrån VWs Ionity-ab, kanske finns andra som är förmånligare?
Som jag förstått det så kostar Ionitys allmänna abbonemang 190 kr/mån och då får man ladda för 3.50 kr/kWh vilket är ca 2 kr billigare per kWh än på Tesla SuC. Man behöver alltså ladda 95 kWh per månad för att tjäna in abbonemangskostnaden jämfört med att ladda på Tesla SuC. Som jag förstått det så är Ionitys abbonemang inte knutet till en specifik bil så man kan ha samma abbonemang till alla bilar i familjen.
VWs kostar 200:- per månad, man laddar för 3,40:- så jämfört med antaget 5:- på SUC så blir det exakt 1500 kWh per år.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 03 apr 2022 17:53
av mati
Hos Hyundai kostar abonnemanget 139kr/mån + 3:10kr/kWh. Första året 0kr i abonnemangsavgift.
Betydligt billigare än VWs abonnemang alltså. Men troligen mindre premium, det är ju ingen premiumbil heller.

Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 03 apr 2022 18:58
av Fredrik j
Är inte abonnemanget hos VW en förhandlingsfråga? Lite ungefär som när jag fick serviceavtal för 1kr/mån.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 03 apr 2022 18:59
av krille
Fredrik j skrev:Är inte abonnemanget hos VW en förhandlingsfråga? Lite ungefär som när jag fick serviceavtal för 1kr/mån.
Wecharge-abonnemanget tecknas direkt mot VW i Tyskland, tveksamt om den lokala ÅF har något att säga till om det
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 03 apr 2022 19:01
av Fredrik j
krille skrev:Fredrik j skrev:Är inte abonnemanget hos VW en förhandlingsfråga? Lite ungefär som när jag fick serviceavtal för 1kr/mån.
Wecharge-abonnemanget tecknas direkt mot VW i Tyskland, tveksamt om den lokala ÅF har något att säga till om det
Dom kan ju betala det åt dig. På samma sätt som jag Skulle tro att dom gav mekanikern lön fast dom bara fick 12kr av mig.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 03 apr 2022 19:02
av MWall
Legato skrev:Maw skrev:Legato skrev:
Nja, det finns ju fortfarande gott om SUC där priserna är lägre än 5,80:-. Räknar man på 5:- i snitt på SUC så måste du ladda mer än 1500 kWh mer på Ionity för att täcka abonnemanget. Dvs ca 20-30 laddningar, det är för mig mer än vad som ryms i handen
Edit: Utgick ifrån VWs Ionity-ab, kanske finns andra som är förmånligare?
Som jag förstått det så kostar Ionitys allmänna abbonemang 190 kr/mån och då får man ladda för 3.50 kr/kWh vilket är ca 2 kr billigare per kWh än på Tesla SuC. Man behöver alltså ladda 95 kWh per månad för att tjäna in abbonemangskostnaden jämfört med att ladda på Tesla SuC. Som jag förstått det så är Ionitys abbonemang inte knutet till en specifik bil så man kan ha samma abbonemang till alla bilar i familjen.
VWs kostar 200:- per månad, man laddar för 3,40:- så jämfört med antaget 5:- på SUC så blir det exakt 1500 kWh per år.
Mercedes har 3,10/kWh och 1099:-/år. Jämfört med 5:-/kWh utan abonnemang så ligger break even på 578,4 kWh.
Skoda har 3,15/kWh och kostar 99:-/mån. Break even på 642 kWh.
Det är klart att det är några mil ändå. 2-300 mil beroende på bil och abonnemang.