Sida 6 av 6

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Postat: 05 jan 2022 20:20
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Jag har faktiskt svårt att greppa denna tråden alls. Den spretar åt alla håll och kanter, med väldigt mycket hörsägen och vilda påståenden om hur tyskar och andra är (eller bör vara). Väldigt lite konkret fakta.

Det vi kan konstatera är att det iaf. finns minst en (1) tysk som inte är nöjd med sin (tyska) hybridbil på Autobahn.

Samme tysk är inte heller nöjd med inbytetspriset på sin (tyska) hybridbil hos sin tyska ÅF, eller om det var denna tyska ÅF som inte var intresserade av en beg. (tysk) hybridbil.

Det är väl typ det vi vet.

Resten är spekulationer. :lol:
Tror det var två tyskar inblandade. En som var missnöjd med sin hybrid-Mercedes och en som inte skulle någonting i inbyte för sin elbil eftersom han kört den för långt på kort tid.
Aha. Ännu mer komplicerat (var lite rörigt när jag läste).

Den andra tysken som skulle byta in sin bil, vad var det för bil? Ren elbil eller också en hybrid? Tysk eller "utländsk" elbil?

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Postat: 05 jan 2022 20:37
av Fredrik j
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Jag har faktiskt svårt att greppa denna tråden alls. Den spretar åt alla håll och kanter, med väldigt mycket hörsägen och vilda påståenden om hur tyskar och andra är (eller bör vara). Väldigt lite konkret fakta.

Det vi kan konstatera är att det iaf. finns minst en (1) tysk som inte är nöjd med sin (tyska) hybridbil på Autobahn.

Samme tysk är inte heller nöjd med inbytetspriset på sin (tyska) hybridbil hos sin tyska ÅF, eller om det var denna tyska ÅF som inte var intresserade av en beg. (tysk) hybridbil.

Det är väl typ det vi vet.

Resten är spekulationer. :lol:
Tror det var två tyskar inblandade. En som var missnöjd med sin hybrid-Mercedes och en som inte skulle någonting i inbyte för sin elbil eftersom han kört den för långt på kort tid.
Aha. Ännu mer komplicerat (var lite rörigt när jag läste).

Den andra tysken som skulle byta in sin bil, vad var det för bil? Ren elbil eller också en hybrid? Tysk eller "utländsk" elbil?
Det var, enligt berättelsen, en tysk BMW i3. Står i första inlägget.

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Postat: 05 jan 2022 20:59
av tommyd
HelectriC skrev:
BrooklynS skrev:
Det handlar helt om laddningsmöjligheter och där går Tyskland före. Riktningen är utstakad redan och 20 mil klarar de flesta moderna elbilar även i Autobahntempo. Normalt kör man nog kortare än så.
Fast nu var nog grundfrågan just andrahandsvärde och eftersom de flesta bilar i mellan/övre prisregion i Tyskland finansieras genom leasing, så får elbilarna sannolikt dålig genomslagskraft och rykte om handlare vägrar byta in de när de passerat 10.000mil.
Laddmöjligheter är en annan femma :)
Hur vet du det? Jag kollade på car.info för att se om de visar statistik på hur många procent bilköpare som köper kontant, på avbetalning eller via leasing, och kunde inte hitta nån sån statistik. Var kan man se sån statistik? Vore intressant att jämföra olika bilmärken, år och länder vad gäller dessa köpbeteenden.

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Postat: 05 jan 2022 21:14
av DanneB
Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland?

Varför inte? Det är inte bara långkörande säljare som köper elbilar?
Deras laddnätverk verkar vara rätt bra utbyggt, så det borde fungera ändå.

Out of spec motoring gjorde ju en liten europa tur med en Taycan genom Tyskland och upp genom Sverige. Det gick bra.
(Har dock hört senare att Porsche har problem med sina batterier/laddning och inte skött det särskilt snyggt.)


Om man sedan tittar på den här artikeln från TCS, så förstår i alla fall inte jag varför elbilen inte skulle slå igenom.
https://teslaclubsweden.se/sverige-har- ... i-hela-eu/
Under årets tre första kvartal var hela 16.1% av alla nyregistrerade bilar elbilar i Sverige enligt siffrorna från ACEA. Det är det högsta andelen bland alla länderna i hela den Europeiska Unionen!
På delad andraplats kom Österrike och Nederländerna, hos båda var 12.7% av alla nyregistrerade bilar rena elbilar Q1-Q3 2021. Tyskland 11.7%, Danmark 10.7%.

Flest elbilar har det dock sålts i Tyskland. Hela 237 tusen under Q1-Q3 2021, vilket är nära hälften av de 568 tusen nyregistrerade elbilar hela unionen hade under perioden.

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Postat: 05 jan 2022 22:05
av HelectriC
tommyd skrev:
HelectriC skrev:
BrooklynS skrev:
Det handlar helt om laddningsmöjligheter och där går Tyskland före. Riktningen är utstakad redan och 20 mil klarar de flesta moderna elbilar även i Autobahntempo. Normalt kör man nog kortare än så.
Fast nu var nog grundfrågan just andrahandsvärde och eftersom de flesta bilar i mellan/övre prisregion i Tyskland finansieras genom leasing, så får elbilarna sannolikt dålig genomslagskraft och rykte om handlare vägrar byta in de när de passerat 10.000mil.
Laddmöjligheter är en annan femma :)
Hur vet du det? Jag kollade på car.info för att se om de visar statistik på hur många procent bilköpare som köper kontant, på avbetalning eller via leasing, och kunde inte hitta nån sån statistik. Var kan man se sån statistik? Vore intressant att jämföra olika bilmärken, år och länder vad gäller dessa köpbeteenden.
Hur många elbilar i prisklassen >500.000 tror du är privatköp i Sverige? Det är knappast fler i Tyskland. Båda länderna har många tjänstebilar som förmån genom jobbet, därav min kommentar med leasing.

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Postat: 05 jan 2022 22:11
av HelectriC
martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:

Det var ju tråkigt att det inte kommer hjälpa tyskarna att välja vettiga elbilar, även om de tillverkas i tyska fabriker med tyska arbetare.

Är inte garantierna hos M3 tillräckligt bra för just tyskarna?

Har de specifikt andra krav än oss andra européer?
De föredrar helt enkelt inhemska märken mer än amerikanska.
Ok, det var synd att de vägrar utländska varumärken, även om de produceras i Tyskland.

Men hur kom batterier och restvärdesargumentet in på Tesla M3?

Den förstod jag inte riktigt.
Det var väl någon som menade att Tesla är lösningen på allt :?
Det menar jag inte. Nu känns det som du spårar ut lite. Jag undrar vad du menar med denna kommentaren av dig:
HelectriC skrev:
Ja, vi får se hur fort omställningen sker, tyvärr långsammare än nödvändigt när de motarbetar med batteri- och restvärdesargument.

Då hjälper det inte att Tesla producerar Model 3 i Berlin, det är helt sekundärt för många tyskar.
Jag sa inte att du skrev det, men någon drog in Tesla i diskussionen. Du frågade vad Tesla har med saken att göra, jag svarade.

Vad jag menar med kommentaren? Precis det som står där och det som är hela grunden till tråden. Elbilrevolutionen bromsas av batteri- och restvärde. Sen menar jag också precis det jag skriver att inte alla tyskar vill ha Tesla även om det är svårt för många här inne att acceptera det. Du själv tycker ju tex inte elbil är något att ha när man ska köra långt och snabbt, det har du själv skrivit väldigt många gånger i olika trådar.
Jag har svårt att se vad som är oklart med det jag skriver, kanske du kan förklara dina funderingar bättre så jag förstår?

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Postat: 05 jan 2022 22:53
av tommyd
HelectriC skrev:
tommyd skrev:
HelectriC skrev:
BrooklynS skrev:
Det handlar helt om laddningsmöjligheter och där går Tyskland före. Riktningen är utstakad redan och 20 mil klarar de flesta moderna elbilar även i Autobahntempo. Normalt kör man nog kortare än så.
Fast nu var nog grundfrågan just andrahandsvärde och eftersom de flesta bilar i mellan/övre prisregion i Tyskland finansieras genom leasing, så får elbilarna sannolikt dålig genomslagskraft och rykte om handlare vägrar byta in de när de passerat 10.000mil.
Laddmöjligheter är en annan femma :)
Hur vet du det? Jag kollade på car.info för att se om de visar statistik på hur många procent bilköpare som köper kontant, på avbetalning eller via leasing, och kunde inte hitta nån sån statistik. Var kan man se sån statistik? Vore intressant att jämföra olika bilmärken, år och länder vad gäller dessa köpbeteenden.
Hur många elbilar i prisklassen >500.000 tror du är privatköp i Sverige? Det är knappast fler i Tyskland. Båda länderna har många tjänstebilar som förmån genom jobbet, därav min kommentar med leasing.
Aha så du tror men vet inte. Du fick det att låta som att du visste.

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Postat: 05 jan 2022 23:24
av Nils S
Körde genom Tyskland ned till Italien i höstas. Utöver en handfull Teslor (oväntat många med NL-skyltar) såg jag totalt en(1!) övrig elbil på hela Autobahn på vägen ned (ID.4). Två på vägen hem (en ID.4 och en Ioniq 5). Vid rastplatserna stod det iofs en och annan e-tron och Zoe och laddade men inte många.

I Sverige är man så van att se Tesla, ID.4 och Enyaq längs de stora resvägarna att jag blev paff hur få de var i Tyskland. Börjar ana att Tyskarna köper elbilar för lokalpendling, inte längre turer. En teori som stärks av att e-Up sålde väl bättre än ID.3 under 2021? Autobahn är djupt rotat i den tyska själen. Jag tror att elbilen inte kommer slå igenom så brett i Tyskland förrän hela Autobahn fått hastighetsbegränsning.

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Postat: 06 jan 2022 08:06
av HelectriC
tommyd skrev:
HelectriC skrev:
tommyd skrev:
HelectriC skrev:
BrooklynS skrev:
Det handlar helt om laddningsmöjligheter och där går Tyskland före. Riktningen är utstakad redan och 20 mil klarar de flesta moderna elbilar även i Autobahntempo. Normalt kör man nog kortare än så.
Fast nu var nog grundfrågan just andrahandsvärde och eftersom de flesta bilar i mellan/övre prisregion i Tyskland finansieras genom leasing, så får elbilarna sannolikt dålig genomslagskraft och rykte om handlare vägrar byta in de när de passerat 10.000mil.
Laddmöjligheter är en annan femma :)
Hur vet du det? Jag kollade på car.info för att se om de visar statistik på hur många procent bilköpare som köper kontant, på avbetalning eller via leasing, och kunde inte hitta nån sån statistik. Var kan man se sån statistik? Vore intressant att jämföra olika bilmärken, år och länder vad gäller dessa köpbeteenden.
Hur många elbilar i prisklassen >500.000 tror du är privatköp i Sverige? Det är knappast fler i Tyskland. Båda länderna har många tjänstebilar som förmån genom jobbet, därav min kommentar med leasing.
Aha så du tror men vet inte. Du fick det att låta som att du visste.
vet du hur det är i Sverige? Man kan väl utgå från att eftersom var och varannan har tjänstebil i Sverige, så är det ganska kvalificerad gissning att de flesta av dom är leasade. Samma i Tyskland.

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Postat: 06 jan 2022 10:39
av LarsL
HelectriC skrev:
Niklas Z skrev:
fth skrev:
Niklas Z skrev:
När jag var i Tyskland i somras kunde all betalning göras med kreditkort, förutom två gamla parkeringsautomater, som bara tog kontanter. Jag hade med mig en bunt Eurosedlar, som jag försökte bli av med, men i och med att kortbetalning var det normala så hade jag en hel del Euro med mig hem.
All laddning, förutom två tillfällen på SuC, gjordes på tyska operatörer laddstationer, vilket fungerade hur smidigt som helst, betydligt bättre än i Sverige.
Jag var i Berlin i oktober (Teslas Gigafest Brandenburg) och då var det fortfarande "cash is king" på i stort sett alla ställen jag besökte som matställen, biljettkassor, mindre butiker etc.

/fth
Märkligt. Jag var inte Berlin i somras, men väl i Potsdam strax söder om Berlin, men även i många andra delar av Tyskland. Åkte en runda till Aachen, Frankfurt, Regensburg, Würzburg, Dresden, Potsdam, Rostock, samt stannade i många småstäder. Överallt kunde jag betala med kort, i restauranger, hotell, affärer, covid-teststationer m m.
du KAN betala med kort ja, men en stor del av den tyska befolkningen gör det inte iaf. Jag minns så väl när Tyskland införde att man måste registrera sig på restauranger för smittspårning. McDonalds hade inte tid med manuella listor utan löste det helt enkelt genom att ta bort kontantbetalning (eftersom man då kan spåra genom kortbetalningen om det skulle uppkomma smitta efteråt). Jag stod i kö och mannen framför mig beställde en kaffe. När han skulle betala och fick veta att bara kort gäller, så tackade han för sig och gick. Det var oaktuellt att använda kort.
I Österrike dit vi brukar åka på skidsemester kan vi inte betala med kort på hotellet, jag måste alltid harva med att nästan tömma bankomaten utanför genom flera uttag för att få tillräckligt med kontanter för att betala boendet. Skitjobbigt, men så är det helt enkelt.
Det är lätt att tro att Tyskland är ungefär likadant som Sverige, men det är det inte, på så många sätt. Jag har studerat, bott och arbetat i Tyskland, så jag har hyfsad koll. Det är också stora regionala skillnader mellan öst/väst/nord/syd hur man ser på saker och ting.
Låter som våran gamla generation här i Sverige som piper när man säger att kontanter är omodern och lika gärna kunde slopas.

Blir ju väldigt lustigt att man tvingas använda ansiktsmask men sedan ändå räcker över en papperslapp till andra. Men just Covid kanske har fått fart på kortbetalningarna?

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Postat: 06 jan 2022 10:41
av MWall
Vad är du ute efter Helectric? Tesla ökar stort i Tyskland precis som i Sverige. Alla vill inte ha en Tesla i Tyskland? Nä, men så är det alltid. Alla svenskar vill inte heller ha en Tesla. Inte ens alla norrmän vill ha en Tesla.

Hade du inte tillbringat de senaste åren med att konstant hacka på Tesla så hade det varit lite lättare att diskutera. Nu får man lätt känslan av att det är dina egna åsikter som du speglar i din vän. Du vill inte ha nån Tesla, därför vill inte din tyske vän eller andra tyskar ha det heller. Osv. Men det är bevisligen inte sant. Nästan 40 tusen tyskar köpte en Tesla förra året och de växer snabbt i antal.

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Postat: 06 jan 2022 10:44
av Niklas Z
LarsL skrev:
Blir ju väldigt lustigt att man tvingas använda ansiktsmask men sedan ändå räcker över en papperslapp till andra. Men just Covid kanske har fått fart på kortbetalningarna?
Jag tror definitivt pandemin skyndat på den omställningen. Det var mycket vanligt att se andra betala med kort när jag var i Tyskland i somras, till skillnad från före pandemin. Med tanke på att det krävdes max 48 timmar gammalt negativt test för att få komma in i en restaurang så var knappast någon omedveten om vikten av åtgärder för att minska risken för smittspridning.

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Postat: 06 jan 2022 12:19
av HelectriC
MWall skrev:
Vad är du ute efter Helectric? Tesla ökar stort i Tyskland precis som i Sverige. Alla vill inte ha en Tesla i Tyskland? Nä, men så är det alltid. Alla svenskar vill inte heller ha en Tesla. Inte ens alla norrmän vill ha en Tesla.

Hade du inte tillbringat de senaste åren med att konstant hacka på Tesla så hade det varit lite lättare att diskutera. Nu får man lätt känslan av att det är dina egna åsikter som du speglar i din vän. Du vill inte ha nån Tesla, därför vill inte din tyske vän eller andra tyskar ha det heller. Osv. Men det är bevisligen inte sant. Nästan 40 tusen tyskar köpte en Tesla förra året och de växer snabbt i antal.
jag är ute efter att lufta ett potentiellt problem med att batteri och återköpsvärde kan vara en begränsande faktor i Tyskland. Men detta blev tydligen till en för/mot Tesla debatt. Jag är definitivt inte generellt emot Tesla, beställde en Model 3 till frugan före jul och har en MYP i beställning, som om den får de omryktade ventilerade stolarna kanske kan bli min för en längre stund.