Sida 6 av 37
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 22 dec 2021 17:43
av NiklasTesla
Nogo skrev:Är det inga här som har kört 12000-16000mil så man vet förväntad degradering i framtiden.
Räkna med ca 6,5% degradering kring 11000mil (kört så långt och har den degraderingen). Dock har den planat ut rejält kring 3000mil (låg då på ca 4,5%). Räknar kallt med max 10% tapp vid ca 20000mil.
Vi får se samt god jul.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 23 dec 2021 20:45
av NEO
Har sällan bilen ståendes med låg SoC. Idag står den med 10% fram tills planerad laddning som startar 02:00.
Kan detta med hjulkonfigurator kanske ställa till det? Har tidigare kört bilen med 18" och valt aerohjulen i GUIn. Efter det har jag kört med Zero-G referralhjul som är 9x20" och haft den i GUIn, är det kanske det som gör att den visar så lågt som 486km på 100%? Får prova ändra till überturbin och se om det blir någon skillnad. Bilen hade ju 506km vid leverans för ynka 520mil sedan.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 23 dec 2021 21:06
av AAKEE
NEO skrev:Har sällan bilen ståendes med låg SoC. Idag står den med 10% fram tills planerad laddning som startar 02:00.
Kan detta med hjulkonfigurator kanske ställa till det? Har tidigare kört bilen med 18" och valt aerohjulen i GUIn. Efter det har jag kört med Zero-G referralhjul som är 9x20" och haft den i GUIn, är det kanske det som gör att den visar så lågt som 486km på 100%? Får prova ändra till überturbin och se om det blir någon skillnad. Bilen hade ju 506km vid leverans för ynka 520mil sedan.
Skulle gissa på att Zero-G och Überturbines har ungefär samma konstant. Är det månne 245 bredd med Zero-G? Isf kan det möjligen höja konstanten/sänka rangen.
Fast, som jag sagt tidigare:
Det är calendar aging som tär mest på batteriet i början, och stårman ofta med högre SOC får man räkna med att rangen går ned. Calendar aging avtar med tiden, så första året påverkar märkbart om man står med högre SOC. Det är fysiken runt lithiumbatterier, dvs normalt.
Jag har alltid 20” Überturbine valt då det är ungefär samma förbrukning med mina vinterdäck.
Om en vecka ett år sen uthämtning, 3100mil och 507km fortfarande.
Batteriet rymmer 81.4kWh fortfarande.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 23 dec 2021 21:11
av NEO
AAKEE skrev:NEO skrev:Har sällan bilen ståendes med låg SoC. Idag står den med 10% fram tills planerad laddning som startar 02:00.
Kan detta med hjulkonfigurator kanske ställa till det? Har tidigare kört bilen med 18" och valt aerohjulen i GUIn. Efter det har jag kört med Zero-G referralhjul som är 9x20" och haft den i GUIn, är det kanske det som gör att den visar så lågt som 486km på 100%? Får prova ändra till überturbin och se om det blir någon skillnad. Bilen hade ju 506km vid leverans för ynka 520mil sedan.
Skulle gissa på att Zero-G och Überturbines har ungefär samma konstant. Är det månne 245 bredd med Zero-G? Isf kan det möjligen höja konstanten/sänka rangen.
Fast, som jag sagt tidigare:
Det är calendar aging som tär mest på batteriet i början, och stårman ofta med högre SOC får man räkna med att rangen går ned. Calendar aging avtar med tiden, så första året påverkar märkbart om man står med högre SOC. Det är fysiken runt lithiumbatterier, dvs normalt.
Jag har alltid 20” Überturbine valt då det är ungefär samma förbrukning med mina vinterdäck.
Om en vecka ett år sen uthämtning, 3100mil och 507km fortfarande.
Batteriet rymmer 81.4kWh fortfarande.
Bilagan A6D8ED19-12C2-47A3-9C9F-A211B10D2530.jpeg finns inte längre
Überturbin kommer med 235 ja, Zero-G med 245.
BMS verkar ha det tufft

100%: 427km …
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 23 dec 2021 22:54
av Nogo
Zero-G referral har väl inte 245?
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 23 dec 2021 23:21
av NEO
Nogo skrev:Zero-G referral har väl inte 245?
Finns två varianter av Zero-G. 8.5” och 9”, mina är 9” och kom med 245or.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 24 dec 2021 17:12
av Remuz
Min bil ändrar inte räckvidd när jag byter från 18" till 20" och tillbaka. Trodde inte det heller, men gör era bilar verkligen det? Verkar ju skumt...
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 24 dec 2021 18:04
av NEO
Remuz skrev:Min bil ändrar inte räckvidd när jag byter från 18" till 20" och tillbaka. Trodde inte det heller, men gör era bilar verkligen det? Verkar ju skumt...
2021 verkar göra det.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 24 dec 2021 18:18
av AAKEE
NEO skrev:Remuz skrev:Min bil ändrar inte räckvidd när jag byter från 18" till 20" och tillbaka. Trodde inte det heller, men gör era bilar verkligen det? Verkar ju skumt...
2021 verkar göra det.
Exakt.
2018-19 gjorde det inte, i vart fall inte förut.
2020 sägs vara först med att göra det.
2021 gjorde det inte i början på året, sen kom en uppdatering som ändrade max range från 500km till ca 507-509. Efter det verkar det ändra rangen.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 24 dec 2021 19:04
av Remuz
Jag har en 2020, uthämtade mars 2020.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 24 dec 2021 19:45
av AAKEE
Remuz skrev:Jag har en 2020, uthämtade mars 2020.
Vilka hjul har du testat att byta till i servicemenyn?
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 24 dec 2021 20:11
av Remuz
AAKEE skrev:Remuz skrev:Jag har en 2020, uthämtade mars 2020.
Vilka hjul har du testat att byta till i servicemenyn?
Jag har testat 18" utan caps
19" Tesla, namn oklart
20" mörka P
18" aerocap
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 24 dec 2021 22:11
av AAKEE
Remuz skrev:AAKEE skrev:Remuz skrev:Jag har en 2020, uthämtade mars 2020.
Vilka hjul har du testat att byta till i servicemenyn?
Jag har testat 18" utan caps
19" Tesla, namn oklart
20" mörka P
18" aerocap
Läste på lite( på Teslamotorsclub där jag sett infon) och det är tydligen bara Performance av 2020 som ändrar räckvidden vid batteriet. Möjligt att det även bara är i USA också.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 25 dec 2021 09:10
av Remuz
Jag har en P, men i Sverige då

Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 18 jan 2022 19:48
av BrooklynS
Nu när jag har laddat till 100% några gånger och kört ned till 10-15% så har jag återfått batterikapacitet. Tidigare 7,5% degradering är nu 5,1%. Hade faktiskt som lägst 447 km räckvidd, nu har jag 467. Starting range var 487 på min bil.
Det är ändå helt OK för 10.000 mil och hälften snabbladdat, i övrigt mestadels stått på 80-82%.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 18 jan 2022 20:27
av Bjelke
BrooklynS skrev:Nu när jag har laddat till 100% några gånger och kört ned till 10-15% så har jag återfått batterikapacitet. Tidigare 7,5% degradering är nu 5,1%. Hade faktiskt som lägst 447 km räckvidd, nu har jag 467. Starting range var 487 på min bil.
Det är ändå helt OK för 10.000 mil och hälften snabbladdat, i övrigt mestadels stått på 80-82%.
Det måste man väl säga är väldigt bra t.o.m.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 18 jan 2022 20:45
av AAKEE
BrooklynS skrev:Nu när jag har laddat till 100% några gånger och kört ned till 10-15% så har jag återfått batterikapacitet. Tidigare 7,5% degradering är nu 5,1%. Hade faktiskt som lägst 447 km räckvidd, nu har jag 467. Starting range var 487 på min bil.
Det är ändå helt OK för 10.000 mil och hälften snabbladdat, i övrigt mestadels stått på 80-82%.
P, 2019?
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 18 jan 2022 21:28
av BrooklynS
Japp, P 2019. Dvs 487 var de första värdet som Teslafi registrerade, någon vecka efter införskaffandet, säg efter 250 mil eller så.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 18 jan 2022 21:35
av BrooklynS
EDIT: Hade schabblat lite med datumen i Teslafis battery report.
Rätt uppgifter är
Starting range 493,46
Current range 462,41
Percent loss 6,29%
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 18 jan 2022 22:07
av AAKEE
BrooklynS skrev:Nu när jag har laddat till 100% några gånger och kört ned till 10-15% så har jag återfått batterikapacitet. Tidigare 7,5% degradering är nu 5,1%. Hade faktiskt som lägst 447 km räckvidd, nu har jag 467. Starting range var 487 på min bil.
Det är ändå helt OK för 10.000 mil och hälften snabbladdat, i övrigt mestadels stått på 80-82%.
Ska man räkna faktisk degradering så ska man veta att 2019 hade en degraderingströskel på ca 76-76.5kWh.
Konstanten för batterimätarens kilometergradering torde vara 153Wh, så läser du 467km vid full laddning borde du ha ca 71.5kWh batterikapacitet kvar.
Batteriet hade en ”märkkapacitet/spec” på 77.8kWh, och i EPA-testet fick de ut lite mer, uppåt 79kWh.
Om du hade 487km ny bör batterikapaciteten vart 74.5kWh, vilket låter lite lågt.
Från märkkapaciteten/original räckvidd har du tappat cirka 8%.
Du skulle kunna använda energigrafen och räkna fram kapaciteten för att kolla att mitt påstående stämmer.
Slidern nere i högra hörnet ska stå på [normal räckvidd].
Man bör ha hyfsat hög SOC(säg ca 70% eller mer) för att avrundningsfelen ska bli mindre på SOC.
Batterikapaciteten(inkl. Buffer)=
”Snitt” x ”Beräknad räckvidd” / SOC( i absolut tal, dvs 75%= 0.75).
Tar du fram batteriräckvidden(km) samtidigt så går det kolla lite mer.
Exempel nedan
188 x 178 / 0.42 = 79.7kWh (dividera med 1000 för att få kWh.
BMS visar Nominal Full Pack 80.2kWh, så felet är bara 0.5kWh trots att SOC är något låg för att få ett ”säkert” värde.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 18 jan 2022 22:14
av BrooklynS
Jo jag gjorde den där beräkningen för någon vecka sedan och fick då 71,2 kWh, vilket skulle stämma ganska bra med 462 km räckvidd då.
Om det är x eller y procent i verkligheten spelar mindre roll. Jag har några mil kortare räckvidd efter 10.000 mil vilket är bättre än befarat och jag har blåst på med snabbladdning ordentligt.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 18 jan 2022 22:25
av AAKEE
BrooklynS skrev:EDIT: Hade schabblat lite med datumen i Teslafis battery report.
Rätt uppgifter är
Starting range 493,46
Current range 462,41
Percent loss 6,29%
Det låter lite bättre.
Teslafi har dock lite skumheter för sig med rapporterad max range, för mig är den alltid några kilometer för kort.
Teslafi rapporterade tex 500km sist jag laddade fullt, medan bilen sa 507km på skärmem(och Nominal Full Pack var 81.2, dvs väl över den gröns som ger full range)
Bilderna är från samma tillfälle(teslafi är skärmdumpad nu men det är från samma laddning.
Jag misstänker att din bil vs teslafi beter sig likadant och att din 493km range i själva verket egentligen var full range(499km om du hade laddat fullt och kollat i bilen).
I så fall är troligen även din nuvarande max range något underdriven vilket skulle minska degraderingen lite.
En sådan energigrafskalkyl är mycket säkrare än trslafi faktiskt.
Teslafi får rangen från bilen via API, och den får SOC, men bara i hela procent. Jag har inte kikat på var felet ligger men min bil har trx i princip alltid visat full range vid alla full-laddningar medan teslafi range far som ett jojjo upp och ned.
Jag hade stabil Nominal Full Pack på 81.4kWh under några veckor före laddningen på bild nedan, trots det varierar teslafi range ganska mycket.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 18 jan 2022 22:26
av AAKEE
BrooklynS skrev:Jo jag gjorde den där beräkningen för någon vecka sedan och fick då 71,2 kWh, vilket skulle stämma ganska bra med 462 km räckvidd då.
Om det är x eller y procent i verkligheten spelar mindre roll. Jag har några mil kortare räckvidd efter 10.000 mil vilket är bättre än befarat och jag har blåst på med snabbladdning ordentligt.
Absolut! Rätt tänkt

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 19 jan 2022 10:05
av NEO
Fick på 18" idag och slog om till 18" i servicemenyn. Nu visar bilen helt plötsligt 493km vid 100% från tidigare 470-480km med 20" Zero G.
Visar ju återigen att 2021 ändrar range beroende på hjul. Bilen visade 507km vid ny, har nu gått 7000km.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 19 jan 2022 13:03
av AAKEE
NEO skrev:Fick på 18" idag och slog om till 18" i servicemenyn. Nu visar bilen helt plötsligt 493km vid 100% från tidigare 470-480km med 20" Zero G.
Visar ju återigen att 2021 ändrar range beroende på hjul. Bilen visade 507km vid ny, har nu gått 7000km.
Exakt. Från och med 2020 påverkar hjulvalet range i vart fall i USA.
Jag testade det med min P för ca en månad sedan då buggade hela skärmen, rangen gick ned från 507 med 20” till 460med 18” Aero. I min bil minskade SOC med runt 5% när jag bytte hjul, det är inte helt rätt.
Det kansle är fixat nu?
Ska man jämföra range eller kolla ”degradering” så måste man nog se till att man har samma hjul valt alla ggr man kontrollerar. För att jämföra med andra måste man nog använda originalhjulen som val.
Degraderingen är inte samma som förlusten av range, bla pga att det ofta är en tröskel som är lägre än batteriets originalkapacitet innan kilometrarna börjar ticka ned.