Det som jag läste innan är att den kalibrerar sensorerna att känna igen rätt avstånd mm. Jag tror jag läste att någon hade fått igång dem efter en reboot men det kan vara något jag missförstod.pegs skrev:
Någon som vet vad som menas med "Autopark is calibrating"? Trots ett par försök så har jag aldrig fått Autopark att reagera på en lucka mellan två bilar. Samband?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Erfarenheter/ändringar 7.0
Moderator: Redaktion
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
När jag låser upp min bil via Tesla appen så ÖPPNAS även förardörren? Alttså dörren åker ut några centimeter.
Och märkte idag när jag la i Park och sedan knäppte loss bältet så öppnades dörren igen! Alltså inte bara låstes upp utan att dörren åker ut nån centimeter.
Fler än jag som märkt detta?
Och märkte idag när jag la i Park och sedan knäppte loss bältet så öppnades dörren igen! Alltså inte bara låstes upp utan att dörren åker ut nån centimeter.
Fler än jag som märkt detta?
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Det står i Release notes att det kan ta allt mellan en halvtimme till flera dagar beroende på körstil har jag för mig...kangru skrev:Det som jag läste innan är att den kalibrerar sensorerna att känna igen rätt avstånd mm. Jag tror jag läste att någon hade fått igång dem efter en reboot men det kan vara något jag missförstod.pegs skrev:
Någon som vet vad som menas med "Autopark is calibrating"? Trots ett par försök så har jag aldrig fått Autopark att reagera på en lucka mellan två bilar. Samband?
- bara att vänta... jag har inte rebootat ännu med v7 och min autopark har kommit igång och fungerar perfekt

Jag undrar också om det skett nåt stort i 7.0. Kom precis hem från en 6mil resa ToR med 166 Wh/km!! Aldrig varit i närheten av detta. Iofs lägre hastigheter pga mycket 70 och 90-väg men ändå.Nicklas skrev:Jag har precis kommit fram till Göteborg efter en helt underbar AP-resa från Skövde. Dörr till dörr på 2h prick med en förbrukning på 175 Wh/km... Jag har aldrig haft så låg förbrukning förut![]()
- tyder detta på att jag annars kör mindre mjukt
Känns dock för osannolikt att det skulle skilja mycket med en update. Jag har nollställt trip B-mätaren på 7.0 nu så om någon månad är det mer tillförlitligt att jämföra mot lifetime trip A.
Har nån annan 1 till 1-jämförelse redan nu med känd sträcka?
Model S LR 2023 med FSD
Tidigare: Model S 85 2014, Model S 85D 2018 | Order: Cybertruck Tri-Motor
Tidigare: Model S 85 2014, Model S 85D 2018 | Order: Cybertruck Tri-Motor
min fru har döpt om autopilot till "sminkassistent". Man kan sminka sig medans bilen kör till jobbet
nej, det låter värre än det är. Hon kör inte Teslan, men åker ibland med. Men hon tänkte att OM hon hade kört så kunde hon sminka sig samtidigt. Jag svarade att det kanske inte är helt ok

nej, det låter värre än det är. Hon kör inte Teslan, men åker ibland med. Men hon tänkte att OM hon hade kört så kunde hon sminka sig samtidigt. Jag svarade att det kanske inte är helt ok

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Bugg eller feature??
Om man sätter varningen för hastighetöverträdelse till "gällande +5km/h", så varnar den vid den hastigheten.
Men, ifall man drar spaken emot sig för att sätta TACC så kommer bilen att ställa in hastigheten till gällande +5km/h.....!!!
Är det verkligen meningen? Vart väldigt frustrerad ett tag innan jag insåg sambandet.
Den ville aldrig ställa in gällande hastighet utan fastnade på "gällande+5km/h".
Om man sätter varningen för hastighetöverträdelse till "gällande +5km/h", så varnar den vid den hastigheten.
Men, ifall man drar spaken emot sig för att sätta TACC så kommer bilen att ställa in hastigheten till gällande +5km/h.....!!!
Är det verkligen meningen? Vart väldigt frustrerad ett tag innan jag insåg sambandet.
Den ville aldrig ställa in gällande hastighet utan fastnade på "gällande+5km/h".
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Samma idag igen, på exakt samma ställe. Jag hade koll på displayen och båda strecken var blåa, trots det ville den svänga över till avfarten. Bilen före svängde av, men den var inte blå på displayen. Händer det igen tar jag det som bevis för att autopiloten inte lär sig något av misstagen.Telsa skrev:Idag när jag körde söderut på E18 vid Danderyds sjukhus så gjorde bilen plötsligt en manöver för att skicka av mig på avfarten, som det verkade som. Jag styrde snabbt tillbaks. Underligt beteende, för strecken var väldigt tydliga. Det vore intressant att se vad som händer om man INTE tar över ratten så snabbt, men svårt att låta bli och även dumt om det är trafik runt omkring.
Model X, Pearl White
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Feature. Det är ju exakt det här som den inställningen är till för (och det var likadant före AP också).pegs skrev:Bugg eller feature??
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Eller så tar en annan Tesla den avfarten oftare än du...Telsa skrev:Samma idag igen, på exakt samma ställe. Jag hade koll på displayen och båda strecken var blåa, trots det ville den svänga över till avfarten. Bilen före svängde av, men den var inte blå på displayen. Händer det igen tar jag det som bevis för att autopiloten inte lär sig något av misstagen.Telsa skrev:Idag när jag körde söderut på E18 vid Danderyds sjukhus så gjorde bilen plötsligt en manöver för att skicka av mig på avfarten, som det verkade som. Jag styrde snabbt tillbaks. Underligt beteende, för strecken var väldigt tydliga. Det vore intressant att se vad som händer om man INTE tar över ratten så snabbt, men svårt att låta bli och även dumt om det är trafik runt omkring.
Blir jobbigt om ett stort företag väljer Tesla som tjänstebil, då kommer alla Teslor vilja svänga in där sen...
Nej, det kan ju inte vara så lätt för den att lära sig.
Nej, det kan ju inte vara så lätt för den att lära sig.
Fast att köra över en streckad linje borde den inte göra oavsett hur många som kört där tidigare, om jag inte blinkar.
Model X, Pearl White
Nej, det hade blivit onödigt spännande om den ska börja följa GPSspår istället för vägmarkeringar. Bävar för tillfälliga trafikomläggningar på motorvägar isf. Vilt svängande Teslor fast konerna är bortaTelsa skrev:Fast att köra över en streckad linje borde den inte göra oavsett hur många som kört där tidigare, om jag inte blinkar.

Om det finns en algoritm inblandad som tar input från bilars körning och beteende skulle jag gissa att Tesla lagt ner lite omsorg för att säkra att ingen "busar".
Säkerligen krävs det konsistent input från flera bilar.
Tänk er annars... Varje morgon man kör till jobbet skulle man annars kunna göra exakt samma (helt onödiga) undanmanöver.
Snart börjar alla Teslor som kör med AP göra samma manöver...
Säkerligen krävs det konsistent input från flera bilar.
Tänk er annars... Varje morgon man kör till jobbet skulle man annars kunna göra exakt samma (helt onödiga) undanmanöver.
Snart börjar alla Teslor som kör med AP göra samma manöver...

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
lämmelbeteende? individen följer gruppen!
Model 3-24/Polestar 3-24
Det verkar som Navigatorn fått sig en liten justering i v7. Jag kan inte påminna mig att jag sett pilarna för val av körfält tidigare.

Men jag har inte direkt märkt några andra förändringar.
Sent from my iPhone using Tapatalk

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Nu har min p85d bara rullat ca 200mil .. Men att ligga under 200Wh är knappt möjligt på 70 väg ...är det just pga av bilen är så ny ,eller ?Petter skrev:Jag undrar också om det skett nåt stort i 7.0. Kom precis hem från en 6mil resa ToR med 166 Wh/km!! Aldrig varit i närheten av detta. Iofs lägre hastigheter pga mycket 70 och 90-väg men ändå.Nicklas skrev:Jag har precis kommit fram till Göteborg efter en helt underbar AP-resa från Skövde. Dörr till dörr på 2h prick med en förbrukning på 175 Wh/km... Jag har aldrig haft så låg förbrukning förut![]()
Känns dock för osannolikt att det skulle skilja mycket med en update. Jag har nollställt trip B-mätaren på 7.0 nu så om någon månad är det mer tillförlitligt att jämföra mot lifetime trip A.
Har även provat med range mode ON .
Knapp skillnad .
- kanylbullen
- Teslaägare
Körfältsassistans fanns tidigare men såg helt annorlunda ut. Det var en liten ruta som dök upp längst till vänster som ner grafiskt illustrerade hur filerna såg ut.jpetters skrev:Det verkar som Navigatorn fått sig en liten justering i v7. Jag kan inte påminna mig att jag sett pilarna för val av körfält tidigare.
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Min 85D har rullat 250 mil och det är inga problem att komma ner i runt 180 på 70-lederna runt stan, och jag körde en längre sträcka i 100-110 på 197 med range mode på.Eliard skrev:Nu har min p85d bara rullat ca 200mil .. Men att ligga under 200Wh är knappt möjligt på 70 väg ...är det just pga av bilen är så ny ,eller ?Petter skrev:Jag undrar också om det skett nåt stort i 7.0. Kom precis hem från en 6mil resa ToR med 166 Wh/km!! Aldrig varit i närheten av detta. Iofs lägre hastigheter pga mycket 70 och 90-väg men ändå.Nicklas skrev:Jag har precis kommit fram till Göteborg efter en helt underbar AP-resa från Skövde. Dörr till dörr på 2h prick med en förbrukning på 175 Wh/km... Jag har aldrig haft så låg förbrukning förut![]()
Knapp skillnad .
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Jag hade precis innan 7.0 installerades i stort sett alltid ca 220 i snittförbrukning t&r jobbet. Ganska backigt och 50-70 väg. Efter 7an kom så har jag aldrig över 200, så en klar förbättring är det. Och det har inte blivit varmare de senaste dagarna, så klimatanläggningen jobbar för fullt och ändå är förbrukningen lägre, mycket trevligt
För övrigt så har dom gjort gpsrutan i lilla instrumentet snyggare när man får upp tex en "tunnelbild" som visar hur långt man har kvar i tunneln. Tidigare såg man den vanliga kartbilden bakom i hörnen, tunnelbilden klarade inte helt att täcka den vanliga bilden, det såg lite billigt ut, typ som ett fönster överlappar det andra. Med 7an så täcker tunnelbilden allt och det ser mycket mer proffesionellt ut.

För övrigt så har dom gjort gpsrutan i lilla instrumentet snyggare när man får upp tex en "tunnelbild" som visar hur långt man har kvar i tunneln. Tidigare såg man den vanliga kartbilden bakom i hörnen, tunnelbilden klarade inte helt att täcka den vanliga bilden, det såg lite billigt ut, typ som ett fönster överlappar det andra. Med 7an så täcker tunnelbilden allt och det ser mycket mer proffesionellt ut.
Model 3-24/Polestar 3-24
Min P85D snittar ca. 250Wh/km blandat. Har nog aldrig varit under 200Wh/km.Eliard skrev:Nu har min p85d bara rullat ca 200mil .. Men att ligga under 200Wh är knappt möjligt på 70 väg ...är det just pga av bilen är så ny ,eller ?
Knapp skillnad .
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Jag snittar 220 sen starten i min P85D. När jag åker hem från jobbet brukar jag ha runt 175 på senaste 10 km, men det är för att motorvägen slutar med en flera kilometer lång nerförsbacke och att jag över huvud taget sällan kör snabbare än 80. Ingen skillnad i förbrukning efter 7.0.
Model X, Pearl White
En liten förändring som jag gillar är den flyttade bältespåminnaren.
Tidigare täckte den stora skärmen (t ex backkameran) nu visas den mer diskret på instrumentpanelen.
Tidigare täckte den stora skärmen (t ex backkameran) nu visas den mer diskret på instrumentpanelen.
Jag fick också chansen att testa om autopiloten var vaken idag när en bil körde ut precis framför mig. Funkade utan anmärkning.
Det enda jag behövde göra själv var att tuta ilsket.

Model X, Pearl White
auto-tuta kommer i 7.1Telsa skrev:Jag fick också chansen att testa om autopiloten var vaken idag när en bil körde ut precis framför mig. Funkade utan anmärkning.Det enda jag behövde göra själv var att tuta ilsket.

Model 3-24/Polestar 3-24